MS Windows
briani 27239
SP: XP-installation og hardware
Fra : Kim Larsen

Dato : 29-08-08 07:49

Hvor meget skal der til for at Windows XP ikke længere fungerer på en
computer ?

Vil XP acceptere udskiftning af CPU uden reinstallation ?
Vil XP acceptere udskiftning af bundkort uden reinstallation ?

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-08-08 08:43

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Vil XP acceptere udskiftning af CPU uden reinstallation ?
> Vil XP acceptere udskiftning af bundkort uden reinstallation ?

Jeg har skiftet begge dele på et par computere uden at skulle geninstallere
XP.
Men derfor kan jeg ikke udelukke at XP kan finde på at lave vrøvl, jeg har
dog ikke selv oplevet det.

Mvh
Benjamin

Fra : Ole C

Dato : 29-08-08 10:35

Kim Larsen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Vil XP acceptere udskiftning af CPU uden reinstallation ?
> Vil XP acceptere udskiftning af bundkort uden reinstallation ?

Hvis XP skulle protestere, bør det kunne rettes op med en
"reparations-installation", som ikke ændrer dine indstillinger i øvrigt.

--
vh
Ole C

Fra : Jens G

Dato : 29-08-08 17:46

On Fri, 29 Aug 2008 11:34:37 +0200, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Hvis XP skulle protestere, bør det kunne rettes op med en
>"reparations-installation", som ikke ændrer dine indstillinger i øvrigt.

Der er dog en lille bug ved reparationsinstallationen.
Alle Windows opdateringer skal geninstalleres, og i den forbindelse er
der en, eller flere, skjulte opdateringer der skal genaktiveres for at
en hel del andre opdatering kan installeres.
http://www.computerworld.dk/art/41762?a=related&i=41952&bottom

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Rado

Dato : 29-08-08 15:25

On Fri, 29 Aug 2008 08:48:36 +0200, "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Vil XP acceptere udskiftning af CPU uden reinstallation ?
>Vil XP acceptere udskiftning af bundkort uden reinstallation ?

Jeg skiftede bundkort (samme CPU) en uge efter første aktivering, det
krævede blot en genaktivering over telefon (automatisk/telefonsvarer).
Jeg blev spurgt om jeg havde foretaget en større udskiftning af
hardware hvilket jeg sagde ja til.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-08-08 16:25

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> krævede blot en genaktivering over telefon (automatisk/telefonsvarer).
> Jeg blev spurgt om jeg havde foretaget en større udskiftning af

Tak for info, også til Laziter og Ole C.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Rado

Dato : 29-08-08 18:13

On Fri, 29 Aug 2008 16:25:25 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>krævede blot en genaktivering over telefon (automatisk/telefonsvarer).
>Jeg blev spurgt om jeg havde foretaget en større udskiftning af

Nåja, jeg tror jeg misforstod spørgsmålet. Om XP fungerer uden videre
ved udskiftning af bundkort afhænger af hvilket bundkort der udskiftes
med.

Der findes image programmer, f.ex. Acronis Workstation og Image for
DOS/Windows der kan geninstallere et image af XP partitionen lavet på
én PC, på en anden PC med helt anden hardware (og dermed selvfølgelig
også på samme PC efter større udskifning af hardware). Her skal man så
fodre programmet med drivere etc. når man kører sit image ind på den
anden PC / hardwareopsætning.

Hvis det kun er CPUen der skiftes tror jeg ikke det er noget problem,
udover at XP muligvis skal genaktiveres. Men husk at tjekke om BIOS
kan håndtere den ny CPU (kræver af og til en BIOS opdatering), ellers
kan du ødelægge CPU/bundkort.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 31-08-08 13:50

Hej
Jeg vil sige at som hovedregel gælder det, at over alt hvor det er XPs egne
drivere der er anvendt er der heller ingen problemer med udskiftning af
hardware.
Men hvis du f. eks. har installeret drivere fra chipsæt-producenten til dit
gamle bundkort kan du godt få problemer. Driverne kan du evt. fjerne i
"Enhedshåndtering" inden du slukker maskinen og sætter det nye bundkort i.
Det er samme fremgangsmåde man bruger når man skal have ny grafikkort i. Her
er det så bare som oftest "Tilføj eller fjern programmer" man skal ind i.
mvh
Kurt