/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Windows på mærkevare-pcer
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-08-08 08:38

Er jeg den eneste, som hader mærkevare-pcer med præinstalleret
Windows?

På jobbet har jeg købt en Lenovo/IBM E2160 med en WinXP Pro SP2
præinstalleret. Til min store overraskelse ser jeg, at selvom
det drejer sig om en dansk Windows, så hedder program-mappen
ikke 'Programmer', men i stedet 'Program Files' og Internet
Explorer var på engelsk i starten. Det fik jeg dog løst.

Jeg kan heller ikke få lov til at installere SP3. Installationen
stopper med meldingen om, at Windows-versionen ikke er kompatibel.
Der følger ingen original Windows-cd med, så jeg er åbenbart pisket
til at købe sådan en, hvis jeg ønsker en "normal" Windows.

Det skulle i mine øjne forbydes ved lov at mærkevareproducenterne
sælger deres computere med en Windowslicens, når det drejer sig
om en modificeret Windows, som ikke uden videre kan opdateres
med den sidste nye servicepack. Sådan noget kan gøre mig arrig!

--
Hilsen
Madsen

 
 
Ole C (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 12-08-08 08:55

Thomas G. Madsen skrev blandt andet:

> Er jeg den eneste, som hader mærkevare-pcer med præinstalleret
> Windows?

Nej!

> På jobbet har jeg købt en Lenovo/IBM E2160 med en WinXP Pro SP2
> præinstalleret. Til min store overraskelse ser jeg, at selvom
> det drejer sig om en dansk Windows, så hedder program-mappen
> ikke 'Programmer', men i stedet 'Program Files' og Internet
> Explorer var på engelsk i starten. Det fik jeg dog løst.

Der er jo desværre en del programmer, der i første omgang insisterer på at
blive installeret under "Program Files", men det plejer man selv at kunne
ændre.
På Vista - i hvert fald den Home Premium der er i min nye maskine - er
forvirringen fuldstændig: Der skriver maskinen at den installerer i "Program
Files", mens det i realiteten sker i "Programmer"!

> Jeg kan heller ikke få lov til at installere SP3. Installationen
> stopper med meldingen om, at Windows-versionen ikke er kompatibel.
> Der følger ingen original Windows-cd med, så jeg er åbenbart pisket
> til at købe sådan en, hvis jeg ønsker en "normal" Windows.

Det er vel et problem som sælgeren/producenten skal afhjælpe?
Men det skyldes måske noget rod der er opstået i systemet, da du fik ændret
din IE til dansk (- hvordan du så gjorde det).

--
vh
Ole C


Thomas G. Madsen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-08-08 09:34

Ole C skrev:

>> Er jeg den eneste, som hader mærkevare-pcer med præinstalleret
>> Windows?

> Nej!

Godt! Så føler jeg mig knapt så alene :)

> Der er jo desværre en del programmer, der i første omgang
> insisterer på at blive installeret under "Program Files", men
> det plejer man selv at kunne ændre.

Det ved jeg, men en dansk Windows har altid 'Programmer'-mappen.
Her er det lige omvendt.

> På Vista - i hvert fald den Home Premium der er i min nye
> maskine - er forvirringen fuldstændig: Der skriver maskinen at
> den installerer i "Program Files", mens det i realiteten sker i
> "Programmer"!

Ja, det må da godt nok bare være forvirrende!

> Det er vel et problem som sælgeren/producenten skal afhjælpe?

Måske. Jeg har ikke spurgt.

> Men det skyldes måske noget rod der er opstået i systemet, da du
> fik ændret din IE til dansk (- hvordan du så gjorde det).

'Programmer'-mappen fandtes heller ikke før det stunt, som jeg
ikke lige kan huske, hvordan jeg løste. Det er flere måneder
siden og min hukommelse er kort.

--
Hilsen
Madsen

_ (12-08-2008)
Kommentar
Fra : _


Dato : 12-08-08 13:49


"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse
news:48a141ca$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Thomas G. Madsen skrev blandt andet:
>
>> Er jeg den eneste, som hader mærkevare-pcer med præinstalleret
>> Windows?
>
> Nej!
>
>> På jobbet har jeg købt en Lenovo/IBM E2160 med en WinXP Pro SP2
>> præinstalleret. Til min store overraskelse ser jeg, at selvom
>> det drejer sig om en dansk Windows, så hedder program-mappen
>> ikke 'Programmer', men i stedet 'Program Files' og Internet
>> Explorer var på engelsk i starten. Det fik jeg dog løst.
>
> Der er jo desværre en del programmer, der i første omgang insisterer på at
> blive installeret under "Program Files", men det plejer man selv at kunne
> ændre.
> På Vista - i hvert fald den Home Premium der er i min nye maskine - er
> forvirringen fuldstændig: Der skriver maskinen at den installerer i
> "Program Files", mens det i realiteten sker i "Programmer"!
>
>> Jeg kan heller ikke få lov til at installere SP3. Installationen
>> stopper med meldingen om, at Windows-versionen ikke er kompatibel.
>> Der følger ingen original Windows-cd med, så jeg er åbenbart pisket
>> til at købe sådan en, hvis jeg ønsker en "normal" Windows.
>
> Det er vel et problem som sælgeren/producenten skal afhjælpe?
> Men det skyldes måske noget rod der er opstået i systemet, da du fik
> ændret din IE til dansk (- hvordan du så gjorde det).
>
> --

Systemmapper o.l. på Vista har de engelske navne (fx Program Files, Users
osv.), uanset Vista-sprog.
Med mindre man opretter dem selv, er der fx INGEN mapper på en dansk Wista,
der hedder Programmer eller Brugere...



Philip Nunnegaard (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 12-08-08 16:25

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev

> På Vista - i hvert fald den Home Premium der er i min nye maskine - er
> forvirringen fuldstændig: Der skriver maskinen at den installerer i
> "Program Files", mens det i realiteten sker i "Programmer"!

Og det er samme mappe.
Tjekker man med Explorer (Stifinderen), kalder den mappen "Programmer".
Tjekker jeg det samme med Total Commander, hedder selvsamme mappe "Program
Files".

Mappen "Burgere" hedder i virkeligheden "Users" osv.

På nedenstående billede har jeg samme mappe åben i hhv. Stifinderen og Total
Commander:
http://chartbase.dk/privat/vista_mappenavne.jpg

Umiddelbart tyder det på at det er samme Vista man har, uanset om man er
dansker eller polak, blot med forskellige sprogpakker som overbygning.


_ (12-08-2008)
Kommentar
Fra : _


Dato : 12-08-08 16:53


"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse
news:48a1ab51$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev
>
>> På Vista - i hvert fald den Home Premium der er i min nye maskine - er
>> forvirringen fuldstændig: Der skriver maskinen at den installerer i
>> "Program Files", mens det i realiteten sker i "Programmer"!
>
> Og det er samme mappe.
> Tjekker man med Explorer (Stifinderen), kalder den mappen "Programmer".
> Tjekker jeg det samme med Total Commander, hedder selvsamme mappe "Program
> Files".
>
> Mappen "Burgere" hedder i virkeligheden "Users" osv.
>

Nej. Mappen "Burgere" hedder altid "Burgere".



Ole C (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 12-08-08 18:42

Philip Nunnegaard skrev blandt andet:

> "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev
>
>> På Vista - i hvert fald den Home Premium der er i min nye maskine -
>> er forvirringen fuldstændig: Der skriver maskinen at den installerer
>> i "Program Files", mens det i realiteten sker i "Programmer"!
>
> Og det er samme mappe.

Ja, jeg er godt klar over det.

> Tjekker man med Explorer (Stifinderen), kalder den mappen
> "Programmer". Tjekker jeg det samme med Total Commander, hedder
> selvsamme mappe "Program Files".

Mærkværdig måde det er gjort på.....
Er det mon det samme på de andre udgaver af Vista?


--
vh
Ole C


Jens Peter Karlsen (13-08-2008)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 13-08-08 19:21

Ja. Årsagen er at selve grundkoden er den samme (Gør det nemmere at
lave fejlrettelser) der er så lagt en landespecifik sprogfil på. På
Windows Vista Ultimate kan du selv udskifte sprogfilerne til hvad du
ønsker

Regards Jens Peter Karlsen.

On Tue, 12 Aug 2008 19:42:28 +0200, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Mærkværdig måde det er gjort på.....
>Er det mon det samme på de andre udgaver af Vista?

Philip Nunnegaard (13-08-2008)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 13-08-08 19:47

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev

> Ja. Årsagen er at selve grundkoden er den samme (Gør det nemmere at
> lave fejlrettelser)

Hvilket jeg mener i sig selv er genialt nok.

> der er så lagt en landespecifik sprogfil på. På
> Windows Vista Ultimate kan du selv udskifte sprogfilerne til hvad du
> ønsker

Det læste jeg også i en tidligere tråd (formentlig her i gruppen).
Havde jeg vidst det for 3 måneder siden, kunne jeg måske have hjulpet en fyr
der i et webforum spurgte til noget opsætning i Vista. Han var på ferie hos
nogle venner i Polen og forstod kun meget lidt af teksten.


Per H. Nielsen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 12-08-08 08:58

Thomas G. Madsen wrote:
> På jobbet har jeg købt en Lenovo/IBM E2160 med en WinXP Pro SP2
> præinstalleret. Til min store overraskelse ser jeg, at selvom
> det drejer sig om en dansk Windows, så hedder program-mappen
> ikke 'Programmer', men i stedet 'Program Files' og Internet
> Explorer var på engelsk i starten. Det fik jeg dog løst.

Der er i så fald ikke tale om en dansk Windows, men om en engelsk,
som er opsat med dansk sprogpakke. Det er meget normalt på sådanne
præinstallerede versioner, da den samme installation kan benyttes
i mange lande.

> Jeg kan heller ikke få lov til at installere SP3. Installationen
> stopper med meldingen om, at Windows-versionen ikke er kompatibel.

Du burde uden problemer kunne installere SP3, hvis du gør det
via Windows Update. Alternativt kan du formentlig downloade en engelsk
SP3 og installere denne.


--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.



Thomas G. Madsen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-08-08 09:34

Per H. Nielsen skrev:

> Der er i så fald ikke tale om en dansk Windows, men om en engelsk,
> som er opsat med dansk sprogpakke.

Jeg troede ikke at en dansk sprogpakke til WinXP ændrede
'My Computer' til 'Denne Computer', 'My Network Places' til
'Netværkssteder', 'Recycle Bin' til Papirkurv osv. Troede kun
at den havde indflydelse inde i visse standardprogrammer til
Windows og ikke hele brugerfladen.

> Alternativt kan du formentlig downloade en engelsk SP3 og
> installere denne.

Det var måske værd at forsøge.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-08-08 09:50

Per H. Nielsen skrev:

> Du burde uden problemer kunne installere SP3, hvis du gør det
> via Windows Update.

Jeg havde tidligere prøvet med en dansk netværksinstallation af
SP3, som så ikke fungerede. Nu har jeg prøvet via Windows Update,
men får blot meldingen 'Mislykkedes'.

--
Hilsen
Madsen

Ukendt (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-08-08 09:39

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:g7rlmb.4gk.1@thomasgmadsen.dk...
> Er jeg den eneste, som hader mærkevare-pcer med præinstalleret
> Windows?

Nej, men det gør at mange (alle?) kan finde ud af at købe en computer uden
at få hjælp fra naboens nørd som lige skal installere Windows først. Og vi
er mange nørder der ikke synes det er spændende at Moster ringer og spørger
om vi ikke lige kan komme forbi og installere Windows (igen igen).

> Der følger ingen original Windows-cd med, så jeg er åbenbart pisket
> til at købe sådan en, hvis jeg ønsker en "normal" Windows.

Netop. Du har kun betalt for en OEM licens, altså en brøkdel af normalen.
Det betyder at maskinen er ca. 1000 kr billigere end hvis du havde fået en
fuld windows inkl. cd'en. Så du er ikke blevet snydt, men har bare ikke
undersøgt hvad du købte (jeg prøver ikke fornærme dig, men ser sagen fra en
anden side).

> Det skulle i mine øjne forbydes ved lov at mærkevareproducenterne
> sælger deres computere med en Windowslicens, når det drejer sig
> om en modificeret Windows, som ikke uden videre kan opdateres
> med den sidste nye servicepack. Sådan noget kan gøre mig arrig!

Jeg vil vædde med at det kan lade sig gøre, det er bare et spørgsmål om
hvordan. Spørg din sælger eller formuler et spørgsmål jer i gruppen.



