Ny grund til at elske sin Mac.
Fra : Tonny Freimanis

Dato : 11-09-08 20:44

Sakset frs DR's Tekst-TV idag:

"Din PC skal måske snart til syn.
For fremtiden skal din pc måske også til syn ligesom bilen.

Teknologirådet anbefaler politikerne at indføre et lovpligtigt syn af
din PC, som skal være i orden, før du kan få adgang til det offentliges
tast-selv tjenester på internettet.

Det er omfanget af it-kriminaliet og hackeres lette adgang til private
computere, der får Teknologirådet til at anbefale et lovpligtigt
pc-syn.

-Hvis sikkerheden på din computer ikke er i orden, så har de
it-kriminelle let ved at overtage kontrollen med din computer, siger
Birgitte Mikkelsen, der er kontorchef i Finansrådet."

Well, Jeg forestiller mig allerede nu lange køer af frustrerede
Windows-brugere, som bruger både skillinger og tid på at få afmonteret
og fragtet deres towers hen til "synshallen", mens vi Mac-brugere
griner hele vejen hen i netbanken, fordi vi sparer penge på både
sikkerhedssoftware, transporten og det fremtidige gebyr for synet.

T.F.

bankvoles@hurra.dk
Erstat "hurra" med næsten det samme

Microsoft Windows - Megahard sorrows

Fra : jama

Dato : 11-09-08 21:47

"Tonny Freimanis" <bankvoles@hurra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> griner hele vejen hen i netbanken, fordi vi sparer penge på både
> sikkerhedssoftware, transporten og det fremtidige gebyr for synet.

Nu er Mac jo ikke mere sikker end andre OS gælder også Linux. De dage er for
længst forbig, så grin du bare det gør Vi. altså så griner af Jer.
Mvh.Jama

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 12-09-08 03:32

In article <48c983ba$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, jama
<nonspam@mail.com> wrote:

[Snip]
ƒ Nu er Mac jo ikke mere sikker end andre OS gælder også Linux. De dage er for
ƒ længst forbig, så grin du bare det gør Vi. altså så griner af Jer.
ƒ Mvh.Jama
Cool! Så er vi jo glade allesammen Men malware, sjove exe-filer og
alternative dll'er som de slemme gutter bruger til deres lyssky formål
er Windows only.
Den slags snavs kan ikke angribe en Mac .Sådan som min maskine er sat
op (OS9 plus Eudora til mail), er der ikke noget downloadet kode som
automatisk kan sende en kopi af sig selv videre til alle i min
adressebog. Så der er ikke noget, som kan spredes fra min maskine, og
koden kan ikke afvikles.

Det skyldes bl.a. at OS9 er fuldstændigt ufølsomt overfor filnavnes
suffixer (.exe., .dll, .mp3, etc.). I OS9 har alle filerne nogle
usynlige flag, herunder de såkaldte "Type & Creator". Type kan f.x.
være jpg eller PICT og Creator være 8BIM (Eightbeam) eller GKON.
Det smarte er, at hvis man sætter Creator til GKON, vil billedet
automatisk åbnes i et program, som hedder Graphic Converter. Hvis
Creator ændres til 8BIM, åbnes det i Photoshop. Hvert eneste program
har sin egen signatur i form af fire bogstaver/tal, så et dokument kan
altså ikke laves til at være noget andet ved at ændre hverken filnavn
eller suffix. Et tekst-dokument kan f.x. have Typen ttxt; så er det et
almindeligt tekstdokument, som man kan redigere i. men hvis man ændrer
typen til ttro (TeachTextReadOnly), kan dokumentet nu kun læses. Derfor
bliver en PDF ved med at være en PDF, selvom man fjerner suffixet eller
ændrer det til f.x. .doc eller .mp3. Her er især Windows, men til en
vis grad også OSX, sårbare.

Samtidig med har jeg et klippefast stykke værktøj, som virkelig skal
have tæsk, før det går ned. Jeg kører på en 400 MHz fra 2001 med over
500 SETI-pakkeri sig og still going strong. Det er syv år og over 7.500
timers rendering, Meastro. Jeg har kun måttet omformatere og
geninstallere system på den to gange i al den tid. Systemet fylder
under 500 MByte, kan brændes direkte ned på en CD, smides ind på en
anden disk, som den så booter fra i første hug. Systemet bruger kun
60-80 MByte RAM; resten kan programmerne bruge løs af. Den snakker fint
med min PowerBook, både via FireWire og via et netkabel og med to
eksterne FireWire drev. Det hele virker bare. Hver gang og hele tiden.
Jeg har aldrig haft HD-crash eller fejl i RAM. Den booter på ca. to
minutter og lukker ned på under et sekund. Manuel flytning og backup af
data er hamrende nemt og hurtigt og er i min optik også langt bedre end
i OSX. Jeg har endnu ikke mødt en PC-bruger, som har haft bare
tilnærmelsesvis lige så lidt bøvl som mig, men måske kommer jeg i de
forkerte kredse. Jeg har dog ikke hørt noget om, hvor stabilt Windows
kører på en Intel-Mac. Nogen herinde, som vil dele ud af deres viden på
det område?

Nå, men det offentlige har jo aldrig været i stand til at skelne Mac'er
fra Wintel, så vi to ender måske alligevel i den samme kø, hvis der
bliver indført obligatorisk periodisk eftersyn på sikkerhedsklinikken.
Gad egentlig godt vide, hvordan stemningen bliver i sådan et
venteværelse. Hædr...

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-08 12:05

Hej Tonny

Don't feed the troll...!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 12-09-08 18:46

In article <48ca4cea$0$3076$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Erik Richard
S¯rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

Erik Richard Wrote:
ƒ Hej Tonny
ƒ Don't feed the troll...!!!
ƒ mvh. Erik Richard
Nu var det jo mest et indlæg om Teknologirådets påfund om obligatorisk
malware-kontrol. Den der med "Microsoft-Megahard" var et lidt spontant
indslag. Måske skulle jeg skifte den punchline ud med

Die hard - Megahard
Die soft - Microsoft

Eller

An Apple a day keeps the virus away.

Der MÅ da være plads til at lege lidt med sproget herinde, uden at folk
straks farer ud i en længere flame-war.

Jeg har hørt om noget, som hedder humor, men det er måske blevet
afskaffet herhjemme, mens jeg var på ferie?

V.h.

Tonny

Bliv betjent på Staden og bliv stenet.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 12-09-08 20:08

Tonny Freimanis <bankvoles@hurra.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har hørt om noget, som hedder humor, men det er måske blevet
> afskaffet herhjemme, mens jeg var på ferie?

Den sidste linje må blive dagens bemærkning !

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-08 21:00

Tonny Freimanis wrote:

> [...]
>
> Jeg har hørt om noget, som hedder humor, men det er måske blevet
> afskaffet herhjemme, mens jeg var på ferie?

Tænk, det har jeg også.. - Selvfølgelig skal der være plads til
humor, - ellers ville det da være en kedelig verden. Men nu er det jo
bare det, at jeg før er stødt på en person, der kalder sig for jama', og
han opfører sig som en rigtig nettrold, såsnart det gælder Mac og Mac
sikkerhed!

mvh. Erik Richard

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 13-09-08 11:29

In article <48caca40$0$3073$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Erik Richard
Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

ƒ Tænk, det har jeg også.. - Selvfølgelig skal der være plads til
ƒ humor, - ellers ville det da være en kedelig verden. Men nu er det jo
ƒ bare det, at jeg før er stødt på en person, der kalder sig for jama', og
ƒ han opfører sig som en rigtig nettrold, såsnart det gælder Mac og Mac
ƒ sikkerhed!
ƒ mvh. Erik Richard
OK. Jeg har ikke tidligere lagt mærke til ham jama, og jeg har ellers
læst de fleste tråde herinde. Tak for advarslen mod ham. Måske kan jeg
skræmme ham væk igen med denne lille trylleformular:

Troll, troll, catch a bee.
Swallow it live, then let us see.

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-08 13:00

Tonny Freimanis wrote:
> [...]
> læst de fleste tråde herinde. Tak for advarslen mod ham. Måske kan jeg
> skræmme ham væk igen med denne lille trylleformular:

Ja, lad os se, om det hjælper.:)

Men bortset fra det, så kan jeg se, du bruger Thoth... Kan den ikke lave
almindelige kvotteringsmærker fremfor at bruge 'ƒ' symbolet for mapper?
- Mig bekendt er der ingen andre newsklienter, der kan tolke de
specielle Thoth-tegn...

mvh. Erik Richard

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 13-09-08 22:52

Erik Richard Sørensen wrote:
[Snip]
> Men bortset fra det, s kan jeg se, du bruger Thoth... Kan den ikke
>lave almindelige kvotteringsmÊrker fremfor at bruge 'É' symbolet for
>mapper? - Mig bekendt er der ingen andre newsklienter, der kan tolke
>de specielle Thoth-tegn...

> mvh. Erik Richard

Sorry. Vidste ikke, at det vandrette ottetal (som det vises i Thoth)
bliver opfattet som et mappesymbol af andre newsklienter. Jeg syntes
bare, at det så pænere ud end den sædvanlige spidse parantes, eller
hvad den nu hedder. Problemet skulle være rettet nu, selvom det
muligvis kræver en genstart af programmet. I det her svar har jeg
rettet dem manuelt, så din klient ikke kløjs i det.

V.h.

Tonny

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-09-08 06:45

> [...]

> muligvis kræver en genstart af programmet. I det her svar har jeg
> rettet dem manuelt, så din klient ikke kløjs i det.

MacSOUP havde ingen problemer med de avancerede tegn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 12:13

Niels Jørgen Kruse wrote:

> MacSOUP havde ingen problemer med de avancerede tegn.

- Og det, fordi både Thoth og MacSOUP bygger på US-ASCII og ikke på ISO
standarderne som udgangspunkty. Kig lige på æ, ø og å'erne i det øverste
af mig skrevne her i indlægget. - Et typisk eksempel på manglende ISO
understøttelse i de to klienter....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-09-08 13:22

> [...]
> standarderne som udgangspunkty. Kig lige på æ, ø og å'erne i det øverste
> af mig skrevne her i indlægget. - Et typisk eksempel på manglende ISO

Æh, jeg ved godt, vi har diskuteret det her før, men alligevel...

Det er egentligt noget vrøvl at tale om "US-ASCII", for ASCII _er_ US.
Det er en 7-bit-code, som ikke omfatter de danske bogstaver. Hverken
Thoth eller MacSOUP bygger på ASCII.

Både Thoth og MacSOUP sender normalt i ISO 8859-1 og i 8-bit. Det
ovenstående indlæg, som fik æ, ø og å smadret, var derimod sendt i
Windows Codepage 1252 (!) og i 7-bit Quoted Printables. Det er så tilpas
eksotisk, at Thoth åbenbart kløjs i det, men MacSOUP æder den alligevel.

Så er det vist rigtigt at MacSOUP internt konverterer til MacRoman og
derfor ikke kan klare de tegn, som ikke findes der. Det går typisk ud
over tegn for 1/2 og 1/4, men det går ikke ud over de danske bogstaver.
(Jeg ved ikke, om Thoth gør det på samme måde.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 14:23

Thorkil Olesen wrote:

> Æh, jeg ved godt, vi har diskuteret det her før, men alligevel...
>
> Det er egentligt noget vrøvl at tale om "US-ASCII", for ASCII _er_ US.
> Det er en 7-bit-code, som ikke omfatter de danske bogstaver.

Jeg véd godt, vi har diskuteret det før. - Og der er altså både den
ISO standardiserede ASCII og den udvidede US-ASCII, som også indeholder
danske karakterer i de høje værdier i tabellen over placering 128 (128-256)!

> Hverken Thoth eller MacSOUP bygger på ASCII.

Jo, kernen i både Thoth og MacSOUP er bygget på en ASCII kerne

> [...]
> Windows Codepage 1252 (!) og i 7-bit Quoted Printables. Det er så tilpas
> eksotisk, at Thoth åbenbart kløjs i det, men MacSOUP æder den alligevel.

Sjovt nok viser SeaMonkey 1.1.11 (windows ver.) på min XPPro det helt
korrekt både i ISO-8859-1, Windows-1252, ISO-8859-15 og US-ASCII, men
ikke i ASCII encoding...

> [...]
> over tegn for 1/2 og 1/4, men det går ikke ud over de danske bogstaver.
> (Jeg ved ikke, om Thoth gør det på samme måde.)

såvidt jeg kan se, hvis man åbner kernen i både 'suppen' og Thoth, så
ligner de hinanden utroligt meget med lange passager af tekst, der er
fuldstændigt identiske.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-09-08 16:23

On 2008-09-14 15:22:52 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> såvidt jeg kan se, hvis man åbner kernen i både 'suppen' og Thoth, så
> ligner de hinanden utroligt meget med lange passager af tekst, der er
> fuldstændigt identiske.

Som ofte nævn med lige så ofte ignoreret.

Du bør ikke udtale dig om slige ting da du tydeligvis ikke ikke har
forstand på programmering.

Du kan ikke åbne compileret kode og sammenligne, du skal sammenligne
kilde kode.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 06:02

>Nu er Mac jo ikke mere sikker end andre OS gælder også Linux. De dage er for
>længst forbig, så grin du bare det gør Vi. altså så griner af Jer.
>Mvh.Jama

Jeg vil ikke sige at jeg griner,men hvis nu alle de kræfter,som sidder
og retter deres angreb mod pc'ere,vendte sig mod Mac's,så er jeg da
sikker på at de nok skulle komme på et par ting som kunne gøre livet
surt for mac ejere,for er det ikke sådan at alle har ret til at hade
Bill Gates,og Steve er en helt?det skal da siges at jeg står overfor
at købe en Imac men det er da udelukkende fordi jeg godt kan lide
designet,selvfølgelig også fordi den kan det jeg nu skal bruge den
til,har da brugt pc i rigtigt mange år nu og er da ikke utilfreds med
den,der er vel godt og skidt på begge sider,kan da ikke forestille mig
at mac ejere bare sidder med det helt store smil på altid,mon ikke i
også har et par ting som driller,ellers var der jo heller ikke så
mange indlæg her i gruppen

gubbi

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-08 06:11

<gubbi> wrote:

> [...]
> og retter deres angreb mod pc'ere,vendte sig mod Mac's,så er jeg da
> sikker på at de nok skulle komme på et par ting som kunne gøre livet

Det er ikke et spm. "om" men nok nærmere "hvornår" .. ingen kan tillade
sig at læne sig tilbage og tro at intet kan ramme dem. Der er allrede
malware derude som er rettet mod mac'en, og OS X er ligeså "hullet" som
alt muligt andet ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 06:21

> [...]
>sig at læne sig tilbage og tro at intet kan ramme dem. Der er allrede
>malware derude som er rettet mod mac'en, og OS X er ligeså "hullet" som

Det har du helt sikkert ret i,tror bare at mange gør som du
siger,læner sig tilbage,jeg ser da frem til at få købt den Imac,skal
lige ha' skrabet lidt mere mønt sammen ,har gået og luret lidt på
brugt men,det er vel også sådan for mac at softwaren kræver mere og
mere regnekraft.

/gubbi

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-08 06:32

<gubbi> wrote:

> Det har du helt sikkert ret i,tror bare at mange gør som du
> siger,læner sig tilbage

De får sig en overraskelse ...

> jeg ser da frem til at få købt den Imac,skal
> lige ha' skrabet lidt mere mønt sammen ,har gået og luret lidt på
> brugt men,det er vel også sådan for mac at softwaren kræver mere og
> mere regnekraft.

Sålæge du holder dig til de sidte 2-3 år så får du en god maskine. En af
de tidlige Intel modeller er stadig rigtig gode (sidder selv stadig med
en MacBook Pro fra oktober 2006 og jeg har ingen problmer overhovedet)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-09-08 08:30

Thomas von Hassel wrote:

> Sålæge du holder dig til de sidte 2-3 år så får du en god maskine. En af
> de tidlige Intel modeller er stadig rigtig gode (sidder selv stadig med
> en MacBook Pro fra oktober 2006 og jeg har ingen problmer overhovedet)

Jeg vile sikre mig en Core 2 Duo, hvis jeg skulle købe brugt ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-08 10:03

> Jeg vile sikre mig en Core 2 Duo, hvis jeg skulle købe brugt ;)

taje, tjoe .. kommer an på hvad du skal .. jeg lægger kun mærke til
forskellen hvis jeg skal encode video...

/thomas

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 12-09-08 20:11

In article <epujc4pcq1g6ngrq0dfgljmhbcksb419ql@4ax.com>, gubbi wrote:

ƒ >
ƒ >Det er ikke et spm. "om" men nok nærmere "hvornår" .. ingen kan tillade
ƒ >sig at læne sig tilbage og tro at intet kan ramme dem. Der er allrede
ƒ >malware derude som er rettet mod mac'en, og OS X er ligeså "hullet" som
ƒ >alt muligt andet ...
ƒ >
ƒ >/thomas
Så vidt jeg ved, ar det endnu ikke lykkedes at overtage kontrollen med
en Mac. Der var ganske vist en historie om, at en MiniMac blev hacket
på et døgns tid eller to, men det var en arrangeret test, hvor
angriberne fik lov til at starte fra en gæste-konto, så det tæller vel
ikke rigtigt i det her regnskab, eller hyr?

ƒ Det har du helt sikkert ret i,tror bare at mange gør som du
ƒ siger,læner sig tilbage,jeg ser da frem til at få købt den Imac,skal
ƒ lige ha' skrabet lidt mere mønt sammen ,har gået og luret lidt på
ƒ brugt men,det er vel også sådan for mac at softwaren kræver mere og
ƒ mere regnekraft.
ƒ /gubbi
Altså, som formodet nuværende Windowsbruger har du nok et vist behov
for at køre nogle af dine gamle Windows-ting. Det kræver principielt en
Intel-Mac. Så vidt jeg ved, kræver OSX omkring 500MByte Ram og
velsagtens 10-15% CPU på sådan en maskine. Jeg har ingen idé om, hvor
meget et XP-system trækker ud af en Intel-Mac, men lad os bare sige
dobbelt op i både RAM- og CPU-behov. Hvad diverse programmer kræver er
svært at sige, men jeg klarer mig med en 400 MHz Mac med 512 MByte RAM,
og så kan den maskine endda problemfrit køre OSX (10.4). Men her er
tale om en Motorola G4-processor, som er en RISK-processor, modsat
Intel-chippen, sim er en CISC. Derfor kan man umiddelbart ikke
sammenligne specs. Men en Intel-Mac på 2 GHz og med godt med RAM, burde
der gå en rum tid, inden den rammer grænsen for sin ydeevne.

Er du på den anden side ligeglad med, om din nye Mac både skal kunne
køre OSX og Windows kan du evt. investere i en gammel G4 (set ned til
ca. 500 Kr.) og i en OSX-licens (10.4); så har du et system, som kan
køre både OS9 og 10.4 for et par Kilo. Men spørg evt. Erik Richard
Sørensen om det; han må vel nærmest betegnes som dette forums G4-guru,
og så vidt jeg har forstået, samler og sælger han fuldt
funktionsdygtige G4'ere.

V.h.

Tonny

Fra : Morten Lind

Dato : 12-09-08 16:19

<gubbi> wrote:

> ellers var der jo heller ikke så
> mange indlæg her i gruppen

> gubbi

Jo da, for vi taler om mange andre ting end Mac - vi er meget
filosofiske i denne gruppe, og vi er meget tolerante, så hér er plads
til alle, der vil småpludre om alle aspekter af livets forskellige
sider, herunder naturligvis også Macintosh.

Læg mærke til, at indlæg er skrevet på en Mac - det gør indlægget
relevant

M.

Fra : Bruno

Dato : 12-09-08 16:25

Morten Lind wrote:

> [...]
> sider, herunder naturligvis også Macintosh.
>
> Læg mærke til, at indlæg er skrevet på en Mac - det gør indlægget

Æ?=

Her kommer s et svar skrevet p min Mac, men samtidig p min PC da jeg
styre min Mac med VNC. Som det mtte fremg betyder det lidt problemer med
de danske bogstaver Æ+=

Mvh
Bruno

PS. Æ+= er en smiley, alts nr den bliver indtastet.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-09-08 16:36

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
>
> Mvh
> Bruno
>

> PS. Æ+= er en smiley, alts nr den bliver indtastet.

Og jeg er sikker på, at kvalificerede kræfter hjælper dig hurtigt, for
jeg kan da godt se, at det ser ikke så godt ud.

Rent akademisk kunne jeg da godt tænke mig at vide, hvorfor du ikke gør
det omvendt?

M.

Fra : Bruno

Dato : 12-09-08 18:39

Morten Lind wrote:
> Og jeg er sikker på, at kvalificerede kræfter hjælper dig hurtigt, for
> jeg kan da godt se, at det ser ikke så godt ud.

Det er heldigvis ikke helt så slemt som jeg lod det se ud til, men ret
spøjst er det. Hvis jeg beder min Windows maskine om og køre VNC med US
keyboard opsætning, så går de danske bogstaver nemlig fint igennem.
Konstateringen er, at noget ikke er helt synkroniseret

Opsætningen ser ud som følger.

PC:
US Windows XP Sp3 sat til danske nationale indstillinger.
VNC Viewer 4.1.2 Free Edition lavet af RealVNC

Mac
OS X 10.4.11 US sat til danske nationale indstillinger.
Apple Remote Desktop

I den opsætning, så går det galt med bl.a. de danske bogstaver, men
lader jeg Windows kører VNC med US keyboard valgt bliver de danske m.m.
korrekte.

Det må være noget med, at på Mac så bliver det man taster først
tilpasset de nationale indstillinger efter der hvor Remote Desktop
indsætter ens tastetryk. Altså går det ok hvis man kører US keyboard for
så sker der en tilpasning til dansk, men kører man dansk keyboard så er
der en håndtering på PC og så endnu en på MAC.

> Rent akademisk kunne jeg da godt tænke mig at vide, hvorfor du ikke gør
> det omvendt?

Min PC er hurtigere* og så er Apples tastaturer ikke nær så gode som et
klassisk IBM PC tastatur. Det sidste gør faktisk, at selv med en hurtig
Mac ville jeg nok stadig bruge PC'en!

Det er ikke altid, at jeg bruger Mac'en per fjernbetjening den er bare
mest blevet en musik server og så kører jeg Thunderbird på den til mail.
Surf var ok da den var ny, men hjemmesider er blevet så tunge siden da
at nu opleves den som værende langsom.

Altså hedder det PC til det meste, men min Mac Mini er så musikserver
24-7. Jeg håber på Apple tilbyder en ny Mini snart, ellers så bygger jeg
ny monster PC der så skal dual-boote og være både spilmaskine og Mac.

Mvh
Bruno

*P4 3 Ghz HT mod G4 1,25 Ghz, 10.000 RPM SATA mod 4200 rpm ATA, 512 MB
X1900XTX "grafikkort" mod onboard "grafikkort"...

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-09-08 16:58

gubbi skrev:

> at mac ejere bare sidder med det helt store smil på altid,mon ikke i

Joda.

> også har et par ting som driller,ellers var der jo heller ikke så
> mange indlæg her i gruppen

Det er primært Morten der driller, men det går ikke så stærkt på hans
gamle grej, så det går nok.

Du bedes også huske på at vi har mange emner der skal diskuteres, og det
kræver i sagens natur mange indlæg. Det går tiden så med :)

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 12-09-08 19:51

In article <d5tjc4d9hvhqqeo1f8jntv9aulh73isc86@4ax.com>, gubbi wrote:

gubbi wrote:
ƒ Jeg vil ikke sige at jeg griner,men hvis nu alle de kræfter,som sidder
ƒ og retter deres angreb mod pc'ere,vendte sig mod Mac's,så er jeg da
ƒ sikker på at de nok skulle komme på et par ting som kunne gøre livet
ƒ surt for mac ejere,for er det ikke sådan at alle har ret til at hade
ƒ Bill Gates,og Steve er en helt?det skal da siges at jeg står overfor
ƒ at købe en Imac men det er da udelukkende fordi jeg godt kan lide
ƒ designet,selvfølgelig også fordi den kan det jeg nu skal bruge den
ƒ til,har da brugt pc i rigtigt mange år nu og er da ikke utilfreds med
ƒ den,der er vel godt og skidt på begge sider,kan da ikke forestille mig
ƒ at mac ejere bare sidder med det helt store smil på altid,mon ikke i
ƒ også har et par ting som driller,ellers var der jo heller ikke så
ƒ mange indlæg her i gruppen
ƒ gubbi

Jeg hader ikke Bill Gates, for han har bl.a. bidraget voldsomt til
HIV/Aids-forskningen, men jeg hader at skulle arbejde med en
Windows-maskine, fordi jeg synes, at Windows virker ad Hedensted til i
forhold til min egen Mac. Og jeg er da langt fra enig med Steve Jobs i
mange ting; jeg mener f.eks. at OS9 blev udfaset for tidligt (med en
opdateret Java og Safari til OS9 ville det være et virkeligt
Killer-system). Jeg savner mine hængemapper i OSX eller en papirkurv på
skrivebordet, og jeg hader bare den Dock. Jeg kan ikke lide iPhone,
fordi den ikke er vejrbestandig, og man kan ikke længere få en
en-knaps-mus men skal vride en plovmand ud af Dankortet for at købe en
tre-knaps, som jeg ikke har brug for.

Men det er da rigtigt, at der rent historisk har været en vis modvilje
mod Bill Gates hos Mac-folket. Det skyldes bl.a. at Microsoft skamløst
kopierede konceptet med mus og ikoner fra MacOS, uden at Apple fik
royalties for det. Steve Jobs (var det vist) så ikoner og mus
demonstreret hos Rank Xerox og fandt så på at bruge det på en computer.
På det tidspunkt var den generelle holdning blandt PC-brugere at mus og
ikoner ikke var noget for rigtige mænd; man kunne saaagtens klare sig
med DOS og tekstkommandoer. Tjah, det var dengang. Men det lille stunt
med at "hugge" konceptet bag Mac'ens grafiske brugerflade gjorde, at
Microsoft blev så stor, at de var i stand til at overtage Apple via et
fjendtligt opkøb. Det gjorde naturligvis Mac-ejere bekymrede for, om de
fremover overhovedet kunne få lov til at fortsætte på Mac, og frygten
blev ikke bedre, da Microsoft købte firmaet bag Virtual PC.

Der er jo også den gamle historie med kampen mellem Lotus 1-2-3 og
Excell; Lotus var jo det første regneark til PC, og anekdoten beretter,
at Microsoft blev ved med at skrive DOS om for at få Lotus til at køre
dårligt. Parolen var at "DOS aint through until Lotus won't do" (DOS er
ikke færdigudviklet før Lotus ikke længere virker), og så var man
iøvrigt ligeglade med, hvor dårligt DOS ellers virkede sammen med andre
ting, bare man kunne knække Lotus, så Excell blev enerådende som
regneark til PC. Og det lykkedes jo som bekendt.

Steve Jobs er også lidt af en monopolist, da man jo (stort set) ikke
kan anskaffe sig en Mac-klon. Bevares, der har da været et par firmaer,
som har forsøgt sig, men der er vist ikke nogen p.t. Det samme gælder
Apple officielle holdning til installation af OSX på ikke-Mac'er.
Nuvel, der ville nok komme et dyk i hardware-salget, men ca. hver 15.
OSX-licens til en PC ville dække tabet pr. færre solgte Mac.

Og jo, der er da også ting, som driller i vores Mac-verden; opgradering
med f.x. et USB 2.0-kort og grafikkort er lidt omstændeligt, da det
ikke er alle chip-set, som kan snakke sammen med en Mac, så der skal
man ud og lede efter de rette komponenter i stedet for at købe en
standard PC-dims. Og FireWire-bridgen i min eksterne DVD-brænder
snakker bare ikke sammen med min PowerBook, så jeg må kopiere tingene
over på min stationære og så brænde derfra. Men det kan jeg godt levve
med.

Og så er der kompatibilitet mellem mobiltelefoner og Mac. Det er helt
til grin, men det er endnu ikke lykkedes mig at få flyttet nogle
billeder fra min vandtætte Nokia 5140 over på en Mac. Nokia's PC-suite
til den slags er Windows-only. Det går lidt bedre med Sony-Ericsson,
meeen det kunne være sjovere.

Nu er jeg ingen haj til OSX, men det er et forholdsvis nyt og meget
kompliceret system, så det er klart, at der er deciderede bugs i
systemet samt visse funktioner, som kan optimeres, så det er klart, at
også Mac-brugere ryger ind i underlig adfærd engang imellem (min
PowerBook laver lejlighedsvis en kernel-panic ved opstart, efter at jeg
havde installeret en Microsoft (!) mus. Selvom jeg fjernede alle
drivere, var jeg nødt til at omformatere harddisken og lægge systemet
ind igen. Den mus kommer ikke i nærheden af min Mac igen...

V.h.

Tonny

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 21:34

> [...]
>fremover overhovedet kunne få lov til at fortsætte på Mac, og frygten
>blev ikke bedre, da Microsoft købte firmaet bag Virtual PC.

Ja historien omkring Gate's "tyveri" af den grafiske brugerflade,har
vel flere vinkler,når Jobs ligefrem inviterer Gates til at se på hvad
man har udviklet uden at beskytte sig mod at han går hjem og laver en
kopi,ja så må det give problemer,men hvis Jobs havde sagt ja til IBM
havde tingene godt nok været anderledes idag så ville Apple været
kæmpe store,og Gates knap så stor.Men han (Jobs)ville jo ikke lege med
IBM,og respekt for det.

/gubbi

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-08 08:49

<gubbi> wrote:

> [...]
> havde tingene godt nok været anderledes idag så ville Apple været
> kæmpe store,og Gates knap så stor.Men han (Jobs)ville jo ikke lege med

I betragtning af, at Microsoft skulle lave programmer til Apple, så var
det nok ligesom lidt svært ikke at give dem et vist indblik i, hvordan
styresystemet fungerede. Jeg har prøvet at være objektiv og at se
tingene fra flere sider. Jeg kan alligevel ikke andet end at synes, at
Microsoft ofte har opført sig usympatisk med det ene formål at tjene
penge. De solgte DOS-licens til IBM uden overhovedet at have et
styresystem. Det var selvfølgelig genialt at sælge licenser frem for
styresystemet. Så kunne Microsoft jo sælge DOS-licenser til alle andre
PC-fabrikanter. DOS købte de så billigt af en stakkels studerende, der
ikke anede hvor smart en forretning, Microsoft havde gang i.
Microsoft skulle så lave Word og andre programmer til Apple.
Samtidig udviklede de Windows i smug som en konkurrent til Apple. Det er
jo smart og ikke ulovligt, men specielt pænt er det ikke. Siden
udviklede de OS/2 sammen med IBM. Her løb Microsoft vist decideret fra
en aftale og lancerede selv Windows95. Jeg kender dog ikke detaljerne.
Hvad produkterne angår, så er der et gammelt interview med Steve
Jobs, hvor han summerer det meget fint op: Microsoft har ingen smag. Her
har han fuldstændig ret. Der er ingen idéer, ingen visioner, ingen
struktur i det, Microsoft laver. Jeg kan huske engang, Bill Gates skulle
vise noget innovativt på en kongres. Han havde nogle køleskabsmagneter,
der kunne vise baseball-resultater. Jamen er det ikke fantastisk? Manden
er jo helt idéforladt. Bare fordi det er fantastisk, at noget kan lade
sig gøre, bliver det jo ikke en epokegørende opfindelse.
Jeg er fuld af forundring over, at den danske regering ved flere
lejligheder har hørt Bill Gates tale om visioner. For mig er det, han og
for den sags skyld også Steve Ballmer siger, det rene volapyk. "Når man
kombinerer mennesker og software, får man en meget stærk kombination".
Uha, det er store ord, der virkelig sætter noget i gang.
Der er da også gode sider ved Microsoft. De har en kampånd, en
vilje, en indæthed, man må beundre. De bliver ved og ved og ved. Når de
når til ver. 3 eller 4 af et produkt, så er ofte ved at have fat i noget
af det rigtige, og så laver de ofte noget ganske godt. Officepakken
ville trods alt ikke være så udbredt, hvis den ikke var god for nu at
nævne et eksempel.
Det står i stærk kontrast til Apple, der kan forfine og forny
tingene, så de fungerer helt fantastisk godt. Som en af mine kolleger
sagde om iPhone: "Det mest fantastiske er, at man bare kan trykke på en
enkelt knap, og så er man tilbage ved start. Ved alle andre telefoner
skal man klikke, klikke og klikke sig op og ned gennem menuerne, så man
er ved at blive vanvittig". Det er bl.a. Steve Jobs stædighed, der
skinner igennem. Han er først tilfreds, når tingene fungerer let og
gnidningsløst. Han gjorde det samme med iPod. Hvis man ikke kunne spille
musik i løbet af to klik, så røg protogypen tilbage til udviklerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 11:06

> [...]
>gnidningsløst. Han gjorde det samme med iPod. Hvis man ikke kunne spille
>musik i løbet af to klik, så røg protogypen tilbage til udviklerne.

Tja Iphonen skal nok ikke lige med her,der er jo ganske mange
problemer med den,men lad det ligge,jeg er ikke på nogen side i den
Gates Vs Jobs duel,begge gør et kæmpe arbejde,og ja det er for at
tjene penge,hallo der, hvem gør ikke det,de forsøger begge at
producere noget harware og software,som er let tilgængligt for
alle,således at selv min gamle bedstemor har en chance for at være
lidt med i den digitale verden,og begge syntes jeg har success med
det.At prøve på at latterliggøre Gates som du beskriver ham er vel
ikke helt fair.

/Gubbi

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-08 20:37

<gubbi> wrote:

> [...]
> lidt med i den digitale verden,og begge syntes jeg har success med
> det.At prøve på at latterliggøre Gates som du beskriver ham er vel

Som jeg skriver, forsøger jeg jo netop ikke at latterliggøre Bill Gates.
Jeg har prøvet at være objektiv og se på, hvad han og Microsoft har
lavet af godt og skidt gennem tiden og det samme med Steve Jobs og
Apple. Min konklusion er, at jeg meget bedre kan lide Steve Jobs og
Apple. Jeg kan simpelthen ikke se, at Bill Gates og Microsoft har de
store visioner. Jeg synes heller ikke, de er så sympatiske i deres måde
at drive forretning på. Jeg siger ikke, at Apple er perfekt, men skal
jeg vælge, så ligger Apple langt foran Microsoft i min bog.
Hvis du kan nævne eksempler, der viser det modsatte, er du meget
velkommen. Jeg er ikke en Apple fanboy. Jeg har vurderet de forskellige
produkter på markedet, og jeg synes generelt, at Apple laver nogle
rigtig gode produkter. Men selvfølgelig er smag og behag forskellig.
Hvad iPhone angår, så er det nu ikke mit indtryk, at der er
"ganske mange" problemer med den. Der er trods alt solgt nogle stykker
af dem, og derfor vil blot en lille procentdel med problemer resultere i
et stort antal. Jeg kender efterhånden adskillige almindelige brugere af
den type, der ikke hacker og installerer mærkeligt ting, og de er alle
glade for deres iPhone. Jeg har ikke hørt nogen nævne problemer med den.
Det er heller ikke det, jeg mener. Jeg tænker på funktionen,
hvis den og Apples andre produkter virker efter hensigten. Så er de
langt mere behagelige at bruge end alle konkurrerende produkter. Der er
tænkt på de små detaljer, som gør livet lettere. Se bare på, hvordan
iPhone har en lille vippekontakt, der gør den lydløs. Telefonen er stort
set uden mekaniske kontakter, og alligevel har Apple valgt, at lige den
kontakt skal være mekanisk. Det er simpelthen så smart, når man er i
biografen eller andre steder, hvor ens telefon skal være stille. Det er
en lille detalje, men det viser bare, hvordan Apple tænker alt grundigt
igennem. Det kan jeg godt lide at mærke ved et produkt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 13-09-08 11:39

In article <kujlc4d1ts1lilvlf3pno61uec0tpgqqhq@4ax.com>, gubbi wrote:

[Snip]
ƒ Ja historien omkring Gate's "tyveri" af den grafiske brugerflade,har
ƒ vel flere vinkler,når Jobs ligefrem inviterer Gates til at se på hvad
ƒ man har udviklet uden at beskytte sig mod at han går hjem og laver en
ƒ kopi,ja så må det give problemer,men hvis Jobs havde sagt ja til IBM
ƒ havde tingene godt nok været anderledes idag så ville Apple været
ƒ kæmpe store,og Gates knap så stor.Men han (Jobs)ville jo ikke lege med
ƒ IBM,og respekt for det.
ƒ /gubbi

Næh, Jobs ville faktisk ikke lege med ret mange, når det kom til
stykket. I John Scully's biografi om hans tid som direktør i Apple i
80'erne fortæller han, at Steve var tæt på at lande en kæmpe ordre fra
den franske stat, men at han fukkede det op, og så gik franskmændene i
gang med at udvikle deres eget IT-system. Det er faktisk en ret morsom
bog; bl.a. blev John Scully på et tidspunkt forsøgt kidnappet
(formodentlig for at få en løsesum for ham). Problemet var bare, at
Scully løbetrænede 12-15 Km hver dag og simpelthen spænede fra
kidnapperne

V.h.

Tonny

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 11:46

> [...]
>(formodentlig for at få en løsesum for ham). Problemet var bare, at
>Scully løbetrænede 12-15 Km hver dag og simpelthen spænede fra

Mener at have læst at grunden yil at Jobs ikke ville danse med IBM
,var et eller andet med at CIA og Ibm havde noget samarbejde,så det
var ren og skær politik som gjorde at han ikke ville,derfor kan jeg
kun respektere Jobs for at sige nej .

/gubbi

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-09-08 22:31

Tonny Freimanis skrev:

> [...]
> drivere, var jeg nødt til at omformatere harddisken og lægge systemet
> ind igen. Den mus kommer ikke i nærheden af min Mac igen...

En helt almindelig USB-mus burde ikke lave den slags narrestreger. Du
installerede ikke et eller anden sært styreprogram ved samme lejlighed,
vel? DET tror jeg nemlig kunne lave styg ballade, men musen alene burde
ikke ...

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 13-09-08 12:00

In article <48cadfab$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Thorbjˆ½rn
Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
[Snip]
ƒ En helt almindelig USB-mus burde ikke lave den slags narrestreger. Du
ƒ installerede ikke et eller anden sˆ¶rt styreprogram ved samme lejlighed,
ƒ vel? DET tror jeg nemlig kunne lave styg ballade, men musen alene burde
ƒ ikke ...
Rent faktisk var det nok en kombination af omtalte mus og et heftigt
multiple download. Musen var sat op, så en af knapperne forstørrede
skærmbilledet (á la forstørrelsesglas). Så kom kernal-panikken, og ved
efterfølgende genstart, blev mit skærmbillede forstørret til maksimum
umiddelbart efter at skrivebordet dukkede op. Det hjalp ikke at fjerne
musen, og selvom jeg fik fjernet alle driverne, dukkede forstørrelsen
af skrivebordet op ved hver eneste boot. Jeg smed så harddisken over på
den stationære i Target Disk Mode og fik fundet og slettet alt, som
bare minde om noget med den mus, men lige meget hjalp det; skærmen blev
stadigvæk forstørret hver gang.
Jeg må dog stadig tilstå, at der dukker en kernel-panik op af og til
(og altid under opstart), selvom de drivere forlængst er væk, så måske
har jeg "bare" været ramt af to helt uafhængige problemer på een gang.
Nå, men maskinen kører 100% stabilt, når den først er oppe at køre, så
jeg kan godt leve med den lejlighedsvise panik under opstart. Men jeg
vil da af ren nysgerrighed gerne vide, hvad der forårsager den
kernel-panik; somme tider sker det, når jeg ikke har brugt maskinen et
stykke tid, og andre gange efter genstart eller hvis den har været
lukket ned i kort tid (timer). D.v.s. at panikken opstår vilkårligt,
både når maslinen er kold og varm.

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-08 13:11

Tonny Freimanis wrote:
> [...]
> stykke tid, og andre gange efter genstart eller hvis den har været
> lukket ned i kort tid (timer). D.v.s. at panikken opstår vilkårligt,

Hm, jeg har oplevet noget lignende en enkelt gang, og som hos dig, var
eneste løsning en total omformattering og nyinstallering af alt.

Men det er - som skrevet - næppe musen, der er skyld i det. På en eller
anden måde har systemet tænkt, at den skulle slå ZoomView til i fuld
skærm, og det giver problemer. - skulle jeg hilse og sige fra
undertegnede, der bruger ZoomView hele tiden.

Du kan gøre følgende. Åbn mappen Preferences i username/library/, find
'com.apple.universeladgang.plist og slet den. Gå derefter til
kontrolpanelet 'International' -> Tastaturgenveje og slå hele pakken til
'Universel Adgang fra dér, samt i selve kontrolpanelet 'Universel
Adgang' sørge for, at der ikke er sat flueben nogen steder i de 3-4
faner dér. Så er risikoen for, at det gentager sig, stort set lig nul.

mvh. Erik Richard

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 14-09-08 12:21

In article <48cba4fe$0$5958$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Erik Richard
> [...]

>Adgang' sørge for, at der ikke er sat flueben nogen steder i de 3-4
>faner dér. Så er risikoen for, at det gentager sig, stort set lig nul.

Tak for tippet, men efter omformateringen er det kun kernel-panikken,
som lejlighedsvis dukker op, og ikke forstørrelsen af skærmen ved
log-in. Men så vidt jeg kan regne ud fra dit indlæg, laver en dertil
programmeret museknap (også på en mus fra f.x. Microsoft) et kald til
ZoomView i stedet for at have forstørrelsessoftware indbygget i sine
drivere. Skal det forstås således? Hvis det er tilfældet, kan jeg godt
se det smarte i at slette den ovennævnte preference-fil.

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 12:51

Tonny Freimanis wrote:

> [...]
> drivere. Skal det forstås således? Hvis det er tilfældet, kan jeg godt
> se det smarte i at slette den ovennævnte preference-fil.

Ja, fordi der med OS X 10.4.9 og frem også kom en funktion i
kontrolpanelet 'Tastatur&Mus', hvor man kan zoome via museknapperne på
en flerknaps mus. Og det virker out-of-the-box med alle flerknaps - 3 og
4-knaps - mus fra både Logitech, Contor og Microsoft.

Hvis du så installerer MS IntelliMouse+IntelliPoint hhv. Logitech
ControlCenter, vil du automatisk lade den software 'overrule' Apple
kontrolpanelet og derved undgå problemet. - MEN - hvis
'fejlen'/'featuren' har været aktiveret bare 1 gang, vil den lagres i
netop den universeladgang.plist filen. Og ved at fjerne den, nulstiller
du systemets egne indstillinger og lader MS-IM+IP hhv. LCC overtage
museknappernes funktioner. For så igen at få funktionen tilbage til
musen, skal du /aktivt/ programmere IM+IP/LCC til at vedkende sig
funktionen.

mvh. Erik Richard

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 15-09-08 13:00

> [...]
>museknappernes funktioner. For så igen at få funktionen tilbage til
>musen, skal du /aktivt/ programmere IM+IP/LCC til at vedkende sig

Cool. Det lyder godt nok kompliceret, Længe leve min en-knapsmus, som
ikke vælter noget!!!

Minder mig om en historie om et gammelt jagerfly, som den amerikanske
flåde satte pontoner på, så det kunne lande både på vand og på land.
Denne lille tilføjelse til flyveren krævede over 400 ændringer, EFTER
at det havde forladet fabrikken, hvor man ellers mente, at der var
taget højde for alt, før skidtet virkede som det skulle.

Eller hvad med lille Mac-anekdote:
Sammen med nogle venner skulle vi engang i 90'erne fuske lidt med
Apple's just lancerede Speech Recognition på en Performa 6200. Man gav
Mac'en et navn (vi brugte "Sally"), lavede et AppleScript af det, man
ville have Mac'en til, f.x. åbne Word, og så få Mac'en til at gøre det
via en talt kommando ("Sally, open Word"). Vi røg ind i en
systemkonflikt og prøvede genstart efter genstart med forskellige
kontrolpaneler og udvidelser slået fra. Til sidst kom vi så til en
lille udvidelse kaldet TaskMan, hvis eneste funktion var at cykle
gennem de åbne programmer via Kommando-Tab. Hvem kunne dog have
forestillet sig, at lige netop den udvidelse kunne blokere for hele
Speech Recognition? Efter vi hev TaskMan ud og genstartede, var der
ingen problemer whatsoever...

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-08 15:04

Tonny Freimanis wrote:

> Cool. Det lyder godt nok kompliceret, Længe leve min en-knapsmus, som
> ikke vælter noget!!!

Bare rolig. - den kan du skam også få til at zoome vha. COM, ALT og CRTL
kanpperne + CLICK, - Men igen, - du skal aktivt slå det til, men har det
været aktiveret, er det som med de to andre, så er det lagret i
UniverselAdgang.

> [...]
> at det havde forladet fabrikken, hvor man ellers mente, at der var
> taget højde for alt, før skidtet virkede som det skulle.

Nåå... SeaHawk. - Den fik i første omgang kælenavnet 'SeaDock', fordi
den var lige så gumpetung at starte fra vandet som en and.

> [...]
> forestillet sig, at lige netop den udvidelse kunne blokere for hele
> Speech Recognition? Efter vi hev TaskMan ud og genstartede, var der

Det var som pokker! - 'taskMan' er en udvidelse til System 6.0.8 og 7.0.
Fra og med 7.0.1 brugte man da COM+SPACE til at cykle rundt i åbne
vinduer og COM+TAB til åbne programmer - Vel at mærke, hvis man kun
brugte dansk tastaturlayout. Havde man derudover installeret 'US
Tastatur Layout', skulle man passe på, da kontrolpanelet 'Tastatur'
overtog kommandoen COM+SPACE til at skifte layout med, - og for at
skifte rundt i åbne vinduer skulle man istedet nu bruge COM+ALT+SPACE.

Så selv go'e gamle System 6 og 7 kunne lave ged i den.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 13-09-08 14:51

Tonny Freimanis skrev:

> [...]
> den stationære i Target Disk Mode og fik fundet og slettet alt, som
> bare minde om noget med den mus, men lige meget hjalp det; skærmen blev

Ud fra ovenstående beskrivelse tror jeg du har begået digitalt
justitsmord. Det lyder ikke som om det er musen der er synderen

Men kernel panics er iøvrigt ikke en god ting - det er lidt som
hjertesmerter - så jeg ville foreslå dig at få en fagmand til at kigge
på den :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-08 23:11

Tonny Freimanis wrote:
> [...]
> ikke er alle chip-set, som kan snakke sammen med en Mac, så der skal
> man ud og lede efter de rette komponenter i stedet for at købe en

Hvad angår grafikkort har du ret, medmindre det udtrykkeligt står på
kortet, at det er både til Mac og PC. - Fx. findes ATI Radeon 9800Pro i
en "ATI Radeon 9800Pro/256mb PD Special Edition for Macintosh and PC".
Det kort har dobbelt firmware chipset til både Mac og Windows...

