plankegulv save
Fra : mikael

Dato : 11-08-08 12:24

jeg skal til at lægge plankegulv.65 kvm
Skal save mange (lange) til, på langs. pga mange indhak, vinkler
Hvad er bedst at bruge. kan en god stiksav gøre det , eller er den for
grov
Gulvet er Kârs 3 lag 15 mm. egeplanker på 210 cm.x 18,7 cm
Mikael

Fra : Martin Bak

Dato : 11-08-08 20:45

"mikael" <mikaelkristen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
--------

Stiksav er fint. Tegn op på forsiden og hold stiksaven under emnet. Skulle
den dingle et par mm. udenfor stregen gør det ikke så meget, der skal jo
være luft og fodpanelet dækker.
Men sørg for at have rigeligt med nye klinger til saven, og skift dem tit.
Ellers bliver du ret træt af det...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Niels Munk

Dato : 11-08-08 20:50

"mikael" <mikaelkristen@gmail.com> wrote in message

>Hvad er bedst at bruge. kan en god stiksav gøre det , eller er den for
>grov

Stiksav, eller hurtigere - en fukssvans. Jeg går ikke ud fra at du har tænkt
dig at save andre steder, end hvor plankerne bliver skjult af fodlisterne?!?
Gulvet skal vel samles med not + fer i enderne?

/Niels Munk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-08-08 21:32

mikael skrev:
> [...]
> grov
> Gulvet er Kârs 3 lag 15 mm. egeplanker på 210 cm.x 18,7 cm

Man kunne også øge forvirringen ved at foreslå en båndsav eller en
rammesav? Til den slags moderne finer-halløj duer skarøksen i hvert fald
ikke.

--
Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 11-08-08 21:37

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Man kunne også øge forvirringen ved at foreslå en båndsav eller en
> rammesav? Til den slags moderne finer-halløj duer skarøksen i hvert fald
> ikke.

LOL. Det skulle jeg sgu nok finde ud af, men det ville tage lidt tid. Der er
mange gode forslag. "Body-hold" stiksav og rigeligt med klinger er det
rigtige. Tro mig, -jeg har lige lagt en masse gulve.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Niels Munk

Dato : 11-08-08 22:16

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> "Body-hold" stiksav og rigeligt med klinger er det rigtige. Tro mig, -jeg
> har lige lagt en masse gulve.

Yeps. Stiksav og fukssvans, alt efter snittet der skal laves. Jeg har selv
lige lagt 95m2 askeparket. Jeg synes nu at en god skarp fukssvans er det
hurtigste, så længe det bare er lige snit.

/Niels Munk

Fra : Martin Bak

Dato : 11-08-08 22:30

"Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige lagt 95m2 askeparket. Jeg synes nu at en god skarp fukssvans er det
> hurtigste, så længe det bare er lige snit.

Jeg holder også af at skære med en "rigtig" sav, men det er bare ikke det
rigtige til denne opgave. Stiksaven er det hurtigste. Stil dig med saven i
højre hånd med klngen vendende opad og emnet i venstre håd og skær lortet
igennem. Det kan ikke gøres meget hurtigere. (eller mere præcist for den
sags skyld, når man lige har taget på det)
Alternativt: spænd din stiksav fast med en skruetvinge til en buk, så
klingen vender opad. Brug så så stiksaven som en bygningssav Ja grin
bare, men det virker!

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-08-08 05:45

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Alternativt: spænd din stiksav fast med en skruetvinge til en buk, så
> klingen vender opad. Brug så så stiksaven som en bygningssav Ja grin

Enig.. Det er sq heller ikke nemt at skære et hak midt i et bræt med en
fukssvans.

- Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-08 22:11

Men ellers er der en speciel svans til at save på langs med. Tænderne er
vist ikke lagt så langt ud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 13-08-08 14:46

> Men ellers er der en speciel svans til at save på langs med. Tænderne er
> vist ikke lagt så langt ud.

Det er måden hvorpå tænderne er udformet der gør forskellen. Til skæring på
langs af årene bruger man en "retfilet" sav, hvorimod man til overkapning
bruger en krydsfilet.

Men sagen er jo, at gulve opdelt i flere lag gerne har årene både den ene og
den anden vej. (skiftevis i de forskellige lag). Derfor kan man ikke vælge
værktøj som om det var en massiv planke.

--
Martin
www.martinbak.dk/