Tomat erfaringer.
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 13-08-08 14:52

Det har nu i nogle uger været højsæson for hobbydyrkere m. drivhus. Mon vi
alle har været tilfredse med vores tomater? Jeg søger hvert år at finde en
sort, jeg er fuldt tilfreds med - dvs. har god smag og frugtbarhed.
Men det er selvfølgelig ikke alene det genetiske, der betyder noget.
Miljøfaktorer som sollys, temperatur, dyrkningsmåde, gødning og pasning er
uden tvivl meget vigtige, og varierer fra år til år selvom vi anstrenger os
for at skaffe planterne optimale betingelser, men der er meget af det, vi
ikke kan kontrollere.
Jeg har i mange år udelukkende dyrket cherry-tomater i sække på
kapillærkasser. Det er ligesom de smager af lidt mere end de vandede,
kødfulde større typer. Men også indenfor de små tomater er der flere sorter.
I år har vi valgt tomater forhandlet af Weibull Trädgård AB. De får nogle
fantastisk lange blomsterstande og er særdeles rigtbærende. Smagen kunne
måske godt have været fyldigere, men der kan miljøfaktorerne måske spille
ind.
Jeg har også forsøgt mig med frø fra andre tomater - små aflange italienske
fra supermarkedet. De er blevet gode. Jeg såede også frø fra små gule
tomater, men det var ingen succes, voksede fantastisk, ikke mange frugter,
som fik underlig farve og smagte dårligt.(F2-faktor?) De er revet op og
erstattet af tomatplanter fra sidste års produktion fra kompostbunken.
Grunden til dette indlæg er et ønske om at få andre hobbyfolk til at berette
om deres erfaringer fra årets tomatproduktion. Om man har anvendt specielt
gode sorter hvad smag og sygdomsresistens angår eller brugt andre
dyrkningsmetoder og evt. gode gødningsblandinger.
Mvh
Aksel

Fra : Ole V Jensen

Dato : 13-08-08 16:28

Aksel Pedersen <akselp@hotmail.com> wrote:

> Mvh
> Aksel

Kender du denne side?
http://www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp

Klik i menuen til venstre og vælg tomater

mvh
Ole-J

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-08 17:39

On Wed, 13 Aug 2008 15:52:10 +0200, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>gode sorter hvad smag og sygdomsresistens angår eller brugt andre
>dyrkningsmetoder og evt. gode gødningsblandinger.

Jeg holder mig til Gartenfreude, en kirsebærtomat. Den ved jeg smager
afsindig godt, langt bedre end almindelige tomater, og da jeg alligevel
mest spiser tomaterne som slik direkte fra planten, passer størrelsen
mig fint.

Sæsonen i år har ikke været så god som sidste sæson for mig. Det er dog
nok min egen skyld, da jeg kom for sent i gang. 6-8 planter når toppen
af drivhuset nu, det var de første jge fik plantet ud. De sidste fik jeg
først plantet for 4 uger siden, og så fik jeg plnatet et hold ud 2-3
uger derfør. De gror dog alle pænt og har tomater som modner hver dag,
der er bare ikke så mange på de to sidste hold.

Jeg har mine stående i store flamingokasser fyldt med spagnum, som jeg
vander i hånden. Gødning får de nogle gange i vandingsvandet vha.
gødningsblanderen, og så får de et drys npk ca. en gang om måneden.
Jeg syntes generelt ikke hverken tomater eller agurker gror så godt i år
som sidste år, men jeg er sikker på det er selvforskyldt. Jeg har
genbrugt kasserne fra sidste år og spagnummen deri. Tomater kan generelt
godt trives i samme jord år efter år. Men hvor jeg sidste år brugte nyt
spagnum, som var fuldgødet, så var det i år jo brugt, og nok næsten uden
næring. Og så har jeg ikke været god nok til at gøde planterne.

Men jeg har over 40 tomatplanter, så jeg får nok de tomater jeg kan
spise - og mere til. De nye klaser som kommer på de største af planterne
har nok over 100 blomster/frugter i hver .......

Agurkerne har spindemider som jeg ikke helt kan komme i bund med, selv
om de har fået rovmider et par gange. Men jeg vil tro at de er væk om et
par uger. Til gengæld står peberplanterne rigtig godt og giver mange
frugter, og mine meloner er også kommet rigtig godt i gang i de sidste
to uger. Har lige høstet den første vandmelon i dag - glæder mig til at
smage den.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/