Hvorfor virker min Update ikke
Fra : Kurt G

Dato : 14-08-08 18:47

Jeg prøver at opdatere en hittæller med følgende linier (nummereringen er
min).

Linie 8 udskrives, men databasen opdateres ikke.

1 NuMaaned = Month(Now)
2 NuAar = Year(Now)
3 sqlstr= "SELECT * FROM StatusTitel" 'Åbn næste database
4 set svar= server.createobject("adodb.recordset")
5 SMaaned = svar.fields("Maaned")
6 SAar = svar.fields("Aar")
7 If ((SMaaned = NuMaaned) AND (SAar = NuAar)) Then
8 Response.write "=Er ens="
9 sqlstr = "Update StatusTitel SET Hit = Hit+1 Where ((Maaned =
'NuMaaned') AND (Aar = 'NuAar'))" 'Optæl Hit
10 objConn.execute sqlstr
11 Else
12 Sqlstr = "INSERT INTO StatusTitel (Hit, Maaned, Aar), Values(1,
NuMaaned, NuAar)"
13 objConn.execute SqlStr
14 End If

Vil der for øvrigt komme en fejlmelding, hvis der i linie 9 ikke findes en
record, som opfylder betingelserne?

Mvh Kurt

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-08-08 22:38

On Thu, 14 Aug 2008 19:46:31 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

> [...]
>8 Response.write "=Er ens="
>9 sqlstr = "Update StatusTitel SET Hit = Hit+1 Where ((Maaned =
>'NuMaaned') AND (Aar = 'NuAar'))" 'Optæl Hit

Prøv med:
> [...]

>14 End If
>
>Vil der for øvrigt komme en fejlmelding, hvis der i linie 9 ikke findes en

Nej.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kurt G

Dato : 14-08-08 22:57

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv med:
> sqlstr = "UPDATE StatusTitel SET Hit = Hit+1" & _
> " WHERE Maaned = " & NuMaaned & " AND Aar = " & NuAar

> [...]

Jeg havde lige selv fundet ud af det og skulle til at fortælle det.
Tak for hjælpen. I er nogle hjælpsomme og tålmodige sjæle!!

Mvh Kurt

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-08-08 23:52

On Thu, 14 Aug 2008 23:56:53 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

> [...]
<snip>

>Jeg havde lige selv fundet ud af det og skulle til at fortælle det.

Til en anden gang: Hvis du er i tvivl om en SQL-streng, så udskriv den.

Det gøres sådan:
' Efter:
strSql = blabla
' skriver du:
Response.Write strSql
Response.End

Så kan du se, hvad du *faktisk* sender til databasen og ikke hvad du
*tror* du sender.

Response.End er kun nødvendig, hvis der kommer en fejlmeddelelse fra den
efterfølgende kode. Så vil fejlmeddelelsen blokere for udskriften, hvis
ikke du stopper scriptet med Response.End

Metoden kan naturligvis også bruges til alle mulige andre variable -
især til input fra Request-objektet er den nyttig.

>Tak for hjælpen. I er nogle hjælpsomme og tålmodige sjæle!!

Det er samme måde jeg har lært ting på, så der er en del gæld at betale
tilbage

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kurt G

Dato : 15-08-08 11:53

> [...]
> især til input fra Request-objektet er den nyttig.

> Det er samme måde jeg har lært ting på, så der er en del gæld at betale

Det var faktisk også det, der bragte mig på sporet.

Mvh Kurt