Nvidia 7300 GT til 8800 GT
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-09-08 10:02

Den 1. august i år stod et Nvidia 7300 GT grafikkort af i en MacPro
Quad Core 2.66 Ghz Intel Mac.

Jeg havde en identisk Mac, som jeg kunne teste med, og var derfor
100 % sikker på, at det var grafikkortet.

Kortet blev indsendt til ServicePartner, men desværre så var
meldingen, at 7300 GT var i restordre hos Apple, og at jeg derfor
blev nødt til at vente på et nyt.

I går kom der så et Nvidia 8800 GT Upgrade Kit, som Apple åbenbart
har valgt at sende ud i stedet, men jeg kan ikke boote til noget
som helst på begge maskiner med det kort i. Der er ikke noget galt
med skærmbilledet som sådan, men ca. 10 sek. inde i boot, nedruller
det dystre skærmbillede på flere sprog, hvor der på engelsk står
noget i retning af: 'You need to restart your computer by holding
down the power button...'.

Så ringer jeg til ServicePartner, som henviser mig til Apple.
Apple siger, at ServicePartner selv må løse sine problemer i
stedet for hele tiden at henvise til Apple, men at jeg kan prøve
at boote på henholdsvis Tiger og Leopard-dvden og evt. køre en
'Archive and Install' for at få det ind, som måske mangler i
systemet. Det prøver jeg så, men der kan heller ikke bootes på
installations-dvderne. Et stykke inde i boot, ruller gardinet ned.

Så ringer jeg til ServicePartner igen, som bander Apple langt væk,
men foreslår mig at køre en Apple Hardware Test. Det er jeg så i
gang med nu, og imens jeg sidder og venter på det, finder jeg et
A4-ark i den bunke af papirer, som fulgte med kortet fra henholdvis
Apple og Servicepartner.

'Mac OS X v10.5.2 with Leopard Card Update (or Later) Required...'

Vil det sige, at jeg ikke kan bruge et 8800 GT under Tiger, og
hvordan får jeg i det hele taget installeret den 'Graphic Card
Update' til Leopard installeret - som de også henviser til på
arket - når jeg ikke kan boote til noget som helst?

I øvrigt så har jeg købt maskinen for at kunne køre Tiger på den,
så det er en smule utilfredsstillende, for at sige det mildt, at
Apple tilsyneladende prøver at tvinge mig over på Leopard, bare
fordi de ikke længere kan levere det grafikkort, som maskinen blev
købt med, og så ovenikøbet er så frække at sparke mig videre til
ServicePartner.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Niels

Dato : 16-09-08 06:04

Jeg ville købe et Nvidia 7300 GT, lave et print af den historie, du
fortæller, og sende det nye kort tilbage til Apple med en faktura på
Nvidia 7300 GT-kortet.

--
Niels

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-09-08 13:13

Niels skrev:

> Jeg ville købe et Nvidia 7300 GT, lave et print af den historie,
> du fortæller, og sende det nye kort tilbage til Apple med en
> faktura på Nvidia 7300 GT-kortet.

He-he :)
Faktisk så har jeg overvejet det, men efter en gang kastebold det
meste af formiddagen imellem Apple og ServicePartner, har jeg
endelig ramt en afdeling hos Apple, som pt. er ved at undersøge,
om de kan finde et 7300 GT til mig et sted, så jeg afventer et
opkald fra dem. Utroligt, at det skal være så bøvlet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-09-08 14:22

Thomas G. Madsen skrev:

> [..] har jeg endelig ramt en afdeling hos Apple, som pt. er ved
> at undersøge, om de kan finde et 7300 GT til mig et sted, så jeg
> afventer et opkald fra dem.

Så kom opkaldet, men der var ikke godt nyt, for de kan pt. ikke
finde et 7300 GT noget sted, og der kan gå måneder, før de får det
på lager. Jeg spurgte, om der så ikke findes et kort imellem 7300
og 8800 GT, som er kompatibel med Tiger. Det var der ikke, så jeg
bliver nødt til at vente på, at der kommer nye sendinger af 7300.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 15:17

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> og 8800 GT, som er kompatibel med Tiger. Det var der ikke, så jeg
> bliver nødt til at vente på, at der kommer nye sendinger af 7300.

Det passer altså ikke (se mit andet svar). 7600GT kan sagtens bruges, og
det kan ATI Radeon X1900 altså også, men som skrevet, findes de kun i
512mb version...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 15:11

Thomas G. Madsen wrote:
> Den 1. august i år stod et Nvidia 7300 GT grafikkort af i en MacPro
> Quad Core 2.66 Ghz Intel Mac.

For at være sikker, - er din Macpro en 2007 model? - I så fald blev den
leveret med 7300GT/256mb eller 7300G5/512mb. Alternativt kunne den
leveres med 7600G%/512

> [...]
>
> Kortet blev indsendt til ServicePartner, men desværre så var
> meldingen, at 7300 GT var i restordre hos Apple, og at jeg derfor

GForce 7300G% laves stadig, men selv hos ret store forhandlere i bl.a.
USA, er kortet også i restordre...

> [...]
> det dystre skærmbillede på flere sprog, hvor der på engelsk står
> noget i retning af: 'You need to restart your computer by holding

Kernel panic... som du skriver, så er Archive & install er eneste
mulighed, hvis ikke du vil køre en omformattering og komplet ny
installering.

MEN - 8800GT kortet er _ikke_ kompatibel med QuadCore 2,66ghz 2007
modellerne, de er leveret med Tiger. Kortet er primært beregnet til de
nye 2008 modeller af QuadCore og OctaCore versionerne af Macpro.

> [...]
> Update' til Leopard installeret - som de også henviser til på
> arket - når jeg ikke kan boote til noget som helst?

Ja, 8800GT er ikke kompatibel med Tiger, og kører iflg. flere, jeg har
kontakt med endda ikke særlig godt på selv QuadCore 2008 modellerne....

> [...]
> fordi de ikke længere kan levere det grafikkort, som maskinen blev
> købt med, og så ovenikøbet er så frække at sparke mig videre til

Det er da også lidt derfor, jeg valgte en QuadCore 2,66ghz 2007 model.
Da jeg ikke arbejder nævneværdigt med grafik, er netop en 7300GT et godt
kort for mit vedkommende. Og det fungerer ganske udmærket her med min
28" skærm...

Min daværende kontakt hos Humac frarådede mig at få den med andre kort,
da 7300GT og 7600GT er optimeret til netop QuadCore/Octaron 2007, og når
jeg nu ikke har brug for videoredigeringsmulighederne og de krav, der
stilles til kortene i forb. hermed, ville det være spild af penge.

Han sagde også, at _hvis_ jeg ville have noget bedre end de to, skulle
jeg vælge et ATI Radeon X1900/512mb og ellers holde mig langt væk fra de
andre NVidia kort, der også kan bruges.

Jeg vil foreslå, du sætter dig ned og skriver hele historien ned med
facts, datoer, referencer til ServicePartner, - kort sagt _alt_ sagen
vedrørende. Desuden skal du klart gøre opmærksom på, at du er afhængig
af at kunne bruge Tiger, og at du derfor er nødsaget til at skulle have
et fuldt kompatibelt kort, og at det er AppleDanmarks ansvar og pligt,
at fejlen afhjælpes i nødvendigt omfang - enten ved at skaffe et nyt
7300GT responsivt et 7600GT kort istedet for. - Og så sender du det hele
pr. brev til AppleDanmarks tekniske afdeling. - Hvis jeg ikke husker det
helt galt, så er det stadig Ipsen, der er chef for den tekniske
afdeling. Men det kan du få oplyst ved at ringe til AppleDanmark på
70131517. - Sæt en 'att.' til afdelingschefen, - Ipsen eller den, du
måtte få opgivet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-09-08 13:32

Erik Richard Sørensen skrev:

> For at være sikker, - er din Macpro en 2007 model?

Den er købt november 2007, så ja.

Jeg har valgt at hælde WinXP Pro SP3 på den, da vi jo desværre
alligevel snart skal til at overgå til Windows. Tidligere kunne jeg
kun køre WinXP på den virtuelt vha. Fusion fra Tiger, men nu kan
der altså bootes til WinXP.

Dog mangler der drivere til nogle enheder, som jeg ikke får ind ved
at køre 'Mac OS X Leopard CPU Drop-in DVD', så spørgsmålet er, hvor
jeg finder drivere til disse enheder:

Skærmkort (som jo så er Nvidia 8800 GT)
Ukendt enhed (svært at regne ud, hvad det kan være...)
USB-hub i tilkoblet Apple Cinema Display
Intel(R) 5000 Series Chipset PCI Express x4 port 3 - 25E3
Intel(R) 5000 Series Chipset PCI Express x4 port 5 - 25E5
Intel(R) 5000 Series Chipset PCI Express x4 port 6 - 25E6
Intel(R) 5000 Series Chipset PCI Express x4 port 7 - 25E7

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-09-08 13:44

Thomas G. Madsen skrev:

> Skærmkort (som jo så er Nvidia 8800 GT)

Boot Camp-opdatering version 2.1 klarede drivere til 8800 GT, men
nedenstående mangler der stadig drivere til i Enhedshåndtering.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 17-09-08 15:14

Thomas G. Madsen wrote:

> Boot Camp-opdatering version 2.1 klarede drivere til 8800 GT, men
> nedenstående mangler der stadig drivere til i Enhedshåndtering.

Her er noget der ligner:
http://www.intel.com/support/motherboards/server/s5000psl/

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-08 16:07

Thomas G. Madsen wrote:

> Boot Camp-opdatering version 2.1 klarede drivere til 8800 GT, men
> nedenstående mangler der stadig drivere til i Enhedshåndtering.

Har du også husket at lade BootCamp Tools i din windows opdatere sig -
ikke bare Apple versionen?

Hm, kunne være din skærm. - Jeg bemærkede i min WinXP profil, at den
kørte på e 'generic skærmdriver', men såsnart jeg installerede
Win-driveren til min ViewSonic 28" skiftede den til 'Generic ViewSonic
Monitor Driver', og skærmbilledet blev væsentlig bedre...

Ser for mig ud som værende et 4-ports USB kort. - Har du prøvet at sætte
fx. en USB printer, scanner osv. til en af dem og så se, om enheden
registreres? - Jeg har fx. et ekstra 2-ports FW400 kort, - det
registreres på samme måde...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-08 19:16

> [...]
> Monitor Driver', og skærmbilledet blev væsentlig bedre...

> Ser for mig ud som værende et 4-ports USB kort.

Nej, det er bundkortet og de 4 PCI Express pladser ...

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-09-08 10:39

Jesper Hartoft skrev:

> Her er noget der ligner:
> http://www.intel.com/support/motherboards/server/s5000psl/

Er forsøgt, men det løser ikke problemet. Det er muligvis følgende
problem, jeg er løbet ind i: <http://www.macprojournal.com/xp-old.html>.

I mit tilfælde drejer det sig dog om en WinXP Pro slipstreamet med
SP3, men måske skulle PCI Express-driveren også have været inkluderet
på cden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-09-08 13:27

Erik Richard Sørensen skrev:

> Har du også husket at lade BootCamp Tools i din windows opdatere
> sig - ikke bare Apple versionen?

Jeps.

> [...]
> installerede Win-driveren til min ViewSonic 28" skiftede den til
> 'Generic ViewSonic Monitor Driver', og skærmbilledet blev

Det er USB-huben i skærmen, som er defekt, kommer jeg lige i tanke
om, så jeg har blot rykket USB-stikket ud til skærmen.

Hvad selve skærmen angår, så er det en Apple Cinema Display, som
bliver fundet ved navn i Enhedshåndtering. Dog med et gult
udråbstegn og en melding om, at enheden ikke kan starte. Under
egenskaber for skærmen (Kontrolpanel > Skærm) står der blot 'Plug
and Play-skærm', så der er også noget forvirring dér, men det går
jeg ikke så meget op i, sålænge jeg kan vælge den rette opløsning.

> [...]

> se, om enheden registreres? - Jeg har fx. et ekstra 2-ports
> FW400 kort, - det registreres på samme måde...

Som Thomas nævner, så er det PCI Express-portene, som ikke bliver
fundet. Nogle meldinger på nettet siger, at de først kan blive
fundet, når man har kort isat i dem. Det kan jeg bare ikke få til
at passe, for grafikkortet kører vel også PCI Express, og så vidt
jeg husker, så er der i alt fire PCIe-porte på bundkortet, hvor
den ene er brugt af grafikkortet. Enhedshåndtering melder om fire
PCI Express-porte, som mangler drivere.

Nå, men alting ser ud til at virke, så jeg må vel blot lære at
ignorere de gule udråbstegn i Enhedshåndtering, selvom sådan noget
er svært for mig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 14:01

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeps.

> Det er USB-huben i skærmen, som er defekt, kommer jeg lige i tanke
> om, så jeg har blot rykket USB-stikket ud til skærmen.

Hm, så burde den slet ikke reg. som noget som helst, når der ikke er
forb. til hub'en...

> [...]
> and Play-skærm', så der er også noget forvirring dér, men det går
> jeg ikke så meget op i, sålænge jeg kan vælge den rette opløsning.

Det betyder blot, at den bruger XPs generic skærmdriver. Det betyder
ikke det store for valg af opløsning, men kan godt betyde noget, hvis
man vil lave en software-kalibrering af farver i XP med fx. noget Adobe
Gamme Adjustment system e.l. - Jeg havde samme udråbsteg inden jeg
installerede ViewSonic driverne, - efter install forsvandt '!'...

> [...]
> jeg husker, så er der i alt fire PCIe-porte på bundkortet, hvor
> den ene er brugt af grafikkortet. Enhedshåndtering melder om fire

HM, så er det måske derfor, jeg ikke ser mere end 2 'Intel(R)'. - Jeg
har 2 ekstra kort i...

Mht. kortpladser, så er der 5 stks. på en MacPro QuadCore 2,66ghz, - 1
til grafik + 4 til løse kort. - har lige været nede og kravle på gulvet
for at kigge efter..-)

> Nå, men alting ser ud til at virke, så jeg må vel blot lære at
> ignorere de gule udråbstegn i Enhedshåndtering, selvom sådan noget
> er svært for mig.

Tja, jeg kan ikke sige andet, end at jeg er godt tilfreds med
kombinationen. Pt. kører jeg dog kun virtuelt xPPro, da jeg mangler en
del synskompenserende software til, at jeg kan køre i booted XP. - Men
indtil nu er det også nok for mig at køre virtuelt, - så kan jeg nå at
lære xP helt at kende, inden jeg får det sådan, jeg frit kan vælge boot.
- Jeg har nemlig fået til opgave at være fast 'konsulent' for nogle
andre svagtseende Mac brgere, der også skal til at køre med begge
systemer...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 14:10

> Mht. kortpladser, så er der 5 stks. på en MacPro QuadCore 2,66ghz, - 1
> til grafik + 4 til løse kort. - har lige været nede og kravle på gulvet
> for at kigge efter..-)

det er kun 4 ... 1 er brug til grafik kortet ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 14:13

> det er kun 4 ... 1 er brug til grafik kortet ...

og inden du ppåstår at du kan tælle 5 "åbninger" så er det fordi pladsen
til grafikkortet er i dobbelt bredde til f.eks. NVIDIA Quadro FX 5600
som er 2x højde.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 17:22

Thomas von Hassel wrote:

> og inden du ppåstår at du kan tælle 5 "åbninger" så er det fordi pladsen
> til grafikkortet er i dobbelt bredde til f.eks. NVIDIA Quadro FX 5600
> som er 2x højde.

