/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Kristendom over evne
Fra : Vidal


Dato : 22-07-01 14:44

Det er ikke ofte jeg deler synspunkter med
dem, der skriver i JyllandsPosten, men her
har jeg sakset et indlæg fra i dag.

_______________________________________________
-------------------------------------------------------------------------------------

Søndag den 22. juli 2001
SØNDAGSORDET
Af Niels Jørgen Kobbersmed, sognepræst, Zions kirke, Esbjerg

Kristendom over evne.

FORDI Jesus ifølge Matthæusevangeliet kap. 5-7 i lighed med
Moses på Sinai bjerg gik op på et bjerg og talte til sine disciple,
har man kaldt denne berømte tale med sin foruroligende kraft for
Jesu bjergprædi­ken. Herfra er søndagens skarpe evangelium
skåret ud.

»Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de sknftkloges og
farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.« Det lød
kom­plet uopnåeligt. Farisæerne var for menigmand en slags
helgener, der drev deres re­ligion beundringsværdigt, men
uoverkommeligt langt ud. De fleste hørte ordene, som hvis
Jesus havde stillet krav om at vinde Tour de France på en
gammel ru­sten damecykel!

Bedre bliver det ikke af, at Jesus i fortsættelsen gi­ver den en
tand ekstra og skærper Moseloven ved at sidestille vrede
med drab! Ukvemsord og knyttede næver er bare første skridt
på den vej, der ophæver en grundlæggende kærlighe­dens
solidaritet og yderst ude ender i mord. Det sker heldigvis kun
sjældent, og der kan og skal gøres alt muligt for, at det ikke
sker. Men vejen derud er i prin­cippet betrådt, siger Jesus.
Han holder bestemt ikke udsalg.

På sin egen ætsende og indtrængende facon siger Jesus, at
den, der ikke kan beherske sin vrede, står til morderens dom.
Og den dom, han stiller i udsigt, er ikke idømt af en menneske­lig
retsinstans. Den er både inappellabel og frygtindgy­dende. »Den,
der siger: Tå­be! Skal dømmes til Helve­des ild.« Værsgo'. Det her
er hård tale, og hvem kan holde det ud?

På sin vis har han set rigtigt, den jødiske fortolker af evangeliet,
der siger, at bjergprædikenen er udtryk for en lovreligion strengere
end den jødiske, fordi den ikke tager hensyn til menneskets faktiske
formåen. Og alligevel har han ikke fattet en tøddel af evangeli­et.

Det er fuldstændig rig­tigt, at Jesus skærper kra­vene til det umulige.
Han gennemskuer den farisæi­ske fromheds sterilitet. Guds vilje
kan ikke fin­gersnildt spændes ind i regler og paragraffer. Det er
virkelig ikke nok at hol­de sig til bogstaven. Jesus skærer ind til selve
kernen: Guds vilje omfatter hele mennesket, ikke kun kon­staterbare
ydre handlinger, men endnu mere alt det skjulte i tanke, følelse og vilje.
Jesus har ingen etisk mekanik, intet overskueligt moralkodeks, der
kan klare ærterne.

Han forlanger en retfær­dighed, der ikke bare over­går, men langt
overgår fari­sæernes.

Er kristendommen så ik­ke uoverkommelig? Jo, for en menneskelig
tankegang er den. Men nøglen til for­ståelsen af såvel bjergpræ­dikenen
som hele kristen­dommen er Jesu proklama­tion og virkeliggørelse: Guds
rige er i og med ham kommet nær. Bjergprædi­kenen er ikke Jesu halsløse
forsøg på at skabe en ny samfundsorden efter strengere principper end
de mo­saiske. Den er Jesu skarpt-skårne replik til dem - os! -der bilder os
ind, at vejen til Guds evige rige er for­holdsvis overkommelig. Vi kunne
ærlig talt aldrig drømme om at sættet kra­vet så højt som farisæerne!

Bommen går ned foran os. Hverken jødiske eller danske farisæere kan
kom­me ind i Guds rige ved bed­steborgerlighed eller nok så idealistiske
leveregler. Der skal skiftes vej. Der skal en helt ny retfærdighed til.

Den fortjener ingen, men den tilbydes og rækkes os af selveste Sønnen,
gennem dåben, i evangeliet - ikke med gode råd til efterlevel­se af Guds
bud, men om budenes uoverkommelig­hed og syndernes forladel­se. Og
den tomme hånd, hvormed vi tager imod den nye retfærdighed, plejer vi
at kalde tro.

Kristendom er ikke over evne. Den er ren og skær modtagelse og nydelse!

(Af Niels Jørgen Kobbersmed)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
__________________________________________________________



Venlig hilsen

Villy Dalsgaard



 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste