/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
convertering af filer
Fra : futtog@msn.com


Dato : 14-09-08 13:43

Hej ved ikke om dette er rette sted
Jeg mangler et godt råd til hvordan jeg får lavet tiff filer om til
dvg eller iges
er der nogen der kan hjælpe mig
mvh. Preben

 
 
Claus Tersgov (15-09-2008)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-09-08 00:28

<futtog@msn.com> skrev

>>>>>>>
Jeg mangler et godt råd til hvordan jeg får lavet tiff filer om til
dvg eller iges
er der nogen der kan hjælpe mig
>>>>>>

Prøv at søge på google, der må være nogle konvertere. Iges bruges meget af
militær og andre offentlige institutioner, så der må være noget open source
halløj, du måske kan bruge. Men er dit forlæg egnet til at konvertere. Tiff
er bitmap og iges er en afart af vektorgrafik.

Dvg aner jeg ikke hvad er.

Claus


Max (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-09-08 06:59

Hej Preben

> Jeg mangler et godt råd til hvordan jeg får lavet tiff filer om til
> dvg eller iges

Normalt er det ikke noget man gør, så kan du ikke fortælle
lidt mere præcis hvilken opgave du skal have lavet ?

--
Mvh Max



futtog@msn.com (16-09-2008)
Kommentar
Fra : futtog@msn.com


Dato : 16-09-08 11:44

On 16 Sep., 07:58, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Preben
>
> > Jeg mangler et godt råd til hvordan jeg får lavet tiff filer om til
> > dvg eller iges
>
> Normalt er det ikke noget man gør, så kan du ikke fortælle
> lidt mere præcis hvilken opgave du skal have lavet ?
>
> --
> Mvh Max


Hej
De filer jeg ønsker at konverter skal indsættes i et tegne program og
laves om til 2D skets men mit tegneprogram kan ikke åbne tiff filer
mvh. Preben


Max (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-09-08 19:14

Hej Preben

> De filer jeg ønsker at konverter skal indsættes i et tegne program og
> laves om til 2D skets men mit tegneprogram kan ikke åbne tiff filer

Det var det jeg var bange for, det er ikke særligt let lige at gøre.
En TIFF fil indeholder et bitmapbillede, altså informationer om
billedet gemt punkt for punkt. Dit tegneprogram arbejder med
såkaldt vektor grafik, det vil sige at der bliver alting defineret
i et x-y kordinat format. De to formater har intet tilfælles, så
en egentlig convertering er ikke mulig. Men der er en mulighed
for at Trace bitmapbilledet så man får noget vektorformat ud
af det. Resultatet af en sådan trace variere fra ubrugelig til
noget der kan bruges som hjælp, alt afhænger af hvad det er
man starter med og hvilket traceprogram man anvender.
Jeg kender ingen Traceprogrammer der er lige at få fat i,
så man må ud på nettet og søge.

Hvis jeg skal løse en lignende opgave, ja så kan mit
tegneprogram godt åbne en bitmap man så kan tegne ovenpå.

--
Mvh Max


Claus Tersgov (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-09-08 19:43

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Jeg kender ingen Traceprogrammer der er lige at få fat i,
> så man må ud på nettet og søge.

Nåh, jeg har lige afsendt et næsten identisk svar

Den nemmeste måde er nok som du siger: Find et tegne/billedeprogram som kan
arbejde med lag. Importer tiffen ind i et lag, og tegn så hele møllen op i
et andet lag. Når man er færdig slettes første lag og filen gemmes som
vektorgrafik.

Jeg må erkende, at jeg ikke rigtig ved, hvad der findes af universielle
vektorformater, men hans program må jo have et eller andet format, det kan
importere fra.

Adobe Illustrator er eksempelvis et program, der arbejder med vektorgrafik.
Så det kan bruges. Micrographs Designer kan også bruges. Jeg har måske en
gammel version 7 SE som jeg kan lægge til download. Det sker der vel næppe
ret meget ved......

Claus




Rado (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 16-09-08 19:53

On Tue, 16 Sep 2008 20:14:11 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:


>Jeg kender ingen Traceprogrammer der er lige at få fat i,
>så man må ud på nettet og søge.

Seneste versioner af Illustrator har trace, det samme gælder Xara
Xtreme.


--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Claus Tersgov (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-09-08 20:00

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev


> Seneste versioner af Illustrator har trace, det samme gælder Xara
> Xtreme.

Er det først kommet så sent?

Så er min Micrografx Designer fra midten og slutningen af 90'erne jo ret
avanceret...

Det var nu også et hamrende godt program. Det var snothamrende ærgeligt, at
det var Corel og ikke Adobe der overtog Micrografx.

Claus


Rado (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 16-09-08 21:19

On Tue, 16 Sep 2008 21:00:15 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev
>
>
>> Seneste versioner af Illustrator har trace, det samme gælder Xara
>> Xtreme.
>
>Er det først kommet så sent?
>

Xara's vektorprogrammer har haft det siden 1995, Adobe kom først med
10 år senere. Der er en tutorial til Xtreme's tracer her, der er også
nogle eksempler på forskellige andre programmers tracere til
sammenligning.

http://xhris.digitalred.net/Xara%20Tutorial%20-%20Xara%20Bitmap%20Tracer%20071220.pdf


>Det var nu også et hamrende godt program. Det var snothamrende ærgeligt, at
>det var Corel og ikke Adobe der overtog Micrografx.

Corel overtog på et tidspunkt også Xara's vektorprogram, men heldigvis
fik Xara købt det tilbage igen ellers var det nok ikke blevet udviklet
yderligere. Det er jo en hård konkurrent til Corel Draw, ikke mindst
hvad prisen angår. Corel har også lige købt Ulead PhotoImpact, det
bliver spændende at se hvad der bliver af den.


--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Per Christoffersen (17-09-2008)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 17-09-08 09:01


"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:2630d45bi9o9h8n62ov8fcvn0t28ch34jm@4ax.com...

> Xara's vektorprogrammer har haft det siden 1995, Adobe kom først med
> 10 år senere.

Det er rigtigt, at Illustrator først sent har fået trace-funktionen med, men
det var fordi Adobe indtil da havde Streamline, som var kongen over alle
trace-funktioner i slutningen af det forrige årtusinde.
Så Adobe har bestemt haft trace også i 95 eller deromkring.

/Per



Rado (17-09-2008)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 17-09-08 09:26

On Wed, 17 Sep 2008 10:01:22 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>
>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:2630d45bi9o9h8n62ov8fcvn0t28ch34jm@4ax.com...
>
>> Xara's vektorprogrammer har haft det siden 1995, Adobe kom først med
>> 10 år senere.
>
>Det er rigtigt, at Illustrator først sent har fået trace-funktionen med, men
>det var fordi Adobe indtil da havde Streamline, som var kongen over alle
>trace-funktioner i slutningen af det forrige årtusinde.
>Så Adobe har bestemt haft trace også i 95 eller deromkring.

OK - jeg mindes faktisk at have haft en kopi af Streamline i mine
piratkopidage, men nåede aldrig at finde ud af hvad det var, eller
også har jeg glemt det. Kunne have været rart hvis de havde fortsat
med den, så man ikke skal købe hele Illustrator pakken blot for at få
trace funktionen. Den ser nemlig ud til at være langt bedre til
linietracing end nogen af de andre.


--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Max (17-09-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 17-09-08 10:30

Hej Rado

> OK - jeg mindes faktisk at have haft en kopi af Streamline i mine

Ja, Streamline var et godt program, men man skal også huske
at er det DWG scanning, ja så laver bl.a. AutoCad programmer
specielt til dette formål.

--
Mvh Max



Rado (17-09-2008)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 17-09-08 11:27

On Wed, 17 Sep 2008 11:30:04 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Rado
>
>> OK - jeg mindes faktisk at have haft en kopi af Streamline i mine
>
>Ja, Streamline var et godt program, men man skal også huske
>at er det DWG scanning, ja så laver bl.a. AutoCad programmer
>specielt til dette formål.

Til temmelig professionelle priser formoder jeg?


--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Max (17-09-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 17-09-08 16:21

Hej Rado

> Til temmelig professionelle priser formoder jeg?

Priser er jo noget sjovt noget, kan jeg spare 200.000 kr.
på en opgave, ja så er 20.000 kr. for et program jo
faktisk billigt :)

--
Mvh Max


Rado (17-09-2008)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 17-09-08 17:09

On Wed, 17 Sep 2008 17:20:52 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Rado
>
>> Til temmelig professionelle priser formoder jeg?
>
>Priser er jo noget sjovt noget, kan jeg spare 200.000 kr.
>på en opgave, ja så er 20.000 kr. for et program jo
>faktisk billigt :)

Enig, men for almindelige ikke-professionelle brugere eller non-profit
organisationer er det dyrt.


--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Max (17-09-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 17-09-08 17:16

Hej Rado

> Enig, men for almindelige ikke-professionelle brugere eller non-profit
> organisationer er det dyrt.

Ja, man skal virkelig have brug for det hvis man skal anskaffe sig et,
der kan tegnes meget for de penge og uanset hvor god en trace
man har, ja så skal det jo efterbehandles. Måske er interessen
heller ikke så stor for trace af DWG mere, det meste er jo nok gjort
og idag kommer alt nyt sikkert til i digital form. Der er forøvrigt
online trace steder på nettet, aner ikke hvor godt det fungere.

--
Mvh Max


Rado (18-09-2008)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 18-09-08 09:57

On Wed, 17 Sep 2008 18:16:19 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:


>Ja, man skal virkelig have brug for det hvis man skal anskaffe sig et,
>der kan tegnes meget for de penge og uanset hvor god en trace
>man har, ja så skal det jo efterbehandles. Måske er interessen
>heller ikke så stor for trace af DWG mere, det meste er jo nok gjort
>og idag kommer alt nyt sikkert til i digital form.

Så vidt jeg ved bruger man det stadig en del i kunstnerisk sammenhæng.
Så bl.a. for nylig en fonteditor hvor man tegnede fonten på papir og
scannede den, hvorefter programmet konverterede skriften til en
digital font.

>Der er forøvrigt
>online trace steder på nettet, aner ikke hvor godt det fungere.

Der er f.ex. http://vectormagic.com/ - kvaliteten af den i forhold til
Illustrator og Xtreme er nu ikke imponerende, men det skulle være den
bedste til linietrace blande de nævnte programmer. Der er et par
eksempler på dens formåen på side 27 i den tutorial jeg linkede til
tidligere:

http://xhris.digitalred.net/Xara%20Tutorial%20-%20Xara%20Bitmap%20Tracer%20071220.pdf

Kan også købes som desktop program men så ville jeg nok hellere
investere i Illustrator som man vist kan få for omtrent de samme
penge. Den har også temmelig god linietrace.


--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Claus Tersgov (18-09-2008)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-09-08 18:04

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev

> Kan også købes som desktop program men så ville jeg nok hellere
> investere i Illustrator som man vist kan få for omtrent de samme
> penge. Den har også temmelig god linietrace.

Jeg lavede i illustrator en trace til "futtog", og det gjorde den
overraskende godt. Desværre er der ikke så mange eksportmuligheder, når man
skal have resultatet ud i en vektorfil.

Men jeg må indrømme, at traceren er god, det havde jeg faktisk ikke
forventet.

Claus


;o\)-max- (21-09-2008)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 21-09-08 14:32


"Claus Tersgov"
>
>> Kan også købes som desktop program men så ville jeg nok hellere
>> investere i Illustrator som man vist kan få for omtrent de samme
>> penge. Den har også temmelig god linietrace.
>
> Jeg lavede i illustrator en trace til "futtog", og det gjorde den overraskende godt.
> Desværre er der ikke så mange eksportmuligheder, når man skal have resultatet ud i en
> vektorfil.
>
> Men jeg må indrømme, at traceren er god, det havde jeg faktisk ikke forventet.
>
> Claus

Husker jeg forkert eller kan Flash og vektorisere ens bitmaps..?
-max-



Claus Tersgov (22-09-2008)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-09-08 03:34

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev

> Husker jeg forkert eller kan Flash og vektorisere ens bitmaps..?
> -max-

Det aner jeg ikke, jeg har desværre lidt svært ved at få hul på flash.....

Jeg er blevet god til premiere og after effects, men flash synes jeg er
noget utilgængelig...

Men man kunne vel forvente, at Adobe bruger den samme "trace engine" i flere
af deres programmer, så det er da absolut tænkeligt.

Claus


;o\)-max- (23-09-2008)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-09-08 14:17


"Claus Tersgov"
> "-max-"
>> Husker jeg forkert eller kan Flash og vektorisere ens bitmaps..?
>> -max-
>
> Det aner jeg ikke, jeg har desværre lidt svært ved at få hul på flash.....
>
> Jeg er blevet god til premiere og after effects, men flash synes jeg er noget
> utilgængelig...
>
> Men man kunne vel forvente, at Adobe bruger den samme "trace engine" i flere af deres
> programmer, så det er da absolut tænkeligt.
>
> Claus

Jeg legede lidt med Flash inden det blev medlem af "the Adobe family",
knips knips.. )-max-



Claus Tersgov (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-09-08 22:33

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev

> Jeg legede lidt med Flash inden det blev medlem af "the Adobe family",
> knips knips.. )-max-

Jeg prøvede allerede for 4-5 år siden da den hed 2004, men har siden opgivet
flere gange. Jeg har CS3 installeret, men jeg synes ikke, at det er blevet
mere tilgængeligt siden Adobe overtog den.

Men nu har jeg købt abonnement hos Lynda, så måske det hjælper at tygge sig
igennem nogle af deres film.

Claus


Erik Olsen (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 16-09-08 19:28

futtog@msn.com skrev:

> De filer jeg ønsker at konverter skal indsættes i et tegne program og
> laves om til 2D skets men mit tegneprogram kan ikke åbne tiff filer
> mvh. Preben

Hvilket tegneprogram?

I AutoCAD kan man indsætte et rastergrafikbillede og enten bruge det som
en del af en tegning, eller tegne ovenpå og siden slette
rastergrafikbilledet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Claus Tersgov (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 16-09-08 19:35

<futtog@msn.com> skrev

>>
De filer jeg ønsker at konverter skal indsættes i et tegne program og
laves om til 2D skets men mit tegneprogram kan ikke åbne tiff filer
>>>

Det kan man ikke bare lige gøre. Tiff og alle andre billedefiler er såkaldte
bitmapfiler som består af milioner af pixels i forskellige farver. Dit
program bruger derimod vektorgrafik, som er rene matematiske beskrivelser af
objekternes form og størrelse. Fordelen ved vektorgrafik er, at det kan
skaleres uendeligt uden noget kvalitetstab. Det kan man derimod ikke med
bitmap.

Således kan du ikke importere dine billdefiler. Du er nødsaget til at åbne
dem i et avanceret billedebehandlingsprogram / tegneprogram og så finde en
funktion, som kan "trace" indholdet og konvertere det til vektorer.
Herefter gemmer du så resultatet som en vektorfil, dit progam kan importere.
Et bud kunne f.eks. være EPS.

Jeg *tror* at photoshop kan, men jeg er ikke sikker. Jeg ved at Micrografhs
Designer kan, men den findes ikke mere. Nu hedder den vist Corel designer.
Coreldraw kan måske også. Prøv også diverse tegneprogrammer fra Adobe...

Claus




N/A (16-09-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-09-08 19:28



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste