Plads problemer, problem med startdisk?
Fra : Kasper Jensen

Dato : 07-09-08 14:22

Min computer er begyndt at arbejde meget langsomt og går i stå ofte.
Specielt når jeg er på nettet er der problemer. Jeg har fået en
advarsel et par gange om at min startdisk er fyldt og jeg skal slette
arkiver, men hvordan gør man det. Jeg har før problemerne opstod
kommet til at overfylde min harddisk til bristepunktet, men nu har jeg
slettet en masse så nu er der 17 GB plads. Havde det været en PC havde
jeg nok prøvet at defragmentere men det kan man jo ikke på mac, vel?
Har også prøvet med diskværktøj, at undersøge disken for fejl osv,
desuden har jeg bedt den om at slette ledig plads. Så har jeg prøvet
at opstarte fra CD som der foreslås i diskværktøj men hvad er det lige
jeg får ud af det? Kan ikke se noget anderledes i diskværktøj, men
prøvede at udføre de før nævnte ting igen men der er ikke lige noget
som har hjulpet. Det er jo ikke meget hjælp at hente i hjælp så jeg
håber nogen ved man man skal gøre...

venlig hilsen
Kasper Jensen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-09-08 22:05

Kasper Jensen <kasper_jenzen@jubii.dk> wrote:

> [...]
> prøvede at udføre de før nævnte ting igen men der er ikke lige noget
> som har hjulpet. Det er jo ikke meget hjælp at hente i hjælp så jeg

Diskwarrior kunne være en mulighed, hvis årsagen er problemer med
diskens katalog. Pladsmanglen kan have tvunget til uheldige
nødløsninger. 17 GB fri burde være nok ellers.

Til regulær defragmentering har du brug for en ekstern harddisk, så du
kan klone til den eksterne, reformatere den interne og så klone tilbage.
Den skal være den form for kloning der kopierer fil for fil.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-08 23:01

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Diskwarrior kunne være en mulighed, hvis årsagen er problemer med
> diskens katalog. Pladsmanglen kan have tvunget til uheldige
> nødløsninger. 17 GB fri burde være nok ellers.

Der findes jo også shareware og freeware, der kan diagnosticere og rydde
op i cache-filer og den slags. Jeg kan kommer i tanker om Cocktail, der
er shareware, og Onyx, der er freeware. Man kunne da prøve et af dem.
En anden god idé er at boote fra system-DVD'en, der fulgte med
computeren og derefter reparere harddisken i computeren med Diskværktøj.
Man kan evt. først starte Diskværktøj og kontrollere startdisken. Finder
man fejl, kan man dog ikke reparere dem, da man ikke kan reparere den
disk, der er bootet fra.

> Til regulær defragmentering har du brug for en ekstern harddisk, så du
> kan klone til den eksterne, reformatere den interne og så klone tilbage.
> Den skal være den form for kloning der kopierer fil for fil.

Der findes også programmer, der kan defragmentere en Mac. Jeg kan f.eks.
komme på iDefrag. Det er nu ikke noget, der normalt er nødvendigt på en
Mac. Kopierer de fleste programmer i øvrigt ikke fil for fil? Din metode
er naturligvis også glimrende, og den er måske ikke mere tidkrævende end
et derfragmentereringsprogram. Begge dele tager en evighed Din
metode blev i øvrigt anbefalet af Apple til en gammel bærbar, jeg købte
i 1996.
Nu har jeg ikke skrevet URL'er til programmerne. Det er
simpelthen så nemt at finde dem med Google, at det er lige så hurtigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg