Beskære billeder fra 4:3 til 3:2
Fra : Niels - Amager

Dato : 27-08-08 08:21

Hej Mac'ere

Jeg sidder og rydder ud i billedstrømmen fra way back then.
Jeg har fundet en del billeder fra et hedengangent Canon-kamera, der er
i 4:3-format.

Da jeg primært skyder dSLR og derfor får fremkaldt billeder i
3:2-format, vil jeg gerne have alle mine billeder i dette.
Jeg har taget højde det for det, da jeg tog billederne (canon har en
funktion der giver to 3:2-aspekt "bjælker" i søgeren - og ja, hvorfor de
så ikke bare laver beskæringen med det samme fatter jeg ikke).

Jeg skal altså have skåret i bund og top af billedet. Jeg kan gøre det
enkeltvis i photoshop, men tænkte om ikke der var en lettere måde. Altså
en batch-måde. Og gerne udenom photoshop, så jeg kan automatisere
processen med Automater.

Venligst

Niels

Fra : Aage Jæger

Dato : 27-08-08 11:55

"Niels - Amager" <niels@priestyard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> enkeltvis i photoshop, men tænkte om ikke der var en lettere måde. Altså
> en batch-måde. Og gerne udenom photoshop, så jeg kan automatisere

Du kan sagtens batche med Photoshop:
File > Automate > Batch...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 11:58

Aage Jæger <aage@ingenspam.invalid> wrote:

> "Niels - Amager" <niels@priestyard.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan sagtens batche med Photoshop:
> File > Automate > Batch...

ja, hvis du laver en action først ...

Men hvorfor vil trådstarter croppe i sine billeder .. og da
forhåbentligt ikke i de orginale billeder ?

/thomas

Fra : Niels - Amager

Dato : 27-08-08 13:50

Yes, men hvis jeg vil udenom PS. Jeg ville gerne, at det var noget jeg
kan "programmere" i automator. Så jeg fx blot fik croppet alle billeder
med et bestemt tag/folder i iPhoto.

> ja, hvis du laver en action først ...
>
> Men hvorfor vil trådstarter croppe i sine billeder .. og da
> forhåbentligt ikke i de orginale billeder ?

Jeg synes meget bedre om 3:2-formatet. Og billederne er som sagt taget
med bjælker i top og bund, så de er komponeret efter, at skulle til 3:2
på et tidspunkt. Eftersom det er snapshots osv., så er tabet af
opløsning ikke relevant, da det er jo er områder, som jeg har valgt at
udelade da jeg tog billedet alligevel (i tråd med, når man klisterer
tape på monitoren, mens man optager film med et 4:3-kamera.

Giver det mening?

Venligst

Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-08 13:59

Niels - Amager <niels@priestyard.dk> wrote:

> [...]
> udelade da jeg tog billedet alligevel (i tråd med, når man klisterer
> tape på monitoren, mens man optager film med et 4:3-kamera.

jep .. og den nemmeste måde at gøre det på er stadig photoshop efter min
mening .. automator er smart men ikke ret fleksibel. Du kan evt. bruge
GraphicConverter ...

/thomas