Thomas G. Madsen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-08-08 09:50

///M skrev:

> Nej, men det gør at mange (alle?) kan finde ud af at købe en
> computer uden at få hjælp fra naboens nørd som lige skal
> installere Windows først. Og vi er mange nørder der ikke synes
> det er spændende at Moster ringer og spørger om vi ikke lige kan
> komme forbi og installere Windows (igen igen).

Jeg har installeret flere Windows-maskiner end de fleste har spist
ærter ;), men i dette tilfælde sparede det mig en del tid (troede
jeg), at købe en maskine med Windows præinstalleret.

Jeg har tidligere været sur på diverse mærkevare-computere, som
venner, bekendte og familie har købt, netop fordi det ofte har
været mig, som måtte redde trådene ud for dem, men i min naivitet
gik jeg og regnede med, at tingene var blevet bedre hvad angår de
her modificerede Windows-installationer. Her tog jeg så fejl.

> Netop. Du har kun betalt for en OEM licens, altså en brøkdel af
> normalen. Det betyder at maskinen er ca. 1000 kr billigere end
> hvis du havde fået en fuld windows inkl. cd'en. Så du er ikke
> blevet snydt, men har bare ikke undersøgt hvad du købte (jeg
> prøver ikke fornærme dig, men ser sagen fra en anden side).

Klart, klart, men de OEM-versioner af Windows, jeg tidligere har
købt, har nu ellers opført sig nøjagtig som de fulde versioner.
Licensreglerne er vel bare anderledes.

--
Hilsen
Madsen

Ole C (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 12-08-08 11:27

///M skrev blandt andet:

> Netop. Du har kun betalt for en OEM licens, altså en brøkdel af
> normalen. Det betyder at maskinen er ca. 1000 kr billigere end hvis
> du havde fået en fuld windows inkl. cd'en. Så du er ikke blevet
> snydt, men har bare ikke undersøgt hvad du købte (jeg prøver ikke
> fornærme dig, men ser sagen fra en anden side).

Det er næppe helt rigtigt, for køber man en Medion, plejer der at være en
"normal" OEM-Windows-CD med, så man ikke behøver at bringe maskinen tilbage
til den oprindelige stand, hvis man ikke har lyst til det.
Og det virker usandsynligt, at Medions maskiner af den grund koster 1000 kr.
mere end hvis de kun havde den "almindelige" recovery-funktion.


--
vh
Ole C


Ukendt (22-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-08 11:52

"///M" <nomail> wrote in message
news:48a14b05$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:g7rlmb.4gk.1@thomasgmadsen.dk...
>> Er jeg den eneste, som hader mærkevare-pcer med præinstalleret
>> Windows?
>
> Nej, men det gør at mange (alle?) kan finde ud af at købe en computer uden
> at få hjælp fra naboens nørd som lige skal installere Windows først. Og vi
> er mange nørder der ikke synes det er spændende at Moster ringer og
> spørger om vi ikke lige kan komme forbi og installere Windows (igen igen).
>
>> Der følger ingen original Windows-cd med, så jeg er åbenbart pisket
>> til at købe sådan en, hvis jeg ønsker en "normal" Windows.
>
> Netop. Du har kun betalt for en OEM licens, altså en brøkdel af normalen.
> Det betyder at maskinen er ca. 1000 kr billigere end hvis du havde fået en
> fuld windows inkl. cd'en. Så du er ikke blevet snydt, men har bare ikke
> undersøgt hvad du købte

Selvom man kun har betalt for en OEM-licens, kan der vel godt følge en
OEM-CD med, så man selv kan re-installere sin OEM-Windows på den bundne
maskine???


Paul Østerby Sørense~ (22-08-2008)
Kommentar
Fra : Paul Østerby Sørense~


Dato : 22-08-08 13:47

"Thomas Munk" <spamOmmmunk.dk> skrev i en meddelelse
news:48ae9a49$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> "///M" <nomail> wrote in message
> news:48a14b05$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
>> news:g7rlmb.4gk.1@thomasgmadsen.dk...
>>> Er jeg den eneste, som hader mærkevare-pcer med præinstalleret
>>> Windows?
>>
>> Nej, men det gør at mange (alle?) kan finde ud af at købe en computer
>> uden at få hjælp fra naboens nørd som lige skal installere Windows
>> først. Og vi er mange nørder der ikke synes det er spændende at
>> Moster ringer og spørger om vi ikke lige kan komme forbi og
>> installere Windows (igen igen).
>>
>>> Der følger ingen original Windows-cd med, så jeg er åbenbart pisket
>>> til at købe sådan en, hvis jeg ønsker en "normal" Windows.
>>
>> Netop. Du har kun betalt for en OEM licens, altså en brøkdel af
>> normalen. Det betyder at maskinen er ca. 1000 kr billigere end hvis
>> du havde fået en fuld windows inkl. cd'en. Så du er ikke blevet
>> snydt, men har bare ikke undersøgt hvad du købte
>
> Selvom man kun har betalt for en OEM-licens, kan der vel godt følge en
> OEM-CD med, så man selv kan re-installere sin OEM-Windows på den
> bundne maskine???
>
Det gør der vel også i princippet men man skal selv brænde den overpå et
passende media (Acer & HP) Dell og Medion medfølger der normalt media
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as



Klaus Jørgensen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Jørgensen


Dato : 12-08-08 09:57

Thomas G. Madsen used his keyboard to write :
> Er jeg den eneste, som hader mærkevare-pcer med præinstalleret
> Windows?
>
> På jobbet har jeg købt en Lenovo/IBM E2160 med en WinXP Pro SP2
> præinstalleret. Til min store overraskelse ser jeg, at selvom
> det drejer sig om en dansk Windows, så hedder program-mappen
> ikke 'Programmer', men i stedet 'Program Files' og Internet
> Explorer var på engelsk i starten. Det fik jeg dog løst.
>
> Jeg kan heller ikke få lov til at installere SP3. Installationen
> stopper med meldingen om, at Windows-versionen ikke er kompatibel.
> Der følger ingen original Windows-cd med, så jeg er åbenbart pisket
> til at købe sådan en, hvis jeg ønsker en "normal" Windows.
>
> Det skulle i mine øjne forbydes ved lov at mærkevareproducenterne
> sælger deres computere med en Windowslicens, når det drejer sig
> om en modificeret Windows, som ikke uden videre kan opdateres
> med den sidste nye servicepack. Sådan noget kan gøre mig arrig!

Min søster har lige købt en Lenovo laptop med preinstalleret Vista og
en XP Recover CD med de sædvanlige (trial)programmer.

Jeg brændte en ny CD fra en anden OEM CD (vist nok HP) med slipstreamet
SP3, tilføjede Lenovos OEM-filer, og kunne så installere en ganske
almindelig XP uden at skulle aktivere.



--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606



Thomas G. Madsen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 12-08-08 10:19

Klaus Jørgensen skrev:

> Jeg brændte en ny CD fra en anden OEM CD (vist nok HP) med
> slipstreamet SP3, tilføjede Lenovos OEM-filer, og kunne så
> installere en ganske almindelig XP uden at skulle aktivere.

Ok. Det er nok den vej, jeg må gå så, for en engelsk SP3 vil
den heller ikke æde.

--
Hilsen
Madsen

Max (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 12-08-08 10:35

Hej Thomas

> Ok. Det er nok den vej, jeg må gå så, for en engelsk SP3 vil
> den heller ikke æde.

Der er masser af XP maskiner derude der ikke vil æde en
SP3 via automatisk update, jeg har løst dem jeg har mødt
ved at hente SP3 og installere den. Men prøv at søge på
dine fejlmeldinger, så finder du nok en løsning.

--
Mvh Max



Rainman (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 12-08-08 11:05

Klaus Jørgensen wrote:
> Thomas G. Madsen used his keyboard to write :
>> Er jeg den eneste, som hader mærkevare-pcer med præinstalleret
>> Windows?
>> På jobbet har jeg købt en Lenovo/IBM E2160 med en WinXP Pro SP2
>> præinstalleret. Til min store overraskelse ser jeg, at selvom
>> det drejer sig om en dansk Windows, så hedder program-mappen ikke
>> 'Programmer', men i stedet 'Program Files' og Internet Explorer var på
>> engelsk i starten. Det fik jeg dog løst.
>>
>> Jeg kan heller ikke få lov til at installere SP3. Installationen
>> stopper med meldingen om, at Windows-versionen ikke er kompatibel. Der
>> følger ingen original Windows-cd med, så jeg er åbenbart pisket
>> til at købe sådan en, hvis jeg ønsker en "normal" Windows.
>> Det skulle i mine øjne forbydes ved lov at mærkevareproducenterne
>> sælger deres computere med en Windowslicens, når det drejer sig om en
>> modificeret Windows, som ikke uden videre kan opdateres med den sidste
>> nye servicepack. Sådan noget kan gøre mig arrig!
>
> Min søster har lige købt en Lenovo laptop med preinstalleret Vista og en
> XP Recover CD med de sædvanlige (trial)programmer.
>
> Jeg brændte en ny CD fra en anden OEM CD (vist nok HP) med slipstreamet
> SP3, tilføjede Lenovos OEM-filer, og kunne så installere en ganske
> almindelig XP uden at skulle aktivere.
>
>
>
Det kunne jeg godt tænke mig at gøre. En Lenovo med Vista Business giver
adgang til "gratis" downgrade til XP-Pro, men det viser sig at IBM
beregner sig et gebyr på 470 kr for den "service" det er at sende XP på
et medie. Og til det "beskedne" beløb kommer formodentlig
fragt/forsendelsesgebyr, for de skulle jo nødigt tabe penge på der
"service".

Blot endnu et eksempel på det system af gebyrsnyderi som idag snarere er
reglen end untagelsen blandt de store virksomheder.

Rainman (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 12-08-08 16:50

Klaus Jørgensen wrote:
>
> Min søster har lige købt en Lenovo laptop med preinstalleret Vista og en
> XP Recover CD med de sædvanlige (trial)programmer.
>
> Jeg brændte en ny CD fra en anden OEM CD (vist nok HP) med slipstreamet
> SP3, tilføjede Lenovos OEM-filer, og kunne så installere en ganske
> almindelig XP uden at skulle aktivere.
>
kan du forklare os andre hvor du finder OEM-filerne? Min Levono havde
nada diske eller andet digitalt med - blot en stak papir til
brændeovnen. Gider du evt. beskrive (evt. link) til processen med at
slipstreame SP3 og OEM-filerne?

Klaus Jørgensen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Jørgensen


Dato : 12-08-08 18:00

Rainman wrote :
> Min Levono havde nada
> diske eller andet digitalt med - blot en stak papir til brændeovnen. Gider du
> evt. beskrive (evt. link) til processen med at slipstreame SP3 og
> OEM-filerne?

Slipstream af SP3 er bare som man altid har gjort:
http://www.google.dk/search?num=100&hl=en&newwindow=1&safe=off&q=xp+slipstream&meta=

OEM-filerne er OEMBIOS.BIN, OEMBIOS.DAT, OEMBIOS.CAT og OEMBIOS.SIG.
Disse skal kopieres ind i i386-mappen på CD'en i CAB-format. På mange
maskiner med preinstalleret Windows ligger de allerede parat i C:\I386
som f.eks. OEMBIOS.BI_ - hvis ikke må man finde dem på sin egen
maskine, og selv CAB'e dem med makecab-programmet.

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606



Klaus Jørgensen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Jørgensen


Dato : 12-08-08 18:02

Klaus Jørgensen has brought this to us :

....og jeg glemte lige at nævne en ting mht produktnøglen:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457078.aspx

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606



Ole C (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 12-08-08 18:22

Klaus Jørgensen skrev blandt andet:


> ...og jeg glemte lige at nævne en ting mht produktnøglen:
> http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457078.aspx


Lidt langhåret
Microsoft har faktisk selv et værktøj til skift af produktnøglene:
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=50346&clcid=0x409
- ellers virker dette også fint:
http://magicaljellybean.com/keyfinder/

--
vh
Ole C


Klaus Jørgensen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Jørgensen


Dato : 12-08-08 18:32

It happens that Ole C formulated :
> - ellers virker dette også fint:
> http://magicaljellybean.com/keyfinder/

Nemlig, men spørgeren har ikke XP installeret i forvejen, så det bliver
svært.

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606



Ole C (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 12-08-08 18:48

Klaus Jørgensen skrev blandt andet:

>
> Nemlig, men spørgeren har ikke XP installeret i forvejen, så det
> bliver svært.

Nå ja - tråden har skiftet retning undervejs....

--
vh
Ole C


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste