Granitskærver og snerydning
Fra : Carsten

Dato : 20-08-08 17:21

Hvis man nu overvejer granitskærver i sin indkørsel hvordan ligger det så
med at "få skovlen under" sneen ved snerydning ? kommer man ikke uundgåeligt
til at skovle indkørslens sten væk også ? jeg ved godt at de selvsagt dukker
op igen når sneen smelter, men så ligger de jo der hvor jeg har smidt sneen
(ind til naboen ).

Carsten

Fra : Max

Dato : 20-08-08 17:27

Hej Carsten

> Hvis man nu overvejer granitskærver i sin indkørsel hvordan ligger
> det så med at "få skovlen under" sneen ved snerydning ? kommer man

Man skovler vel ikke mere end man kan køre resten af sneen ned.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-08-08 19:07

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse news:48ac4475$0

når sneen smelter, men så ligger de jo der hvor jeg har smidt sneen
> (ind til naboen ).

De kommer jo retur. Hvad er problemet?.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-08-08 19:22

Carsten wrote:
> Hvis man nu overvejer granitskærver i sin indkørsel hvordan ligger det så
> med at "få skovlen under" sneen ved snerydning ? kommer man ikke uundgåeligt
> til at skovle indkørslens sten væk også ?

Det afhænger af hvor dybt du "graver". Du er vist ny i branchen.

Som JMR skriver Hvad er problemet?

Vil du mærke stenene, så du kan kræve at naboen returnerer dem om foråret?

Vær glad for at vi efterhånden har fået fjernet "risikoen" for sne om
vinteren. Bare kør videre i bilerne, og om 10 år vil du aldrig se sne
der ligger mere end 15 minutter, før det tøer. ("glad" var ironisk ment)

Mvh. Jørgen

Fra : Carsten

Dato : 21-08-08 07:11

"Jørgen Rasmussen" <aa_bb_cc@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> Det afhænger af hvor dybt du "graver". Du er vist ny i branchen.

Det var da noget af en påstand må jeg sige. Jeg har skovlet sne i det bedste
af 30 år nu...

> Som JMR skriver Hvad er problemet?

Når jeg ryder sne i dag i min indkørsel så foregår det ved at jeg tager en
sneskovl og så sætter jeg den ned på fliserne og så går jeg ellers fremad
med skovlen kurende vandret på fliserne. Når kræfterne ikke længere kan
skubbe mere sne (skovlen er godt fuld) så tipper jeg sneen væk fra
indkørslen (over i græsplænen typisk). Så ned med skovlen igen og så tager
vi de næste 5-10-15 meter indkørsel (alt efter snemængden).

Jeg kunne *forestille* mig (og nu er det manglende erfaring der taler her)
at jeg med det trick ville få skovlen til at "dykke" lige så meget ned i
stenene som i sneen og derved i løbet af vinteren få skovlet ca. 2-5cm
stenlag af (og læsset over i græsplænen).

Er mit problem mere tydeligt nu ?

> Vær glad for at vi efterhånden har fået fjernet "risikoen" for sne om
> vinteren. Bare kør videre i bilerne, og om 10 år vil du aldrig se sne der
> ligger mere end 15 minutter, før det tøer. ("glad" var ironisk ment)

Jeg tror ikke at den globale opvarmning (hvis det er den du snakker om) gør
at vi ikke mere får en vinter som vi havde det i f.eks. '86. Vi har bare
været "heldige" de sidste 3-5 år.

Carsten

Fra : Martin Bak

Dato : 21-08-08 07:38

> [...]
> indkørslen (over i græsplænen typisk). Så ned med skovlen igen og så tager
> vi de næste 5-10-15 meter indkørsel (alt efter snemængden).

Det er en dårlig måde at rydde sne på, for ved at rense helt ned til
fliserne få du en meget glat overflade så bliver næsten umulig at færdes på
til fods, medmindre der også saltes eller gruses.

> [...]
> stenene som i sneen og derved i løbet af vinteren få skovlet ca. 2-5cm
> stenlag af (og læsset over i græsplænen).

Det har skam været tydeligt hele tiden. Skærver er meget bedre end fliser om
vinteren, for de bliver ikke så glatte. Teknikken er at man efterlader et
par centimeter sne over skærverne. Meget hurtigt vil dette snelag være
fastkørt/fasttrampet og det udgør herefter en stabil bund for snerydningen
resten af vinteren.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Carsten

Dato : 21-08-08 08:04

> [...]
> fastkørt/fasttrampet og det udgør herefter en stabil bund for snerydningen

OK, tak for svaret. Jeg har blot været vant til at snerydde helt ned til de
bare fliser (den sidste centimeter via salt) - også for at det stakkels
postbud (eller skraldemænd) ikke skal glide i det fasttrampede lag.

Carsten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-08 01:17

On Aug 20, 6:27 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Carsten

> Man skovler vel ikke mere end man kan køre resten af sneen ned.

Vi regner med at skulle have granitskærver på vores gårdsplads og
indkørsel, og den skal ryddes med en bagtipskovl på traktoren.
Planen er ar rydde den så der ligger ca. 2-3 cm sne.
Det går fint nu med de 20 perlegrussten der er tilbage og det går
fint ovre ved naboen som har en del perlegrus.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....