iCal, to brugere og en fælles kalender (w
Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 14-08-08 21:21

Hej,

UPS kom netop med min kærestes første mac idag.
Vi kunne godt tænke os at vi havde en fælles kalender, hvori vi kan
skrive fælles aftaler og sådan. Hvordan gøres dette? Det kan vel ordnes
med MobileMe, men ingen af os har behov for de resterende features som
der bliver tilbudt, så jeg tænker at der må være en anden løsning.

Jeg har prøvet at kigge lidt på webdav, men jeg er i tvivl om hvordan
det gøres?

Jeg har f.eks. oprettet en kalender på min mac og har publiceret den til
webdav serveren (en linux maskine).
Denne kalender sætter jeg så min kærestes iCal til at abonnere på - så
langt så godt.

Problemet er så at hun godt kan læse i kalenderen, men ikke skrive i den.

Hvad gør jeg forkert?

Jonas Jalling

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-08-08 23:52

Jonas Bo Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
> langt så godt.
>
> Problemet er så at hun godt kan læse i kalenderen, men ikke skrive i den.

Ingenting. Sådan fungerer det. Hvis man abonnerer på en kalender, har
man ikke lov til at skrive i den. Hos os har vi brugt BusySync i et års
tid, fordi .Mac begyndte at drille os. BusySync er blot et kontrolpanel,
og det sætter man til at udgive ens kalender og til at abonnere på den
andens kalender. Det fungerer rigtig godt.
Forrige version, som vi startede med, kunne kun bruges hjemme i
huset på ens eget netværk, hvor det virkede via Bonjour. Vi har trådløst
netværk i huset, og det fungerede fint med vores bærbare computere.
Fordelen er, at man kan indstille det, så begge kan skrive i kalenderen.
Det opdaterer også vældig hurtigt. Så hurtigt gik det ikke med .Mac over
nettet dengang. Ulempen var, at det kun fungerede på ens hjemmenetværk.
Computerne blev derfor ikke opdateret, hvis man havde dem med på farten.
Til vores private brug betød det dog ikke noget at en tandlægetid først
blev overført til den andens computer næste dag.
Den nuværende version af BusySync har yderligere den funktion,
at den kan synkronisere via Google Calender eller over internettet, hvis
man har en fast IP-adresse. Man kan altså bare oprette en gratis konto
hos Google. Så kan begge computere synkronisere deres kalendere med
Google Calender og samtidig abonnere på den anden computers kalender. På
den måde udgives ens kalendere både på LAN og WAN, og man abonnerer også
på dem begge steder. Det kan BusySync sagtens holde styr på. Samtidig er
Google Calender en glimrende web-baseret kalender. Jeg brugte den selv
på computeren henne på arbejdet, men nu har MobileMe fået samme
funktion.
Hvis man kun har brug for at dele kalendere derhjemme, behøver
man selvfølgelig ikke nogen server eller noget andet udenfor huset. Så
foregår det bare på ens LAN. Det er jo ofte godt nok, hvis man jævnligt
er hjemme med computerne.
Jeg må sige, at BusySync er et af de shareware-programmer, jeg
har været allermest glad for. Vi har fire kalendere (to voksne og to
børn) samt en fælles familiekalender, og det har altid fungeret helt
perfekt. Når det først er sat op, hvilket såmænd ikke er svært, fungerer
det fuldstændig af sig selv, uden man mærker noget til det. En gang
imellem kommer der en opdatering med fejlrettelser, men det skal man
bare godkende, og så installerer den sig selv.
Ulempen er, at man skal købe en licens til $25 til hver
computer, BusySync skal installeres på. Det koster altså lidt. Der er
dog en 30 dages gratis prøvetid, hvor du kan se, om det er noget for
dig. Jeg har med glæde betalt for to licenser til vores computere. Jeg
vil gerne betale et så forholdsvis beskedent beløb, når nogen har lavet
så godt et program. Som det fremgår, har vi også MobileMe. Det er noget
bedre end .Mac, og jeg er lidt i tvivl, om vi kunne klare os med det.
Til gengæld ville vi miste den funktion, at vi kan redigere alle
kalenderne fra begge computere. Det er ikke sjældent, jeg lige skrive
noget ind i min kones kalender på min computer, hvis den er nærmest.
Hold da op! Det blev langt. Og så mangler jeg endda at give dig
en URL:

<http://busymac.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 15-08-08 22:56

Henrik Münster skrev:

> [...]
> noget ind i min kones kalender på min computer, hvis den er nærmest.
> Hold da op! Det blev langt. Og så mangler jeg endda at give dig

Hej Henrik (og Peter også),

tak for svar. Jeg orkede ikke at kigge på caldav (idag i hvert fald), så
indtil videre ligger min kalender hos google. iCal kan bruge kalenderen
derfra, og vi kan begge skrive til den.

--
Mvh Jonas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-08-08 11:03

Jonas Bo Jalling wrote:
> [...]
>
> tak for svar. Jeg orkede ikke at kigge på caldav (idag i hvert fald), så
> indtil videre ligger min kalender hos google. iCal kan bruge kalenderen

CalDAV er efter sigende også noget af en mundfuld. Specielt fordi man
skal rode med (læs: skrive) plist konfigurationsfiler og sån' - det
virker lidt forkert på en linux box.

Google lyder også som en fin løsning. Du må meget gerne dele ud af dine
erfaringer med det. Jeg er også interesseret, men vil gerne være sikker
på at det virker og sån' ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-08-08 11:08

> [...]
>
> Google lyder også som en fin løsning. Du må meget gerne dele ud af dine
> erfaringer med det. Jeg er også interesseret, men vil gerne være sikker

Zimbra:

<http://wiki.zimbra.com/index.php?title=CalDAV_with_Leopard_iCal>

og Kerio

<http://www.kerio.com/kms_mac.html>

har begge fine Caldav implementeringer ... som slår apples egen med
flere længder især mht. brugervenlighed når det skal sættes op ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-08-08 13:22

Jonas Bo Jalling wrote:
> Jeg har prøvet at kigge lidt på webdav, men jeg er i tvivl om hvordan
> det gøres?

Du kan ikke gøre det med WebDav (i kan bruge samme brugernavn, men der
vil formentlig gå data tabt, hvis én skriver og den anden ikke lige har
synkroniseret).

I kan have hver jeres kalender og abonnere på hinandens, men det er jo
ikke en sjov løsning. Alternativt kan du kigge på CalDAV. Det er open
source, så det burde kunne compiles på din linux box. Jeg er ikke helt
sikker på, at det kan løse dit problem, men det kan langt flere tricks
med kalendere end WebDAV. Du må selv læse op på det - jeg er ikke nået
så langt endnu ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk