Armvridning til at købe iPhone
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-09-08 21:38

Det bliver værre og værre med at synce med Palm. Først kunne jeg ikke
bruge iSync. Så begyndte jeg at bruge "Missing sync for Palm OS". Det
gik nogenlunde i begyndelsen.

Jeg ved ikke, om der er ændret noget på iCal ved de seneste
opdateringer. Men nu er det altså sådan, at hvergang jeg syncer, bliver
alle kalenderaftaler skrevet ind en gang til. Så nu så står de fleste
aftaler på min Palm tre gange.

Jeg synes, det er for tidligt at smide en ellers velfungerende Palm købt
for 2.000 kr. sidste år i skraldespanden.

Men jeg fornemmer en kraftig armvridning til at købe iPhone.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-08 22:11

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
>
> Jeg synes, det er for tidligt at smide en ellers velfungerende Palm købt
> for 2.000 kr. sidste år i skraldespanden.

Hvilken ver. af Palm Desktop bruger du? - Det er velkendt, at der er
fejl og massevis af mangler i ver. 4.2.x. Derimod fungerer ver. 4.1
ualmindelig godt på både OS 9.2.x og OS X - inkl. Leopard. - Jeg bruger
selv PD 4.1 som mit favorit kalendersystem på både 9.2.2, 10.4.11 og 10.5.4.

Her er links til deres main support til Mac
http://www.palm.com/us/support/macintosh/
Download af ver. 4.1
http://www.palm.com/us/support/macintosh/macdesk41.html

Du skal ikke lade dig snyde af, at der står, den er til OS 9.1. - Den er
fuldt carbon og kører som sagt fortrinligt på Leopard. Det skal lige
bemærkes, at det ikke er sikkert, du kan pakke den ud med alm.
dobbeltklik, da den åbenbart er pakket med et eller andet Windows
program. - Men træk den til aladdin Expanders ikon, så pakker den fint
ud, og du dobbelklikker så bare på installeren. - Jeg har lige checket
for en sikkerheds skyld.

Et godt råd... Hvis du har Miscrosoft Office - af enhver version, - så
fjern MSO's Palm sync Manager. Den konflikter ad en vis ting til med
både Palms egen HotSync Manager og med Missing Sync for Palm.

> Men jeg fornemmer en kraftig armvridning til at købe iPhone.

Mja, det kan vel ikke være fra andre end dig selv så..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-09-08 08:05

> [...]
> både Palms egen HotSync Manager og med Missing Sync for Palm.

> Mja, det kan vel ikke være fra andre end dig selv så..-)

Jeg bruger ikke Palm Desktop. Jeg bruger Apples adressebog og iCal.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-08 12:32

Ove Steen Smidt wrote:

> Jeg bruger ikke Palm Desktop. Jeg bruger Apples adressebog og iCal.

Hm, jeg kan ikke huske eller finde det igen, men jeg har læst et par
steder, at ved at installerer PD, vil man 'snyde' en Palm - sammen med
Missing sync - til at tro, den er fuldt kompatibel også med både
Adressebog og iCal. OG - at det er et absolut *MUST* at fjerne MS sync
manager fra sit system.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-09-08 17:06

> [...]
> Missing sync - til at tro, den er fuldt kompatibel også med både
> Adressebog og iCal. OG - at det er et absolut *MUST* at fjerne MS sync

Jeg har fundet noget, der hedder Microsoft synkroniseringstjenester.
app. Du mener, at et program, der ikke kører, kan gribe forstyrrende
ind i processer, der hører under andre programmer?

Og du mener omvendt, at Palm Desktop kan fremme processen ved sin blotte
tilstedeværelse, selv om programmet ikke bruges?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-08 19:49

Ove Steen Smidt wrote:

> Jeg har fundet noget, der hedder Microsoft synkroniseringstjenester.
> app. Du mener, at et program, der ikke kører, kan gribe forstyrrende
> ind i processer, der hører under andre programmer?

Det må næsten være "Microsoft Sync Services", - jeg sidder med US
versionen... Det er en del af det, men der mangler én mere. - den har
jeg åbenbart slettet. "Microsoft Sync Services" brges også til at synche
til PDA telefoner med Windows Mobile, så den skal ikke slettes.

> Og du mener omvendt, at Palm Desktop kan fremme processen ved sin blotte
> tilstedeværelse, selv om programmet ikke bruges?

Ja, PalmDesktop installerer en del udvidelser, der er aktive i systemet,
men som kun kaldes, når en Palm sættes til. - Da jeg kørte med MSO2004
havde jeg problemer med, at MSO hele tiden kaldte min W660i telefon og
åbnede PalmDesktop programmet for at synche med vCard manageren i begge
programmer. Det holdt op, da jeg slettede den komponent, jeg ikke kan
huske navnet på. - Og MSO2008 blev installeret med custom install, så
jeg valgte understøttelse af håndholdte fra, - og W660i'eren kaldes
heller ikke fra MSO2008 nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-08 14:02

> Ja, PalmDesktop installerer en del udvidelser, der er aktive i systemet,
> men som kun kaldes, når en Palm sættes til.

Jeg husker at for at synkronisere Palm med Entourage skal man installere
Palm Desktop først ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 14:25

Per Rønne wrote:

> Jeg husker at for at synkronisere Palm med Entourage skal man installere
> Palm Desktop først ...

Lige præcis! - Jeg var inde og kigge på både Entorage og MS sync
Services, og der er dele, der direkte pger på Palm Desktop...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 21:05

On 2008-09-13 20:49:20 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> jeg åbenbart slettet. "Microsoft Sync Services" brges også til at syn
> che til PDA telefoner med Windows Mobile, så den skal ikke slettes.

vrøvl - du bør endnu en gang undlade at skrive dine private gætterier
her i gruppen.

Det er en dims der kan synce mellem Entourage og ApplesSync Service aka iSync.

Vores brugere der ikke har balckberry bruger det dagligt til at synce
deres Exchange til Sync Service hvilket betyder at de kan udveksle data
med deres mobiltelefoner via iSync eller bruge iCal eller Addressbook
som frontend for deres Exchange kalender/adressebog.

btw, nogen der ved om der er dukket et alternativ til LipSync som
åbenbart er aflivet?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-08 04:57

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> for 2.000 kr. sidste år i skraldespanden.
>
> Men jeg fornemmer en kraftig armvridning til at købe iPhone.

Ja, jeg er gået over til iPhone [men den måtte jeg i mandags smide til
reparation; forhåbentlig går det bedre med det nye OS: 2.1, som snart
kommer].

Duplikaterne kan du på Palm fjerne med programmen UnDupe. Når jeg gik
over til iPhone var det for at undgå duplikaterne, og for at få hele
adressekartoteket med - og her virker det altså. Til gengæld kan
synkroniseringen med iPhone software medføre at hele iPhone crasher,
noget der dog skulle løses med det nye endnu ikke frigivne OS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-09-08 07:12

Per Rønne wrote:

> Ja, jeg er gået over til iPhone [men den måtte jeg i mandags smide til
> reparation; forhåbentlig går det bedre med det nye OS: 2.1, som snart
> kommer].

Må man spørge, hvad der gik galt med den?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-08 18:56

> Må man spørge, hvad der gik galt med den?

Jeg købte noget software, synkroniserede - hvorefter den gik død. Den
viste et æble og ikke andet, og blev helt varm; efter kort tid blev
batteriet tomt.

Ved genopladning skete det samme. Den er nu indleveret til Telia, der
har sendt den videre til Apple.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 13-09-08 17:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> synkroniseringen med iPhone software medføre at hele iPhone crasher,
> noget der dog skulle løses med det nye endnu ikke frigivne OS.

Det virker da noget pinligt. det virker som om apple efterhånden lægger
mere vægt på at skyde programmer på markedet end at sørge for at de er
stabile.

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-08 18:56

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Det virker da noget pinligt. det virker som om apple efterhånden lægger
> mere vægt på at skyde programmer på markedet end at sørge for at de er
> stabile.

Ja, argumentet for at køre programmerne gennem Apple Store var jo at
Apple skulle sikre at de var stabile; det gør Apple jo tydeligt intet
ved.

Men med den nye opdatering af systemet skulle et program ikke kunne få
hele systemet lagt ned; der er tydeligvis tale om en meget begrænset
udgave af Mac OS X; ikke meget UNIX over det.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 13-09-08 17:44

> Men jeg fornemmer en kraftig armvridning til at købe iPhone.

har du overvejet at købe en ipod touch ? hvis du skal have noget der er
analog til palmen så er det den.

Går selv og overvejer, og jeg synes den Iphone er groft overprissat. Og
den gamle model er alt for dyr brugt. Derfor overvejer jeg at købe
touchen der er mere rimelig.

har selv haft palm i mange år og har også haft lidt problemer med mac.
Dog må jeg sige at Ical virker som et temmelig buggy program. Jeg synes
faktisk ikke det er noget særligt. Funktionaliteten er i mine øjne for
begrænset og det gør ofte mærkelig ting. Ikke helt værdig til det
berømte mac stabilitets stempel overhovedet synes jeg.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-09-08 18:03

> [...]
> begrænset og det gør ofte mærkelig ting. Ikke helt værdig til det
> berømte mac stabilitets stempel overhovedet synes jeg.

Nu har jeg i forvejen en iPod Classic.

Hvis man vælger at bruge kalender fra Palm Desktop, må man også bruge
adressebogen for at udnytte deres evner til at spille sammen. Men hvad
så med sammenspillet med Mail app.? Det vil jeg nødig undvære.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : jagge

Dato : 14-09-08 15:43

> [...]

> adressebogen for at udnytte deres evner til at spille sammen. Men hvad
> så med sammenspillet med Mail app.? Det vil jeg nødig undvære.

Altså nu har jeg heller ikke brugt palm desktop da den jo ikke kan mere
end ical for den sags skyld. har altid brugt andet kalender software på
min palm.

Men hvis man bruger en ipod touch så syncer den jo efter sigende mail
præcis som en iphone. Hvis man ikke nødvendigvis har brug for en telefon
så er touchen så vidt jeg kan se en pda i stil med palm dog med den
væssentlige begrænsning at der ikke er så meget 3 parts software til
den. Det var og er den store fordel ved palm, men palm har nu stået og
hoppet på stedet fuldstændig i 5 år så jeg gider dem ikke mere. Der er
INTET sket de sidste mange år jeg er overbevist om at det er en platform
under afvikling så man kan ligesågodt skifte nu hvis det passer.

Hvis man har tænkt sig at bruge mail og kan klare sig med ical så virker
touch som en glimrende PDA.

Jeg ville ØNSKE at de smed et trådløst keyboard på banen fra apple så
den kunne fungere som mini mini mac men det gider de ikke. Det at man er
begrænset til Apples luner ser jeg som en væssentlig begrænsning ved
touchen men på den anden side så er den manglende udvikling af palm en
større efterhånden.

Hygge

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-08 07:47

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jeg ville ØNSKE at de smed et trådløst keyboard på banen fra apple så
> den kunne fungere som mini mini mac men det gider de ikke.

iPhone kan da klare BlutTooth ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-09-08 08:51

Per Rønne wrote:

> iPhone kan da klare BlutTooth ?

Ja, men du kan bare ikke bruge det til noget (andet end håndfri i bilen).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jagge

Dato : 15-09-08 10:52

> Ja, men du kan bare ikke bruge det til noget (andet end håndfri i bilen).

Nææ der er intet udstyr til det. Har touchen foriøvrigt bluetooth ?

Jakob

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-09-08 14:23

Hej Ove

Vi har jo før delt erfaringer herom. Min Missing Sync opfører sig
rimelig pænt for tiden, men jeg har da flere gange oplevet, at
aftalerne blev dubleret. Så gælder det om at have en kopi af iCal, så
ikke også denne kommer i udu. Men ellers er det blot at åbne Missing
Sync, åbne Events, vælge Overwrite handheld with desktop data, klikke
OK og så synkronisere igen.

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-09-08 20:53

Jens Rasmussen <fimano@gmail.com> wrote:

> [...]
> ikke også denne kommer i udu. Men ellers er det blot at åbne Missing
> Sync, åbne Events, vælge Overwrite handheld with desktop data, klikke

OK. Den prøver jeg ved lejlighed. Men det bliver en kompliceret trafik,
når man også skal kunne overføre indskrivninger fra den håndholdte til
computeren.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 09:23

> [...]

> OK. Den prøver jeg ved lejlighed. Men det bliver en kompliceret trafik,
> når man også skal kunne overføre indskrivninger fra den håndholdte til

Som nævnt kan man nøjes med at køre UnDupe:

<http://www.stevenscreek.com/palm/undupe.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-09-08 20:49

> [...]

> for 2.000 kr. sidste år i skraldespanden.
>
> Men jeg fornemmer en kraftig armvridning til at købe iPhone.

Tak for interesseret opfølgning på mit spørgsmål.

I dag var jeg i TDC's butik på Strøget i København. "Jeg har været
jeres kunde i 40 år. Hvordan kan vi blive ved med at være gode venner,
hvis jeg går over til iPhone?"

Det tog lidt tid at forklare damen, at jeg ikke insisterede på købe en
iPhone i netop deres butik, hvor de ikke har den. Jeg køber den gerne et
andet sted. Og jeg ville høre de tekniske muligheder for at forblive
TDC-kunde med en iPhone (uden hensyn til prisen).

Ja, så var det ´bare at flytte SIM-kortet fra min nuværende telefon til
min iPhone.

Er det teknisk set så enkelt?

Hvilke omkostninger medfører det at springe fra Telia i forlængelse af
indkøbet?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-08 00:40

> [...]

> TDC-kunde med en iPhone (uden hensyn til prisen).
>
> Ja, så var det ´bare at flytte SIM-kortet fra min nuværende telefon til

Jeg har i hvert fald ikke hørt andet. Når iPhone er låst op, er den ikke
længere låst til Telia.

> Hvilke omkostninger medfører det at springe fra Telia i forlængelse af
> indkøbet?

500,- kr. Hvis de da ikke lige har ændret det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 09:23

> Jeg har i hvert fald ikke hørt andet. Når iPhone er låst op, er den ikke
> længere låst til Telia.

> 500,- kr. Hvis de da ikke lige har ændret det.

Man skal dog stadig købe maskinen hos Telia, og betale 599 kroner om
måneden i seks måneder, for et abonnement man så ikke benytter.

Personligt har jeg ikke fået den låst op; det venter jeg med til der er
gået seks måneder [jeg opsiger abonnementet en måned inden].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-09-08 17:31

> [...]
>
> Personligt har jeg ikke fået den låst op; det venter jeg med til der er
> gået seks måneder [jeg opsiger abonnementet en måned inden].

Altså 500 kr. + 6 x 599 kr. = 4.094 kr. som samlet ekstraudgift for at
kunne fortsætte som TDC-kunde, hvis jeg køber en iPhone i morgen? - Er
det rigtigt forstået?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 17:39

> [...]

> Altså 500 kr. + 6 x 599 kr. = 4.094 kr. som samlet ekstraudgift for at
> kunne fortsætte som TDC-kunde, hvis jeg køber en iPhone i morgen? - Er

Jep, hvis du vil bruge TDC fra starten. Venter du et halvt år slipper du
for de 500 kroner ekstra.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-09-08 19:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jep, hvis du vil bruge TDC fra starten. Venter du et halvt år slipper du
> for de 500 kroner ekstra.

Men jeg hænger altså også til den tid på de 6 x 4.094 kr.? -- Venlig
hilsen Ove Steen Smidt http://www.ovesteensmidt.dk/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 19:20

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men jeg hænger altså også til den tid på de 6 x 4.094 kr.?

dem hænger du på¨uanset hvad diu gør...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-09-08 19:50

Thomas von Hassel skrev:

> dem hænger du på¨uanset hvad diu gør...

Næh, ikke hvis han regner rigtigt, så er det vel kun _1_ x 4094 :)

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-08 04:13

> Næh, ikke hvis han regner rigtigt, så er det vel kun _1_ x 4094 :)

Jep, 1699 + 6*599 + hvis(TDC_med_det_samme;500;0)

Hvis det er den store iPhone med 16 GB han køber.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:44

> [...]

> Altså 500 kr. + 6 x 599 kr. = 4.094 kr. som samlet ekstraudgift for at
> kunne fortsætte som TDC-kunde, hvis jeg køber en iPhone i morgen? - Er

Ja, men gør som Per og jeg gør - køb den og brug abonnementet i de seks
måneder, du er bundet.

Der er 300 minutters taletid - fri smæs - 300 MB datatrafik - frie
opkald til fastnettelefoner - frie opkald til Teliaabonnenter indeholdt
i de 600,00 kr om måneden - så brug dog dem.

Ring til TDC og fortæl om dilemmaet, så sætter de dit nuværende
mobilabonnement på stand-by. Det har jeg gjort.

Eventuelt kan du få viderestillet dit TDCnummer til din iPhone, hvis du
mener, det er vigtigt.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 18:07

> [...]
> mobilabonnement på stand-by. Det har jeg gjort.
>
> Eventuelt kan du få viderestillet dit TDCnummer til din iPhone, hvis du

Det har jeg gjort med mit gamle Telia-nummer, til 25 kroner om måneden
.... + lidt for datatrafik [en 15 kroner om måneden].

Det koster så 80 øre i minuttet at ringe, penge der dog tages fra de 25
før der skrives ekstra på regningen. Jeg har endnu ikke overskredet de
25 for en måned, selv ikke når jeg har været i udlandet ... en typisk
storkunde .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 09:30

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvilke omkostninger medfører det at springe fra Telia i forlængelse af
> indkøbet?

500,- for at fjerne sim låsen før tid ...

Derudover så skal du høre TDC hvad deres dataplan er ... normalt betaler
du jo pr. MB, og en iPhone er glad for data ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-08 11:46

> 500,- for at fjerne sim låsen før tid ...
>
> Derudover så skal du høre TDC hvad deres dataplan er ... normalt betaler
> du jo pr. MB, og en iPhone er glad for data ...

Det kommer jo an på, hvordan man bruger den. Vi er jo alle forskellige,
og det, den ene anser for normalt brug, regner den anden for vildt
overdrevet.
Jeg har faktisk haft iPhone i lige præcis en måned. Jeg kiggede
lige på statistikken, og jeg har hentet 34,1 MB data. Det er jo langt
fra de 300 MB, der er med i abonnementet fra Telia. Jeg kan godt se, at
jeg ikke har noget tungt brug. Jeg sidder ikke nede på grillen og skal
demonstrere den for mine teenagevenner. Jeg kører ikke i tog en time
hver vej til og fra arbejde, hvor jeg surfer på nettet. Omvendt har jeg
ikke på nogen måde lagt begrænsninger på mig selv. Jeg har da brugt
iPhone som GPS, set vejrudsigter og den slags, når jeg følte, jeg havde
brug for det.
Dette er blot for at gøre opmærksom på, at det ikke er alle, der
har brug for enorme datamængder. Selvironisk kunne jeg selvfølgelig også
bemærke, at hvis jeg brugte min iPhone mere, så ville batteriet løbe
tør, længe før jeg kom til en oplader
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 11:50

> [...]
> lige på statistikken, og jeg har hentet 34,1 MB data. Det er jo langt
> fra de 300 MB, der er med i abonnementet fra Telia.

Ja, men TDC tager 10,- pr. MB data (normalt) og så bliver der hurtigt
til mange penge for selv et moderat forbrug .

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-08 12:35

> Ja, men TDC tager 10,- pr. MB data (normalt) og så bliver der hurtigt
> til mange penge for selv et moderat forbrug .

OK. Jeg troede, TDC havde et abonnement, hvor der var data med i prisen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 12:38

Henrik Münster wrote:

> OK. Jeg troede, TDC havde et abonnement, hvor der var data med i prisen.

Det er der ihvertfald i div. duet-abonnementer, men jeg kan ikke huske
hvor meget, da jeg aldrig bruger mobil til datatransmission.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 12:44

> Det er der ihvertfald i div. duet-abonnementer, men jeg kan ikke huske
> hvor meget, da jeg aldrig bruger mobil til datatransmission.

ok, de har fået noget nu:

<http://privat.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_p_mob_sv_sf>

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:05

> ok, de har fået noget nu:
>
> <http://privat.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_p_mob_sv_sf>
>

> /thomas

Hæ, ja, til mobiltelefoner - ikke til vi andre

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:03

> Det er der ihvertfald i div. duet-abonnementer, men jeg kan ikke huske
> hvor meget, da jeg aldrig bruger mobil til datatransmission.
>
> mvh. Erik Richard

Nej, Erik - jeg talte med dem i forgårs. Der er ikke datatrafik i
duetabonnementer (som jeg selv har).

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 17:28

Morten Lind wrote:

> Nej, Erik - jeg talte med dem i forgårs. Der er ikke datatrafik i
> duetabonnementer (som jeg selv har).

Øh? - Det er der altså i mit, men som sagt, bruger jeg det ikke. - Der
er jo også flere typer duet, så om det hænger sammen med det, tør jeg så
ikke sige...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 17:34

> Øh? - Det er der altså i mit, men som sagt, bruger jeg det ikke. - Der
> er jo også flere typer duet, så om det hænger sammen med det, tør jeg så
> ikke sige...

Selvfølgelige er der mulighed for at køre data over det .. som GPRS
eller UTMS/3G ... men du bliver afregnet 10,- pr MB ...

/thomaS

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 17:47

Thomas von Hassel wrote:

> Selvfølgelige er der mulighed for at køre data over det .. som GPRS
> eller UTMS/3G ... men du bliver afregnet 10,- pr MB ...

Beklager, men det er altså ikke tilfældet. Som sagt, kan jeg ikke huske
antal mb, der er inkl. i aftalen, men kommer jeg ud over det, skal jeg
betale 1,50kr. pr. mb + de normale 60 øre i minuttakst!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:51

> [...]
> antal mb, der er inkl. i aftalen, men kommer jeg ud over det, skal jeg
> betale 1,50kr. pr. mb + de normale 60 øre i minuttakst!

Hej Erik - hvad hedder det abonnement, for det lyder som noget, jeg
kunne bruge?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 19:44

Morten Lind wrote:

> Hej Erik - hvad hedder det abonnement, for det lyder som noget, jeg
> kunne bruge?

Øh... Det er en af de 2-3 'DuetExtra', TDC kan tilbyde, men hvilken ka'
a da it' husk'.... - Jeg gik bare ned i TeleButikken og spurgte, da
jeg skiftede fra Sonofon forrige vinter...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 18:16

> Beklager, men det er altså ikke tilfældet. Som sagt, kan jeg ikke huske
> antal mb, der er inkl. i aftalen, men kommer jeg ud over det, skal jeg
> betale 1,50kr. pr. mb + de normale 60 øre i minuttakst!

så må du komme et et link eller lign ....

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-08 21:09

> så må du komme et et link eller lign ....

Jeg har ledt lidt. Foruden det "Surfin'"-tillæg, som Thomas von Hassel
har nævnt, er der MaxSmsLive, hvor der er 50 MB data med i prisen pr.
måned, og hvor overskridelse koster kr. 6,- pr. MB. Det er da noget
bedre, men hvis det er sådan, konkurrenterne er, så forstår jeg ikke,
hvorfor så mange er utilfredse med Telias abonnement til iPhone.

<http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=f5_p_mob_abo_sms>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-08 04:13

> [...]
> bedre, men hvis det er sådan, konkurrenterne er, så forstår jeg ikke,
> hvorfor så mange er utilfredse med Telias abonnement til iPhone.

Måske er 'de utilfredse' så bare utilfredse over at der ikke er fuld
'flat rate' på abonnementet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:45

> Øh? - Det er der altså i mit, men som sagt, bruger jeg det ikke. - Der
> er jo også flere typer duet, så om det hænger sammen med det, tør jeg så
> ikke sige...
>
> mvh. Erik Richard

Tjaeh - OK - der kan jo være forskel

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 12:39

> OK. Jeg troede, TDC havde et abonnement, hvor der var data med i prisen.

Nu er jeg ikke verdensmester i TDC's prisliste .. .men jeg kunne ikke
findet noget .. bortset fra erhvervs abb... og det er ikke billigt ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 15:01

> [...]
> brug for det.
> Dette er blot for at gøre opmærksom på, at det ikke er alle, der

Jeg så da også i avisen, at Telia har oprettet en ny abonnementgruppe,
for dem der ikke har det store behov for at downloade data.

En sådan gruppe havde de ikke forestillet sig ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 15:03

> Jeg så da også i avisen, at Telia har oprettet en ny abonnementgruppe,
> for dem der ikke har det store behov for at downloade data.

de har også lavet et tillægs abb. med 600 MB data ...

> En sådan gruppe havde de ikke forestillet sig ...

nå det ved jeg nu ikke ... men det er nok ikke den gruppe som har brug
for en iPhone ..

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 16:01

> de har også lavet et tillægs abb. med 600 MB data ...

> nå det ved jeg nu ikke ... men det er nok ikke den gruppe som har brug
> for en iPhone ..

Mon ikke? Den synkroniserer godt med Mac [på sigt vel også med
MobileMe], og det er en kombineret pda og mobiltelefon.

Det er sådan Henrik Münster har oplyst at han bruger den. Det er sådan
jeg bruger min.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 16:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Mon ikke? Den synkroniserer godt med Mac [på sigt vel også med
> MobileMe], og det er en kombineret pda og mobiltelefon.

MobileMe trækker jo nemlig data over "nettet" ... så er du låst til WiFi
... og så er det måske bare en Touch du skal have ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 17:06

> MobileMe trækker jo nemlig data over "nettet" ... så er du låst til WiFi
> .. og så er det måske bare en Touch du skal have ..

Som nævnt, så mangler den mobiltelefondelen. Hverken jeg eller Henrik
Münster er jo begejstrede for at rende rundt med mange dimser i lommen.

MobileMe har hos mig endnu ikke fungeret med kalendere; det løser sig
dog nok.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 17:11

> [...]
> Münster er jo begejstrede for at rende rundt med mange dimser i lommen.
>
> MobileMe har hos mig endnu ikke fungeret med kalendere; det løser sig

Har du gang i noget noget caldav kalender ? .. så skal apple da gøre det
muligt at tilgå caldav kalendere direkte ligesom de nu har gjort med
ActiveSync (Exchange)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 17:26

> Har du gang i noget noget caldav kalender ? .. så skal apple da gøre det
> muligt at tilgå caldav kalendere direkte ligesom de nu har gjort med
> ActiveSync (Exchange)

Det er endnu ikke ikke lykkedes mig at synkronisere kalendere trådløst,
gennem MobileMe, til iPhone. Jeg skal forbinde iPhone fysisk med en
maskine ;-(.

Men nu er iPhone jo til reparation, efter at den gik ned ved
installering af et købeprogram ... og der kommer snart en større
opdatering af OS.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 17:33

> Det er endnu ikke ikke lykkedes mig at synkronisere kalendere trådløst,
> gennem MobileMe, til iPhone. Jeg skal forbinde iPhone fysisk med en
> maskine ;-(.

hvordan ligger dine kalender .. lokalt eller caldav ?

> Men nu er iPhone jo til reparation, efter at den gik ned ved
> installering af et købeprogram ... og der kommer snart en større
> opdatering af OS.

øh .. prøvede du at lave en "hård" restore ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 17:45

> hvordan ligger dine kalender .. lokalt eller caldav ?

På MobileMe - CalDAV.

> øh .. prøvede du at lave en "hård" restore ?

Den viste pludselig et æble, og kun et æble, og blev varm, meget varm.
Indtil der ikke var mere batteri på.

Ved genopladning var reaktionsmønsteret det samme.

Jeg ved ikke hvad du mener med en '»hård« restore', og ham der modtog
iPhone til reparation havde tilsyneladende heller ikke hørt om det. Den
blev afleveret forrige mandag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 18:16

> [...]
>
> Jeg ved ikke hvad du mener med en '»hård« restore', og ham der modtog
> iPhone til reparation havde tilsyneladende heller ikke hørt om det. Den

Du holder home og lock knapperne nede til den viser et "tilslut mig til
iTunes symbol" herefter laver den komplet restore ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 18:19

> Du holder home og lock knapperne nede til den viser et "tilslut mig til
> iTunes symbol" herefter laver den komplet restore ...

<http://support.apple.com/kb/HT1808>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 18:48

> <http://support.apple.com/kb/HT1808>

Tak. Det burde ham i Telia på Strøget have vidst ... Hjemmesiden er nu
gemt i min database. DevonThink Pro.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-08 21:34

> [...]

> Men nu er iPhone jo til reparation, efter at den gik ned ved
> installering af et købeprogram ... og der kommer snart en større

Det er ærgerligt, at du har haft alle de problemer. Hos os fungerer det
helt perfekt med at synkronisere kalendere over nettet. Er det i øvrigt
rigtigt, at der kommer en større softwareopdatering? Version 2.1 er jo
lige kommet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-08 04:21

> [...]
> helt perfekt med at synkronisere kalendere over nettet. Er det i øvrigt
> rigtigt, at der kommer en større softwareopdatering? Version 2.1 er jo

Hvis 2.1 lige er kommet, og hvis den er kommet efter mandag morgen i
sidste uge, så er det den der er 'den store opdatering'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-08 00:24

> Hvis 2.1 lige er kommet, og hvis den er kommet efter mandag morgen i
> sidste uge, så er det den der er 'den store opdatering'.

Software til iPhone 2.1 kom i fredags, så det er nok den. Hvad har du
lavet siden i mandags? Levet under en sten? Ellers kan du da ikke have
undgået at høre om iPhone 2.1. Steve Jobs har endda haft en større
sceneoptræden med præsentation af bl.a. nye iPod.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-08 05:54

> [...]
> undgået at høre om iPhone 2.1. Steve Jobs har endda haft en større
> sceneoptræden med præsentation af bl.a. nye iPod.

Jeg fik først min iPhone tilbage fra reparation i går. Nu fungerer den
så som den skal, inklusive download af software til selve iPhone [før
skulle jeg gå gennem iTunes], og inklusive synkronisering af kalendere
direkte til gennem 'the Cloud'. Men problemet med kalendere man
abonnerer på er stadig ikke løst.

Men du havde jo fundet et lille hjælpeprogram, som synkroniserede disse
kalendere med MobileMe? Hvad var det nu det hed?

Nu kan jeg jo få brug for det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-08 23:30

> [...]

> skulle jeg gå gennem iTunes], og inklusive synkronisering af kalendere
> direkte til gennem 'the Cloud'. Men problemet med kalendere man

Det er en funktion, der ikke findes, men nogle mener, at Apple arbejder
på det.

> Men du havde jo fundet et lille hjælpeprogram, som synkroniserede disse
> kalendere med MobileMe? Hvad var det nu det hed?
>
> Nu kan jeg jo få brug for det.

Jeg bruger BusySync fra BusyMac. Det koster lidt i licens til hver Mac.
Fidusen er, at de kan synkronisere på ens lokale netværk, så det sker
hurtigt, og over Google Calender, så det også sker udenfor huset.
Desuden tillader det, at man retter kalenderen på flere computere og
ikke kun på den, der udgiver kalenderen. Når vi her i huset skal skrive
en aftale i en af kalenderne (hver person har sin), kan vi gøre det fra
både min kones og min MacBook (Pro).
Hvis problemet består i at få abonnerede kalendere over på
iPhone, så er min løsning at oprette en gratis konto hos Google og have
en Google Calender. Man lader så Google Calender abonnere på de fremmede
kalendere, man vil abonnere på. Det kan f.eks. være helligdage eller en
kollegas kalender. Man synkroniserer så sin iCal med Google Calender.
Her bruger jeg BusyMac, men der er vist noget med, at Google Calender
kan gøre det selv nu. På den måde opfatter iCal ikke kalenderen som
fremmed, og den bliver synkroniseret til MobileMe. Jeg abonnerer på
DKMærkedage og Ugenumre på den måde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-08 04:26

> Det er en funktion, der ikke findes, men nogle mener, at Apple arbejder
> på det.

Ja, det ville jo være rart.

> [...]
> ikke kun på den, der udgiver kalenderen. Når vi her i huset skal skrive
> en aftale i en af kalenderne (hver person har sin), kan vi gøre det fra

Jeg har nu downloaded og installeret BusySync, og markeret de fire
kalendere jeg abonnerer på til 'Publish'. Så burde de vel blive ført
videre over i MobileMe?

Hvis jeg ellers har forstået det korrekt.

> [...]
> kan gøre det selv nu. På den måde opfatter iCal ikke kalenderen som
> fremmed, og den bliver synkroniseret til MobileMe. Jeg abonnerer på

Jeg er ikke meget for også at bruge Google Calender, når nu jeg bruger
MobileMe.

Foruden dem du abonnerer på, abonnerer jeg på et kalendere fra
MacBruger, så jeg automatisk får møder ind på min iCal og iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-08 05:17

> Jeg er ikke meget for også at bruge Google Calender, når nu jeg bruger
> MobileMe.

Jeg har nu gjort det, og der synkroniseres til Google Calendar. Men det
kommer altså ikke frem på iPhone?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 11:46

Per Rønne wrote:

> Jeg har nu gjort det, og der synkroniseres til Google Calendar. Men det
> kommer altså ikke frem på iPhone?

Har du aktiveret GoogleCalendar på din iPhone? - Det er ikke nok, at GC
fx. er aktiveret på din MacBook. GC skal aktiveres på hver enkelt enhed
for sig...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-09-08 12:22

Erik Richard Sørensen wrote:

> Har du aktiveret GoogleCalendar på din iPhone? - Det er ikke nok, at GC
> fx. er aktiveret på din MacBook. GC skal aktiveres på hver enkelt enhed
> for sig...

Aktivere GoogleCalendar på iPhone? Hvad, hvor, hvem? Det' nå' sludder
det der ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 13:04

Peter Farsinsen wrote:

> Aktivere GoogleCalendar på iPhone? Hvad, hvor, hvem? Det' nå' sludder
> det der ;)

Nej, det er det skam ikke. Selvom jeg har GC aktiv på min MacPro, kan
jeg da ikke tilgå den fra min MDD eller QS, hvis ikke browserens
startside (Google) er sat til at kunne håndtere GC.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 12:44

> Har du aktiveret GoogleCalendar på din iPhone? - Det er ikke nok, at GC
> fx. er aktiveret på din MacBook. GC skal aktiveres på hver enkelt enhed
> for sig...

Du kan ikke "aktivere" Google Calendar på en iPhone ... med mindre du
bruger Mobile Safari og tar den den vej igennem .. det er vist ikke det
de vil.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-08 13:13

Thomas von Hassel wrote:

> Du kan ikke "aktivere" Google Calendar på en iPhone ... med mindre du
> bruger Mobile Safari og tar den den vej igennem .. det er vist ikke det
> de vil.

Det véd jeg så ikke, men det er den eneste måde, man kan bruge
GoogleCalendar på på en iPhone - eller for den sags skyld på en hvilken
som helst anden PDA telefon. Kort sagt kræver det et styresystem - plus
en browser - ala PalmOS, WinMobile, MacOS X Mobile eller en af de Linux
systemer, der kan køre på div. PDA telefoner.

Fx. kan jeg uden videre aktivere GC på min Sony-Ericsson W660i, der
kører med WinMobile, men ikke på min Z660i, der ikke har WinMobile. -
Dvs., jeg kan synche med GC til W660i, men ikke til Z660i. - Omvendt kan
jeg umiddelbart bruge iCal på Z660i, men ikke på W660i, da iCal ikke kan
synche direkte med winMobile uden at jeg skal have fat i 'isync Plugin
til Sony-Ericsson'.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-08 16:39

> Har du aktiveret GoogleCalendar på din iPhone?

Jeg aner ikke hvordan det kan gøres, og under alle omstændigheder ønsker
jeg at se også de abonnerede kalendere i »Kalender« på iPhone, ikke i
Safari.

Så foreløbig har jeg to valg: enten at foretage kalendersynkronisering
gennem usb til en datamat, eller manuelt at kopiere de abonnerede
kalendere til en lokal kalender. Der er noget der lader sig gøre, når
det ikke lige drejer sig om 'Ugenumre' og delvis 'DKMærkedage'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-09-08 18:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har nu gjort det, og der synkroniseres til Google Calendar. Men det
> kommer altså ikke frem på iPhone?

Det er også lige før, jeg bliver helt forvirret. Det er ikke iCal, der
skal abonnere på de kalendere, du vil abonnere på. Du skal via din
browser logge ind på Google Calender og lade den abonnere på de
kalendere, du vil abonnere på. Det er bare at taste adressen ind,
ligesom man gør i iCal.
Så skal du lade BusySync på din Mac synkronisere disse kalendere
mellem Google Calender og iCal. Det kan du indstille i det meget
omfattende kontrolpanel, der følger med BusySync. Så dukker kalenderne
op i iCal under "Kalendere" og ikke under "Abonnementer". Når de står
under kalendere, så bliver de synkroniseret til MobileMe. Du behøver jo
ikke fjerne de abonnerede kalendere i iCal, men kan blot fjerne hakket
ud for dem, så de ikke vises.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-08 05:56

> [...]
> under kalendere, så bliver de synkroniseret til MobileMe. Du behøver jo
> ikke fjerne de abonnerede kalendere i iCal, men kan blot fjerne hakket

OK. Men hvor i Google Calendar abonnerer jeg på dem? Jeg /er/ inde i
Google Calendar - er det i location feltet oplysningerne skal stå?

Og så er jeg stødt på følgende php-script til at danne en uge-kalender
til iCal:

<http://www.macosxhints.com/dlfiles/generate_week_numbers_php.txt>

Set på:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20070104091628809>

- hvor man også kan downloade ugenumrene for 2007 og 2008:

<http://www.macosxhints.com/dlfiles/ical_weekly_nums.zip>

Dobbeltklikkes på 2008-filen åbnes iCal, og der spørges om hvilken
kalender ugenumrene skal lægges ind i; jeg valgte MobileMe-kalenderen,
hvormed jeg troede at den automatisk kom frem på iPhone [hvilket den
ikke gjorde?]

'Aftalerne' kører 'hele dagen' og 'hele ugen', så den vises altså mere
passende end /rigtige/ aftaler ... både i 'dag', alle dage, i 'uge' og
i 'måned'-visningerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-08 06:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> OK. Men hvor i Google Calendar abonnerer jeg på dem? Jeg /er/ inde i
> Google Calendar - er det i location feltet oplysningerne skal stå?

Jeg har fundet ugedage-kalendere i Google Calendar, og en Danish
Holydays der dog ikke er lige så god som DKMærkedage.

Men Google Calendar kan ikke 'finde ud af' adressen:

http://ical.mac.com/plj/DKM

Og siger:

Settings Error.
The address that you provided did not contain a calendar in a valid iCal
og GData format.

Jeg har indtastet kalenderadressen som 'URL'.

De kalendere jeg har abonneret på i Google Calendar vises korrekt frem i
iCal,men endnu har jeg ikke konstateret at de er kommet frem i iPhones
kalender.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-08 07:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

Ude til venstre er der øverst en lille månedskalender. Derefter kommer
et vindue med "Mine kalendere". Nedenunder er der et tilsvarende vindue
med "Andre kalendere". Har kan du klikke på "Tilføj" og derefter skrive
adressen på en kalender, du vil abonnere på.

> [...]
>
> Og siger:
>
> Settings Error.
> The address that you provided did not contain a calendar in a valid iCal

Det er heller ikke hele adressen. DKM er jo blot starten på filnavnet
DKMærkedage.ics. På grund af de danske specialbogstaver, har jeg en lidt
sjov adresse i min Google Calender, men når jeg klipper den ud og
klistrer den ind i MacSOUP, bliver den normal igen. Adressen hos mig er:

<http://ical.mac.com/plj/DKMærkedage.ics>

> De kalendere jeg har abonneret på i Google Calendar vises korrekt frem i
> iCal,men endnu har jeg ikke konstateret at de er kommet frem i iPhones
> kalender.

Hvordan får du dem tilbage til iCal, og hvordan vises det der? Jeg
synkroniserer dem med iCal ved at vælge dem i kontrolpanelet BusySync i
Systemindstillinger. Så dukker de op i iCal under "Kalendere". De må
ikke stå under "Abonnementer", for så bliver de ikke synkroniseret med
MobileMe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-08 14:14

> [...]
> med "Andre kalendere". Har kan du klikke på "Tilføj" og derefter skrive
> adressen på en kalender, du vil abonnere på.

Jeg gætter på at det er URL?

> [...]
> sjov adresse i min Google Calender, men når jeg klipper den ud og
> klistrer den ind i MacSOUP, bliver den normal igen. Adressen hos mig er:

Jeg fik nu mærkedagene frem, selv om lige den ikke er nødvendig; jeg
fandt Ugenr og helligdage DK.

> [...]
> Systemindstillinger. Så dukker de op i iCal under "Kalendere". De må
> ikke stå under "Abonnementer", for så bliver de ikke synkroniseret med

Så lykkedes det. Jeg abonnerer nu i Google Calendar på Ugenr og
helligdage DK, og sparer således såvel Ugenr som DKMærkedage. Og så
abonnerer jeg på to kalendere til MacBruger; alle tre føres gennem
BusySync videre til iCal, som 'private' kalendere, og derigennem videre
gennem MobileMe til de andre maskiner + iPhone.

Det eneste tilbageværende problem er problemer med æ, ø og å.

Tak for hjælpen. Det der gik galt var at jeg læste de abonnerede
kalenderes adresse i iCal, men kun første linie ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-08 00:34

> Jeg fik nu mærkedagene frem, selv om lige den ikke er nødvendig; jeg
> fandt Ugenr og helligdage DK.

Det var også mere ment som et eksempel at bruge DKMærkedage. Man kan
abonnere på privatpersoners kalendere på samme måde, hvis det er det,
man ønsker. Kan du i øvrigt give mig adressen på den kalender med
ugenumre og helligdage, du har fundet?

> [...]
> BusySync videre til iCal, som 'private' kalendere, og derigennem videre
> gennem MobileMe til de andre maskiner + iPhone.

Det var dejligt

> Det eneste tilbageværende problem er problemer med æ, ø og å.

Nå ja, det er rigtigt. Jeg har ikke tænkt så meget over det. Dels er der
ikke så mange helligdage på denne årstid. Dels generer det ikke
kalenderen med ugenumre. Men du har ret i, at æøå ser ud til at gå tabt,
når man skal over Google. Det skulle ikke undre mig, om der kommer en
eller anden mere permanent løsning fra Apple, for det her er da lidt
besværligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 05:22

> [...]
> abonnere på privatpersoners kalendere på samme måde, hvis det er det,
> man ønsker. Kan du i øvrigt give mig adressen på den kalender med

Det letteste er vist at gå ind på Google Calender, og trykke på
Indstillinger, og derefter knappen 'Søg i offentlige kalendere'; skriv
navnet i søgekalenderen, og så kommer den frem.

> [...]
> når man skal over Google. Det skulle ikke undre mig, om der kommer en
> eller anden mere permanent løsning fra Apple, for det her er da lidt

Ja, jeg bruger det især til mødekalendere fra MacBruger, og »møde« ser
altså lidt mærkeligt ud ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-08 08:22

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det letteste er vist at gå ind på Google Calender, og trykke på
> Indstillinger, og derefter knappen 'Søg i offentlige kalendere'; skriv
> navnet i søgekalenderen, og så kommer den frem.

Nå ja. Det lyder sådan. Min Google Calender er jo så fyldt med
kalendere, at jeg slet ikke har et overblik.

> Ja, jeg bruger det især til mødekalendere fra MacBruger, og »møde« ser
> altså lidt mærkeligt ud ;-(.

Kan de ikke bare kalde det sammenkomst, plenum eller noget andet?
Vil det sige, at du nu har haft så meget besvær med "min" løsning, og så
duer den slet ikke?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 08:58

> Nå ja. Det lyder sådan. Min Google Calender er jo så fyldt med
> kalendere, at jeg slet ikke har et overblik.

Fandt du den så? Personligt bruger jeg nu kun Google Calender til
abonnerede kalendere ... som skal videre gennem MobileMe.

> Kan de ikke bare kalde det sammenkomst, plenum eller noget andet?
> Vil det sige, at du nu har haft så meget besvær med "min" løsning, og så
> duer den slet ikke?

Den er da bedre end ingenting, og jeg tror at jeg holder mig til den,
indtil Apple kommer med en opgradring så man i MobileMe kan abonnere på
kalendere - som så synkroniseres videre ud til bl.a. iPhone.

Eller til iPhone selv får den mulighed ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-08 12:02

> Fandt du den så? Personligt bruger jeg nu kun Google Calender til
> abonnerede kalendere ... som skal videre gennem MobileMe.

Ja, jeg har fundet den. Det er jo meget smart, at man kan søge på den
måde. Også meget pudsigt, at private kalendere også dukker op. Gad vide,
om mine kalendere også er så offentlige?
Ellers bruger jeg jo også Google Calender, så min kone kan se
fire kalendere fra min computer på sin computer og iPhone. Omvendt skal
jeg kunne se min kones kalender. På den måde bliver det hele lidt
kompliceret. Vi er jo fire personer, der har hver sin kalender. Så har
vi en fælles familie-kalender med fælles begivenheder. Oveni kommer
ugenumre og helligdage. Det løber hurtigt op, men du skulle se en
kalender, man har, når der er to drenge, der går til tennis, fodbold,
klaver og svømning samt to voksne, der også har aftaler. Og så skriver
vi endda ikke noget om møder i løbet af arbejdsdagen.

> [...]
> kalendere - som så synkroniseres videre ud til bl.a. iPhone.
>
> Eller til iPhone selv får den mulighed ...

Sjovt nok er der jo et punkt på MobileMe, der hedder abonnementer, når
man ser kalenderen i en browser. Der ligger min fødselsdagskalender. Den
kommer bare ikke med over på iPhone, og jeg kan heller ikke lave flere
abonnementer. Ellers var der jo også muligheden, som du nævner, at
iPhone kunne abonnere direkte. Vi må håbe, der dukker noget op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 12:22

> [...]
> abonnementer. Ellers var der jo også muligheden, som du nævner, at
> iPhone kunne abonnere direkte. Vi må håbe, der dukker noget op.

Det gør der nok - på sigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:28

> [...]
> Münster er jo begejstrede for at rende rundt med mange dimser i lommen.
>
> MobileMe har hos mig endnu ikke fungeret med kalendere; det løser sig

Jeg glemte tidligere at sige, at jeg har slået "skub" fra, for det kan
ikke falde mig ind at læse post på min telefon - det har jeg jo min pc
til.

Iøvrigt går jeg jo på arbejde, og så kan man jo ikke lade sig forstyrre
af post, der tikker ind i tide og utide, vel? Tænk, hvis det var
privat.....!!!

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 17:39

> Jeg glemte tidligere at sige, at jeg har slået "skub" fra, for det kan
> ikke falde mig ind at læse post på min telefon - det har jeg jo min pc
> til.

Det kan være ganske praktisk at få det på sin iPhone, når man sidder og
spiser på en restaurant.

> Iøvrigt går jeg jo på arbejde, og så kan man jo ikke lade sig forstyrre
> af post, der tikker ind i tide og utide, vel? Tænk, hvis det var
> privat.....!!!

Ja, man kan naturligvis ikke læse sine e-mails, mens man står og
underviser ved katederet. Her må man vente til man sidder på
lærerværelset ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:57

> Det kan være ganske praktisk at få det på sin iPhone, når man sidder og
> spiser på en restaurant.

Hæ, hæ....jeg ville da få et føl på tværs, hvis jeg fik mails, medens
jeg spiste på en restauration - og jeg ville få to føl på tværs, hvis
jeg var i selskab med nogle, der tillod sig at læse mails på en s....
telefon, medens vi var sammen om at spise på en restauration.

Jeg ville højest sandsynligt forlade selskabet.

Nemlig.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 18:37

> [...]
> telefon, medens vi var sammen om at spise på en restauration.
>
> Jeg ville højest sandsynligt forlade selskabet.

Nu var jeg alene. Havde lige været hos tandlægen, og spiste noget i
Bilkas restaurant, inden jeg skulle ind og handle. Bilka i Ishøj.

Og det var en ganske vigtig e-mail, som jeg svarede på med det samme.
Mit svar blev naturligvis bevaret på MobileMe, og kan også ses på min
laptop og desktop.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:17

> [...]
> MobileMe], og det er en kombineret pda og mobiltelefon.
>
> Det er sådan Henrik Münster har oplyst at han bruger den. Det er sådan

Og jeg bruger min.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:16

> de har også lavet et tillægs abb. med 600 MB data ...

Det var dog et sjovt svar

> nå det ved jeg nu ikke ... men det er nok ikke den gruppe som har brug
> for en iPhone ..

Er du sikker på, du har forstået Pers indlæg?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 17:19

> Det var dog et sjovt svar

> Er du sikker på, du har forstået Pers indlæg?

mjaeh .. det tror jeg. Min pointe er at en iPhone uden et ordenligt data
abb. ikke er ret interessant .. efter min mening .. uden det er det bare
en meget dyr telefon, som er dyr at bruge hvis man vil udnytte alle dens
funktioner ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:32

> [...]
> abb. ikke er ret interessant .. efter min mening .. uden det er det bare
> en meget dyr telefon, som er dyr at bruge hvis man vil udnytte alle dens

Tænk, jeg synes, det er en overordentlig dejlig telefon, og skulle jeg
få brug for at hente lidt data ned, betaler jeg gerne de 10,00 kr. om
måneden

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 17:33

> [...]
> abb. ikke er ret interessant .. efter min mening .. uden det er det bare
> en meget dyr telefon, som er dyr at bruge hvis man vil udnytte alle dens

Men en del af os har kun begrænset brug for at downloade data til
iPhonen - vi kan nøjes med de e-mails der kommer, og så nogle
opdateringer til Adressebog og kalendere som kan komme fra 'the Cloud' -
og som når vi befinder os et sted med WiFi-forbindelse alligevel ikke
går gennem hverken EDGE eller de ganske få steder, hvor Telia har en
fungerende 3G forbindelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg så da også i avisen, at Telia har oprettet en ny abonnementgruppe,
> for dem der ikke har det store behov for at downloade data.
>
> En sådan gruppe havde de ikke forestillet sig ...

Så derfor kalder jeg dem tåbelige telia - Telia er iøvrigt totalt
uduelige til at drive forretning. Jeg har to abonnementer hos dem til
mine piger og nu ét til mig selv - der er aldrig andet end bøvl.

Juni/juli måned: Tilmeld din regning til e-boks.

August: Ingen regning.

September: ringe, ringe......ringe, ringe, ringe.....ringe, ringe,
ringe, ringe, ringe.......

Pling - kontakt - nåeh, lille mand, det må du da selv ordne.

Stadig ingen regning i e-boksen - Telia kan blot ikke finde ud af at
drive telefonselskab.

Velkommen i selvbetjeningssamfundet, hvor alle vil have det hele for
intet.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 17:17

> Velkommen i selvbetjeningssamfundet, hvor alle vil have det hele for
> intet.

Er det Telia's skyld ? Den eneste grund til at service generelt er så
ringe er da at folk ikke vil betale for det ... og så brokker de sig
over det bagefter ..

/thomas

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:34

> Er det Telia's skyld ? Den eneste grund til at service generelt er så
> ringe er da at folk ikke vil betale for det ... og så brokker de sig
> [...]

Bortset fra, at jeg gerne vil betale for det, men ikke kan komme til
det, er det jo også dét, jeg siger, ikke sandt?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 17:36

> Bortset fra, at jeg gerne vil betale for det, men ikke kan komme til
> det, er det jo også dét, jeg siger, ikke sandt?

Du må spørge dem om du kan blivet "Guld Kunde"

;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 17:49

> Du må spørge dem om du kan blivet "Guld Kunde"
>
> ;)
>
> /thomas

Næh tak, min ven - jeg foretrækker moderen

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-09-08 16:54

> [...]
> har brug for enorme datamængder. Selvironisk kunne jeg selvfølgelig også
> bemærke, at hvis jeg brugte min iPhone mere, så ville batteriet løbe

Og her kommer lige en mage til opbakning: Jeg har haft iPhone halvanden
måned og har hentet 38,3 MB og sendt 3,8 MB.

Jeg har en fremragende TDC-løsning, som jeg går tilbage til, når Telias
tåbelige abonnement udløber - ligesom Per Rønne.

TDC skal have 10,00 kr. pr. MB, og det er fint nok, for jeg kommer
aldrig til at bruge/hente mere end højst 5 MB om måneden, ja, sikkert
ikke engang så meget.

For når jeg ikke engang kan bruge Telias model - som jeg ellers har
gjort et stort nummer ud af - så er pris pr. MB iorden for mig.

Mine samtaler hos TDC er gratis i op til 15 minutter om måneden, og det
er plus/minus tre måneder om året rigeligt.

Og så er der jo lige den detaille ved TDC, at det virker.

M.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-09-08 14:31

> [...]

> for 2.000 kr. sidste år i skraldespanden.
>
> Men jeg fornemmer en kraftig armvridning til at købe iPhone.

En anden spørger om du har overvejet at købe en iPod Touch!

Lige for at præcisere forskellen, så er en iPod Touch groft sagt en
iPhone, hvor kamera og telefon er pillet ud.

Du synkroniserer kalender og adressebog via USB til/fra din computer og
kan iøvrigt gå trådløst på internet hvis der er et sådan i nærheden OG
naturligvis få dine mails ind den vej.

Kan anbefales, hvis man ikke har stort brug for internet alle-vegne.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 15:01

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> naturligvis få dine mails ind den vej.
>
> Kan anbefales, hvis man ikke har stort brug for internet alle-vegne.

Og i øvrigt ikke har noget imod at have sine lommer fulde af et utal af
dimser ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-08 21:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

Og GPS, desværre.

> Og i øvrigt ikke har noget imod at have sine lommer fulde af et utal af
> dimser ...

Det er rigtigt, men en iPod Touch er faktisk mere anvendeligt, end man
umiddelbart tror. Den kan f.eks. være en glimrende erstatning for en
Palm eller en anden PDA. Den er også ved at blive kørt i position som
spillekonsol. Jeg har da f.eks. en Nintendo DS, som jeg ikke får brugt
så meget, da jeg ikke vil slæbe et apparat mere med, som ikke kan andet.
Hvis den var kombineret med en PDA, så ville jeg have den med oftere.
Man ved jo aldrig, hvornår man har et ledigt øjeblik til et lille spil.
Endelig er det jo også en iPod, så man har musik med. Den nye udgave kan
også bruges som løbecomputer uden at man skal sætte en ekstern sender
på, som man hidtil har skullet med iPod nano.
Der er ikke helt få, der får en mobiltelefon på deres arbejde.
De har derfor ikke meget lyst til at købe en iPhone og hænge på et
abonnement til kr. 600,- om måneden. For dem kunne en iPod Touch være en
smart lille multidims, der kan alt, undtagen at telefonere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-08 04:51

> Og GPS, desværre.

> Det er rigtigt, men en iPod Touch er faktisk mere anvendeligt, end man
> umiddelbart tror. Den kan f.eks. være en glimrende erstatning for en
> Palm eller en anden PDA.

Men af samme grund erstattede jeg for et par år siden min Palm m130 med
en Palm Treo 650, som nu er erstattet af en iPhone 16GB 3G.

> [...]
> en PDA, så ville jeg have den med oftere. Man ved jo aldrig, hvornår man
> har et ledigt øjeblik til et lille spil.

Spil på datamater har aldrig interesseret mig.

> Endelig er det jo også en iPod, så man har musik med. Den nye udgave kan
> også bruges som løbecomputer uden at man skal sætte en ekstern sender
> på, som man hidtil har skullet med iPod nano.

Jeg har sat Mozarts opera Lucio Silla, Händels oratorium Judas Maccabæus
og Buxtehudes store Dommedagsoratorium ind på min iPhone.

Men du burde da som læge være klar over, at man risikerer at ødelægge
sin hørelse, ved hele tiden at have et par hovedtelefoner i ørerne, for
at høre musik?

> [...]
> kr. 600,- om måneden. For dem kunne en iPod Touch være en smart lille
> multidims, der kan alt, undtagen at telefonere.

For en del ville det jo bare være at skifte SIM-kortet. For andre ville
det for arbejdsgiver være et sikkerhedsspørgsmål, og et spørgsmål om
hvorvidt man kan installere de nødvendige programmer på iPhone. Men så
taler vi jo ikke om mobiltelefon, men om pda-delen af en smartphone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-08 00:24

> Spil på datamater har aldrig interesseret mig.

Du går aldrig på toilettet?

> [...]
>
> Men du burde da som læge være klar over, at man risikerer at ødelægge
> sin hørelse, ved hele tiden at have et par hovedtelefoner i ørerne, for

Jeg kan love dig, at vi ikke bruger hovedtelefoner ret meget her i
huset. Min ældste søn kan vist godt finde på det, når han sidder på sit
værelse, men ingen af børnene går nogensinde rundt med høretelefoner.
Jeg bruger dem kun helt undtagelsesvist. Min kone kan godt lide at have
musik, når hun løber. Samtidig har hun et Nike+ iPod-sæt, så hun også
får løbedata i hovedtelefonerne. Til gengæld bruger hun dem heller
aldrig, når hun ikke løber.

> [...]
> hvorvidt man kan installere de nødvendige programmer på iPhone. Men så
> taler vi jo ikke om mobiltelefon, men om pda-delen af en smartphone.

Senest er det en forsikringsmand i min omgangskreds, der har fortalt, at
han skal have ny mobiltelefon af sit arbejde. Han har fået tre modeller
at vælge mellem. Jeg tror ikke, de skal kobles til firmaets computer
eller noget andet avanceret. Han skal bare have en mobiltelefon, så man
altid kan få fat på ham, selv om han er ude hos kunder. Det kan være,
hans firma har fået forhandlet en god pris hjem på de tre modeller. Jeg
kan da godt forstå, at han ikke har lyst til at købe en iPhone for egen
regning og betale et abonnement på kr. 599,- om måneden det næste halve
år, når han får en gratis mobiltelefon på sit arbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-08 05:54

> Du går aldrig på toilettet?

Toiletbesøg er velegnede til at læse avis eller den bog man nu er i gang
med ...

> [...]
> musik, når hun løber. Samtidig har hun et Nike+ iPod-sæt, så hun også
> får løbedata i hovedtelefonerne. Til gengæld bruger hun dem heller

OK.

Jeg ville aldrig løbe, gå tur, køre på rulleskøjter eller cykle med
musik i øret; det må da være livsfarligt ikke at kunne høre trafikken!

> [...]
> regning og betale et abonnement på kr. 599,- om måneden det næste halve
> år, når han får en gratis mobiltelefon på sit arbejde.

Men hvis han allerede har en iPhone, og den allerede er låst op, så er
det jo bare at flytte SIM-kortet over i iPhonen ... og man slipper for
en masse dimser i lommerne.

Den eneste mangel ved den nuværende iPhone er den manglende
radioforbindelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-08 08:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Toiletbesøg er velegnede til at læse avis eller den bog man nu er i gang
> med ...

Se, det har jeg aldrig forstået pointen i ... men det er nok bare mig
der er mærkeligt opdraget ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-08 09:02

> Se, det har jeg aldrig forstået pointen i ... men det er nok bare mig
> der er mærkeligt opdraget ..

I det mindste sidder du så ikke og spiller spil på din iPhone når du er
derude ... et eller andet skal man vel foretage sig, når man sidder
derude ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-09-08 16:30

> I det mindste sidder du så ikke og spiller spil på din iPhone når du er
> derude ... et eller andet skal man vel foretage sig, når man sidder
> derude ...

Man ku´ jo foretage sig det, besøget oprindeligt var tiltænkt

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-09-08 16:29

> Se, det har jeg aldrig forstået pointen i ... men det er nok bare mig
> der er mærkeligt opdraget ..
>

> /thomas

Du er nok bare fra en større familie end Per(s).

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-08 16:34

> Du er nok bare fra en større familie end Per(s).

Vi var to voksne [mine forældre] og tre drenge.

I dag bor jeg alene i selv samme 2,5 værelses lejlighed, som jeg købte
af min far.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-09-08 16:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg ville aldrig løbe, gå tur, køre på rulleskøjter eller cykle med
> musik i øret; det må da være livsfarligt ikke at kunne høre trafikken!

Det ikke bare må være - det /er/ livsfarligt. Trafikanter med musik i
ørerne og trafikanter uden lys er ikke trafikanter - de er selvmordere.

Siger en, der har kørt bus i mere end femogtyve år og har set /rigtig/
mange sindssyge ulykker og dødsfald.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-09-08 19:32

Morten Lind skrev:

> Siger en, der har kørt bus i mere end femogtyve år og har set /rigtig/
> mange sindssyge ulykker og dødsfald.

Har du overvejet at køre lidt mere forsigtigt så?

Uha

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-08 19:37

> Har du overvejet at køre lidt mere forsigtigt så?

heh .. jeg tør næsten ikke tage offentlig transport her i området .. de
buschaufører vi har heromkring er _vandvittige_ ... lidt ligesom
italienske taxachaufører .. ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-09-08 20:26

Thomas von Hassel skrev:

> heh .. jeg tør næsten ikke tage offentlig transport her i området .. de
> buschaufører vi har heromkring er _vandvittige_ ... lidt ligesom
> italienske taxachaufører .. ;)

Stammede Morten ikke også næsten fra Italien? Kan fornemme sagen nærmer
sig en opklaring!

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-08 04:26

> de buschaufører vi har heromkring er _vandvittige_

Lyder lidt - vandet .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-09-08 16:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den eneste mangel ved den nuværende iPhone er den manglende
> radioforbindelse.

Hæ, jeg skulle lige til at skrive netradio, men du har jo ret -
apparatet kan ikke fange netradio, og dét er da underligt?

Der kommer den blå legoklods med spørgsmålstegnet?

Weird, my man......

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-08 16:34

> Hæ, jeg skulle lige til at skrive netradio, men du har jo ret -
> apparatet kan ikke fange netradio, og dét er da underligt?

Netradio ville jo også koste datatrafik - næh, den burde kunne tage de
digitale radio- og tv-signaler ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-08 23:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg ville aldrig løbe, gå tur, køre på rulleskøjter eller cykle med
> musik i øret; det må da være livsfarligt ikke at kunne høre trafikken!

I princippet vil jeg give dig ret. Jeg kunne heller ikke drømme om at
cykle eller føre et andet køretøj med hovedtelefoner. Men at gå eller
løbe på fortovet vil jeg nu ikke mene er højrisikoadfærd. I øvrigt løber
vi jo ikke ligefrem på Gl. Kongevej i myldretiden. Det mest farlige, vi
kan møde, er vist en kronhjort i brunst, og de er faktisk ret sky, så
man ser dem sjældent. Det er mest sika-hjorte og rådyr, og de er ærligt
talt ikke så store, at de udgør en reel fare.

> Men hvis han allerede har en iPhone, og den allerede er låst op, så er
> det jo bare at flytte SIM-kortet over i iPhonen ... og man slipper for
> en masse dimser i lommerne.

Men det er jo det han og andre i samme situation ikke har. Når man får
en mobiltelefon betalt skal man være en ret stor Apple-fan for at købe
en iPhone ved siden af. Det er der sikkert nogle, der er, men jeg kender
ikke nogen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-08 04:26

> [...]
> man ser dem sjældent. Det er mest sika-hjorte og rådyr, og de er ærligt
> talt ikke så store, at de udgør en reel fare.

Nu bor jeg på Frederikssundsvej i Husum, Københavns Kommune. Der er
temmelig befærdet, og jeg er ikke altid lige god til at se mig for. Men
jeg kan /høre/ biler komme ...

> [...]
> en mobiltelefon betalt skal man være en ret stor Apple-fan for at købe
> en iPhone ved siden af. Det er der sikkert nogle, der er, men jeg kender

Da jeg købte min iPhone for godt en måned siden, havde jeg allerede to
fungerende mobiltelefoner. Dem har jeg stadig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-09-08 22:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og i øvrigt ikke har noget imod at have sine lommer fulde af et utal af
> dimser ...

Her er så min mening om det:

Der var en gang man mente at det var helt naturligt at have internet på
køleskabsdøren og minsandten om ikke man kunne få en emhætte med
indbygget computerskærm.

Hvad skal man med det?

Hvad skal man med telefoner med indbygget kamera, når kameraet alligevel
ikke kan benyttes til at lave live-video konferencer pr. mobilos?

Hvis folk vil have ordentige billeder må de købe et kamera.

Hvis de vil have en ordentlig telefon kan de købe sig en telefon.

Hvis de vil have en PDA kan de købe en iPod Touch.

Som PDA og multimedia-internet-dims, synes jeg iPhonen er fin - som
telefon er den sgu underligt klodset og alt for dyr i drift. Kameraet er
noget vrøvl!

Så ud af mine overvejelser kommer altså en iPod Touch. Den er ikke bare
lir men et praktisk genialt stykke værktøj.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-08 04:51

> [...]

> ikke kan benyttes til at lave live-video konferencer pr. mobilos?
>
> Hvis folk vil have ordentige billeder må de købe et kamera.

Kameraet kan være handy i en snæver vending; mig interesserer det ikke
synderligt.

> [...]
>
> Så ud af mine overvejelser kommer altså en iPod Touch. Den er ikke bare
> lir men et praktisk genialt stykke værktøj.

Men fylder bare endnu mere op i lommerne. Jeg foretrækker en
mobiltelefon, der også fungerer som regnemaskine, som som modtager og
sender e-mail [sms er for bøvset], som synkroniserer adressekartotek og
kalendere med dem jeg har på datamaterne hjemme, og som også indeholder
nogle fornuftige ordbøger til fremmedsprog. Én enhed, som kan ligge i én
lomme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-08 00:24

> [...]

> Hvad skal man med telefoner med indbygget kamera, når kameraet alligevel
> ikke kan benyttes til at lave live-video konferencer pr. mobilos?

Det er underligt, hvilke kombinationer af forskellige apparater, der
ender med at blive dem, folk tager til sig. Mobiltelefon med kamera er
en af dem. I og for sig er idéen helt tåbeligt, men den er åbenbart
populær. Alle har en mobiltelefon på sig, og de fleste mennesker vil
trods alt gerne have et kamera. De fleste tager trods alt feriebilleder
og den slags, selv om de ikke er fotoentusiaster.

> Hvis folk vil have ordentige billeder må de købe et kamera.

Det vil de ikke. De vil have nemme billeder. De fleste kan vist heller
ikke se forskel.

> [...]
>
> Så ud af mine overvejelser kommer altså en iPod Touch. Den er ikke bare
> lir men et praktisk genialt stykke værktøj.

Jeg kan godt se, hvad du mener. En iPhone er bestemt heller ikke uden
ulemper. Jeg synes bare trods alt, det er meget smart at have PDA og
telefon samlet. En del af en PDA er jo adressebogen. Nogle gange mangler
man en (vigtig del af en) adresse, og så er det smart at kunne slå den
op på internettet. Her har en iPhone altid forbindelse. En iPod Touch
skal være på et Wi-Fi-netværk. GPS og Google Maps er også rart i den
forbindelse. Igen kræver det en iPhone og ikke en iPod Touch. Der er
også andre situationer, hvor en internetforbindelse er rar at have,
uanset hvor man er. Man må naturligvis selv gøre op, hvor vigtigt det er
for en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-09-08 13:23

> [...]
> også andre situationer, hvor en internetforbindelse er rar at have,
> uanset hvor man er. Man må naturligvis selv gøre op, hvor vigtigt det er

Jeg skal også bare have nogle undskyldninger for ikke at bruge 600 kr om
måneden på den der fede tingest

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-09-08 16:31

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Jeg skal også bare have nogle undskyldninger for ikke at bruge 600 kr om
> måneden på den der fede tingest
>
> Stig Leerbeck

Kender det godt

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-08 23:30

> Kender det godt

Vær dog glade for, at I kun skal have én. Vi har tre i familien.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-08 04:26

> Vær dog glade for, at I kun skal have én. Vi har tre i familien.

Er I da en et-barns familie? Husk på at familier bør få mindst to børn,
og mindst et af hvert køn, for at befolkningstallet kan opretholdes ...
der er jo så nogle der ender med to drenge og en pige, eller omvendt.

Selv opgav mine forældre at få en pige efter 3. drengefødsel ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-09-08 18:47

> Er I da en et-barns familie? Husk på at familier bør få mindst to børn,
> og mindst et af hvert køn, for at befolkningstallet kan opretholdes ...
> der er jo så nogle der ender med to drenge og en pige, eller omvendt.

Nej nej, vi har skam to drenge. Vi synes bare, det er i overkanten at
give en iPhone til en otte-årig. Han er i øvrigt overhovedet ikke
interesseret i at få en mobiltelefon. Det er de ikke begyndt på i hans
klasse. Vores ældste har brugt nogle af sine konfirmationspenge på en
iPhone, men så har vi godt nok lovet ham at betale abonnementet. Så
længe han er en sød dreng, vil vi trods alt gerne forkæle ham lidt.

> Selv opgav mine forældre at få en pige efter 3. drengefødsel ...

De stakler
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-08 05:54

> Nej nej, vi har skam to drenge. Vi synes bare, det er i overkanten at
> give en iPhone til en otte-årig.

Enig. I de små klasser skal de heller ikke have en dyr laptop med i
skoletasken ...

> Han er i øvrigt overhovedet ikke interesseret i at få en mobiltelefon. Det
> er de ikke begyndt på i hans klasse.

Så er der tilsyneladende forskel mellem København og Esbjerg; også de
små har moliltelefon her - og er der bare ad konflikt i skolen så ringer
de med et »Moar, ..« ;-(.

> Vores ældste har brugt nogle af sine konfirmationspenge på en
> iPhone, men så har vi godt nok lovet ham at betale abonnementet. Så
> længe han er en sød dreng, vil vi trods alt gerne forkæle ham lidt.

Meget naturligt. Jeg tror min nevø var 10 da han fik en mobiltelefon,
med et kontantkort der begrænsede hans forbrug. Kontantkortet betalte
forældrene, og begrænsningen betød at han lærte lidt om penges værdi ...
Drengen er i dag 22, og bor naturligvis stadig hjemme.

> De stakler

En nærboende moster og onkel [boede tæt på såvel i København som i
sommerhuset] fik tre piger i rad. De forsøgte så fjerde gang - og fik en
dreng .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-08 07:44

> Enig. I de små klasser skal de heller ikke have en dyr laptop med i
> skoletasken ...

Selv vores ældste i 8. klasse har ikke givet udtryk for et behov for en
bærbar endnu. Han har fået en iMac i konfirmationsgave. Det ville han
hellere have. Man må også sige, at den computer virkelig har forbedret
hans præstationer i World of Warcraft.

> Så er der tilsyneladende forskel mellem København og Esbjerg; også de
> små har moliltelefon her - og er der bare ad konflikt i skolen så ringer
> de med et »Moar, ..« ;-(.

Jeg tror også, der er lidt forskel. Vores kusine på otte i Virum har for
længst fået en mobiltelefon. Jeg tror også, at vores børn er mindre
interesserede i mobiltelefon end mange jævnaldrende. Specielt pigerne
viser vist interesse for den tidligt. Vores ældste søn på 13 går i 8.
klasse nu. Han har haft en billig mobiltelefon et par år, men han har
stort set aldrig brugt den. Det er kun, når vi har bedt ham tage den
med, hvis vi har haft brug for at kontakte hinanden senere på dagen.
Først her i sommerferien begyndte han at SMS'e lidt. Jeg håber, det er
tegn på, at vores børn er velafbalancerede personer, der hviler i sig
selv

> En nærboende moster og onkel [boede tæt på såvel i København som i
> sommerhuset] fik tre piger i rad. De forsøgte så fjerde gang - og fik en
> dreng .

Kunne de ikke bare have byttet nogle af børnene med dine forældre? Så
ville begge par jo få en mere jævn kønsfordeling.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-08 12:13

> [...]
> bærbar endnu. Han har fået en iMac i konfirmationsgave. Det ville han
> hellere have. Man må også sige, at den computer virkelig har forbedret

Det var vel mere relevant med hans præstationer i dansk stil ...

> [...]
> Først her i sommerferien begyndte han at SMS'e lidt. Jeg håber, det er
> tegn på, at vores børn er velafbalancerede personer, der hviler i sig

Mtjae ...

> Kunne de ikke bare have byttet nogle af børnene med dine forældre? Så
> ville begge par jo få en mere jævn kønsfordeling.

Noget sådant gøres naturligvis ikke; i øvrigt er pigerne så meget ældre
end os [og dén dreng de så fik til sidst, som er jævnaldrende med den
yngste af os], at de virker som en anden generation.

Og ja, deres dreng kom til at gå i skole med sin niece. Som gik i en
klasse over ham, og som han lovede tæv, hvis hun kaldte ham 'onkel' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 17-09-08 00:05

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Du synkroniserer kalender og adressebog via USB til/fra din computer

Gør den ikke det trådløst ?? altså via apple bluetooth ??

Venlig hilsen

jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-08 04:51

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Gør den ikke det trådløst ?? altså via apple bluetooth ??

Trådløst skal den gøre det gennem WiFi, når man er hjemme. Altså gennem
ens trådløse, lokale netværk. Så synkroniserer den op mod MobileMe.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-09-08 08:09

Per Rønne wrote:

> Trådløst skal den gøre det gennem WiFi, når man er hjemme. Altså gennem
> ens trådløse, lokale netværk. Så synkroniserer den op mod MobileMe.

Ja, men IKKE direkte med computeren, som Jakob spørger efter. Din model
kræver et abonnement til MobileMe.

Jeg har skrevet det før, men gør det gerne igen: BlueTooth i iPhone er
fuldstændig til grin. Det eneste man kan er, at bruge det til håndfri i
bilen eller sammen med et BT headset. That's it...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-08 08:44

> Ja, men IKKE direkte med computeren, som Jakob spørger efter.

Og som jeg er tvunget til at gøre, indtil MobileMe-forbindelsen virker
også til kalendere.

> Din model kræver et abonnement til MobileMe.

Hvilket er mest praktisk.

> Jeg har skrevet det før, men gør det gerne igen: BlueTooth i iPhone er
> fuldstændig til grin. Det eneste man kan er, at bruge det til håndfri i
> bilen eller sammen med et BT headset. That's it...

Det er vel også hvad man har brug for. Vil man indtaste med tastatur kan
man jo gøre det hjemme, og så synkronisere bagefter - gennem usb eller
MobileMe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-08 11:57

> Hvilket er mest praktisk.

det koster stadig $99 om året ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-08 12:38

> det koster stadig $99 om året ...

Det er alligevel mest praktisk, også fordi jeg har flere datamater der
skal synkroniseres.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 18-09-08 03:47

> det koster stadig $99 om året ...
>

> /thomas

¤ 99,-

M.

Fra : jagge

Dato : 18-09-08 21:11

ke det trådløst ?? altså via apple bluetooth ??

> Trådløst skal den gøre det gennem WiFi, når man er hjemme. Altså gennem
> ens trådløse, lokale netværk. Så synkroniserer den op mod MobileMe.

OK jeg er lidt tung på det her og kender ikke "mobile me" konceptet.

Er det korret forstået at den eneste måde man kan synce den på er via
Mobile Me, dvs man kan IKKE bare synce kalenderen på ipod'en og ical på
pc via isync trådløst ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 18-09-08 22:17

On Thu, 18 Sep 2008 22:11:05 +0200, <jagge> wrote:
> Er det korret forstået at den eneste måde man kan synce den på er via
> Mobile Me, dvs man kan IKKE bare synce kalenderen på ipod'en og ical på
> pc via isync trådløst ??

det er enten eller. Enten via Mobile Me, eller via kabel i iTunes.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-09-08 23:30

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> det er enten eller. Enten via Mobile Me, eller via kabel i iTunes.

Apple gør ellers meget for at markedsføre iPhone til ervhervslivet. Den
kan også synkronisere med Microsoft Exchange ActiveSync. Nu ved jeg ikke
så meget om det, men er det ikke også trådløst?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-08 04:26

> Apple gør ellers meget for at markedsføre iPhone til ervhervslivet. Den
> kan også synkronisere med Microsoft Exchange ActiveSync. Nu ved jeg ikke
> så meget om det, men er det ikke også trådløst?

Men det foregår altså også enten gennem WiFi eller 3G/EDGE.

Det er muligt at der findes en tredie option: WiFi til en Leopard Server
iCal-server. Men jeg har endnu ikke fået en bog om Leopard Server; den
kommer først 20. oktober, og jeg forventer at Apples egne bøger er for
dyre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 07:17

> [...]

> iCal-server. Men jeg har endnu ikke fået en bog om Leopard Server; den
> kommer først 20. oktober, og jeg forventer at Apples egne bøger er for

det kan du ikke ... Apple har ikke i deres visdom enten lavet en CalDAV
klient til iPhone, eller lavet iCal server ActiveSync kompatibel ..

Måske det kommer med Snow Leopard server ..

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 19-09-08 06:50

On Fri, 19 Sep 2008 00:29:32 +0200, <Henrik Münster> wrote:

> Apple gør ellers meget for at markedsføre iPhone til ervhervslivet. Den
> kan også synkronisere med Microsoft Exchange ActiveSync. Nu ved jeg ikke
> så meget om det, men er det ikke også trådløst?

jeg burde kanskje skrevet 'skyen' i stedet for Mobile Me. Dog, jeg vet
ikke hvordan det er med outlook, exchange, itunes, iphone og syncing
på windows ettersom jeg ikke bruker iphone mot windows.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-08 07:17

> Den
> kan også synkronisere med Microsoft Exchange ActiveSync. Nu ved jeg ikke
> så meget om det, men er det ikke også trådløst?

Jo, det er trådløst ...

Og du behøver faktisk ikke en "rigtig" Exchange server .. den skal bare
snakke ActiveSync .. som f.eks. Kerio Mailserver, Zimbra og et par andre

/thomas

Fra : jagge

Dato : 19-09-08 22:54

> det er enten eller. Enten via Mobile Me, eller via kabel i iTunes.

Chokerende. Det går sgu ned af bakke for det firma. Det er lidt pudsigt
at mange mac brugere synes microsoft er for styrende, monopolistiske,
men jeg synes efterhånden at apple er værre. Jeg ved godt at argumentet
der bliver brugt er at de så har helt kontrol over hvad der foregår, men
at tvinge et abonnement på sync ned i halsen på brugere der har brugt
2300 kr på et high tech produkt er langt ude.

At alternativet er et oldnordisk kabel er latterligt. Selv min GAMLE
palm m515 kunne klare sig uden. Jeg er lige blevet temmeligt meget
mindre lun på en iphone/ipod.

Jakob

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 20-09-08 08:50

On Fri, 19 Sep 2008 23:53:41 +0200, <jagge> wrote:
> [...]
> at tvinge et abonnement på sync ned i halsen på brugere der har brugt
> 2300 kr på et high tech produkt er langt ude.

øh, det er ingen som tvinger deg til å bruke Mobile Me. Den støtter også
active sync, og liker du ikke det kan du synke din iCal eller
Outlookkalender via kabel.

Så det er ingen som tvinger på deg et abonnement for sync.

> At alternativet er et oldnordisk kabel er latterligt. Selv min GAMLE
> palm m515 kunne klare sig uden. Jeg er lige blevet temmeligt meget
> mindre lun på en iphone/ipod.

på hvilken måte? Synce via en infrarød port?

du kan jo alltids redigere kalenderene direkte på enheten.

Fra : jagge

Dato : 21-09-08 13:00

> [...]

> øh, det er ingen som tvinger deg til å bruke Mobile Me. Den støtter også
> active sync, og liker du ikke det kan du synke din iCal eller

Ok at synce i 2008 via et kabel er jo helt hen i hampen. Der er intet
teknisk i vejen for at man skulle kunne synce direkte lokalt trådløst
mellem sin macbook og en iphone/ipod. Det er udelukkende en teknisk
hindring apple påfører signe egne kunder for at kunne fremtvinge et
mersalg.

Man skal være temmelig die hard apple fan for at retfærdigøre den
manøvre, det undrer mig fantastisk at der altid er nogen der vil
forsvare apples valg uanset hvad.

Misforstå mig ikke jeg er absolut macbruger, og foretrækker OSX fremfor
alt hvad MS kan producerer. Det betyder dog ikke at jeg mister min
kritiske sans og evne til at tænke selv.

> Så det er ingen som tvinger på deg et abonnement for sync.

> på hvilken måte? Synce via en infrarød port?

Ja da, og alle nyere palm gør det via bluetooth, på lige fod med alle
pocket pc af nyere dato. Stort set alt kan jo det nu, nå nej ikke apples
produkter......

> du kan jo alltids redigere kalenderene direkte på enheten.

Så du mener den logiske løsning er at jeg redigerer på min bærbare, og
så efterfølgende lige sørger for at få det rettet på den håndholdte
også, det mener du forhåbentligt ikke seriøst ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-08 14:14

> [...]

> mellem sin macbook og en iphone/ipod. Det er udelukkende en teknisk
> hindring apple påfører signe egne kunder for at kunne fremtvinge et

Hvilket mersalg? Kablet følger jo med iPhone, og skal under alle
omstændigheder bruges til genopladning af batteriet.

Og jeg syncer uden problemer trådløst, selv om jeg måtte være 1000 km
væk fra min laptop. Gennem WiFi eller 3G til »the Cloud«.

Harald Blåtand er da også en ejendommelig jernaldermetode til at synce
med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 21-09-08 16:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvilket mersalg? Kablet følger jo med iPhone, og skal under alle
> omstændigheder bruges til genopladning af batteriet.

Det "tvungne" abonnement på apples online sync service.

> Og jeg syncer uden problemer trådløst, selv om jeg måtte være 1000 km
> væk fra min laptop. Gennem WiFi eller 3G til »the Cloud«.

Ja mod merbetaling

> Harald Blåtand er da også en ejendommelig jernaldermetode til at synce
> med ...

Sludder.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 16:55

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Det "tvungne" abonnement på apples online sync service.

hvordan er det tvunget ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 21-09-08 18:11

> hvordan er det tvunget ?

Det var i anførselstegn, læs tråden så vil du forstå budskabet.

Venlighilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 18:17

> Det var i anførselstegn, læs tråden så vil du forstå budskabet.

jeg har læst tråden ... uanset om det er i anførsels tegn eller ej så er
der ikke noget tvunget over MobileMe ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 21-09-08 18:24

> jeg har læst tråden ... uanset om det er i anførsels tegn eller ej så er
> der ikke noget tvunget over MobileMe ...

Du har så åbenbart ikke forstået indholdet.

Irretationsmomentet er det at en ipod eller iphone ikke kan synce
trådløst, hvilket er helt ude af trit med hvad man kan forvente af en
PDA eller telefon anno 2008.

Hvis man vil have trådløs sync bliver man nødt til at springe på Apples
online betalings tjeneste, der så åbenbart ovenikøbet virker helt
utilstrækkelig.

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 18:28

> [...]
>
> Hvis man vil have trådløs sync bliver man nødt til at springe på Apples
> online betalings tjeneste, der så åbenbart ovenikøbet virker helt

1: det eneste der ikke syncer er ToDo's og visse kalendere. Ikke noget
99% af folk kommer til at mangle, især fordi iCal's todo liste hele
tiden har været noget crap ..

2: Der er ingen der tvinger dig til at bruge Apple's "sky" .. du skal
bare have en ActiveSync kompatibel server, f.eks. Exchange, Kerio og
Zimbra, hvor Zimbra fåes i en gratis opensource udgave

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-08 01:26

> [...]

> Hvis man vil have trådløs sync bliver man nødt til at springe på Apples
> online betalings tjeneste, der så åbenbart ovenikøbet virker helt

Du sammenligner to vidt forskellige ting. Den BlueTooth synkronisering,
du er så begejstret for, virker kun indenfor 2 meter fra din stationære
computer. Apples MobileMe virker i hele verden. Det er som at
sammenligne en trådløs telefon til fastnettet med en mobiltelefon. Din
Palm M515 synkroniserede da ikke løbende, mens du gik rundt ude i livet.
Det gør en iPhone, når man har MobileMe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 22-09-08 19:33

> Du sammenligner to vidt forskellige ting. Den BlueTooth synkronisering,
> du er så begejstret for, virker kun indenfor 2 meter fra din stationære
> computer.

Det er jeg med på men formålet er det samme.

> [...]
> Palm M515 synkroniserede da ikke løbende, mens du gik rundt ude i livet.
> Det gør en iPhone, når man har MobileMe.

well når jeg nu har en macbook har jeg lidt svært ved at se fordelen.
Hvis jeg ikke har begge maskiner med mig ud i verden er det lidt
ligemeget for mig at macbooken ikke bliver opdateret eller omvendt før
jeg er i en situation hvor jeg bruger begge igen.

Kan simpelthen ikke se fordelen i at jeg kan opdatere en maskine langt
væk fra mig. Den syncer jo alligevel ikke før jeg er tilbage og starter
den op, hvad er fordelen ? Måske overser jeg noget men jeg kan
simpelthen ikke se fordelen med en iphone og en macbook som begge bruges
af mig.

Jeg kan derimod se en kæmpe ulempe i en haltende sync, hvor der mangler
en masse elementer på iphonen, såsom todo's og så videre. Det er
ubegribeligt hvorfor sådan noget er undladt.

venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-08 22:44

> Det er jeg med på men formålet er det samme.

På samme måde som man kan sige, at formålet med en mobiltelefon og en
trådløs telefon er det samme

> [...]
> den op, hvad er fordelen ? Måske overser jeg noget men jeg kan
> simpelthen ikke se fordelen med en iphone og en macbook som begge bruges

Jeg forstår godt, hvad du mener. Du har ret i, at det sådan set kan være
ligegyldigt, om ændringer i kalender eller adressebog sker på en
computer, man ikke ser på. Jeg synes nu, det er rart, at e-mail kommer
dumpende i løbet af dagen. Det ville ikke være muligt med BlueTooth.
Med MobileMe sker ændringer automatisk og trådløst. Når jeg
kommer hjem fra arbejde, så kan jeg lade min mobiltelefon blive ude i
gangen. Når jeg vækker computeren, sker ændringerne med det samme. Hvis
jeg brugte BlueTooth, så skulle jeg sætte en synkronisering i gang og
vente på den.
Ændringer som jeg lave i familiens kalendere på min iPhone sker
også på min kones computer og iPhone via tredjeparts løsninger. Det er
jo også smart, men det har du åbenbart ikke behov for.

> Jeg kan derimod se en kæmpe ulempe i en haltende sync, hvor der mangler
> en masse elementer på iphonen, såsom todo's og så videre. Det er
> ubegribeligt hvorfor sådan noget er undladt.

Som sagt i et andet indlæg er det vildt overdrevet. Der er ikke tale om
"en haltende sync, hvor der mangler en masse elementer på iphonen, såsom
todo's og så videre". Der er tale om en perfekt fungerende synk, hvor To
do's bare ikke er med.
Jeg synes, du har det med at mene, at enten er noget perfekt,
eller også er det noget ubrugeligt skidt. Det meste ligger altså et sted
mellem disse yderpunkter, og der er alt i alt meget lidt her i verden,
der er perfekt. MobileMe fungerer generelt glimrende, der har været lidt
startproblemer, og nogle har også lidt bøvl med opsætningen. Jeg måtte
også prøve mig lidt frem, før jeg fandt ud af, hvordan det virkede. Nu
kører det til gengæld bare.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 05:52

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Irretationsmomentet er det at en ipod eller iphone ikke kan synce
> trådløst, hvilket er helt ude af trit med hvad man kan forvente af en
> PDA eller telefon anno 2008.

Min gamle Palm Treo 650 kunne synce over Harald Blåtand, men det gik alt
for langsomt og var generelt alt for besværligt, så jeg satte den blot
om i dens vugge for at synkronisere 'trådet'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 21-09-08 17:17

On Sun, 21 Sep 2008 17:32:24 +0200, <jagge> wrote:

> Det "tvungne" abonnement på apples online sync service.

det finnes flere tilbydere av hosted exchange løsninger som gjør at man
slipper unna apple sin løsning og i stedet bruker active sync

(ja, jeg vet at det koster, det er bare for å påpeke at man er ikke
"tvunget" til å bruke apple sin løsning)

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 21-09-08 14:56

On Sun, 21 Sep 2008 13:59:32 +0200, <jagge> wrote:
> [...]
> mellem sin macbook og en iphone/ipod. Det er udelukkende en teknisk
> hindring apple påfører signe egne kunder for at kunne fremtvinge et

Helt i hampen vet jeg nå ikke. Denne kabelen fungerer jo også som lader.
Hvorfor ikke to fluer i en smekk?

Kanskje det kommer trådløs syncing mellom iEnhet og datamaskin, kanskje
ikke. Jeg håper det kommer, eneste grunn nå til å synce for meg nå er
podcaster.

Men samtidig tror jeg det har noe å si om enkelhet i et kompleks
produkt, ikke gjøre ting mer komplisert for noe de fleste ikke kommer
til å bruke.

> Så du mener den logiske løsning er at jeg redigerer på min bærbare, og
> så efterfølgende lige sørger for at få det rettet på den håndholdte
> også, det mener du forhåbentligt ikke seriøst ??

Det var ikke så ment nei.

Fra : jagge

Dato : 21-09-08 16:32

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Helt i hampen vet jeg nå ikke. Denne kabelen fungerer jo også som lader.
> Hvorfor ikke to fluer i en smekk?

Fordi der da kan være mange tidspunkter hvor man gerne vil synce, flytte
filer etc, UDEN man nødvendigvis er igang med at lade enheden.

> Men samtidig tror jeg det har noe å si om enkelhet i et kompleks
> produkt, ikke gjøre ting mer komplisert for noe de fleste ikke kommer
> til å bruke.

Jeg synes det er lidt noget sludder. Apple bruger jo Isync via bluetooth
i stor stil. Alle de telefoner jeg har haft har kunne komme i kontakt
med min macbook på den facon. Det er enkelt og fungerer. Det er grotesk
at man ikke kan det samme med apples egne produkter, men det giver
mening iforhold til at hive penge op af lommerne på deres brugere for så
var de fleste nok ligeglade med deres online betalingsservice.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 21-09-08 17:15

> [...]
> mening iforhold til at hive penge op af lommerne på deres brugere for så
> var de fleste nok ligeglade med deres online betalingsservice.

for de fleste brukere er det nok enklest å plugge inn kabelen, men jeg
håper og tror at Apple kommer med en sync mulighet via wifi en gang i
fremtiden; hver gang pc-A er i nærheten, sync musikk, podcaster,
kontakter og kalendre, hver gang pc-B er i nærheten sync kalendre og
kontakter.

(jeg er ikke uenig i at trådløs sync av musikk osv hadde vært flott, jeg
håper og tror at det kommer, men jeg regner med at det er et par andre
ting som er foran dette på prioriteringslisten).

det finnes i alle fall en del løsninger for trådløs overføring av filer,
dokumenter og filmer i appstore (datacase, files, air sharing).

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-08 07:44

> [...]
> at tvinge et abonnement på sync ned i halsen på brugere der har brugt
> 2300 kr på et high tech produkt er langt ude.

Alt afhænger af øjnene, der ser. Apple vil jo nok hævde, at de kun kan
give den perfekte brugeroplevelse, hvis de har styr på alle led i kæden.
Helt forkert er det jo ikke, for et af problemerne med Windows er jo, at
en skal understøtte en forfærdelig masse forskellig hardware. Det er jo
ikke let.
Man skal nok også huske, at Apple har sine rødder i
halvfjerdserne. Dengang blev alle computere solgt med deres eget
styresystem. Der var ikke noget dominerende system, som de fleste
computere var kompatible med. Det kan godt virke lidt som om, at Apple
holder fast i det princip, at man købe en helhed, når man køber en
computer.
Hvor får du egentlig prisen på kr. 2.300,- fra? Det koster en
iPhone da ikke. Jeg ved godt, at man kan diskutere, hvad der er pris, og
hvad der er abonnement, men så vil jeg da hellere sige, at en iPhone
koster omkring kr. 5.000,- med 6 måneders obligatorisk abonnement.

> At alternativet er et oldnordisk kabel er latterligt. Selv min GAMLE
> palm m515 kunne klare sig uden. Jeg er lige blevet temmeligt meget
> mindre lun på en iphone/ipod.

Det kan da være det samme. Du skal alligevel lade din iPhone op hele
tiden, så kablet slipper du ikke for. De to Palm, jeg har haft, skulle i
øvrigt også synkroniseres med kabel, men det er måske ikke nødvendigt
mere?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 21-09-08 13:00

> [...]
> Helt forkert er det jo ikke, for et af problemerne med Windows er jo, at
> en skal understøtte en forfærdelig masse forskellig hardware. Det er jo

Helt sikkert, men den er meget meget tynd den forklaring. Der er nok
ikke noget der er mere simpelt en trådløs lokal sync. Når jeg kan gøre
det med min Nokia 5310, og alle de sony erricson jeg har haft i
kombination med en macbook skulle det vel også kunne lade sig gøre for
apple at få det til at virke. Jeg synes det er ret grotesk at man ikke
kan. Det er jo klart kun for at få folk til at abonnere. De har ikke
engang tillid til at de kan levere så meget ekstra i den service at vi
selv kan få valget.

> Hvor får du egentlig prisen på kr. 2.300,- fra? Det koster en
> iPhone da ikke.

Nøh det var en Ipod Touch, men at telefonen er meget dyrere er jeg enig
i og det forstærker bare mit argument.

> [...]
> tiden, så kablet slipper du ikke for. De to Palm, jeg har haft, skulle i
> øvrigt også synkroniseres med kabel, men det er måske ikke nødvendigt

Nej det er lang lang tid siden. Der er jo intet ud over apple's egne
produkter der har tvungen kabelsync. Det er en forældet teknologi.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-08 14:14

> [...]

> få folk til at abonnere. De har ikke engang tillid til at de kan levere så
> meget ekstra i den service at vi selv kan få valget.

Jeg kan ikke forestille mig at nogen vil betale for et MobileMe
abonnement, bare for at kunne få en fejlbehæftet synkronisering mellem
en Mac og en iPhone [der mangler jo understøttelse af abonnerede
kalendere]. Synkroniseringen kan jo bare klares gennem et usb-kabel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 21-09-08 16:32

> [...]

> abonnement, bare for at kunne få en fejlbehæftet synkronisering mellem
> en Mac og en iPhone [der mangler jo understøttelse af abonnerede

Ok det virker ikke engang. Det bliver det jo så blot endnu mere grotesk
og windowsagtigt af.

> Synkroniseringen kan jo bare klares gennem et usb-kabel.

Igen, det er simpelthen ikke en løsning der følger med tiden.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-08 00:34

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ok det virker ikke engang. Det bliver det jo så blot endnu mere grotesk
> og windowsagtigt af.

Det virker fint. Per mener bare, at det er mangelfuldt, fordi man ikke
kan synkronisere kalendere, man abonnerer på. Jeg synes ikke,
betegnelsen fejlbehæftet er helt korrekt, men det er rigtigt, at der
mangler en ret basal facilitet. På samme måde er det en stor mangel, at
noter og huskeliste fra iCal og Mail på ens Mac heller ikke
synkroniseres med iPhone.

> Igen, det er simpelthen ikke en løsning der følger med tiden.

Jeg kan da godt se, at det lyder smart at synkronisere med Bluetooth,
men hvis man henter e-mail og kalendere trådløst over MobileMe eller
lignende, har man kun brug for kablet, når der skal overføres ny musik,
billeder eller programmer. Det er trods alt ikke noget, der sker hver
for mange af os. Mange vil derfor slet ikke have brug for synkronisering
med kablet til hverdag.
Det er min erfaring, at en iPhone helst skal helst lades op hver
dag. Den er ikke i bund, men lader man den ikke op, løber den tør dagen
efter, når man er på arbejde eller ude i andre ærinder, og så er man jo
på den. Når man alligevel skal lade den op, så kan man jo bare slutte
den til computeren, så den bliver synkroniseret samtidig. Så kan man
selvfølgelig spørge, hvad man skal gøre, hvis man ikke er i nærheden af
sin computer, men så hjælper BlueTooth jo heller ikke. Jeg må indrømme,
at jeg har svært ved at se, at det ville gøre den store forskel at kunne
synkronisere med Bluetooth. Det gælder i hvert fald for mig, men jeg er
da klar over, at andre bruger deres computer og iPhone anderledes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 05:52

> [...]
> på den. Når man alligevel skal lade den op, så kan man jo bare slutte
> den til computeren, så den bliver synkroniseret samtidig.

Ja, jeg har nu anskaffet mig et ekstra kabel [120 kroner]. Jeg har
dermed et kabel permanent sat på dock'en til min MacBook, og et andet
kabel sat til el-stikket i sovekammeret. Så oplader jeg batteriet til
iPhone, mens den ligger på natbordet, og jeg sover.

Så kan man også høre hvis den ringer om natten; lejlighedens kombinerede
spisestue og kontor ligger i den modsatte ende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-08 08:22

> [...]

> kabel sat til el-stikket i sovekammeret. Så oplader jeg batteriet til
> iPhone, mens den ligger på natbordet, og jeg sover.

Ja, det er dyrt at være enlig. Når man er en familie, som vi er, så har
der allerede været adskillige iPod'er gennem systemet, så vi har flere
kabler og den slags liggende. Min kone har også købt en af Apples
BlueTooth øretelefoner. Der følger også et kabel med, hvor der desuden
er plads til øretelefonen.

> Så kan man også høre hvis den ringer om natten; lejlighedens kombinerede
> spisestue og kontor ligger i den modsatte ende.

Jeg har også været i lidt af et dilemma med opladning. Om aftenen er der
måske omkring halvdelen tilbage på batteriet, men hvis iPhone skal ligge
tændt hele natten, så er den godt nede mod bunden næste morgen. Så kan
det godt knibe at få den til at holde hele dagen. Måske går det, men man
er hele tiden nervøs for, om den skal løbe tør. Nu er det ikke fordi,
jeg er så afhængig af min mobiltelefon, men man har den jo også med for
at kunne bruge den i en evt. nødsituation. Så er der jo ikke meget ved
det, hvis den løber tør for strøm.
Jeg plejer gerne at sidde en del ved computeren om aftenen for
bl.a. at følge med i denne gruppe. Så sætter jeg bare min iPhone til
computeren. Så bliver den ladet op og også synkroniseret, hvis jeg
f.eks. har taget nogle nye billeder. Derefter kan den mageligt holde
natten over ved siden af min seng samt hele næste dag. Jeg kunne
forestille mig, at andre har kontorarbejde i løbet af dagen, hvor de kan
have deres iPhone sat til computeren. Man må jo indrette sig, som det
bedst passer til ens liv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 08:58

> [...]
> forestille mig, at andre har kontorarbejde i løbet af dagen, hvor de kan
> have deres iPhone sat til computeren. Man må jo indrette sig, som det

Den kan jo også ringe når man er gået i seng - og hvor det er noget
vigtigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-08 12:02

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den kan jo også ringe når man er gået i seng - og hvor det er noget
> vigtigt.

Jeg kender godt den tanke, men hvis det endelig sker, og det er jo mildt
sagt sjældent, så er det som regel dårlige nyheder. Mine forældre holdt
faktisk op med at have en telefon i soveværelset, da jeg var barn. Der
var mange flere tilfælde af "forkert nummer", som vækkede dem, end der
var vigtige opkald.
Men ellers så er det jo netop derfor, jeg lader min iPhone op
ved computeren om aftenen. Så kan jeg tage den med op i soveværelset om
natten. Det er bare lidt generende, at der nogle gange kommer e-mail om
natten. Så kan man høre, at iPhone siger "Bling".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 23-09-08 04:01

> [...]
> forestille mig, at andre har kontorarbejde i løbet af dagen, hvor de kan
> have deres iPhone sat til computeren. Man må jo indrette sig, som det

Man kan også slukke den om natten. Det har to fordele: Batteriet holder
to hele dage og nattesøvnen risikerer ikke at blive forstyrret

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-08 06:29

> Man kan også slukke den om natten. Det har to fordele: Batteriet holder
> to hele dage og nattesøvnen risikerer ikke at blive forstyrret

Øh - jeg kan slukke min gamle Nokia 3410 telefon, men jeg aner ikke
hvordan man slukker for sin iPhone.

Medmindre man lader batteriet 'løbe ud', men det er jo ikke det du
foreslår.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-09-08 10:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Øh - jeg kan slukke min gamle Nokia 3410 telefon, men jeg aner ikke
> hvordan man slukker for sin iPhone.

Bare hold knappen oppe i toppen nede nogle sekunder. Så dukker der en
skydeknap op, som man kan slukke med. Du tænder igen ved at trykke på
knappen oppe i toppe. Det er også den knap, man kan vække telefonen med
og sætte den på vågeblus, men det ved du vel?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-08 11:32

> Bare hold knappen oppe i toppen nede nogle sekunder. Så dukker der en
> skydeknap op, som man kan slukke med.

OK, nu ser jeg det; dén kendte jeg godt nok ikke. Når jeg sidder et sted
hvor den ikke skal ringe plejer jeg at sætte den på lydløs.

> Du tænder igen ved at trykke på knappen oppe i toppe. Det er også den
> knap, man kan vække telefonen med og sætte den på vågeblus, men det ved du
> vel?

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-09-08 11:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> OK, nu ser jeg det; dén kendte jeg godt nok ikke. Når jeg sidder et sted
> hvor den ikke skal ringe plejer jeg at sætte den på lydløs.

Jeg har et par gange måttet lukke ned og starte igen, fordi indkøbte
programmer ikke fungerede. Det er et kendt problem og løsning. Det
skulle dog være klaret med den nyest opdatering til iPhon (2.1).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-08 12:17

> Jeg har et par gange måttet lukke ned og starte igen, fordi indkøbte
> programmer ikke fungerede. Det er et kendt problem og løsning. Det
> skulle dog være klaret med den nyest opdatering til iPhon (2.1).

Jeg har ikke en eneste gang siden opdateringen til 2.1 oplevet
problemer, som ikke 'burde' være der.

Læs: synkronisering af notitser og abonnerede kalendere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-09-08 13:02

> Jeg har ikke en eneste gang siden opdateringen til 2.1 oplevet
> problemer, som ikke 'burde' være der.

Det tror jeg heller ikke, jeg har. Jeg ville bare forklare, hvorfor jeg
vidste, hvordan man slukker for en iPhone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 11:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Øh - jeg kan slukke min gamle Nokia 3410 telefon, men jeg aner ikke
> hvordan man slukker for sin iPhone.

du holder "hold" knappen nede i et par sekunder .. så kommer der en
"swipe here to turn off" skærm

/thomas

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-08 11:32

> du holder "hold" knappen nede i et par sekunder

Efter forsøg - snarere 5-10 sekunder ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 07:54

Morten Lind skrev:

> Man kan også slukke den om natten. Det har to fordele: Batteriet holder
> to hele dage og nattesøvnen risikerer ikke at blive forstyrret

Eller lægge den i vandglas sammen med gebisset. Så er den fin og ren
næste morgen.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-09-08 16:17

> Eller lægge den i vandglas sammen med gebisset. Så er den fin og ren
> næste morgen.

Så ved du vist ikke, hvor meget kalk, vi har i vandet i Gladsaxe - alle
stålbroerne skal gnuppes, når de har ligget natten over.

Dét vil jeg dog ikke byde min iTelefon

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 16:35

Morten Lind skrev:

> SÃ¥ ved du vist ikke, hvor meget kalk, vi har i vandet i Gladsaxe - alle
> stålbroerne skal gnuppes, når de har ligget natten over.
>
> Dét vil jeg dog ikke byde min iTelefon

Er det sådan en speciel Morten-model med stålbroer du har fået skaffet
hjem fra udlandet?

Fra : Morten Lind

Dato : 23-09-08 17:13

> Er det sådan en speciel Morten-model med stålbroer du har fået skaffet
> hjem fra udlandet?

Nåerh - jeg troede, vi talte om gebisser - dén tid kommer også til dig
engang

M., der også engang troede, han var urørlig og udødelig, men som er
blevet klogere

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 17:48

Morten Lind skrev:

> Nåerh - jeg troede, vi talte om gebisser - dén tid kommer også til dig
> engang

Du lægger dit gebis i vandglas sammen med gebisset? Narh, prøv igen du.

> M., der også engang troede, han var urørlig og udødelig, men som er
> blevet klogere

Lad mig gætte - det har noget at gøre med tobak?

Fra : Morten Lind

Dato : 23-09-08 18:00

> Du lægger dit gebis i vandglas sammen med gebisset? Narh, prøv igen du.

Nix.