/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
lavasten grill - hvordan?
Fra : Spilopmager


Dato : 13-09-08 18:48

hej Ng.

Kan ikke finde nogen egnet NG, men I er da velkommen til at belære mig!

Jeg har en gasgrill med lavasten som skal af vejen for denne sæson. Jeg
plejer at købe nye sten hvert forår, men hvad gør I andre? Renser dem og
bruger dem igen... eller? Hvor længe kan de "holde"?

På forhånd tak for svar.

/Spilopmager


 
 
SB (14-09-2008)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 14-09-08 08:50


"Spilopmager" <spilopmager@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:48cbfce7$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> hej Ng.
>
> Kan ikke finde nogen egnet NG, men I er da velkommen til at belære mig!
>
> Jeg har en gasgrill med lavasten som skal af vejen for denne sæson. Jeg
> plejer at købe nye sten hvert forår, men hvad gør I andre? Renser dem og
> bruger dem igen... eller? Hvor længe kan de "holde"?
>
> På forhånd tak for svar.
>
> /Spilopmager

Dk.fritid.hus-og-have

der er en masse grillfolk

Søren



Maria Frederiksen (14-09-2008)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 14-09-08 20:49

> Jeg har en gasgrill med lavasten som skal af vejen for denne sæson. Jeg
> plejer at købe nye sten hvert forår, men hvad gør I andre? Renser dem og
> bruger dem igen... eller? Hvor længe kan de "holde"?

Jeg smed mine i en balje med vaskemaskinesæbe ud fra devisen at det var godt
for fedtet. De fik et døgns tid, blev skyllet og så lagt i til næste sæson.
Så er de rimelig rene, og da vi jo ikke skal spise direkte af dem, så går
det nok.

Hvad er egentlig pointen i dem?

Mvh Maria



Sten Bo (15-09-2008)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 15-09-08 10:28


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:48cd6ac8$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jeg har en gasgrill med lavasten som skal af vejen for denne sæson. Jeg
>> plejer at købe nye sten hvert forår, men hvad gør I andre? Renser dem og
>> bruger dem igen... eller? Hvor længe kan de "holde"?
>
> Jeg smed mine i en balje med vaskemaskinesæbe ud fra devisen at det var
> godt for fedtet. De fik et døgns tid, blev skyllet og så lagt i til næste
> sæson. Så er de rimelig rene, og da vi jo ikke skal spise direkte af dem,
> så går det nok.
>
> Hvad er egentlig pointen i dem?
>
> Mvh Maria

Lavasten er vel stort set uforgængelige?

De virker som et varmelager og varmefordeler - og forhindre at feddet
drypper direkte på brænderen så det brænder eksplosivt eller sovser den
til - og så er de gode til at sørge for at fedt der dryppet på dem, oser
rigtig længe. Styrker altså gas-grilsmagen.

Man burde, hvis brænderen er tilstrækkelig kraftig, bare, som med en
selvrensende ovn, lade flammerne brænde lavastenene rene.

Og så siges det, at man en gang i mellem kan vende stenene så fedtet kommer
nedad og futtes af. Velbekomme naboer.

Man foreslog også,¨simpelt, at ta dem med i opvaskemaskinen. Men jeg er
usikker på om de blir rene af det.

Hvis de lægges i sæbevand skal man nok være meget obs. på at sæben
efterfølgende skal brændes ordentligt af, inden kødet lægges på.

Mvh



Maria Frederiksen (15-09-2008)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 15-09-08 19:30

> De virker som et varmelager og varmefordeler - og forhindre at feddet
> drypper direkte på brænderen så det brænder eksplosivt eller sovser den
> til - og så er de gode til at sørge for at fedt der dryppet på dem, oser
> rigtig længe. Styrker altså gas-grilsmagen.

På vores grill er konstruktionen så fedt ikke kan lande i/på brænderen.


> Man burde, hvis brænderen er tilstrækkelig kraftig, bare, som med en
> selvrensende ovn, lade flammerne brænde lavastenene rene.

Det troede jeg også, men så avanceret er den ikke.


> Hvis de lægges i sæbevand skal man nok være meget obs. på at sæben
> efterfølgende skal brændes ordentligt af, inden kødet lægges på.

Nu lægger jeg kødet på risten, ikke på lavastenene.

Mvh Maria



BigMac (17-09-2008)
Kommentar
Fra : BigMac


Dato : 17-09-08 06:54


>> Hvis de lægges i sæbevand skal man nok være meget obs. på at sæben
>> efterfølgende skal brændes ordentligt af, inden kødet lægges på.
>
> Nu lægger jeg kødet på risten, ikke på lavastenene.

Den var god...

)



Sten Bo (17-09-2008)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 17-09-08 07:59


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:48ceaa63$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> De virker som et varmelager og varmefordeler - og forhindre at feddet
>> drypper direkte på brænderen så det brænder eksplosivt eller sovser den
>> til - og så er de gode til at sørge for at fedt der dryppet på dem, oser
>> rigtig længe. Styrker altså gas-grilsmagen.
>
> På vores grill er konstruktionen så fedt ikke kan lande i/på brænderen.


Næ det lander altså på lavastenene eller sidder brænderne ude i siderne?
Der er vel sådanset spild af energi, varmen stiger op, med mindre det hele
forvandles til infrarøde varmestråler?

Der findes godtnok nogle griller der kan vendes på siden - men de sviner vel
ikke stenene.


> >> Man burde, hvis brænderen er tilstrækkelig kraftig, bare, som med en
>> selvrensende ovn, lade flammerne brænde lavastenene rene.
>
> Det troede jeg også, men så avanceret er den ikke.



>> Hvis de lægges i sæbevand skal man nok være meget obs. på at sæben
>> efterfølgende skal brændes ordentligt af, inden kødet lægges på.
>
> Nu lægger jeg kødet på risten, ikke på lavastenene.
>
> Mvh Maria

Rygeovns princippet.

Hvis lavastenen er sæbefyldte og udglødes (den er go ikke) et eller andet
sted under kødet - kan du roligt gå ud fra at sæben fordamper og sætter sig
på kødet.

Nogle drysser da også andet på grillen for at tilføre kødet smag.

mvh







Maria Frederiksen (18-09-2008)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 18-09-08 17:55

>> På vores grill er konstruktionen så fedt ikke kan lande i/på brænderen.
>
>
> Næ det lander altså på lavastenene eller sidder brænderne ude i siderne?

Nej, brænderen er et rør, der løber rundt. Risten er ikke en rist hen over
røret. Ret fikst.


> Hvis lavastenen er sæbefyldte og udglødes (den er go ikke) et eller andet
> sted under kødet - kan du roligt gå ud fra at sæben fordamper og sætter
> sig på kødet.

De smule sæbe, der evt. er tilbage overlever jeg nok.

> Nogle drysser da også andet på grillen for at tilføre kødet smag.

Ikke her. Så bruger jeg den rigtige grill.

Mvh Maria



Ebbe Rasmussen (18-09-2008)
Kommentar
Fra : Ebbe Rasmussen


Dato : 18-09-08 18:56

Maria Frederiksen wrote:


> Nej, brænderen er et rør, der løber rundt. Risten er ikke en rist hen
> over røret. Ret fikst.
>
>
Undskyld, men er der ikke lige en der kan forklare mig det? Løber brænderen
fra risten eller hvad?

Mvh Ebbe




Maria Frederiksen (19-09-2008)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 19-09-08 18:45

>> Nej, brænderen er et rør, der løber rundt. Risten er ikke en rist hen
>> over røret. Ret fikst.
>>
>>
> Undskyld, men er der ikke lige en der kan forklare mig det? Løber
> brænderen fra risten eller hvad?


Risten er massiv hen over gasrøret, så der kan ikke dryppe noget ned i selve
gasrøret. Der er så i de massive stykke på risten lavet nogle render, så
fedtet kan løbe af, men altså ved siden af brænderen.

Mvh Maria




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste