Rengøring / afkalkning af blandingsbatteri~
Fra : Mads

Dato : 17-08-08 09:52

Hej

Jeg flyttede i nyt hus for et par år siden og har bemærket at
der kommer mindre og mindre tryk på vandet i brusenichen.

I de andre vandhaner i huset hjælper det at afmontere filteret
på tuden af hanen og rengøre dette, så jeg gætter da på at
kalk og grus også er synderen i blandingsbatteriet.

Men hvad er den bedste fremgangsmåde? Det er jo en lidt større
operation at lukke for vandet og afmontere blandingsbatteriet og
det skulle helt ikke tage alt for mange timer. Familien skal jo
bruge vand af og til.

Hvis nu ikke det er nok bare at afmotere det og fjerne det løse
grus, hvad så ? Kan jeg lægge blandingsbatteriet i kalkfjerner
i et par timer eller vil det ødelægge det?

mvh Mads

Fra : Holst

Dato : 17-08-08 10:00

Mads wrote:

> [...]
> operation at lukke for vandet og afmontere blandingsbatteriet og
> det skulle helt ikke tage alt for mange timer. Familien skal jo

Ja, det vil være en større operation af afmontere blandingsbatteriet.
Men inden du gør det, skal du lige vide, at der altså normalt også er et
lettilgængeligt filter i bruseren, nemlig der hvor bruseslangen skrues
på brusehovedet.

Fra : Mads

Dato : 17-08-08 10:04

On Sun, 17 Aug 2008 10:59:32 +0200, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

>Ja, det vil være en større operation af afmontere blandingsbatteriet.

Men ikke uoverkommelig. Jeg har før skiftet sådan et batteri.
Mit spørgsmål gik mere på hvordan jeg bedst og nemmest fik
tryk på vandet i blandingsbatteriet igen hvis det ikke var nok
at fjerne det løse grus fra filteret. Konen bliver mopset hvis
det tager for lang tid.

>Men inden du gør det, skal du lige vide, at der altså normalt også er et
>lettilgængeligt filter i bruseren, nemlig der hvor bruseslangen skrues
>på brusehovedet.

Det er tjekket og der er ikke noget filter på slangen. Har forøvrigt
lige skiftet slange og brusehoved uden at det hjalp.

mvh Mads

Fra : Ole V Jensen

Dato : 17-08-08 17:40

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote:

> [...]
> operation at lukke for vandet og afmontere blandingsbatteriet og
> det skulle helt ikke tage alt for mange timer. Familien skal jo

Jeg havde samme problem som dig sidste år, hvor der simpelthen ikke var
tryk på vandet og heller ingen varmt vand, så jeg afmonterede batteriet.
Det var simpelthen fyldt om med skidt, rust og sand.

Der er ingen vej udenom.
Men det tager altså ikke ret lang tid.
Hvis det er muligt, så se om du kan lade vandet løbe efter du har
afmonteret batteriet, så du kan få skyllet evt. skidt ud der sidder
længere tilbage i rørerne.

mvh
Ole-J

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 17-08-08 19:13

"Ole V Jensen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det er muligt, så se om du kan lade vandet løbe efter du har
> afmonteret batteriet, så du kan få skyllet evt. skidt ud der sidder

En god regel er at huske at åbne langsomt for hovedhanen, når man sætter
tryk på igen, så man ikke slår andet gammel rust mv. løs fra de andre rør,
så det løber hen og stopper de andre haner.

Mvh
Mads 2