Hvordan vil du så forklare, at både OS X Systemprofil og XPs
harwareprofil viser, at jeg har et NVidia GForce 7300GT på plads 1 (talt
nedefra), Belkin USB 2.0HS på plads 3, Belkin Firewire 400 kort på plads
4, - OG - plads 2 og 5 er ledige? - Det var meget bevidst, jeg monterede
på 3 og 4 og ikke på 2 og 3 for at få så meget luft omkring grafikkortet
som muligt. - Hvis jeg istedet havde monteret på plads 2, ville der kun
være ca. 15mm til grafikkortet...

mvh. Erik Richard

Mvh. Rgds. Grüsse. - Erik Richard Sørensen
<mac-man@NOSPAMstofanet.dk> <www.nisus.com>
NisusWriter Pro - The Future In Multilingual Text Processing
OpenOffice - The World's Best Standard Office Package

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 18:27

> [...]
> på 3 og 4 og ikke på 2 og 3 for at få så meget luft omkring grafikkortet
> som muligt. - Hvis jeg istedet havde monteret på plads 2, ville der kun

Der er ikke noget slot lige vedsiden af grafikkortet ... den er nemlig
tom så der er plads til de store grafikkort som fylder 2 pladser ...

Men se selv de links jeg har posted i den anden post fra Apple KB ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 18:29

> Der er ikke noget slot lige vedsiden af grafikkortet ... den er nemlig
> tom så der er plads til de store grafikkort som fylder 2 pladser ...

se f.eks.:

<http://www.extensions.in.th/post3/macpro/macpro02.jpg>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 17:06

Thomas von Hassel wrote:

> det er kun 4 ... 1 er brug til grafik kortet ...

Tag dog og tæl efter! - DER ER 5 STK. PÅ EN MACPRO QUADCORE 2,66ghz! -
Jeg sidder dælme med maskinen lige ved siden af mig og jeg kan altså
godt tælle fra 1 til 5!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 18:19

> Tag dog og tæl efter! - DER ER 5 STK. PÅ EN MACPRO QUADCORE 2,66ghz! -
> Jeg sidder dælme med maskinen lige ved siden af mig og jeg kan altså
> godt tælle fra 1 til 5!

"PCI Express expansion6
? Three open full-length PCI Express expansion slots
? Configurable bandwidth and mechanical support for
16-lane cards
? 300W combined maximum for all PCI Express slots"

<http://support.apple.com/kb/SP30>

PCI Express expansion7
? Three open full-length PCI Express expansion slots
? One PCI Express 2.0 x16 slot
? Two PCI Express x4 slots
? All slots provide mechanical support for 16-lane cards
? 300W combined maximum for all PCI Express slots

<http://support.apple.com/kb/SP11>

Sig mig .. er du imun over for at selv apple tror at der er er 4 slots ?

og jeg har her linket til de 2 KB artikler der er bare for at vi ikke
begynder at snakke om at det er den anden model ...

Den gamle har 1x16 lane som er bestykket med grafikort.
Den nye har 2x16 lane hvoraf den ene er bestykket med grafikkort, og 2 x
4 lane ...

Skal jeg finde en og tage nogen billeder før du tror mig og ikke bare
tror jeg gør det for at være på nakken af dig ?!?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 18:24

> [...]
>
> Skal jeg finde en og tage nogen billeder før du tror mig og ikke bare
> tror jeg gør det for at være på nakken af dig ?!?

lidt mere:

<http://www.macworld.com/product/hardware/00095/detail.html>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 20:26

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Skal jeg finde en og tage nogen billeder før du tror mig og ikke bare
> tror jeg gør det for at være på nakken af dig ?!?

Jeg er egentlig flintrende ligeglad. Jeg véd bare, hvad og hvordan jeg
har monteret mine kort! - Jeg sidder altså med maskinen og ikke hverken
med billeder eller andet, der kan 'snyde'!

Egentlig havde jeg placeret USB kortet i nr. 2, men da jeg så havde haft
den kørende i bare en times tid og skulle have monteret et par diske
mere, kunne jeg mærke, hvor megen varme, grafikkortet afgiver, så kortet
blev flyttet til nr. 4.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 20:31

> [...]
> den kørende i bare en times tid og skulle have monteret et par diske
> mere, kunne jeg mærke, hvor megen varme, grafikkortet afgiver, så kortet

Erik, det her har ikke en fis med hvormange PCI Express slots der er i
en Mac Pro .. det handler om du ikke vil indrømme når du tager fejl på
trods af at man kommer med links, billeder og beviser for at det du
siger ikke passer ...

Der er _4_ PCI Express slots i en Mac Pro uanset model ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-09-08 18:48

Erik Richard Sørensen skrev:

> Tag dog og tæl efter! - DER ER 5 STK. PÅ EN MACPRO QUADCORE 2,66ghz! -
> Jeg sidder dælme med maskinen lige ved siden af mig og jeg kan altså
> godt tælle fra 1 til 5!

Der er ikke en der "mangler" under grafikkortet (som Thomas antyder)?

MÃ¥ske er det nemmest du bare tager et billede af det og smider til ham :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-09-08 20:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Der er ikke en der "mangler" under grafikkortet (som Thomas antyder)?

Som jeg lige har svaret, så har jeg haft USB kortet i slot 2, men pga.
varmen fra grafikkortet flyttede jeg den til slot 4 istedet for. - Og
kortet blev vel at mærke reg. i slot 2, ligesom den også nu reg. i slot 4!

> MÃ¥ske er det nemmest du bare tager et billede af det og smider til ham :)

Tja, jeg gider bare ikke til at pille det hele fra hinanden og hive
maskinen ud. - Den er godt og grundigt puttet ind under et skrivebord...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 20:35

> [...]
>
> Tja, jeg gider bare ikke til at pille det hele fra hinanden og hive
> maskinen ud. - Den er godt og grundigt puttet ind under et skrivebord...

vi tager lige en kilde mere, når du nu ikke tror på Apple KB:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Pro#Expansion_cards>

"For internal expansion the Mac Pro has two PCI Express (PCIe) 2.0
expansion slots and two PCI Express 1.1 slots, providing them with up to
300 W of power in total. The first slot is intended to hold the main
video card, and is arranged with an empty area the width of a normal
card beside it in order to leave room for the large coolers modern cards
often use."

Jeg siger det igen, jeg har nok haft hænderne i flere Mac Pro maskiner
end du har ... men hvis du har en smart model med 5 PCI Express slots så
må du da sige hvordan du har fået fat i den ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 21:15

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> end du har ... men hvis du har en smart model med 5 PCI Express slots så
> må du da sige hvordan du har fået fat i den ....

Thomas, jeg gider ikke den her diskussion længere. - Nu har jeg - igen -
kontrolleret Systemprofil. Der er 1 stk. grafikkort på plads 1, - 1 stk.
USB 2.0HS HostAdaptor på plads 3 - og 1 stk. Firewire Host Adaptor på
plads. 4. OG - plads 2 og 5 er tomme. - OG - XPPros hardwareoplysninger
siger præcis det samme!

EOD!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 21:26

> [...]
> USB 2.0HS HostAdaptor på plads 3 - og 1 stk. Firewire Host Adaptor på
> plads. 4. OG - plads 2 og 5 er tomme. - OG - XPPros hardwareoplysninger

Bortset fra at System Profil på OS X ikke registrerer de tommer pladser
.... Jeg fandt en Mac Pro og her er et screenshot af system profil. Denne
har kun et grafikkort:

<http://media.elements.dk/macpro/Picture11.png>

Men du kan jo tage et screenshot af din system profil ?

Og venligst forklar mig så hvorfor Apple support site, macworld.com og
wikipedia at en Mac Pro 2.66 har 4 PCI Express slots, hvoraf det ene ab
fabrik er bestykket med et grafikkort ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 21:39

> [...]
>

> Og venligst forklar mig så hvorfor Apple support site, macworld.com og
> wikipedia at en Mac Pro 2.66 har 4 PCI Express slots, hvoraf det ene ab

og lige en KB artikel mere til at slutte den her en gang for alle:

<http://support.apple.com/kb/HT2838>

"The Mac Pro features four PCI Express 16-"lane" connectors on the main
logic board."

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 22:02

Thomas von Hassel wrote:

> Bortset fra at System Profil på OS X ikke registrerer de tommer pladser
> ... Jeg fandt en Mac Pro og her er et screenshot af system profil. Denne
> [...]

Det her bliver mystiskere og mystiskere.. - Min systemprofil ser helt
anderledes ud under 'PCI'...

> Men du kan jo tage et screenshot af din system profil ?

Ja, og hvad så?

> Og venligst forklar mig så hvorfor Apple support site, macworld.com og
> wikipedia at en Mac Pro 2.66 har 4 PCI Express slots, hvoraf det ene ab
> fabrik er bestykket med et grafikkort ?

Som jeg har sagt flere gange, lige efter, jeg købte maskinen, så er det
ikke en maskine 'ab fabrik', men en BTO maskine, hvor jeg selv har
valgt, hvad jeg ville have med.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 22:09

> Det her bliver mystiskere og mystiskere.. - Min systemprofil ser helt
> anderledes ud under 'PCI'...

nu er det her 10.4 ... jeg skal ikke udelukke at 10.5 måske ser
anderledes ud ... men jeg tvivler ..

> Ja, og hvad så?

så kan vi måske finde ud af hvad fanden det er der foregår ?

> Som jeg har sagt flere gange, lige efter, jeg købte maskinen, så er det
> ikke en maskine 'ab fabrik', men en BTO maskine, hvor jeg selv har
> valgt, hvad jeg ville have med.

Det er klart .. og helt normalt .. men det får du ikke 5 PCIe slots ud
af uanset hvordan du vender og drejer den ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-08 00:21

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Det er klart .. og helt normalt .. men det får du ikke 5 PCIe slots ud
> af uanset hvordan du vender og drejer den ...

Jeg har nu checket - nok engang - både min Systemprofil i 10.4.11 (orig.
clean install fra den medfølgende DVD) og 10.5.4. De er stort set
identiske. - Der er lidt flere opl. i 10.5.4 end i 10.4.11. Og _begge_
registrerer _to_ tomme PCI pladser.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 14:07

> [...]
> jeg husker, så er der i alt fire PCIe-porte på bundkortet, hvor
> den ene er brugt af grafikkortet. Enhedshåndtering melder om fire

ja det er lidt underligt .. måske også derfor en ikke kan finde ud af at
kommunikerer rigtigt med din skærm ...

Jeg har desværre ikke en Mac Pro i nærheden med bootcamp så jeg kan ikke
kontrollere om de PCI Express slots normalt er fundet korrekt.

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-09-08 07:53

Thomas von Hassel skrev:

> ja det er lidt underligt .. måske også derfor en ikke kan finde
> ud af at kommunikerer rigtigt med din skærm ...

Det kan godt være ja.

> Jeg har desværre ikke en Mac Pro i nærheden med bootcamp så jeg
> kan ikke kontrollere om de PCI Express slots normalt er fundet
> korrekt.

Der er tilsyneladende også andre, som kæmper med det.
<http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=377301>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 19:07

On 2008-09-16 11:01:49 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
> Update' til Leopard installeret - som de også henviser til på
> arket - når jeg ikke kan boote til noget som helst?

ssh til kassen

hent updaten med curl

hdid navn_på_dmg

sudo installer -pkg /Volumes/navn_på_monteret_dmg/navn_på_pakken -target /
sync
reboot

Alternativt kan du pille disken ud og montere den på en anden Mac Pro,
boote fra den og installere upaten.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-09-08 09:01

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Alternativt kan du pille disken ud og montere den på en anden
> Mac Pro, boote fra den og installere upaten.

Kan man egentlig integrere den nyeste OS X-opdatering på
installations-dvden, så systemet er i den version, når man har
installeret det fra dvden? (svarende til det Microsoft kalder
'Slipstream').

--
Hilsen
Madsen