Mac pro og ram
Fra : steenwrem.dk

Dato : 16-09-08 13:32

Står for at skulle købe en Mac pro, men kan se at Apple tager 3480 kr
ekstra, for at købe en maskine med 4 GB ram.

Hvis man så går ind på f.eks. på Zitech.dk og kigger efter Kingston Ram 2GB
koster de kun ca. 500 kr

Kan nogen give en forklaring??
Så vidt jeg ved kører Apple netop med Kingston ram??

Vh SteenW

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 13:38

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> [...]
> koster de kun ca. 500 kr
>
> Kan nogen give en forklaring??
> Så vidt jeg ved kører Apple netop med Kingston ram??

nej, apple kører med det ram der nu engang er billigst ... lige nu mest
samsung eller hynix

Og der er ikke noget i vejen for at købe noget andet og sætte i, bare
husk at få den med store køleribber ...

/thomas

Fra : steenwrem.dk

Dato : 16-09-08 13:43

Hvad vil du anbefale og hvor kan de købes?
Vh SteenW

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 14:01

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Hvad vil du anbefale og hvor kan de købes?

privat eller erhverv ?

/thomas

Fra : steenwrem.dk

Dato : 16-09-08 14:12

Erhverv
Vh SteenW

On 16/09/08 15.00, in article 1ind8cy.1q2clsx1agywveN%thomas@elements.dk,

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 14:34

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Erhverv

hvis din email virker så kan jeg sende dig et forslag til hvem du kan
prøve at ringe til.

/thomas

Fra : steenwrem.dk

Dato : 16-09-08 14:38

Ja tak

Vh SteenW

On 16/09/08 15.34, in article 1ind9u1.1an95fq1ks0356N%thomas@elements.dk,

Fra : steenwrem.dk

Dato : 16-09-08 14:25

Er det ikke sådan nogle?
http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=RAMKI5147&kat=&subkat=

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 14:34

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Er det ikke sådan nogle?
> http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=RAMKI5147&kat=&subkat=

hvis jeg lurer ret så er det med små køleribber ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 19:02

On 2008-09-16 15:34:06 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis jeg lurer ret så er det med små køleribber ...

De er fine og har samme str. som dem apples elv shipper.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 19:08

> De er fine og har samme str. som dem apples elv shipper.

ok .. det er ikke nogen vi selv bruger så det er bare pga. billeder jeg
kunne finde blev jeg i tvivl :)

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 19:00

On 2008-09-16 15:25:01 +0200, "steenwrem.dk" <sw@steenwrem.dk> said:

> Er det ikke sådan nogle?
> http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=RAMKI5147&kat=&subkat=

Jo, men det er vist ikke den levradør Thomas vil anbefale dig - Jeg
bruger dog dem.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-09-08 14:04

> [...]

> ekstra, for at købe en maskine med 4 GB ram.
>
> Hvis man så går ind på f.eks. på Zitech.dk og kigger efter Kingston Ram 2GB

2GB ECC RAM koster IKKE 500 kr!

Mac Pro har et server hovedkort og server-prosessorer. Og den bruker
server RAM (les ECC). Slik RAM er dyr.

Terje

Fra : steenwrem.dk

Dato : 16-09-08 14:14

Hvad koster de?
Vh SteenW

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-09-08 14:20

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Hvad koster de?
> Vh SteenW

Det varierer vel litt.
Du skal ha 800 MHz fully buffered ECC RAM. De må installeres i par.
Avhengig av leverandør koster 2*2 GB her i Norge mellom 1500 og 2200 kr.

Så Apple er dyre, og det er ingen grunn til å kjøpe RAM hos dem. Men
forskjellen er ikke så stor som det du nevte i ditt første innlegg.

Kjøp maskinen med 2 GB RAM og installer ny RAM selv. Det er svært enkelt
å gjøre selv.

Terje

Fra : steenwrem.dk

Dato : 16-09-08 14:33

Her som 2gb, ikke meget mere end 500,-

http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=RAMKI5146&kat=PC%20&%20PDA&
subkat=pc-pda3

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-09-08 16:33

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Her som 2gb, ikke meget mere end 500,-
>
> http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=RAMKI5146&kat=PC%20&%20PDA&
> subkat=pc-pda3

700 kr + mva. Det blir vel omtrent 900 kr.

Som jeg sa i et annet innlegg så er Apple dyr på RAM og det er liten
grunn til å kjøpe ekstra RAM hos dem. Det er ekstremt enkelt å sette inn
RAM i en Mac Pro.

Pass bare på å få rett type.

Terje

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 18:59

On 2008-09-16 14:31:30 +0200, "steenwrem.dk" <sw@steenwrem.dk> said:

> Hvis man så går ind på f.eks. på Zitech.dk og kigger efter Kingston Ram 2GB
> koster de kun ca. 500 kr

Det er muligvis ikke den rigtige ram. En mac Pro skal bruge FB-DIMM med ECC.

> Kan nogen give en forklaring??
> Så vidt jeg ved kører Apple netop med Kingston ram??

De kører med en blandet landhandel, jeg har endnu ikke set Kingston
klodser i en mac pro.

Brug Kingstons guide til at sikre dig at du får klodser til en "Mac Pro
Early 2008". Vi plejer at slippe ca 600 - 650 kr ex moms for 2x1GB hos
vores lokale leverandør.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-09-08 19:36

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Brug Kingstons guide til at sikre dig at du får klodser til en "Mac Pro
> Early 2008". Vi plejer at slippe ca 600 - 650 kr ex moms for 2x1GB hos
> vores lokale leverandør.

Tak for tippet. Fandt ud af at jeg skal bruge KTA-MB667K2/4G når jeg
skal opgradere og den koster 538 kroner hos SHG og €58 i Tyskland.

Det er alt andet lige billigere end hos Apple - suk.

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-09-08 19:53

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Står for at skulle købe en Mac pro, men kan se at Apple tager 3480 kr
> ekstra, for at købe en maskine med 4 GB ram.

Her kan du købe FB ram med de originale ribber.
http://eshop.macsales.com/shop/memory/Mac-Pro-Memory
2x2 GB = 146$ + porto, told og tyveri.

Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 20:14

On 2008-09-16 20:53:03 +0200, 4200SLET@info.dk (Kell Christensen) said:

> 2x2 GB = 146$ + porto, told og tyveri.

Besværet kan næppe svare sig med mindre man er meget short of cash.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=37&Sort=&Soegeord=KTA-MP800K2%2F4G&chkSoegSaetning=&searchArea=products

--

mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-09-08 20:43

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=37&Sort=&Soegeord=K
TA-MP800K2%2F4G&chkSoegSaetning=&searchArea=products

OK - nu begynder det snart at ligne noget.
Så kan man godt glemme OWC.

Kell