Websider vises altid i frameset
Fra : Preben Nielsen

Dato : 22-07-01 12:29

Jeg skal i gang med at indsætte javascripts, som sørger for at
mine websider altid ses i deres frameset.

Jeg har tænkt mig at prøve med koderne fra denne adresse:

http://echoecho.com/dk/jsframes02.htm

En del af koderne for frameset-siden skal ifølge denne tutorial
laves efter følgende princip:

<SCRIPT>
document.write('<FRAMESET COLS="50%,50%">');
document.write('<FRAME SRC="navpage.htm" NAME="nav">');
document.write('<FRAME SRC="'+subpage+'" NAME="main">');
document.write('</FRAMESET>');
</SCRIPT>

Koden skal så tilpasses mit framesæt.

De nuværende HTML-koder for mit framesæt er:

<frameset rows="56,*" framespacing="0">
<frame name="banner" scrolling="no" noresize target="indhold"
src="start/startside/banner.htm">
<frameset cols="142,*">
<frame name="indhold" target="hovedramme"
src="start/startside/menu.htm" scrolling="no">
<frame name="hovedramme" src="start/startside/intro.htm"
scrolling="auto" target="_self">
</frameset>

Jeg går ud fra, at det jeg skal gøre er at oversætte disse
frameset-koder til scriptet ovenfor?
Hvordan gør jeg det?

Preben

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 22-07-01 22:17

Preben Nielsen <visto@get2net.dk> wrote:

<snip>

> Hvordan gør jeg det?

Du besøger denne side, der har en løsning, jeg selv brugte, da jeg havde
frames på mit site.

<http://insights.iwarp.com/advanced/javascript/getframed2.html>

Forsøgte mig også først med scriptet fra echoecho, men det var jeg for
tykhovedet til at få til at virke.

HDH.

--
Jonas [CPH, DK]
Erase harddrive to reply

Fra : Preben Nielsen

Dato : 23-07-01 15:00

> [...]
>
> <http://insights.iwarp.com/advanced/javascript/getframed2.html>
>
> Forsøgte mig også først med scriptet fra echoecho, men det var jeg for

Mange tak for hjælpen! - Det virker jo, og er adskilligt nemmere end den
kæmpeomgang fra echoe.

Preben

- Pædagoiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! =&gt; http://www.html.dk/tutorials

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 23-07-01 15:29

Preben Nielsen <visto@get2net.dk> wrote:

> Mange tak for hjælpen! - Det virker jo, og er adskilligt nemmere end den
> kæmpeomgang fra echoe.

Glad for at høre du havde samme erfaringer med det som jeg (-:

Fra : Preben Nielsen

Dato : 24-07-01 06:13

> Glad for at høre du havde samme erfaringer med det som jeg (-:

Der er dog lige det lille problem, at banner-siden - der hos mig indeholder
webstedets navn - hvis den loades udenfor framset, ikke efterfølgende loades
i framesettet. Din løsning indeholder ingen koder for denne side, men
opererer kun med to frames.
Kan det problem klares?

Banner-side:

http://hjem.get2net.dk/visto/start/startside/banner.htm

websted:

http://hjem.get2net.dk/visto

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 11:38

> [...]

> i framesettet. Din løsning indeholder ingen koder for denne side, men

Prøv at indsæt dette i dit <head> på banner.htm:

<script language="JavaScript1.2" type="text/javascript">
<!--
if (self.location.href == top.window.location.href)
{ top.window.location.href = "http://hjem.get2net.dk/visto/" }
//-->
</script>

Ved ikke om det virker, men prøv.

Må jeg i øvrigt ikke have lov til at råde dig til at fjerne dette:

<script language="Javascript">
function click() {
if (event.button==2) {alert('Alle fotos af Preben Nielsen: ©
Copyright');}}
document.onmousedown=click
</script>

Som du kan se virker det ikke vildt godt. Skriv hellere teksten på selve
siden. Folk med javascript deaktiveret finder jo aldrig ud af, at det er
dine egne billeder, og mange [inklusive mig selv] har det med at forlade
sider der begynder at ændre på ens browsers opførsel, og i særdeleshed
dens funktionalitet.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 24-07-01 17:27

> Prøv at indsæt dette i dit <head> på banner.htm:
>
> <script language="JavaScript1.2" type="text/javascript">
> <!--
&gt; if (self.location.href == top.window.location.href)
&gt; { top.window.location.href = "http://hjem.get2net.dk/visto/" }
&gt; //-->
> </script>
>
> Ved ikke om det virker, men prøv.

Jeg har ikke prøvet scriptet endnu, vender tilbage når jeg har.

> [...]
> dine egne billeder, og mange [inklusive mig selv] har det med at forlade
> sider der begynder at ændre på ens browsers opførsel, og i særdeleshed

Jeg har ikke været ude på at genere nogen, og jeg ved ikke hvad du mener med at
det ikke virker vildt godt. Med mindre man højreklikker for at kopiere billedet
sker der vel ingenting? Eller? Det lyder for mig som om der er mere i gærde end
jeg er klar over, når du taler om at det ændrer browserens opførsel. I det
tilfælde vil jeg da klart overveje at fjerne det. Det må ikke genere. Hvad mener
du med at det skulle ændre funktionaiteten?
Jeg har i øvrigt skrevet noget om copyright på startsiden, vel vidende at folk
der vil kopiere kan gøre det alligevel. Meningen med min copyrigt-tilkendelsen
er at folk skal vide, at hvis de skulle have lyst til at bruge et af mine
billeder kommercielt, så vil jeg gerne være med i den proces.

Tak for hjælp og velment råd

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 18:39

Preben Nielsen <visto@get2net.dk> wrote:

> Jeg har ikke været ude på at genere nogen, og jeg ved ikke hvad du mener
> med at det ikke virker vildt godt.

Jeg mener at metoden er yderst inkonsistent, da den tolkes meget
forskelligt afhængig af browseren og dens indstillinger samt platform.
Jeg bruger f.eks. mac hvor der ingen højreknap er på musen. Jeg fandt
kun ud af at du havde scriptet i koden da jeg trykkede cmd-e [view
source]. Jeg fik aldrig nogen dialogboks med din tekst. Folk der surfer
uden javascript [pga. browseren eller personlige preferencer] vil heller
aldrig få din besked.
Derfor, hvis beskeden er der for, at forhindre folk i at downloade et af
dine billeder, skal de blot slå javascript fra, eller lave den velkendte
detour for ingen højre-museknap-scripts
[<http://allmyfaqs.com/cgi-bin/wiki.pl?Hide_source>].

> [...]
> tilfælde vil jeg da klart overveje at fjerne det. Det må ikke genere. Hvad
> mener du med at det skulle ændre funktionaiteten?

Når man højreklikker kan man jo vælge meget mere end blot at gemme
billeder på sin harddisk. Man kan også gå frem og tilbage, åbne et link
i nyt vindue, åbne en frame i nyt vindue, copy/paste, tilføje side/link
til favoritter, etc, etc, etc... Med dit script har du gjort alle disse
højrekliksfunktioner umulige, hvilket betyder at brugeren skal i
rullegardinmenuerne eller på tastaturet for at få samme funktionalitet.
Det synes jeg som bruger er temmelig irriterende.

> [...]
> copyrigt-tilkendelsen er at folk skal vide, at hvis de skulle have lyst
> til at bruge et af mine billeder kommercielt, så vil jeg gerne være med i

Hold dig hellere til det, det er meget bedre.

> Tak for hjælp og velment råd

Det er jo det NG'ere er her for, at udveksle råd og erfaringer (-:

Fra : Preben Nielsen

Dato : 24-07-01 21:41

> [...]
> rullegardinmenuerne eller på tastaturet for at få samme funktionalitet.
> Det synes jeg som bruger er temmelig irriterende.

Det er overbevisende - det har jeg aldrig tænkt over! (Jeg er selv glad for
at bruge tasterne:) Jeg kan sagtens forestille mig at det kan irritere. Jeg
vil derfor ved lejlighed fjerne scriptet, så jeg ikke skræmmer potentielle
brugere væk!

Fra : Preben Nielsen

Dato : 24-07-01 18:01

> [...]
> <!--
&gt; if (self.location.href == top.window.location.href)

Det virker perfekt! - Mange tak for hjælpen!

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 24-07-01 18:40

> &gt; if (self.location.href == top.window.location.href)
> &gt; { top.window.location.href = "http://hjem.get2net.dk/visto/" }

> Det virker perfekt! - Mange tak for hjælpen!

Det er jeg glad for at høre (-: