Kan byggeskum tåle varme?
Fra : Anja Dreyer

Dato : 13-08-08 21:38

Hej med jer

Min træpilleovn har en ekstra udgang med varmluftudblæsning (ikke
røgafgangen!) på bagsiden, så man også kan blæse den varme luft ind i et
andet rum. Jeg har lavet et hul i mustensvæggen og lagt et 100mm metalrør
igennem til de andre rum.
Nu har jeg tænkt mig at fylde lidt PU-skum i hullet for at fiksere røret og
så pudse op bagefter, og jeg tror da ikke det vik give problemer.
Den varme luft er vel ikke mere end ca. 50C (tror jeg, har ikke lige et
termometer ved hånden).

Men jeg kan ikke finde ud af hvor meget varme hærdet byggeskum egentlig kan
tåle. Byggemarkedet kunne ikke hjælpe...

Har i erfaringer omkring det?

--
Hilsen Jakob

Fra : Kim

Dato : 13-08-08 22:22

"Anja Dreyer" <nejnej@nixenbixen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Men jeg kan ikke finde ud af hvor meget varme hærdet byggeskum egentlig
> kan tåle. Byggemarkedet kunne ikke hjælpe...

Op til 80c, og kortvarigt op til 120c, står der her:
http://www.danalim.dk/fileadmin/tekniske_datablade/dk/produktinformation_580_dk.pdf

Mvh, Kim

Fra : Jakob Griffel

Dato : 14-08-08 16:22

> Op til 80c, og kortvarigt op til 120c, står der her:

Tak

--
Hilsen Jakob

Fra : tobi

Dato : 14-08-08 19:34

"Anja Dreyer" <nejnej@nixenbixen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og så pudse op bagefter, og jeg tror da ikke det vik give problemer.
> Den varme luft er vel ikke mere end ca. 50C (tror jeg, har ikke lige et

Hvorfor bruge det stads?
Ved høj varme fraspalter PU-skum frie isocyanater, som kan medføre udvikling
af en allergisk astma ved indånding. Og du kender åbenbart ikke
temperaturmaksimum.
Du kan da fiksere rørene med en stump Rockwool/ en stump mursten el. lign.
og så mørtle / mure hulrummet op. Du vil jo alligevel have gang i
mørtlen........

Billigt og uden sundhedsrisiko

Tom

Fra : Michael

Dato : 14-08-08 23:45

"tobi" <ingen@jmail.dk> wrote in message

> [...]
> Du kan da fiksere rørene med en stump Rockwool/ en stump mursten el. lign.
> og så mørtle / mure hulrummet op. Du vil jo alligevel have gang i

Fanden har skabt det l..t til PU-skum. Jeg kan virkelig ikke finde én eneste
opgave hvor PU-skum er bedste valg - måske lige til at skumme indgangen til
Jem&Fix til således, at sagesløse ikke kommer hjem med mere af det skidt??

Fra : tobi

Dato : 15-08-08 15:01

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eneste opgave hvor PU-skum er bedste valg - måske lige til at skumme
> indgangen til Jem&Fix til således, at sagesløse ikke kommer hjem med mere

Så er det sat på plads

Tom