petroleums tank
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-08-08 14:19

Hej

Jeg har købt et hus fra ´50

I mit arbejde med huset, og efter nedskæring af beplantning osv... Kom
der et udluftningsrør til syne...
Der har været petroleums ovn fra bebyggelsens begyndelse, og
efterhånden har folkt så fået normale brandeovne...

Nårr men idag var jeg så nysgerrig og grave lidt frem i jorden for at
finde noget tank halløj... Det gjorde jeg så også... Gammelt
betondæksel og nedenunder et fint påfyldningsrør der nemt gled af....

Når men der stank jo med det samme af noget brandbart.... lygte på,
spejl i bunden.. Ned med en stang... ca. 40cm i bunden....

Naboerne siger da bare har skåret rørene væk osv... Men hvad delme gør
man med så meget petroleum og hvad så bagefter? Fylder man sand i,
eller skal tanken graves op?

Mvh. Bjarke

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-08-08 05:59

Bjarke Hansen wrote:

> Men hvad delme gør
> man med så meget petroleum og hvad så bagefter? Fylder man sand i,
> eller skal tanken graves op?

Det bedste svar får du i Teknisk Forvaltning i din hjemkommune.

Erik Ginnerskov

Fra : John V.

Dato : 06-08-08 08:51

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Måske skal du i juragruppen, det er jo en skjult fejl, så mon ikke sælger
kommer til at hænge på den?
Jeg kan jo gætte, hvis du spørger tekninsk forvaltning og tanken ikke er
registreret vil de nok kræve en opgravning og hvis tanken er fra huset var
nyt muligvis også en undersøgelse af om grunden er forurenet, er den det,
kan det blive endog meget bekosteligt.

Indholdet kan jo pumpes op og afleveres på en genbrugsstation.

Jeg har selv været ude for en grund hvor der var løbet 4.000 liter
fyringsolie ud, dér blev huset revet ned., da olien også var løbet ind under
huset. Nu er din tank jo nok ikke på 4.000 liter, så problemmet er sikkert
mindre, men det kan alligevel blive meget dyrt.

I sagen om de 4.000 liter, sagde dommeren at den der har forurenet er
ansvarlig, men den ansvarlige var gået konkurs, så der var ikke noget at
hente..
--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Lars

Dato : 06-08-08 21:46

Bjarke Hansen skrev:
> [...]
>
> Naboerne siger da bare har skåret rørene væk osv... Men hvad delme gør
> man med så meget petroleum og hvad så bagefter? Fylder man sand i,

Hvis den er over 50 liter og under 6.000 liter, skal du skal enten grave
tanken op og bortskaffe den - eller også skal du tømme den, fjerne
påfyldningsstuds og udluftningsrør, og derefter blænde den af, så det
ikke er muligt at fylde brændsel på igen.

Derefter skal du meddelele Teknisk Forvaltning i din kommune, at du har
sløjfet tanken (og hvordan du har gjort det).

Hvis du ikke gør det, og der sker et udslip fra den pga. tæring, så er
det den aktuelle ejer, som umiddelbart hæfter for oprensning.

Her er lidt mere info fra en tilfældig kommune:

http://www.kolding.dk/data/0047355.asp?sid=19728&uid=21661

Lars