Hvad angår USB kort, så har jeg endnu ikke stødt på et USB 2.0 kort, der
ikke virker i en G4 eller nyere maskine 'out-of-the-box' - altså uden
installering af drivere. - Problemet med PCI USB kort på ældre Mac er
derimod værre... B&W G3 og G4 kan ikke gå i deep-sleep, hvis der sidder
eksterne 'dimser' eller kabinetter på PCI USB kort. - Underligt nok er
der ingen problemer på fx. PM 9600 og Beige G3. - Jeg har både USB og
Firewire kort i begge mine, og de går i deep-sleep og vågner igen,
uanset om der er noget på kæden eller ej...

> Og FireWire-bridgen i min eksterne DVD-brænder snakker bare ikke
> sammen med min PowerBook, så jeg må kopiere tingene over på min
> stationære og så brænde derfra. Men det kan jeg godt levve med.

Det har næppe noget med din PB at gøre - men nok nærmere med det
eksterne drev. - Jeg købte en rigtig god Formac drev med et Pioneer
DVR-106D værk. - det var komplet umulig at boote fra det drev. Ligeledes
var det umuligt at brænde til drevet med Finders brændeværktøj. Derimod
ville Roxio toast 6.x og 7.x godt vedkende sig drevet. - Jeg solgte så
selve værket til én, der manglede præcis sådant et drev, - som er en af
de få DVD drev, der kan boote en ældre eMac. Istedet fik jeg så et Sony
HIARC værk i Formac kabinettet, - og nu kan jeg både boote fra det, og
Finder kan brænde til det...

Hvis værket i dit eksterne drev er et Pioneer værk, kan du mligvis få
det til at virke ved at patche firmwaren og driverne med PatchBurn
4.0.5. Det virker måske også på andre mærker end Pioneer...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25100

> [...]
> drivere, var jeg nødt til at omformatere harddisken og lægge systemet
> ind igen. Den mus kommer ikke i nærheden af min Mac igen...

Hm, MS mus og tastaturer er faktisk noget af det eneste, jeg tør købe
efterhånden fra det firma. - Jeg har brugt en 2-knaps wheelmouse i en
kort periode både alene og sammen med en 12-knaps Kensington ExpertMouse
Pro trackball. Og det både sammen med et Apple Pro keyboard og et MS
Comfort Curve semi-ergonomisk tastatur. Det tastatur har masser af
ekstra knapper, og de virker - underligt nok - også out-of-the-box på OS
X, - MEN - kan ikke omprogrammeres, uden at MS IntelliMouse og
IntelliType er installeret.

Så det er en god idé at installere begge kontrolpaneler, - også selvom
man kun bruger enten mus eller tastatur.

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 13-09-08 10:26

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Så det er en god idé at installere begge kontrolpaneler, - også selvom
> man kun bruger enten mus eller tastatur.

Det er det jeg har sagt lenge – Microsoft lager fremragende hardware.

De skulle holde seg til det og slutte å plage verden med sin buggy og
sjuskete software.

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 13-09-08 12:22

In article <48cae901$0$3081$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Erik Richard
Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

[Snip]
ƒ Hvad angår grafikkort har du ret, medmindre det udtrykkeligt står på
ƒ kortet, at det er både til Mac og PC. - Fx. findes ATI Radeon 9800Pro i
ƒ en "ATI Radeon 9800Pro/256mb PD Special Edition for Macintosh and PC".
ƒ Det kort har dobbelt firmware chipset til både Mac og Windows...
ƒ Hvad angår USB kort, så har jeg endnu ikke stødt på et USB 2.0 kort, der
ƒ ikke virker i en G4 eller nyere maskine 'out-of-the-box' - altså uden
ƒ installering af drivere. - Problemet med PCI USB kort på ældre Mac er
ƒ derimod værre... B&W G3 og G4 kan ikke gå i deep-sleep, hvis der sidder
ƒ eksterne 'dimser' eller kabinetter på PCI USB kort. - Underligt nok er
ƒ der ingen problemer på fx. PM 9600 og Beige G3. - Jeg har både USB og
ƒ Firewire kort i begge mine, og de går i deep-sleep og vågner igen,
ƒ uanset om der er noget på kæden eller ej...
Well, jeg købte et tilfældigt USB 2.0 kort til min G4/400, og det
virkede bare ikke; jeg prøvede med to forskellige memory-sticks, med
musen, med min scanner og med en USB-hub. Der var bare ikke hul
igennem, hverken i 9 eller i X. Så vidt jeg husker kunne System
Profiler godt se kortet, men så fik man heller ikke lov til mere.

[Snip]
ƒ Det har næppe noget med din PB at gøre - men nok nærmere med det
ƒ eksterne drev. - Jeg købte en rigtig god Formac drev med et Pioneer
ƒ DVR-106D værk. - det var komplet umulig at boote fra det drev. Ligeledes
ƒ var det umuligt at brænde til drevet med Finders brændeværktøj. Derimod
ƒ ville Roxio toast 6.x og 7.x godt vedkende sig drevet. - Jeg solgte så
ƒ selve værket til én, der manglede præcis sådant et drev, - som er en af
ƒ de få DVD drev, der kan boote en ældre eMac. Istedet fik jeg så et Sony
ƒ HIARC værk i Formac kabinettet, - og nu kan jeg både boote fra det, og
ƒ Finder kan brænde til det...
Det sjove er, at min opsætning, PowerBook G4/867 og eksternt
"stationær" LaCie-brænder, ikke virker, mens en af mine venner har en
PB magen til, som spiller fint med hans lille "transportable" LaCie
brænder. Men det MÅ næsten være FW-bridgen i brænder-kabinettet, som
ikke kan snakke sammen med PB'en.

ƒ Hvis værket i dit eksterne drev er et Pioneer værk, kan du mligvis få
ƒ det til at virke ved at patche firmwaren og driverne med PatchBurn
ƒ 4.0.5. Det virker måske også på andre mærker end Pioneer...
ƒ http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25100
Det er en NEC 1300A. Nu har jeg hentet PatchBurn, og så vil jeg MÅSKE
prøve at zappe drevet. Men da jeg er 100% afhængig af, at det virker på
min stationære under OS9, er jeg ikke så meget for at flashe mine drev.
Jeg skal i hvert fald lige ha' læst alle pros and cons først.

[Snip]
ƒ Hm, MS mus og tastaturer er faktisk noget af det eneste, jeg tør købe
ƒ efterhånden fra det firma. - Jeg har brugt en 2-knaps wheelmouse i en
ƒ kort periode både alene og sammen med en 12-knaps Kensington ExpertMouse
ƒ Pro trackball. Og det både sammen med et Apple Pro keyboard og et MS
ƒ Comfort Curve semi-ergonomisk tastatur. Det tastatur har masser af
ƒ ekstra knapper, og de virker - underligt nok - også out-of-the-box på OS
ƒ X, - MEN - kan ikke omprogrammeres, uden at MS IntelliMouse og
ƒ IntelliType er installeret.
ƒ Så det er en god idé at installere begge kontrolpaneler, - også selvom
ƒ man kun bruger enten mus eller tastatur.
ƒ mvh. Erik Richard
"Mousy has left the building and aint commin' back". Det var en lille
"transportabel" mus, som jeg havde i overskud. Den lå ikke særlig godt
i hånden og blev stort set kun sat til, fordi jeg trods alt godt kunne
lide at bruge scrolle-hjulet. Den har nu fået et nyt hjem hos en af
mine bekendte, som både har PC og Mac, så den skal nok blive brugt.
Jeg har godt hørt, at Microsofts keyboards skulle være ret gode, men
jeg er nu glad for mit "nye" flade tastatur, som jeg kan skrive noget
hurtigere på, end på et "almindeligt" tastatur med lang vandring på
kanpperne. Kunne dog godt have tænkt mig lidt blødere taster (som på
den go'e gamle ZX Spectrum) i stedet for hård plastic og lidt større
modstand i fjedrene. Men det kan jo være, at det kommer...

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-08 14:18

Tonny Freimanis wrote:

> [...]
> igennem, hverken i 9 eller i X. Så vidt jeg husker kunne System
> Profiler godt se kortet, men så fik man heller ikke lov til mere.

Nu er det sjovt nok flest g4/400, jeg gennem årene har opgraderet med
både det ene og andet. - Og jeg kommer i tanker om _1_ tilfælde, hvor
jeg satte en 5-ports USB kort i den, og den virkede ikke... - I mit
første svar her, glemte jeg at tilføje, at OHCI versionen på USB 2.0
kort til de helt gamle Mac, - PCIPoerMac, Beige og B&W G3 og G4 med
100mhz bundkort skal bruge OHCI ver. lavere end 1.8. - 5-ports kortet
kom i en QuickSilver 867mhz nu opg. til en Dual 1,8ghz, og dér sidder
det endnu og kører min Brother DCP-310CN, indtil jeg får trukket et
netværkskabel mere.

> [...]
> PB magen til, som spiller fint med hans lille "transportable" LaCie
> brænder. Men det MÅ næsten være FW-bridgen i brænder-kabinettet, som

Jeg var lige ved at spørge, om det skulle være et LaCie drev, du har..-)
- Er dit LaCie drev en P5 det blå Porsche design eller en D2? - Visse
serier af dem er leveret med Pioneer DVR-104D, 105D, 106D og LiteOn
1816S værk, og de værk kan underligt nok ikke læses af Finder. Hvis
værket er Pioneer DVR-103D, 107D, 108D, 109D, 110D, 112D, 115D, 127A, så
virker de uden problem. Nogle P5/D2 fra 2006 og 2007 er også leveret med
Pioneeer DVR-111D. Og DET er et problem. Der findes mindst 9
forskellige versioner af DVR-111D. Vi /har/ afprøvet det, og ingen af
dem virker som bootable på Mac, eller kan læses af Finder. DVR-111D er
nemlig nu blevet 'branded' til forskellige hardwarekonfigurationer.
Visse andre mærker i drev som NEC og Panasonic virker heller ikke på
Mac, medmindre firmwaren bliver opdateret. - Jeg kan ikke huske
typenumrene...

Jeg har selv sådant et transportabelt LaCie drev, og det virker på alt
lige fra min gamle PM 9600 til min MacPro, og det har virket de gange,
jeg har taget det med til venner og bekendte for at hjælpe med
systemrenoveringer hos dem - og det på alt lige fra en gammel Performa
6500 til G4...

Jeg vil anbefale, du henter seneste LaCie firmwareopdatering. BEMÆRK, de
skal installeres i versionsorden

- sæt drevet til og tænd det
- Åbn firmwareopdateringen og kør det
- Genstart computeren efter opd. - stadig med drevet sat til.

LaCie DVD Update Tool 2.0
for d2 and Porsche DVD drives with LightScribe
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/28254
Virker også på drev uden Lightscribe

LaCie Update Tool 2.0.1
firmware update for LaCie FireWire and USB drives (12.0mb)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21450

> [...]
> min stationære under OS9, er jeg ikke så meget for at flashe mine drev.
> Jeg skal i hvert fald lige ha' læst alle pros and cons først.

Hm, der er noget med netop ND1300A - og så et par stykker mere som fx.
ND2510, ND2550, og et par i serie 35xx, som jeg ikke kan huske lige
nu... Så er Patchburn ikke nok, men du skal bruge
firmwareopdateringerne, _FØR_ du evt. kører PATCHBURN.

> "Mousy has left the building and aint commin' back". Det var en lille
> "transportabel" mus, som jeg havde i overskud.

Stakkels lille fyr, - så kan Tom rigtig komme på jagt.

> [...]
> lide at bruge scrolle-hjulet. Den har nu fået et nyt hjem hos en af
> mine bekendte, som både har PC og Mac, så den skal nok blive brugt.

Åh, det var da godt, så må Tom igen gå forgæves.

> [...]
> den go'e gamle ZX Spectrum) i stedet for hård plastic og lidt større
> modstand i fjedrene. Men det kan jo være, at det kommer...

Uf! gummiknapper..-( - Det er noget nær det værste, man kan byde sine
fingre. Præcisionen er så lille i den type, at de burde forbydes ved lov
- om ikke af andre grunde, så den, at de er af en type, der ualmindelig
let kan forårsage vedblivende skader i håndrodsknogler og håndled i form
af seneskedehindebetændelse og slid i leddene.

Hvis det er det nye flade Apple tastatur, du har anskaffet dig, er der
lignende risici, - selvom det er rigtig, man kan skrive rimeligt hurtigt
på det tastatur, så vil du, hvis du skriver i timevis, meget hurtigt på
forskellige påvirkninger i ledkapslerne på fingrene, samt en skæv
påvirkning af din håndledsstilling. - Det er nok ikke uden grund, at
næsten alle tastaturer har en hældning på omk. de 20-35°. - De bedste
tastaturer, der nogensinde er produceret, er og bliver stadig IBMs gamle
'klik-tastatur' og så Apple Extended II ISO - det gamle tunge ADB
tastatur, hvor man kan justere højden trinløst. - Både IBMs og Apples
har en std. hældning på 22° i laveste stilling. - Og rent faktisk, - så
skal dine fingre lave en længere vandring, jo fladere hældningen er.

Jeg siger alt det her, fordi jeg bl.a. lider af kronisk
seneskedehindebetændelse og har gjort det siden teenageårene - altså i
nu snart 45 år. Dels også fordi, jeg stadig af og til er med til at
teste forskelligt hardware, der er/kan være brugbare for handicappede. -
Det er i øvrigt af samme grund, jeg kun bruger trackballs og ikke mus. -
Med trackballs, der er korrekt sat op, får man så lille en skæv
bevægelse af fingre, håndrodsknogler og håndled, og med en korrekt
opbygget håndledsstøtte, får man ligeledes en fuldstændig vandret
stilling i underarmens linie ud gennem håndled og håndrodsknogler.

Jeg foretrækker klart det gamle ISO tastatur, men det virker desværre
kun delvis med iMate sammen med Tiger og Leopard på IntelMacs, mens det
fungerer 100% med Tiger på både min MDD dual 1ghz og min QuickSilver
dual 1,8ghz. - Selv tænd/sluk knappen virker..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 14-09-08 14:09

Erik rchard Sørensen wrote:
[Snip]
> [...]
>vÊrket er Pioneer DVR-103D, 107D, 108D, 109D, 110D, 112D, 115D, 127A, sÂ
>virker de uden problem. Nogle P5/D2 fra 2006 og 2007 er ogs leveret med
>Pioneeer DVR-111D. Og DET er et problem. Der findes mindst 9
>forskellige versioner af DVR-111D. Vi /har/ afpr¯vet det, og ingen af
>dem virker som bootable p Mac, eller kan lÊses af Finder. DVR-111D er
>nemlig nu blevet 'branded' til forskellige hardwarekonfigurationer.
>Visse andre mÊrker i drev som NEC og Panasonic virker heller ikke pÂ
>Mac, medmindre firmwaren bliver opdateret. - Jeg kan ikke huske
Jeg TROR at det er et D2-kabinet (gråt kabinet med sølvblank front).
Jeg har aldrig (haft brug for) at boote fra det.

>Jeg har selv sÂdant et transportabelt LaCie drev, og det virker p alt
>lige fra min gamle PM 9600 til min MacPro, og det har virket de gange,
>jeg har taget det med til venner og bekendte for at hjÊlpe med
>systemrenoveringer hos dem - og det p alt lige fra en gammel Performa
>6500 til G4...
Jah, jeg har også hørt, at det der transportable LaCie-drev virker alle
steder.

> [...]
>Virker ogs p drev uden Lightscribe
>
>LaCie Update Tool 2.0.1
>firmware update for LaCie FireWire and USB drives (12.0mb)
Nu har jeg arkiveret disse links og din brugerforvirring til senere
brug, men jeg er generelt ikke så vild med at flashe mine drev; tænk
hvis noget gik galt undervejs, så har man pludselig et drev, som ikke
længere virker

[Snip]
>Hm, der er noget med netop ND1300A - og s et par stykker mere som fx.
>ND2510, ND2550, og et par i serie 35xx, som jeg ikke kan huske lige
>nu... SÂ er Patchburn ikke nok, men du skal bruge
>firmwareopdateringerne, _FÿR_ du evt. k¯rer PATCHBURN.
Det er hermed noteret.

[Snip]
>Stakkels lille fyr, - s kan Tom rigtig komme p jagt.

>‰h, det var da godt, s m Tom igen g forgÊves.
Den har fået et godt hjem, hvor den kan bide sig fast i to stationære
PC'er og en bærbar, så den kommer ikke til at kede sig.

[Snip]
>Uf! gummiknapper..-( - Det er noget nÊr det vÊrste, man kan byde sine
>fingre. PrÊcisionen er s lille i den type, at de burde forbydes ved lov
>- om ikke af andre grunde, s den, at de er af en type, der ualmindelig
>let kan forÂrsage vedblivende skader i hÂndrodsknogler og hÂndled i form
>af seneskedehindebetÊndelse og slid i leddene.
OK. Jeg burde nok have præciseret lidt; det jeg allerhelst ville have
er et tastatur som på min PowerBook (jeg har ikke rigtigt prøvet dem på
en MacBook), bare knap så glatte. For mig har dette tastatur den rette
størrelse, form, vandring og modstand i knapperne. Jeg svaner bare, at
de er lidt mere "skridsikre".

> [...]
>Med trackballs, der er korrekt sat op, fÂr man s lille en skÊv
>bevÊgelse af fingre, hÂndrodsknogler og hÂndled, og med en korrekt
>opbygget hÂndledsst¯tte, fÂr man ligeledes en fuldstÊndig vandret
>stilling i underarmens linie ud gennem hÂndled og hÂndrodsknogler.
>
>Jeg foretrÊkker klart det gamle ISO tastatur, men det virker desvÊrre
>kun delvis med iMate sammen med Tiger og Leopard p IntelMacs, mens det
>fungerer 100% med Tiger p bÂde min MDD dual 1ghz og min QuickSilver
>dual 1,8ghz. - Selv tÊnd/sluk knappen virker..-)

Av min arm! Altså, det her nye flade tastatur er jo "version 1.0", så
det kan jo være, at der kommer en mere korrekt ergonomisk udgave med
tiden. jeg kan godt huske de gamle ADB-tastaturer, men jeg tror at det
vil føles underligt at gå tilbage til så lang vandring igen, når man
først har vænnet sig til den flade fætter. Hvad jeg virkelig vil have,
er et to små multiple trykfølsomme skærme, en som tastatur, og en som
mus. Nu skriver jeg ofte på engelsk og somme tider på tysk, og det
ville da være fedt at se sådan et tastatur ændre bogstaverne på
glaspladen, når man f.eks. skiftede til tysk tastatur-layout (Æ, Ø og Å
skifter til Ä. Ö og Ü. Tastaturet bør naturligcis kunne leveres med med
Braille-skrift støbt ind i glasset over hvert bogstav (som tilvalg).
Jeg kan godt huske et indlæg om de gamle ADB-tastaturer; det var noget
med, at noget bestemt software/hardware til handicappede kun virkede
med gamle ADB-Mac'er og at det efterhånden var svært at finde et sådant
tastatur eller at ADB-til-USB dimser ikke virkede, eller noget i den
stil. Det skulle vel ikke have været et af dine tidligere indslag
herinde??

Nu har jeg aldrig selv brugt track-balls. Er de også blevet optiske med
tiden? Og er de ikke svære at rense for det nams, som aldtid sætter sig
i dem, ligesom i mekaniske mus?

En af grundene til, at jeg foretrækker Mac'en er, at man kan klare sig
med en enkelt knap. Så vidt jeg ved, skyldes samtlige museskader, at
man (først og fremmest på PC'ere) laver højre-klik med langefingeren,
og det kan nakken af en eller anden grund ikke tåle. Jeg har ikke hørt
om bare eet tilfælde om museskader p.gr.a. en enknaps-mus, så her kunne
man have sparet oceaner af sygedagpenge, hvis ansatte brugte systemer
sat op til at kunne klare sig med en enkelt museknap. Grafikere,
musikere, gen-forskere og (til en vis grad) journalister bruger først
og fremmest Mac med (indtil for nylig) en enkelt knap på musen, og jeg
har aldrig hørt om museskader i disse brancher. HK-ansatte, derimod,
som stort set altid sidder ved en PC med en toknaps-mus og som skal
højre-klikke et utal af gange hver dag, er dem, som ryger ind i
problemerne. Fjern højreklikket, så forsvinder museskaderne også.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal sige til din
seneskedehindebetændelse. Jeg har heldigvis aldrig haft den slags
ubehageligheder, men jeg har da hørt, at det gør møg-ondt. Nu er jeg så
priviligeret, at en af mine naboer er lidt af en anatomisk troldmand.
Han har løsnet en smadret skulder (jeg blev som cyklist påkørt af en
bus, som kørte overfor rødt med omkring 20 Km i timen), og som fire
ortopædkirurger, to fysioterapeuter, en kiropraktor og en opreration
ikke kunne stille noget op overfor. Det tog ham godt nok et halvt års
baksen og masen, men til sidst kunne han skubbe min skulder på plads.
Han fik min brækkede ankel til at gro så godt sammen via akupressur, at
bruddet kun kan ses på Røntgen-billedet, fordi der sidder en skrue inde
i knoglen; selve brudlinien var helt væk efter 3-4 uger. Arvævet efter
de to oprationer (metaldims ind og ud igen et år senere) er kun en
misfarvning af huden på trods af, at såret blev inficeret med
streptokokker (tak til hospitalet for den souvenir); det blev klaret
ved lidt daglig massage omkring såret, indtil såret var helt lægt. I
forbindelse med et par døgn i en kontorstol op til en kritisk deadline
hævede begge mine ankler voldsomt op med tilstødende inflammation. Jeg
blev indlagt to gange på hospitalet på en uge i den forbindelse, og
selvom jeg blev pumpet med antibiotika, forsvandt hævelserne ikke.
Naboen prikkede mig to steder på den ene ankel og et enkelt sted under
den ene fod (og DET gjorde avs) med en tændstik. Et kvarter senere var
hævelsen forsvundet i begge ankler og jeg kunne atter gå helt normalt.
Han har også ordnet andre i sin omgangskreds. De hyler og skriger
(ligesom mig), fordi det gør ondt, men skægt nok kommer vi altid
tilbage og beder om en omgang til, fordi det faktisk virker.
Principielt trækker han ophobet smerte ud af folk, så musklerne slapper
af og derefter virker (bedre) bagefter. Simple as that... Mit råd til
dig som lægmand og patient er derfor, at du prøver at tale med en læge,
som også har sat sig ind i akupunktur/akupressur (de findes skam);
måske kan sådan en fætter afhjælpe dit problem.

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 15:58

Tonny Freimanis wrote:
> Erik rchard Sørensen wrote:
> [Snip]
> Jeg TROR at det er et D2-kabinet (gråt kabinet med sølvblank front).
> Jeg har aldrig (haft brug for) at boote fra det.

Beskrivelsen lyder som et D2 drev...

> Jah, jeg har også hørt, at det der transportable LaCie-drev virker alle
> steder.

Hvis du/man påtænker at købe det nye transportable drev, skal men lige
bemærke, at der nu er en model, der først og fremmest garanteres at
virke på Mac og et drev, der ligeledes garanteres at virke på windows
maskiner. www.lacie.com

> [...]
> brug, men jeg er generelt ikke så vild med at flashe mine drev; tænk
> hvis noget gik galt undervejs, så har man pludselig et drev, som ikke

Hvis firmwaren ikke kan bruges, får du en besked allerede i - svjh. -
andet trin i installeren, så jeg tror ikke, du behøver at være bange,
sålæng du holder dig til instruktionen.

Det hjalp gevaldigt på mit D2 CD-RW drev at få den opdateret. - den var
lidt langsom til at komme igang på både 10.4.x og nu 10.5.x, men det tør
siges, at det er væk nu. - Den starter som lyn og torden, og er nu også
langt hurtigere til at aflæse et medie, end det var før. - Den
gamle/originale firmware var også en ver. 1.3.3r4.

> [...]
> en MacBook), bare knap så glatte. For mig har dette tastatur den rette
> størrelse, form, vandring og modstand i knapperne. Jeg svaner bare, at

Så skal du have et tastatur, hvor der er en fordybning/nedadgående bue
på selve tasterne og ikke helt plane taster. - Prøv evt. om du kan finde
et af de sorte Apple pro tastaturer. - det er klart den (næst)bedste af
Apples egne tastaturer...

> Av min arm! Altså, det her nye flade tastatur er jo "version 1.0", så
> det kan jo være, at der kommer en mere korrekt ergonomisk udgave med
> tiden.

Hm, jeg tvivler. - Apple er jo også HighTech design, og nogle gange er
det, som om, de mere tænker på design end på ergonomi....

Vil du have et godt ergonomisk tastatur, der ikke er helt uttreret som
fx. MS Natural Elite pro, så skal du prøve at kigge på MS Comfort Curve
- et semi-ergonomisk tastatur med masser af ekstra knapper. Deet er
fantastisk at skrive på. - Jeg har et sådant, men bruger det ikke meget
pga. den 3M gelatine håndledsstøtte, jeg har, ikke passer sammen med det
tastatur....

> jeg kan godt huske de gamle ADB-tastaturer, men jeg tror at det
> vil føles underligt at gå tilbage til så lang vandring igen, når man
> først har vænnet sig til den flade fætter.

Det véd jeg så ikke... Hver gang jeg går tilbage og bruger min Beige G3
med det store ISO tastatur, er det, som om jeg slapper mere af i håndled
og fingre, - og min skrivehastighed forøges kraftigt. - Normalt ligger
jeg lige omk. de 400-450 anslag pr./min. på ISO tastaturet. - det kan
jeg ikke komme op på på det sorte Apple Pro tastatur. - Her er jeg nok
helt nede omk. de 300 anslag pr./min..

> [...]
> skifter til Ä. Ö og Ü. Tastaturet bør naturligcis kunne leveres med med
> Braille-skrift støbt ind i glasset over hvert bogstav (som tilvalg).

Der finde faktisk tastaturer med braille, men det er ganske almindelige
tastaturer, og de er hundedyre, og de findes ikke med dansk tegnsæt, så
de er blevet fravlagt af vore hjælpemiddeltestere. Istedet for har vi så
fået lavet sæt med braille med nogle små tutter, man sætter ned over den
enkelte tast. De er helt gennemsigtige, så man kan se bogstaverne
nedenunder. det virker ret godt.

Hvis du tænker på deciderede touch-tastaturer ala iPhone, så _har_ jeg
set dem, men kun i fuld str. med japansk og simplified kinesisk layout
med godt og vel 300 'taster', og det er ren Win-only. - Hm, svjh. hed
det noget med Akira, Akora eller noget i den retning. De to, jeg har
set, kostede i omegnen af $1200 hhv. $1500 USd.

> [...]
> tastatur eller at ADB-til-USB dimser ikke virkede, eller noget i den
> stil. Det skulle vel ikke have været et af dine tidligere indslag

Jeg kan godt huske noget om det, men om jeg lige har haft mine fingre
med i det, - det kan da godt være, - jeg kan ikke huske hvad og hvornår..-)

> Nu har jeg aldrig selv brugt track-balls. Er de også blevet optiske med
> tiden? Og er de ikke svære at rense for det nams, som aldtid sætter sig
> i dem, ligesom i mekaniske mus?

Ja, to af dem, jeg har, er optiske - en Logitech 4-knaps TrackmanMarble
og en Kensington ExpertMouse Optical. begge er med 'hale' - altså alm.
USB trackballs. - Min foretrukne trackball - en 12-knaps Kensington
ExpertMouse Pro er stadig alm. mekanisk. Desværre laves den ikke mere.
Og den er stort set udsolgt de steder, jeg har prøvet. - selv Smalldogs
har ikke flere.

Jeg synes, de er noget nemmere at holde rene end alm. mus. - Her tager
du bare kuglen op, vasker den af med en smule opvaskemiddel og renser
indvendigt i lejet med en klud, fugtet med lidt isopropyl, tørrer efter
med en tør fnugfri klud, sætter kuglen i igen, - så er det klaret...

> [...]
> højre-klikke et utal af gange hver dag, er dem, som ryger ind i
> problemerne. Fjern højreklikket, så forsvinder museskaderne også.

Problemet 'museskader' er ikke så meget, om der er én, to eller flere
knapper, og om det er Mac eller PC. Årsagen til, at mange tror (!), de
har museskader, er først og fremmest forkerte arbejdsstillinger, hvor
folk sidder og arbejder med en stilling mellem underarm og hånd, hvor
vinklen er såkaldt 'under vinkel' og med selve armen i en udadgående
vinkel fra kroppen - altså med en nedadgående bue mellem underarm og
håndled. Deet er det, der først og fremmest belaster albueled,
skulderled og dermed også de versalt gående muskelhæfter imellem skulder
og nakke. Skulderbladet får en påvirkning over tid, der svarer til, at
du hele tiden løfter ca. 20kg med én hånd i en vinkel på ca. 35° ud fra
kroppen. - I øvrigt samme skade, som fx. en diskoskaster kan komme ud
for, hvis muskulaturen omk. skulder og skulderblad ikke er proprtioneret
ved korrekt træning.

Den sag, som HK vandt ved Højesteret sidste år, var ikke, - som jeg
læste præmisserne, - pga. selve museskaden, men først og fremmest pga.,
at arbejdsgiveren ikke havde grebet ind og pålagt den skadeslidte en
anden arbejdsstilling.

Jeg véd godt, jeg kan få ørerne i maskinen hos især HK, når jeg nu vover
den påstand, at 99,9% af alle såkaldte museskader er regulær fup og
svindel!

> [...]
> som også har sat sig ind i akupunktur/akupressur (de findes skam);
> måske kan sådan en fætter afhjælpe dit problem.

- Og jeg er heller ikke enig med alle pfysioterapeuter om den korrekte
arbejdsstilling. - Jeg har haft en del skulder- og nakkeproblemer, men
det er forårsaget af en ren fysisk påvirkning i form af, at jeg blev
overfaldet og fik ødelagt min venstre skulder så meget, at min venstre
arm nu stort set ikke kan bruges til at løfte noget som helst med. - Og
i en periode på mere end tre år måtte jeg først og fremmest bruge min
højre arm, når jeg skulle hjælpe min nu afdøde kone op og ned i kørestolen.

Den bedste arbejdsstilling ved brug af mus er, at man sørger for at
hænderne er i 'klaverstilling' - altså lige linier mellem underarm og
håndled og fingrene så vinkelrette som muligt på museoverfladen, og at
man deraffølgende kan trykke med fingerspidserne på kanpperne. OG - at
man hvis man ikke kan holde 'klaverstillingen' så har en så høj
håndledsstøtte, at man rent faktisk tvinges til at holde underarm og
håndrod så vandrette som muligt.

Og så er det en rigtig god idé, at man engang imellem rejser sig op,
holder armene ned langs siden og simpelthen ryster hænderne helt frit i
ca. 1-2 min., så alle muskler og sener bliver løsnede. Herefter folder
man hænderne og strækker dem fremad samtidig med, at man drejer knosiden
ind mod kroppen, så man får strakt muskler og sener på underarmens og
håndleddenes underside. - Det er tricks, min gamle lærer i
maskinskrivning lærte os i realskolen. - Det har virket godt i mere end
45 år nu, - og det virker stadig.

Zoneterapi er noget underligt noget. - det virker på mange, men ikke på
andre... Det, han rent faktisk gør, er, at han går ind og finder de
nerver, der ligger i det pågældende område og påvirker dem med et
bestemt tryk, så nervernes reaktionsmønstre ændres tilbage igen til
normalt mønster. På den måde 'forsvinder' den 'forkerte' påvirkning af
både muskler og nervebaner, så de autonome dele i den forlængede marv
igen kan sende de normale reaktionsmønstre.

- Og så kan jeg da lige tilføje, at en fodstøtte absolut godt kan
anbefales, hvis man sidder og skriver i mange timer - uanset om det er i
hånden eller på et tastatur. Jeg bruger selv en fodstøtte, der kan vippe
frem og tilbagefra +60° til -60°. - Og så skal man jo også helst sidde
sådan, at overarm og underarm danner så vinkelret en stilling som
muligt, når man skriver på et tastatur...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-09-08 16:56

jama skrev:

> Nu er Mac jo ikke mere sikker end andre OS gælder også Linux. De dage er for
> længst forbig, så grin du bare det gør Vi. altså så griner af Jer.

Mens du reinstaller? Igen? :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-08 21:54

> [...]

> griner hele vejen hen i netbanken, fordi vi sparer penge på både
> sikkerhedssoftware, transporten og det fremtidige gebyr for synet.

Jeg kan se omvendt se at vi mac brugere får en masse bøvl fordi dem som
skal "syne" systemerne ikke kender til mac. F.eks. vil jeg da ikke have
en eller anden nar til at rode min maskine igennem .. eller insistere på
at jeg installerer et antivirus program ....

Bortset fra det, hvordan vil de gøre det i praksis .. er den nogen der
ved noget om det ?

/thomas

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 12-09-08 05:13

In article <1in4kuj.1tkib8z1c2dd4wN%thomas@elements.dk>, Thomas von
Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

[Snip]
ƒ Jeg kan se omvendt se at vi mac brugere får en masse bøvl fordi dem som
ƒ skal "syne" systemerne ikke kender til mac. F.eks. vil jeg da ikke have
ƒ en eller anden nar til at rode min maskine igennem .. eller insistere på
ƒ at jeg installerer et antivirus program ....
Tjah. Det offfentlige har jo aldrig været i stand til at skelne en PC
fra en Mac, så vi slipper næppe udenom i første omgang. Men dem, som
(af og til) booter i Windows på en Intel-Mac eller kører Virtal PC på
en Pre-Intel, er vel potentielt i farezonen, når det drejer sig om
malware, exe-filer og alt det andet snavs man muntrer sig med "derovre"
på nabo-platformen. Men for os andre er det et futilt indgreb og ligeså
nødvendigt som et korkbælte i det døde hav.

ƒ Bortset fra det, hvordan vil de gøre det i praksis .. er den nogen der
ƒ ved noget om det ?
Se, det kunne jeg også godt tænke mig at vide. De må vel have en idé om
det inde i Teknologirådet. Spørg evt. hende Mikkelsen-damen derinde.
Hun vil sikkert blive glad tusindvis af mails fra undrende Mac-brugere
om, hvorfor deres maskiner skal undersøges for skjult software, som
slet ikke kan installeres på dem. Her er iøvrigt et link til deres egen
udgave af historien:

http://www.tekno.dk/subpage.php3?article=1526&toppic=kategori6&language=
dk&category=6

På samme side er der også et link til en 4-siders PDF af
Teknologirådets anbefaling til Folketinget med en syv-punktsplan, som
bl.a.indeholder øget vejledning til folket og sikkerhedsmærkning af
software (!), men også et forslag om tvangskøb af software mod virus og
phishing fra en anerkendt producent. Jeg har ikke gidet læse det
hele,men det er der måske andre, der får lyst til. Kunne også være
sjovt at høre deres egen webmasters mening om det her projekt.

Her er Teknologirådets kontaktoplysninger:
Teknologirådet - Antonigade 4 - 1106 København K - Telefon (Åben mellem
9-15) 33 32 05 03 - Fax 33 91 05 09 - tekno@tekno.dk -
webmaster@tekno.dk

Hvis det ikke kan gøres online via et besøg på en specifik server, som
så guffer sig igennem indholdet på maskinen, bliver man jo nødt til at
oprette klinkkerne og ansætte og uddanne personalet. Læg hertil et
(sandsynligvis) fysisk brev til samtlige brugere om, at de inden den og
den dato skal slæbe en eller flere maskiner hen til det og det sted for
at få lov til at blive ved med at bruge etatens tjenester. Mod gebyr
som ved bilsyn? Med eller uden kontrol af eksterne drev? Eller bliver
det konsulenter, som tager rundt til folks private og kører en
diagnosticering, ligesom aflæsning af fjernvarme? Og hvad med backup'er
af systemerne, skal de så også installeres og tjekkes, så man undgår,
at et crashet system bliver erstattet med en inficeret backup?
HAAAARRRRH-HAAAARRRRH-HÆÆDDRR!!!!

Nå, men sådan en plan skal jo ifølge alle korrekte spion-manualer have
et kodenavn, før man kan gå igang, så vi kan jo kalde det "Projekt
Keystroke Cops"...

V.h.
Tonny

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-08 05:54

Tonny Freimanis <bankvoles@hurra.dk> wrote:

> Hvis det ikke kan gøres online via et besøg på en specifik server, som
> så guffer sig igennem indholdet på maskinen,

Og allerede der hopper kæden af. Jeg kan allerede nu se et Phising site
som ligner "syns websitet" og nupper alle dine personlige data ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-08 12:14

Thomas von Hassel wrote:

> Og allerede der hopper kæden af. Jeg kan allerede nu se et Phising site
> som ligner "syns websitet" og nupper alle dine personlige data ...

Det er lige præcis den måde, en del østeuropæiske hackere anvender for
tiden. - Indtil nu er det gået ud over både eBay, QXL, Lauritz og mange
andre især udenlandske, hvor der er lagt en fake site ovenpå den
originale....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-08 23:30

> [...]
> tiden. - Indtil nu er det gået ud over både eBay, QXL, Lauritz og mange
> andre især udenlandske, hvor der er lagt en fake site ovenpå den

det er hverken nyt eller østeuropæsisk ....

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 13-09-08 10:26

Thomas von Hassel skrev:

> det er hverken nyt eller østeuropæsisk ....
>
> /thomas

Det er nytt i Øst-Europa…

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-08 12:51

Snorre Berg wrote:

> Det er nytt i Øst-Europa…

Og det er lige så nyt, at de for tiden går målrettet efter danske
netbankkunder. - Svjh. var det i DR orientering P1 for et nogle uger
siden, at en hm... 'sikkerhedskonsulent' - det fjols, der altid bruges
af DR som 'ekspert', - udtalte sig om, at der i perioden 2006/2007 var
blevet svindlet for knap 6 mill. Dkr. via netbank-phishing, mens der
allerede i de første 6 måneder af 2008 var svindlet for +100 mill Dkr.,
- OG - at i 96% af tilfældene var det blevet sporet tilbage til først og
fremmest Rusland, Polen, Khasakstan og Serbien, og at de sidste 4% som
hidtil kommer fra primært Østasien - HongKong og Singapore - samt Brasilien.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 12-09-08 12:16

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-08 12:16

Erik Richard Sørensen skrev den 12-09-2008 13:09:

> [...]
> tiden. - Indtil nu er det gået ud over både eBay, QXL, Lauritz og mange
> andre især udenlandske, hvor der er lagt en pake site ovenpå den

Jeg var engang til et foredrag med Poul-Henning Kamp hvor han fortalte
at der var flere store websites der kørte på FreeBSD, hvor de 1) kørte i
et jail (som er en slags gummicelle hvor programmerne intet må) og 2) at
maskinerne herudover løbende opbyggede en ny instans af websitet i et
nyt jail, og når de var klar blev det gamle forkastet og det nye sat i
sving.

Dvs at BLEV de endelig hacket, overlevede resultatet kun de få sekunder
det tog inden det blev smidt ud når det nye skulle til.

Det var de vist ret tilfredse med:)

Fra : Morten Lind

Dato : 12-09-08 16:30

> [...]

> griner hele vejen hen i netbanken, fordi vi sparer penge på både
> sikkerhedssoftware, transporten og det fremtidige gebyr for synet.

Rolig nu - det er en and.

I har med otte års totalitært styre vænnet Jer til at tro på alt, ja?

M.

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 12-09-08 20:34

In article <1in60ih.bqo9widxab1cN%mortenlind@gmail.com>, Morten Lind
<mortenlind@gmail.com> wrote:
[Snip]
ƒ Rolig nu - det er en and.
ƒ I har med otte års totalitært styre vænnet Jer til at tro på alt, ja?
ƒ M.

Hej Morten.
En and? Hvor ved du det fra? Historien var trods alt på Tekst-TV igår,
historien er på Teknologirådets hjemmeside, og der er som skrevet
længere oppe i tråden også en PDF på fire sider med Teknologirådets
anbefalinger til Folketinget om de her tiltag. Jeg ville egentlig have
nævnt det, da jeg oprettede tråden, men kunne ikke finde den rigtige
vinkel, men det ligner alså også mest en aprilsnar i mine øjne.

Har du set et dementi eller fået plantet en mikrofon på rette sted?

Jeg startede tråden herinde, fordi jeg synes, at det var et sjovt (læs:
absurd) tiltag at tvinge folk til at syne deres PC og tvinge dem til at
købe noget bestemt software, især for os Mac-brugere, som er så godt
som usårlige overfor den slags, sålænge vi bare tænker os en lille
bitte smule om.

Jeg håber da, at du har ret, for det her samfund har mange og større
problemer at slås med, bl.a. konsekvenserne af at Anders Fogh Rasmussen
p.gr.a. mandatfordelingen efter valget i 2001 blev Danmarks første
kvindelige statsminister...

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-08 21:31

Tonny Freimanis wrote:

> [...]
> problemer at slås med, bl.a. konsekvenserne af at Anders Fogh Rasmussen
> p.gr.a. mandatfordelingen efter valget i 2001 blev Danmarks første

Nej desværre. 'Historien' er skam god nok. Den har også været oppe i
både Radioavisen DRP1 og i TV2Nyhederne.

Grunden til overvejelserne skulle iflg. pressen være, at 'staten' i
løbet af mindre end 5 år regner med at gå 100% over til online
kommunikation med os borgere. De skal derfor findes et system, der kan
gøre en sådan kommunikation _110%_ sikker, så man ikke risikerer at få
hacket sine personlige data fra div. offentlige kontorer,
skattemyndigheder, korrespondance med div. afd., lægelige data,
sygejournaler fra div. sygehuse, osv.osv...

Et andet forslag går også på, at al hardware skal have en godkendelse,
inden det må markedsføres og sælges i Danmark på samme måde, som visse
stater i USA har det mht. hardware, der skal kobles op på fx. local
governmental, inter-state & federal governmental tilgængelige sites. -
Altså, der er kun kontorernes og de ansattes maskinel, der skal godkendes

I samme forbindelse har fx. Finansrådet været ude med et forslag om, at
samtlige netbankkunder _skal_ have et Active Card for at kunne oprette
forbindelse til netbank. Jeg har fået det bekræftet fra min egen bank,
at de regner med, at det bliver et must-have i løbnet af de næste to år.
- Og når først de er ude med en sådan løsning, plejer de andre at følge
efter i løbet af ganske få uger...

Det er primært pga. Finansrådets tiltag, jeg er kommet ind i det, da
ActiveCard systemet er ét hundrede procent ubrugeligt for blinde og
svagtseende, - så jeg er sammen med andre ved at overveje nogle
løsningsmuligheder og er ved at være så langt nu, at vi skal have
DanskBlindesamfund med ind i evt. projekter.

ActiveCard/ActiveCard reader er også en mulighed, som er under
overvejelse. Det går ud på, at AC udvides til også at kunne aflæse den
magnetstrimmel - på vore sygesikringsbeviser, - der i løbet af et par år
vil komme til at indeholde væsentlig flere oplysninger end nu - bl.a.
også en digital signatur, der så i kombination med CPR nr. og ActiveCard
kan gøre det - iflg. beregninger - 99,99999999% sikkert at logge ind på
en hvilken som helst offentlig website. - Dvs., at risikoen for hacking
/ phishing skulle blive lig med en faktor på 1:10.000.000 transaktioner
/ logins.

mvh. Erik Richard

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 14-09-08 14:30

In article <48cac8a9$0$5958$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, Erik Richard
> [...]
>løsningsmuligheder og er ved at være så langt nu, at vi skal have
>DanskBlindesamfund med ind i evt. projekter.
Det MÅ da kunne lade sig gøre at lave et ActiveCard, som (via indbygget
højtaler eller USB-tilslutning og software) kan læse koden op for
synshæmmede.

> [...]
>en hvilken som helst offentlig website. - Dvs., at risikoen for hacking
>/ phishing skulle blive lig med en faktor på 1:10.000.000 transaktioner
Well, det er jo også en mulighed, men hvad mon sådan en cardreader
kommer til at koste os?

Kunne egentlig godt tænke mig at se en offentlig statistik over, hvor
mange netbank-kunder, der har fået lænset deres konto, fordelt på de
tre store platforme (Windows, Mac, Linux), naturligvis korrigeret for
platformenes størrelse, f.x. som antal vellykkede angreb pr. 1000
maskine. Har personligt indtil videre kun hørt om lænsede konti hos
Windows-brugere.

V.h.

Tonny

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-08 16:40

Tonny Freimanis wrote:
> Det MÅ da kunne lade sig gøre at lave et ActiveCard, som (via indbygget
> højtaler eller USB-tilslutning og software) kan læse koden op for
> synshæmmede.

Det vil blive en dyr løsning. Den letteste - og knap så dyre løsning for
blinde - vil være en reader, hvor koden kommer op som braillepunkter i
en rille - fx. monteret under et display med tal i lysdioder og ikke LCD
tal. sådanne systemer findes allerede, BrailleReader lægger man fx. over
en tekst, som så scannes direkte til udlæsning og linierne popper op som
linier med brailleskrift. - jeg har set dem i udgaver til hhv. 3, 5 og
10 linier ad gangen. Priserne ligger omk. 3000kr.

Men hvis nu de internationale banksammenslutninger kunne blive enige om
et fælles system, så vil prisen på en kombi-card reader med både
lysdioder og braille kunne bringes ned til en pris på omk. 100kr.. Både
diodedisplay og brailledisplay skal kunne tage 12 cifre, så vil den
kunne brges world-wide. - Man regner jo med, der på verdensplan er omk.
350 mill. blinde og stærkt svagtseende, der vil kunne bruge en sådan
ActiveCard model...

> Well, det er jo også en mulighed, men hvad mon sådan en cardreader
> kommer til at koste os?

Som skrevet ovenfor, vil en std. AC reader nok komme til at ligge i
omegnen af 50-100kr. - 50kr. for en 'almindelig' og 100kr. for den
'udvidede' version. - Det vil jo være mængden, der kommer til at afgøre
det. Og der er jo forskel på, om det kun er 100.000 eksemplarer, eller
om det er 2-4.000.000 eksemplarer, der skal i brug - og det alene i
Danmark. Hvis AC reader med både display og braille skulle blive en ren
dansk løsning, vil en sådan fætter jo nok blive en hel del dyrere, man
så kunne man jo forestille sig, at den kunne bevilges som hjælpemiddel
på vilkår som andre hjælpmidler, der kan bevilges af det offentlige. -
den kan jo bare afleveres, når den ikke længere er i brug, og gives til
en ny bruger. - Der bliver jo ikke tale om lagring af data...

> [...]
> platformenes størrelse, f.x. som antal vellykkede angreb pr. 1000
> maskine. Har personligt indtil videre kun hørt om lænsede konti hos

Ja, det kunne være lidt sjovt. - Jeg har ikke hørt om danske Mac
brugere, der har haft indbrud - kun windows brugere og så nogle ganske
få Linux brugere...

mvh. Erik Richrad