SMTP i Mail.app
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-09-08 10:53

Hej,

Jeg er så småt begyndt at bruge Mail til e-mail i stedet for
Thunderbird. Det virker faktisk overraskende godt, men en enkelt ting
forstår jeg simpelthen ikke: håndteringen af smtp servere.

Er det ikke muligt at angive, at en konti skal bruge enten én specifik
smtp server eller den der er valgt som standard?

Jeg er ofte på farten og det er et kæmpe irritationsmoment for mig, at
Mail altid kager rundt i, hvilken server den skal sende igennem. Kan jeg
scripte, udvide mig ud af problemet eller kan Mail allerede noget, jeg
ikke har fattet?

Hvis nogen skulle foreslå at bruge en smtp ude i byen, så har jeg
allerede adgang til en sådan, men jeg er ofte bag firewall, hvor det
ikke altid er muligt at sende gennem en 'offentlig' server.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-08 11:29

> [...]
> allerede adgang til en sådan, men jeg er ofte bag firewall, hvor det
> ikke altid er muligt at sende gennem en 'offentlig' server.

Hvis du kan, så set dem op på en anden port end port 25, og evt. brug
secure smtp. (port 465 for secure smtp eller 587 for mail submission)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-08 12:54

> [...]
>
> Er det ikke muligt at angive, at en konti skal bruge enten én specifik
> smtp server eller den der er valgt som standard?

Hvad er forskellen?

> [...]
> Mail altid kager rundt i, hvilken server den skal sende igennem. Kan jeg
> scripte, udvide mig ud af problemet eller kan Mail allerede noget, jeg

Hvis du er på farten, så skal du vel bruge forskellige SMTP-servere.
Hvordan kan Mail så undgå at blive forvirret? Skal den læse tanker? Jeg
må indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvad du mener. Først efterlyser
du, at man kun bruger en bestemt SMTP-server. Dernæst fortæller du, at
du er på farten og formentlig bruger flere forskellige servere. Det er
da klart, at der kommer en fejlmeddelelse, hvis du indstiller Mail til
et bruge én SMTP-server og derefter sender fra et sted, hvor man skal
bruge en anden.
Jeg ved ikke, hvor langt du er kommet, men princippet i Mail er:
Man laver en liste med SMTP-servere. Man kan så vælge enten altid at
bruge den samme server, eller at man kan vælge mellem dem. Det vælges
for hver konto for sig. Hvis man vælger det sidstnævnte, er der en
rullemenu med SMTP-servere øverst i hver e-mail, man skriver. Så kan man
vælge SMTP-server fra gang til gang. Det er måske den bedste løsning for
dig, hvis du farer meget omkring.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-09-08 13:05

Henrik Münster wrote:

> Hvad er forskellen?

At én konto kun bruger en bestemt smtp server mens andre konti, der har
'standard' som udgående smtp server, bruger den server, der er valgt som
standard server. Når man skifter lokation ændrer man så blot, hvilken
server der er valgt som 'standard server' og så skiftes serveren for
alle konti, der er sat op til at bruge 'standard' som server. Det er
vældig smart.

> [...]
> da klart, at der kommer en fejlmeddelelse, hvis du indstiller Mail til
> et bruge én SMTP-server og derefter sender fra et sted, hvor man skal

Jeg blandede det muligvis sammen. Naturligvis skal jeg skifte server,
når jeg er på farten, men f.eks. med gmail bruger jeg altid
smtp.gmail.com som udgående server. For alle andre konti, vil jeg gerne
kunne skifte server ét centralt sted i stedet for at skulle gøre det for
hver enkelt konto. Sådan virker det i Thunderbird og det virker rigtig,
rigtig godt.

> [...]
> rullemenu med SMTP-servere øverst i hver e-mail, man skriver. Så kan man
> vælge SMTP-server fra gang til gang. Det er måske den bedste løsning for

Ja. Og det er netop princippet med, at man SKAL vælge det for hver
enkelt konto, jeg ikke forstår. Det er fint nok, at man kan låse en
konto til en specifik server, men det er enormt dumt, at man ikke kan
skifte for alle andre konti ét sted.

Jeg er opmærksom på, at jeg kan ændre det direkte i editoren, men det er
bøvlet, når man sender mange mails om dagen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-08 23:38

> [...]
> server der er valgt som 'standard server' og så skiftes serveren for
> alle konti, der er sat op til at bruge 'standard' som server. Det er

Jeg synes ikke, jeg kan se, at man kan skifte SMTP-server i
"lokaliteter", men det er måske mig, der ikke kan finde det rigtige
sted. Jeg kan kun finde muligheden i indstillingerne til Mail.app.

> [...]
> kunne skifte server ét centralt sted i stedet for at skulle gøre det for
> hver enkelt konto. Sådan virker det i Thunderbird og det virker rigtig,

Jeg tror ikke, man kan i Mail.app. For mig at se, skal man skifte
SMTP-server for hver konto for sig.

> [...]
> enkelt konto, jeg ikke forstår. Det er fint nok, at man kan låse en
> konto til en specifik server, men det er enormt dumt, at man ikke kan

Det kan du selvfølgelig have ret i. Normalt bruger man den SMTP-server,
der hører til udbyderen på det netværk, man er. Hvis man f.eks. tager
computeren mellem hjem og arbejde hver dag, så ville det jo være meget
smart at kunne ændre SMTP-server for alle konti.

> Jeg er opmærksom på, at jeg kan ændre det direkte i editoren, men det er
> bøvlet, når man sender mange mails om dagen.

Jeg tror nu nok, jeg ville vælge den løsning. Det er jo kun en vanesag
lige at se efter, om SMTP-serveren er den rigtige. Man skal jo også
vælge modtager og konto, når man skeiver en e-mail. Normalt vil det jo
været et begrænset antal, man skal vælge mellem, men jeg kender
selvfølgelig ikke din opsætning. Hvis du har rigtig mange konti og
sender rigtig mange e-mail fra mange forskellige steder, så kan jeg da
godt se, at det løber op.
Du nævner i øvrigt, at du vælge lokalitet hver gang. Er det
virkelig nødvendigt? Jeg skifter aldrig lokalitet, og min computer
kobler sig gladeligt på alle mulige fremmede netværk. Men du har måske
brug for nogle af de mere subtile indstillinger?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-09-08 01:04

Henrik Münster wrote:

> Jeg synes ikke, jeg kan se, at man kan skifte SMTP-server i
> "lokaliteter", men det er måske mig, der ikke kan finde det rigtige
> sted. Jeg kan kun finde muligheden i indstillingerne til Mail.app.

Nej. Dét ville være smart, men så langt har de åbenbart ikke tænkt.

> Jeg tror ikke, man kan i Mail.app. For mig at se, skal man skifte
> SMTP-server for hver konto for sig.

Jep. Jeg tror, man skal scripte sig ud af det...

> [...]
> kobler sig gladeligt på alle mulige fremmede netværk. Men du har måske
> brug for nogle af de mere subtile indstillinger?

Det er ofte nødvendigt, men ikke hver gang. Det er desuden ikke noget
jeg gør manuelt - programmet MarcoPolo gør det automatisk for mig. Det
'måler' på nogle parametre og kan deraf udlede, i hvilken kontekst jer
er. Parametrene og konteksterne sætter man selv op, og man kan definere
en række 'actions' op for, hvad der skal ske, når man hhv. bevæger sig
ind i eller forlader en kontekst. Man kan skifte standard printer, slå
pauseskærm (og password) til og fra, køre shell scripts osv. Det er
vældig, vældig smart. Da jeg er en del på farten, er det f.eks. smart,
at password og firewall automatisk slås til, hvis Mac'en regner ud, at
den ikke er hjemme.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-08 22:18

> [...]
> vældig, vældig smart. Da jeg er en del på farten, er det f.eks. smart,
> at password og firewall automatisk slås til, hvis Mac'en regner ud, at

Det lyder da smart, det program. Jeg må tilstå, at jeg aldrig har hørt
om MarcoPolo før. Programmet altså. Men siger du, at det ikke fungerer?
Det skulle jo netop kunne ændre SMTP-serveren, så den passer til
sammenhængen.
Hvorfor er det så vigtigt, at en af dine konti bruger en anden
SMTP-server end de andre? Hvorfor kan de ikke bare allesammen bruge en,
der virker det pågældende sted? Det vigtige må da være, at afsenderen er
den rigtige. Det er jo det, modtageren ser. Normalt vil modtageren ikke
begynde at bore i, hvilken SMTP-server, der er blevet sendt gennem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-09-08 15:00

Henrik Münster wrote:

> Det lyder da smart, det program. Jeg må tilstå, at jeg aldrig har hørt
> om MarcoPolo før. Programmet altså. Men siger du, at det ikke fungerer?

Det er vildt smart og det fungerer rigtig fint. Jeg havde bare overset,
at man kan sætte SMTP vha. et af programmets actions.

> Det skulle jo netop kunne ændre SMTP-serveren, så den passer til
> sammenhængen.

Jamen tak for det. Du får æren af ha' løst mit problem ;)

> [...]
> den rigtige. Det er jo det, modtageren ser. Normalt vil modtageren ikke
> begynde at bore i, hvilken SMTP-server, der er blevet sendt gennem.

Det er heller ikke vigtigt som sådan. Jeg skulle aldrig ha' nævnt det.
Det var bare for at beskrive, hvor fleksibel Thunderbird er på netop det
område.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jon

Dato : 13-09-08 11:25

> Hvis du er på farten, så skal du vel bruge forskellige SMTP-servere.

Jeg hadde en gang en SMTP-server som hørte til en betalt konto (på
Telenors nett), og hvor jeg måtte logge på med ID og passord når jeg
ikke var innenfor deres IP-range. Men da fungerte den til gjengjeld de
aller fleste steder fra. Derimot har jeg problemer med .Mac's SMTP av og
til, uansett hvor fra. Det hender ganske regelmessig at jeg får beskjed
om å "forsøke senere". Det virker som om de rett og slett blir
overbelastet og gir timeout til klienten. Det er for dårlig på en såvidt
dyr tjeneste.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-08 13:24

Peter Farsinsen skrev den 11-09-2008 11:53:

> Hvis nogen skulle foreslå at bruge en smtp ude i byen, så har jeg
> allerede adgang til en sådan, men jeg er ofte bag firewall, hvor det
> ikke altid er muligt at sende gennem en 'offentlig' server.

Kan du ikke bruge GMail som SMTP? Skulle være ret firewallvenlig.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-09-08 13:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan du ikke bruge GMail som SMTP? Skulle være ret firewallvenlig.

Jo, det kan jeg mange steder, men så piller Google i headeren, så man
kan se at den er sendt fra min Gmail-adresse. Det' ik' så fedt, når det
vedrører mit arbejde.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-11-08 21:07

Peter Farsinsen skrev:

> Jo, det kan jeg mange steder, men så piller Google i headeren, så man
> kan se at den er sendt fra min Gmail-adresse. Det' ik' så fedt, når det
> vedrører mit arbejde.

Uden iøvrigt at have noget at tilføje til dét, måtte jeg lige dele at
Mail.app i 10.5 tilføjede en "Konfigurér automatisk" dimmer da jeg angav
min gmail konto. Og den gjorde det sgu!

Jeg ved godt at Google giver alle penge for at understøtte deres ting,
men jeg var alligevel imponeret - det er meget mere diskret end samme
manøvre i Thunderbird.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-11-08 21:57

Peter Farsinsen skrev:

> Jo, det kan jeg mange steder, men så piller Google i headeren, så man
> kan se at den er sendt fra min Gmail-adresse. Det' ik' så fedt, når det
> vedrører mit arbejde.

NÃ¥. Jeg fik armene ned igen med fantastiskheden med Google og Mail.

Pyt, med en beskeden mængde fedten fik jeg aktiveret postfix på
maskinen. (Man skal slå SMTPSERVER _til_ i /etc/hostconfig, rette lidt
i /etc/postfix/main.cf, og enten genstarte eller køre "postfix start")

Nørj hvor det kører :)