/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Mistet password XP Pro
Fra : Nederbasse


Dato : 29-08-08 11:36

Hejsa

Jeg har en gammel IBM Thinkpad som jeg gerne vil have gang i igen men jeg
kan ikke huske koden

Er der en måde jeg kan resett koden uden at miste det der er på harddisken?

Neder



 
 
Peter (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 29-08-08 12:03


"Nederbasse" <ln@noham.dk> skrev i en meddelelse
news:48b7d12a$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har en gammel IBM Thinkpad som jeg gerne vil have gang i igen men jeg
> kan ikke huske koden
>
> Er der en måde jeg kan resett koden uden at miste det der er på
> harddisken?
>
> Neder
>
Du går in på http://ophcrack.sourceforge.net/ , og downloader ophcrack,
brænder den ud på en bootable CD, smider cd'en i diskdrevet og genstarter
computeren.
Computeren starter nu op i dos og gennem scanner Windows for password.
Derefter kan du logge dig ind med det fundne password og evt. ændre det til
noget du bedre kan huske.
Hele processen tager under en ½ time.

PeterB



Nederbasse (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Nederbasse


Dato : 29-08-08 12:52


"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:48b7d777$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Nederbasse" <ln@noham.dk> skrev i en meddelelse
> news:48b7d12a$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hejsa
>>
>> Jeg har en gammel IBM Thinkpad som jeg gerne vil have gang i igen men jeg
>> kan ikke huske koden
>>
>> Er der en måde jeg kan resett koden uden at miste det der er på
>> harddisken?
>>
>> Neder
>>
> Du går in på http://ophcrack.sourceforge.net/ , og downloader ophcrack,
> brænder den ud på en bootable CD
SNIP

Glemte at side at der ikke er cd drev på IBM'en kun diskette drev

Lars



Peter (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 29-08-08 20:36


"Nederbasse" <ln@noham.dk> skrev i en meddelelse
news:48b7e2e9$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Glemte at side at der ikke er cd drev på IBM'en kun diskette drev
>
Så vil jeg da foreslå, at du smutter ind til din lokale computer høker og
køber et extern USB drev eller do brænder.
Koster ikke en bondegård nu om dage.

PeterB



Henning (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 29-08-08 14:50


>Computeren starter nu op i dos og gennem scanner Windows for password.
>Derefter kan du logge dig ind med det fundne password og evt. ændre det til
>noget du bedre kan huske.
>Hele processen tager under en ½ time.

Mener du at programmet viser de fundne passwords i klar tekst? Næppe?

dennis (29-08-2008)
Kommentar
Fra : dennis


Dato : 29-08-08 18:05

Henning wrote:

> Mener du at programmet viser de fundne passwords i klar tekst? Næppe?

Det er formålet med sådan et program. Svage passwords bliver fundet ret
hurtigt.

Jørgen Nielsen (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 29-08-08 19:27


"dennis" <dennis@na> skrev i en meddelelse
news:48b82cbe$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Det er formålet med sådan et program. Svage passwords bliver fundet ret
> hurtigt.

Det er vel lige nemt at finde om passwords har mange ciffer, eller få.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.



Jens Peter Karlsen (30-08-2008)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 30-08-08 21:01

Nej. Simpelt eksempel
Password består af 1 bogstav i alfabetet. Nemt at knække kun 26
muligheder. Tilføj bare 1 bogstav mere og muligherne bliver 26x26 =
676 muligheder. Altså meget sværere. Tænk dig så et password på 8
karakterer der indeholder både bogstaver tal og specialtegn.
mulighederne er så store at et menneske kunne bruge hele sit liv til
finde ud af passwordet. En tilstrækkelig kraftig computer kan dog gøre
det noget hurtigere.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Fri, 29 Aug 2008 20:27:01 +0200, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote:

>Det er vel lige nemt at finde om passwords har mange ciffer, eller få.

Henning (01-09-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 01-09-08 21:13

On Sat, 30 Aug 2008 22:01:07 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Nej. Simpelt eksempel
>Password består af 1 bogstav i alfabetet. Nemt at knække kun 26
>muligheder. Tilføj bare 1 bogstav mere og muligherne bliver 26x26 =

Læg så alle tallene og specialtegn oveni, så er der flere hundrede
karakterer på hver plads at vælge imellem.


Jørgen Nielsen (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 04-09-08 17:47


"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
news:d98jb4daitvr1ghqakf7j5cumb1kfqcpbb@4ax.com...
> Nej. Simpelt eksempel
> Password består af 1 bogstav i alfabetet. Nemt at knække kun 26
> muligheder. Tilføj bare 1 bogstav mere og muligherne bliver 26x26 =
> 676 muligheder. Altså meget sværere. Tænk dig så et password på 8
> karakterer der indeholder både bogstaver tal og specialtegn.
> mulighederne er så store at et menneske kunne bruge hele sit liv til
> finde ud af passwordet. En tilstrækkelig kraftig computer kan dog gøre
> det noget hurtigere.


Ja, det er godt klar over, men det var ikke det jeg spurgte om Det galt
ikke om at knække et password, men finde password på computeren, som der er
et program der kan (som en skrev).

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.



Henning (08-09-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 08-09-08 08:16

On Thu, 4 Sep 2008 18:47:05 +0200, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote:

>
>"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en meddelelse
>news:d98jb4daitvr1ghqakf7j5cumb1kfqcpbb@4ax.com...
>> Nej. Simpelt eksempel
>> Password består af 1 bogstav i alfabetet. Nemt at knække kun 26
>> muligheder. Tilføj bare 1 bogstav mere og muligherne bliver 26x26 =
>> 676 muligheder. Altså meget sværere. Tænk dig så et password på 8
>> karakterer der indeholder både bogstaver tal og specialtegn.
>> mulighederne er så store at et menneske kunne bruge hele sit liv til
>> finde ud af passwordet. En tilstrækkelig kraftig computer kan dog gøre
>> det noget hurtigere.
>
>
>Ja, det er godt klar over, men det var ikke det jeg spurgte om Det galt
>ikke om at knække et password, men finde password på computeren, som der er
>et program der kan (som en skrev).
Programmet er stadig baseret på at "knække" passwordet, det kan ikke
læses i klar skrift. Prøv at bruge de danske karakterer æ, ø og å, så
kan ingen af de kendte programmer læse dit password.

Henning (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 29-08-08 18:44

On Fri, 29 Aug 2008 15:50:00 +0200, Henning < @> wrote:

>
>>Computeren starter nu op i dos og gennem scanner Windows for password.
>>Derefter kan du logge dig ind med det fundne password og evt. ændre det til
>>noget du bedre kan huske.
>>Hele processen tager under en ½ time.
>
>Mener du at programmet viser de fundne passwords i klar tekst? Næppe?

Jeg prøvede den lige - ganske få sekunder, så blev alle
brugerkonti-password på maskinen listet op i klar tekst...
Uhyggeligt...

Peter (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 29-08-08 20:32


"Henning" < @> skrev i en meddelelse
news:uivfb4lc5pf7oeqhov74cko7fps4c85cpn@4ax.com...>>Hele processen tager
under en ½ time.
>
> Mener du at programmet viser de fundne passwords i klar tekst? Næppe?

Jeg reparerer computere hver dag, og mange gange har kunderne, som tror at
et password beskytter deres Windows installation, ikke oplyst deres Windows
password, og så kører jeg blot det lille program, og max ½ time efter at jeg
første gang har åbnet computeren, har jeg det/de password jeg har brug for.
Det sparer både tid og penge, i forhold til, at skulle sidde og vente på at
en evt. kunde kom hjem fra arbejde o.s.v..

PeterB



Henning (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 29-08-08 21:55

On Fri, 29 Aug 2008 21:32:03 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

>
>"Henning" < @> skrev i en meddelelse
>news:uivfb4lc5pf7oeqhov74cko7fps4c85cpn@4ax.com...>>Hele processen tager
>under en ½ time.
>>
>> Mener du at programmet viser de fundne passwords i klar tekst? Næppe?
>
>Jeg reparerer computere hver dag, og mange gange har kunderne, som tror at
>et password beskytter deres Windows installation, ikke oplyst deres Windows
>password, og så kører jeg blot det lille program, og max ½ time efter at jeg
>første gang har åbnet computeren, har jeg det/de password jeg har brug for.
>Det sparer både tid og penge, i forhold til, at skulle sidde og vente på at
>en evt. kunde kom hjem fra arbejde o.s.v..

I disse tilfælde ville det være nok bare at nulstille passwordet, det
kan gøres på få sekunder?

Nederbasse (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Nederbasse


Dato : 29-08-08 22:53

reparerer computere hver dag, og mange gange har kunderne, som tror at
>>et password beskytter deres Windows installation, ikke oplyst deres
>>Windows
>>password, og så kører jeg blot det lille program, og max ½ time efter at
>>jeg
>>første gang har åbnet computeren, har jeg det/de password jeg har brug
>>for.
>>Det sparer både tid og penge, i forhold til, at skulle sidde og vente på
>>at
>>en evt. kunde kom hjem fra arbejde o.s.v..
>
> I disse tilfælde ville det være nok bare at nulstille passwordet, det
> kan gøres på få sekunder?

Hvordan nulstiller man password nå man ikke kan logge på maskinen?

Lars



Jørgen Nielsen (30-08-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 30-08-08 19:24

Efter mange tanker skrev Nederbasse:
> reparerer computere hver dag, og mange gange har kunderne, som tror at
>>>et password beskytter deres Windows installation, ikke oplyst deres Windows
>>>password, og så kører jeg blot det lille program, og max ½ time efter at
>>> jeg
>>>første gang har åbnet computeren, har jeg det/de password jeg har brug for.
>>>Det sparer både tid og penge, i forhold til, at skulle sidde og vente på at
>>>en evt. kunde kom hjem fra arbejde o.s.v..
>>
>> I disse tilfælde ville det være nok bare at nulstille passwordet, det
>> kan gøres på få sekunder?
>
> Hvordan nulstiller man password nå man ikke kan logge på maskinen?

En gratis mulighed:
http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

Der er sikkert flere måder at gøre det på

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]



Jens Peter Karlsen (30-08-2008)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 30-08-08 21:19

Med mindre der er tale om et BIOS password bootes der på en Windows CD
og Recovery konsollen bruges.
Er der tale om et BIOS password kræver det at BIOS resettes på MB'et
og i nogle nyere MB kræver det at man udskifter BIOS eller bruger
speciel hardware til at genskrive den.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Fri, 29 Aug 2008 23:53:15 +0200, "Nederbasse"
<gukliguk@derover.com> wrote:

>Hvordan nulstiller man password nå man ikke kan logge på maskinen?

KSor (29-08-2008)
Kommentar
Fra : KSor


Dato : 29-08-08 12:35

"Nederbasse" <ln@noham.dk> skrev i en meddelelse
news:48b7d12a$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har en gammel IBM Thinkpad som jeg gerne vil have gang i igen men jeg
> kan ikke huske koden
>
> Er der en måde jeg kan resett koden uden at miste det der er på
> harddisken?
>

Glemt password: Prøv først dette:hvis du ikke har ændret på administrator
kontoen, kan du logge ind med blankt password ved at trykke ctrl+alt+del 2
gange ved logonskærm og logge på som administrator. og her er også en case
fra det virkelige liv:Start maskinen i fejlsikret tilstand (tryk på F8 under
opstart)Der vil optræde forskellige kontoer, f.eks ens egen, gæste konto
osv.Men der vil også være en der bare hedder Administrator og den klikker
man på.Når man er i fejlsikret tilstand, så klik på start, klik på kør og
skriv:control userpasswords2 - klik på Enter / OK Nu kommer der en ny boks
op med div. brugerkonti.Her markere man blot den linie med ens
konto/brugernavn og klikker på knappen "nulstil adgangskode"Her bliver man
bedt om at indtaste ny adgangskode og bekræftigelse af ny adgangskode - OKOG
NEJ, den spørger IKKE efter tidligre adgangskode.Genstart maskinen normalt
og log ind med din nye kode. Hvis man så går i kontrolpanel, brugerkonti,
klikker på sin egen konto.Her kan man så klikke på linien: Fjern adganskode
(hvis man vil det) Nu bliver man bedt om det tidligre kodeord/password, for
at kunne slette. Hvis man er ene bruger på maskinen eller ikke vil bruge
login osv. så kan man istedet for at ændre password udføre dette i samme
boks: Hvis man fjerner afkrydsningen i "Brugere skal angive brugernavn og
adgangskode for at bruge computeren, vil man blive bedt om at angive
standard brugernavn og adgangskode, og Windows logger efterfølgende
automatisk på med det angivne brugernavn og kode. (gem evt. dit indtastede
brugernavn/adgangskode i papirform)Mvh KSor



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste