Overvintring af Fuschia.
Fra : Erik Aalund

Dato : 22-07-01 09:47

Jeg har en del Fuschia stående i et bed, blandt Salvie.
Jeg plejer at overvintre dem ved at grave dem ned i jorden og dække med jord
og en vintermåtte, således at de ligger fugtigt og frostfrit. Det kniber dog
efterhånden med pladsen, idet de jo bliver større med tiden.

Jeg har bl.a. set i Tambours Have (ved Varde) at de har nogle meget store og
gamle Fuschiaer som jeg ikke kunne forestille mig blive gravet op hver
vinter. Jeg har også hørt om folk der lader dem stå ude hele året!

Kan jeg også gøre det? Og hvis det kan lade sig gøre, hvordan bør man så
gøre det...... skal de dækkes?

Hvad er det egentlig der er følsom over for frosten? Rødderne eler grenene?

Vh

--
Erik Aalund
Esbjerg

Fra : jytte jensen

Dato : 22-07-01 11:47

Jeg købte engang en fuchsia, på en specialhaveskole for fuchsiaér. Det
garanterede den kunne overleve vinteren. Jeg puttede en potte over den for
at beskytte, men ak den døde.
Jeg har også set haver med kæmpefuchsia´er, så jeg er meget spændt på at
høre hvad de har gjort.

Jytte
Erik Aalund <aalund@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5a91cf$0$294$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-01 21:33

On Sun, 22 Jul 2001 10:47:03 +0200, "Erik Aalund" <aalund@esenet.dk>
wrote:

>Jeg har bl.a. set i Tambours Have (ved Varde) at de har nogle meget store og
>gamle Fuschiaer som jeg ikke kunne forestille mig blive gravet op hver
>vinter. Jeg har også hørt om folk der lader dem stå ude hele året!

Hvad er meget store? 1 meter? Flere meter?

>Kan jeg også gøre det? Og hvis det kan lade sig gøre, hvordan bør man så
>gøre det...... skal de dækkes?

Der findes specielle fuchsia som kan overvintre udendørs. Der er 4-6
sorter i normal handel, mig bekendt. Der findes sikkert flere.
Disse sorter skal ikke dækkes.

Men fuchsia er ikke så følsomme overfor frost som så mange andre af
vores sommerblomster. Måske de bare har en eller anden form for
transportabelt hus de sætter rundt om planterne om vinteren?

De fuchsia som man køber som sommerblomster i foråret kan næppe
overvintre udendørs i en dansk vinter, hvis de endelig kan så fryser
de nok helt tilbage.

>Hvad er det egentlig der er følsom over for frosten? Rødderne eler grenene?

Grenene især. De fuchsia som kan stå ude hele året kan tit fryse helt
tilbage til jordoverfladen men kommer hurtigt flot igen, det er jo de
nye skud som bærer blomsterne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : eigre

Dato : 27-10-03 10:59

"Erik Aalund" skrev d. 22-07-01 09:47 dette indlæg :
> [...]

> gøre det...... skal de dækkes?
>
> Hvad er det egentlig der er følsom over for frosten? Rødderne eler

Hej Erik Aalund!

Det er kun nogle få sorter af Fuchsia der kan overvintre ude her i
landet. De mennesker der dyrker Fuchsia overvintre dem inden døre mellem
0 og 5 grader i mørke eller hvis det er varmere med kunstig lys f. eks.
Lysstofrør. Inden vi tager dem ind fjerner vi alle de grønne dele og
hvis de har stået i bed beskærer vi rødderne og sætter dem i potter,
nogle spuler hele rodnettet rent for jord og kommer frisk jord i
potterne. Man skal sørge for at jorden ikke er for våd, den må kun være
ganske let fugtig, en tommelfingerregel siger at man vander samme antal
gange en vinter som der er antal grader i rummet d v s hvis der er 3
grader vander man tre gange men kun ganske lidt hver gang, hvis der er
varmere end 5-6 grader skal de holdes i vægst og vandes efter behov. At
grave dem ned i haven er en god måde at gøre det på at planterne bliver
større kræver bare et større hul og det er klogt at beklæde hullet med
kyllingetråd for at hindre mus adgang til gratis vinterforråd. Du kan få
mere at vide her www.fuchsia.dk eller prøv på google.
Venlig hilsen Eigil Gregersen

http://www.kandu.dk/