Mac OS UB (?).
Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-08 15:09

Vi har tidligere diskuteret, hvorvidt Apples OS ville blive ved at være
UB.

Mange hér har ment, at fra OS X, 10.6 ville OS´et blive Intel-only.

Er I stadig sikre?

<http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=20116>

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-08 15:14

> [...]
> UB.
>
> Mange hér har ment, at fra OS X, 10.6 ville OS´et blive Intel-only.

ja .. det her har intet med mac at gøre, PA Semi's chips er til embeded
brug, alså iPhone, iPod og lign. Måske også en afløser for AppleTV men
ikke noget der liger en alm. Mac.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-08 15:45

> ja .. det her har intet med mac at gøre, PA Semi's chips er til embeded
> brug, alså iPhone, iPod og lign. Måske også en afløser for AppleTV men
> ikke noget der liger en alm. Mac.
>
> /thomas

Øh - læste du artiklen?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-08 15:51

> Øh - læste du artiklen?

ja, se mit svar andet sted i tråden ... ARM chips giver ingen mening i
stationære og bærbare når du har Core 2 og deres efterfølgere fra Intel
på vej. Derimod er der masser af andre spændende muligheder i ARM chips
... f.eks. som RAID controller ... embedede enheder, settop bokse hvad
ved jeg ...

Og ang. Snow Leopard og om den bliver UB ... ja .. who know .. jeg tror
og håber at den bliver intel only .. det er aldrig godt når en
virksomhed skal holde mange forskellige jern i ilden på samme tid ...

Bare se her i Juli da Apple brændte nallerne gevaldigt fordi de forsøgte
at lancere alt for mange ting på én gang.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-09-08 15:18

Morten Lind skrev:
> [...]
> UB.
>
> Mange hér har ment, at fra OS X, 10.6 ville OS´et blive Intel-only.

I starten var 10.5 også annonceret til at understøtte G3 processorer.
Man ved aldrig hvad der sker...

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 17-09-08 16:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> I starten var 10.5 også annonceret til at understøtte G3 processorer.
> Man ved aldrig hvad der sker...

NEJ! - Leopard har aldrig været annonceret fra Apples side til at
understøtte G3. Der gik _rygter_ om, at den også ville kunne understøtte
G3 processorer over ca. 600mhz pga. de mange ret hurtige G3 processorer
på både 900mhz, 1000mz, 1133mhz og 1333mhz. Disse processorer fra fx.
PowerLogix passer nemlig også i de små G4, så fx. en 350mhz G4 ville
istedet blive til fx. en 1133mhz G3.

- Jeg har sådan en PowerLogix G3/1133mhz i min Beige G3, hvor den reg.
som en 1133mhz/66mhz I/O, 1000mhz/100mhz I/O og 933mhz/133mhz I/O. Det
betyder, at fx. en B&W G3 og en PowerMac G4/350 PCIGraphics vil blive
til en 1000mhz G3, og fx. en G4/466mhz GigabitEthernet vil blive til en
933mhz G3.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-09-08 16:22

Erik Richard Sørensen skrev:

> NEJ! - Leopard har aldrig været annonceret fra Apples side til at
> understøtte G3. Der gik _rygter_ om, at den også ville kunne understøtte

Kawær. Min svigtende hukommelse er nok blevet drillet af

http://theappleblog.com/2006/08/08/apple-removes-mention-of-g3s-from-leopard-pages/

Det var før jeg begyndte at interessere mig for sagen...

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-09-08 15:20

Morten Lind skrev:
> [...]
> UB.
>
> Mange hér har ment, at fra OS X, 10.6 ville OS´et blive Intel-only.

Nu har jeg læst dem.

Eftersom iPhone allerede nu kører ARM og Leopard ikke understøtter ARM,
så mener du altså at fordi Apple selv vil lave deres egne
ARM-processorer så vil Snow Leopard være Universal Binary? Er det
rigtigt forstået?

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-08 15:39

> [...]
> så mener du altså at fordi Apple selv vil lave deres egne
> ARM-processorer så vil Snow Leopard være Universal Binary? Er det

Jeg gengiver blot, hvad Mediamac skriver - jeg selv har jo ingen anelse,
blot fornemmelse

Men ja, det er rigtigt forstået udfra, hvad Mediamac refererer, nemlig
at ARM også skal sidde i Macs - sideløbende med Intel. (Som Thomas
åbenbart havde overset?)

Min konklusion er så, at OS´erne bliver UB.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-08 15:47

> Men ja, det er rigtigt forstået udfra, hvad Mediamac refererer, nemlig
> at ARM også skal sidde i Macs - sideløbende med Intel. (Som Thomas
> åbenbart havde overset?)

nej, jeg har ikke overset det, men jeg stoler ikke på alt hvad mediamac
har skrevet *host* jeg mener copy/pasted ...

ARM er derudover 32bit hvilket heller ikke passer sammen med Snow
Leopards ønske om at blive 64bit top to bottom.

Jeg kan derimod sagtens forestille mig at Apple kan bruge egenudviklede
chips til alt muligt andet .. udover naturligvis mobile enheder ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-08 15:49

> [...]
>
> Jeg kan derimod sagtens forestille mig at Apple kan bruge egenudviklede
> chips til alt muligt andet .. udover naturligvis mobile enheder ...

OK

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-09-08 16:01

Morten Lind skrev:

> Men ja, det er rigtigt forstået udfra, hvad Mediamac refererer, nemlig
> at ARM også skal sidde i Macs - sideløbende med Intel. (Som Thomas
> åbenbart havde overset?)

Det tror jeg ikke. ARM sidder solidt på embedded-markedet og der er
absolut ingen grund til at proppe en ARM i en PC-dims (bærbar eller
stationær). Jeg er overbevist om at det kun er til iPod.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-09-08 15:25

Morten Lind wrote:
> Vi har tidligere diskuteret, hvorvidt Apples OS ville blive ved at være
> UB.
>
> Mange hér har ment, at fra OS X, 10.6 ville OS´et blive Intel-only.
>
> Er I stadig sikre?

Det har hele tiden være gætteri. Ligesom du gætter på, at 10.6 vil være UB.

Jeg håber /virkelig/, at Apple laver 10.6 Intel only og bruger kræfterne
på at gøre OS'et hurtigere/mindre/mere stabilt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-08 15:44

> Det har hele tiden være gætteri. Ligesom du gætter på, at 10.6 vil være UB.
>
> Jeg håber /virkelig/, at Apple laver 10.6 Intel only og bruger kræfterne
> på at gøre OS'et hurtigere/mindre/mere stabilt.

Yep - blot gætteri, men også fornemmelser.....

Og hvis Apple putter ARM-processorer i Mac´erne - /og/
Intel-processorer, er det vel rimeligt at antage, at OS´erne bliver
UB.....(?), oder was?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-09-08 16:00

Morten Lind wrote:

> Yep - blot gætteri, men også fornemmelser.....
>
> Og hvis Apple putter ARM-processorer i Mac´erne - /og/
> Intel-processorer, er det vel rimeligt at antage, at OS´erne bliver
> UB.....(?), oder was?

Men Apple sætter dem ikke i Mac'erne ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-08 15:47

> Det har hele tiden være gætteri. Ligesom du gætter på, at 10.6 vil være UB.
>
> Jeg håber /virkelig/, at Apple laver 10.6 Intel only og bruger kræfterne
> på at gøre OS'et hurtigere/mindre/mere stabilt.

hørt ..

/thomas

Fra : Martin S

Dato : 17-09-08 17:45

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> skrev 2008-09-17:
> [...]
> UB.
>
> Mange hér har ment, at fra OS X, 10.6 ville OS´et blive Intel-only.

Det har da intet med UB at gøre. En UB genereret af xcode kører
ikke på en ARM arkitektur, kun powerpc og intel.

/Martin

Fra : Jesper

Dato : 18-09-08 17:18

> [...]
> UB.
>
> Mange hér har ment, at fra OS X, 10.6 ville OS´et blive Intel-only.

Mac OS X 10.6 "Snow Leopard" confirmed to be Intel-only

http://www.tuaw.com/2008/06/12/mac-os-x-10-6-snow-leopard-confirmed-to-b
e-intel-only/
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-08 18:04

> Mac OS X 10.6 "Snow Leopard" confirmed to be Intel-only
>
> http://www.tuaw.com/2008/06/12/mac-os-x-10-6-snow-leopard-confirmed-to-b
> e-intel-only/

du må være ny .. tuaw.com og "confirmed" i samme sætning er lidt af et
oxymoron ;)

Det eneste der er confirmed er at den beta udviklerne har fået er UB ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 18-09-08 19:09

> du må være ny .. tuaw.com og "confirmed" i samme sætning er lidt af et
> oxymoron ;)
>
> Det eneste der er confirmed er at den beta udviklerne har fået er UB ...
>
> /thomas

Hæ, hæ.....Jesper er ret meget gammel i gårde i denne sammenhæng....

Men ellers har du ret Thomas

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-09-08 19:13

Jesper skrev:

> Mac OS X 10.6 "Snow Leopard" confirmed to be Intel-only
>
> http://www.tuaw.com/2008/06/12/mac-os-x-10-6-snow-leopard-confirmed-to-b
> e-intel-only/

Du læste det hele? Det gjalt for den version der blev udleveret der,,,
ikke generelt.

Fra : Jesper

Dato : 19-09-08 16:13

> Du læste det hele? Det gjalt for den version der blev udleveret der,,,
> ikke generelt.

Hvis ikke udviklerne får en UB version, hvordan kan de så teste den? Og
hvis ikke der sendes en UB til test, så kommer der nok heller ikke
nogen.

Citat fra artiklen:
"Snow Leopard isn't scheduled to ship for a year, and things can change.
That being said, it might be time for you PowerPC Mac owners to start
saving for a new Mac."

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-09-08 16:35

Jesper skrev:

> Hvis ikke udviklerne får en UB version, hvordan kan de så teste den? Og
> hvis ikke der sendes en UB til test, så kommer der nok heller ikke
> nogen.

Lige præcis operativsystemer er ret bøvlede at lave på flere platforme.
I min verden giver det fint mening at give det ud som der faktisk
udvikles på.

SÃ¥dan er det jo altid.

Lad os se hvordan det ser ud om et år.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-08 07:59

> [...]
> UB.
>
> Mange hér har ment, at fra OS X, 10.6 ville OS´et blive Intel-only.

Det ville da være dejligt, hvis man kunne få Mac OS X uden beregning
ligesom i gamle dage. Da kunne man tage et par disketter med ned til en
Mac-forhandler og så få kopieret styresystemet over på dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 21-09-08 09:52

> Det ville da være dejligt, hvis man kunne få Mac OS X uden beregning
> ligesom i gamle dage. Da kunne man tage et par disketter med ned til en
> Mac-forhandler og så få kopieret styresystemet over på dem.

Hæ, hæ....skriver man "uden beregning" med versaler? Universal Binary er
i hvert fald med versaler, så jeg fornemmer rodet

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 10:32

> Hæ, hæ....skriver man "uden beregning" med versaler? Universal Binary er
> i hvert fald med versaler, så jeg fornemmer rodet

heh .. borset fra det så er der jo snak om at 10.6 er uden de store nye
synlige nyheder så de enten gør den gratis eller meget billigere end
normalt. (f.eks. $29.99 ... eller bare shipping and handling)

/thomas