Nu skal det være!
Fra : Ryan Rud Jensen

Dato : 22-07-01 16:04

Hejsa !

Så er tiden kommet, hvor jeg skal lære linux bedre at kende.

Lidt baggrunds information:

Hardware:
- Jeg har en computer med Pentium Pro 200 processor,
128mb ram, 3 gb harddisk, Intel netkort og Matrox grafikkort.
- Netværk med forbindelse til Internet via ADSL router
- Computer med Windows 2000 Pro, som ikke skal bruges
til leg, men godt må bruges til lidt test ind i mellem.

Egen viden:
- Har arbejdet med computer siden Dos 4/5 stykker
- Har arbejdet hos edb grossist (teknisk arb.) i 4 år
- Ved en del om Windows platformen
- Har opstillet netværk til flere computerparties i sin tid.

Det jeg gerne vil er:
Jeg vil gerne lære linux at kende, med fokus lagt på
netværks-/serverfunktioner. Den maskine jeg har til rådighed til at
lege med, skal nok på sigt bruges til FTP-, Web- og fil-server.
Men jeg er meget interesseret i at finde ud af mange af de andre
funktioner der er i systemet, blandt andet mail og news (usenet), og
egentlige kontor programmer.
Jeg har engang i sin tid prøvet mig med RedHat et eller andet, men
løb ind i problemer med et inkompatibelt grafikkort, og manglende tid.
Så det blev aldrig rigtig til noget.

Det I gerne skulle kunne hjælpe mig med:
- Hvad skal jeg læse (www/bøger) for at komme i gang, og hvor får jeg
en installationspakke?
- Findes der nogen "kom godt igang" vejledninger?
- Jeg har haft nogle små hæfter til ~50kr, men synes ikke de dækker
mit behov.

Håber på den bedste hjælp fra Jeres side! På forhånd tak!
--
Med Venlig Hilsen
Ryan Rud Jensen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-07-01 16:42

On Sun, 22 Jul 2001 17:04:25 +0200,
Ryan Rud Jensen <styw@jyde.dk> wrote:

> [...]
> - Findes der nogen "kom godt igang" vejledninger?
> - Jeg har haft nogle små hæfter til ~50kr, men synes ikke de dækker

Jeg tror det ville være en god ide at kigge på
http://www.sslug.dk/linuxbog/

--
Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Ryan Rud Jensen

Dato : 22-07-01 20:16

Hej !

On Sun, 22 Jul 2001 17:41:42 +0200, fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo
Rasmussen) wrote:
>Jeg tror det ville være en god ide at kigge på
>http://www.sslug.dk/linuxbog/

Udemærket! Det ligner noget jeg kan bruge! Mange tak!
--
Med Venlig Hilsen
Ryan Rud Jensen

Fra : Preben Traerup

Dato : 23-07-01 09:14

www.gnuskole.dk
findes bogen "linux i skolen",

den har givet mig et par guldkorn til
nettet derhjemme.

Fra : Ryan Rud Jensen

Dato : 23-07-01 15:22

Hejsa!

On Mon, 23 Jul 2001 09:14:15 +0100, "Preben Traerup"
<preb@ericssontelebit.com> wrote:
>på www.gnuskole.dk
>findes bogen "linux i skolen",
>
>den har givet mig et par guldkorn til
>nettet derhjemme.

Jeg kigger på den! Mange tak for hjælpen!

--
Med Venlig Hilsen
Ryan Rud Jensen

Fra : Thomas Axelsen

Dato : 23-07-01 19:41

Hej

Hvis du skal bruge samba (til et blandet netværk med win9x/ win2000) er der
en ganske udmærket bog (Using Samba) på:
http://www.oreilly.com/openbook/

Ellers findes:
http://www.linuxdoc.org
Med en lang række HOW-TO's, online-bøger mv.

Mvh
Thomas Axelsen