Vandtætning af dør
Fra : Kim Christensen

Dato : 08-08-08 11:03

I går kom der jo noget vand. Min kældernedgang blev fyldt med vand,
men kælderdøren holdt skansen så nogenlunde, så der ikke kom mere end
en enkelt centimeter vand indenfor.

Så kom jeg til at tænke på at jeg visse steder langs havne og andre
udsatte steder har set at man har to U profiler skruet på dørkarmen,
som der kan sættes nogle brædder eller lignende ned i.
Men hvordan er disse brædder/andet udformet så de pakker nogenlunde
tæt mod gulv og U profiler? er det forarbejdet "så det bare passer",
eller hører der nogle gummilister/profiler eller andet med til det man
sætter ned mellem U profilerne?
Er de rnogen der selv hr erfaring med den slags, eller set det i brug?

Hilsen Kim

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-08-08 18:30

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Kim

Dem jeg har set i brug er nogle brædder med fer/not i gummi der hvor de
samles og en gummiliste på bagsiden i enderne ind mod huset.
Så når brædderne bliver "lagt" ned i U-profilerne støder fer/not stykker mod
hinanden og gummilister i enderne mod U-profilet på karmen.

Grunden til at det var "brædder" var ifølge ejeren at man så ikke behøvede
at sætte en 1½ meter høj plade i døren hvis der kun kom 10 cm vand. Egentlig
meget smart tænkt og det må jo samtidig gøre at man kan købe dem i den højde
man ønsker.

Der hvor jeg så dem i brug var de ca. 1 meter høje og der stod ca. 80
centimeter vand udenfor døren. Der kom ikke én dråbe igennem overhovedet så
det må være effektivt.
Hvor ejeren havde købt dem ved jeg ikke, men jeg husker tydeligt at han
sagde de næsten ingenting havde kostet.

Desværre får jeg ikke selv meget ud af bruge sådan nogle da vandet i min
kælder kommer op af afløbene....... hvis jeg da ikke lige har husket at
lukke for ventilen ude i brønden når det regner kraftigt.

Lars Hansen

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-08-08 14:11

Lars Hansen skrev:

> Hej Kim
>
> Dem jeg har set i brug er nogle br�dder med fer/not i gummi der hvor de
> samles og en gummiliste p� bagsiden i enderne ind mod huset.
> S� n�r br�dderne bliver "lagt" ned i U-profilerne st�der fer/not stykker mod
> hinanden og gummilister i enderne mod U-profilet p� karmen.

Tak for svaret. Det lyder jo som noget der fås færdiglavet, og når det
"næsten ikke koster noget" vil jeg hellere købe en færdig løsning
fremfor at eksperimentere med noget der kan risikere ikke at virke den
dag der bliver brug for det.
Har du nogen anelse om hvad mankalder den slags brædder? Jeg kan jo
prøve at spørge i et byggemarked, men alt for mange ekspedienter er
åbenbart blevet ansat i går, og kende rknapt nok forskellen på et søm
og en skrue.

Hilsen Kim

Fra : Lars Hansen

Dato : 09-08-08 21:28

Lars Hansen skrev:

> [...]

prøve at spørge i et byggemarked, men alt for mange ekspedienter er
åbenbart blevet ansat i går, og kende rknapt nok forskellen på et søm

______

Hej Kim

En hurtig søgning på google efter "oversvømmelsessikring" gav nogle links,
blandt andet http://www.stopvandet.dk/produkter/paabyg_dor.htm
Jeg har INTET med ovenstående firma at gøre, men deres produkt ligner til
forveksling det jeg så i brug.

Men jeg er enig med dig. Lige der eksperimenterer man ikke, der er for flere
penge indbo end man lige regner med i en kælder.....

Lars Hansen