MS Windows
briani 27239
Fjernskrivebord?
Fra : sls \(2770\)

Dato : 15-08-08 18:00

Jeg har en maskine med Vista og en maskine der enten kører XP pro eller
linux (fedore)

Jeg bruger Fjernskrivebord på Vistaen til at styre XP maskinen og det
fungere fint, men kan jeg også få fjernskrivebord til at styre Linux?
Eller med hvilket program kan jeg styre linuxen fra Vistaen?

Mvh Sid

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 15-08-08 18:33

sls (2770) skrev:

> Jeg bruger Fjernskrivebord på Vistaen til at styre XP maskinen og det
> fungere fint, men kan jeg også få fjernskrivebord til at styre Linux?
> Eller med hvilket program kan jeg styre linuxen fra Vistaen?

Jeg har lige kikket på det samme - blot op mod Ubuntu Server:

https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/remote-administration.html

Jeg har endnu ikke set på eBox, da OpenSSH med WinSCP som klient ser ud
til at dække mit behov.

Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-08-08 18:36

On Fri, 15 Aug 2008 18:59:58 +0200, "sls \(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg bruger Fjernskrivebord på Vistaen til at styre XP maskinen og det
>fungere fint, men kan jeg også få fjernskrivebord til at styre Linux?

Nope. Fjernskrivebordet er kun til microsoft's egne operativsystemer

>Eller med hvilket program kan jeg styre linuxen fra Vistaen?

VNC er en mulighed, f.eks http://www.realvnc.com/ men der er flere
alternative udgaver af vnc-protokollerne.

Formentlig ligger vnc-serveren allerede i din linux-distribution, så
du kan nøjes med at hente en client til din windows.

En anden mulighed er Cygwin/X http://x.cygwin.com/

<mlr>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-08-08 21:41

Michael Rasmussen <mlr@invalid> wrote in

> Nope. Fjernskrivebordet er kun til microsoft's egne
> operativsystemer

Remote Desktop Connections findes skam til Apple's OS X. Jeg skriver
i øjeblikket på min Powerbook - som styrer min stationære PC med
Windows XP med RDC til Macintosh - og har X-News åben i vinduet på
skærmen.

Der er selvfølgelig tale om at jeg har klienten på min PB og at
serveren kører på PCen.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-08 18:37

sls (2770) skrev bl.a. følgende:

> Jeg bruger Fjernskrivebord på Vistaen til at styre XP maskinen og det
> fungere fint, men kan jeg også få fjernskrivebord til at styre Linux?
> Eller med hvilket program kan jeg styre linuxen fra Vistaen?

VNC enten tight vnc eller en anden udgave. Der er vist 3-4 stykker alle
baseret på samme kerne. Jeg bruger selv Tvnc med stor fornøjelse.

Claus

Fra : sls \(2770\)

Dato : 15-08-08 19:42

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> VNC enten tight vnc eller en anden udgave. Der er vist 3-4 stykker alle
> baseret på samme kerne. Jeg bruger selv Tvnc med stor fornøjelse.

Takker for svarene, men jeg havde lige glemt at skrive at jeg bruger Vista
x64.
Jeg har kigge på de foskellige programmer, men kan ikke lige om de skulle
virke under vista x64?
Kan se at Tvnc ikke gør.

Mvh Sid

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-08-08 15:02

"sls \(2770\)" <sls@FJERNsol.dk> wrote in

<snip>

> [...]
> bruger Vista x64.
> Jeg har kigge på de foskellige programmer, men kan ikke lige om de

Du skal være opmærksom på, at MS har ændret betegnelserne for deres
fjernskrivebord fra og med Vista. Det giver en del forvirring.

For mere info, se "Fjernskrivebord i Vista" fra den 10. juni i denne
NG.

--
2GB RAM should be enough for anyone.