Brombær
Fra : Lars Arup

Dato : 31-07-08 23:12

Jeg synes mine brombær udvikler sig meget langsomt i år. Der er som
sædvanligt sat en masse af men de er stadig helt små og grønne.Kun ganske få
er blevet sorte og rimelig modne, men ikke så store og saftspændte som de
plejer.

Det er vel den beskedne regnmængde i juli der er årsagen, eller er der en
anden forklaring. Har haft dem i 25 år og altid med et flot udbytte, dog
altid med ca halvdelen som aldrig når at blive modne.Hvordan beskærer man
(eller tynder ud) sådan en busk?

MVH Lars Arup

Fra : Ann

Dato : 01-08-08 06:52

On 1 Aug., 00:11, "Lars Arup" <l...@sletdettetdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> altid med ca halvdelen som aldrig når at blive modne.Hvordan beskærer man

Hej Lars

For det første er det først nu, at brombærene begynder at modne. Vi
har også en stor busk men har vandet den en del - dvs. vores bær er
rimelige store.

Du skal klippe de grene af som der har været bær på og kommer der bær
på de nye lange skud som den har sat.

hilsen

Ann

Fra : Lars Arup

Dato : 01-08-08 23:31

Skal de grene der har båret klippes af helt nede ved jorden eller i passende
buskhøjde?
Hvis jeg erstatter et "og" med et "så" i dit svar forstår jeg det sådan at
de lange skud som i år er helt uden bær næste år bærer. Men de er jo typisk
dobbelt så lange som resten af busken, kan jeg beskære dem (holde dem nede i
længde)?
mvh Lars Arup

Fra : Ann

Dato : 02-08-08 05:19

On 2 Aug., 00:31, "Lars Arup" <l...@sletdettetdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> dobbelt så lange som resten af busken, kan jeg beskære dem (holde dem nede i

Hej Lars

Ja du skal klippe de grene af som har haft frugt på nede ved jorden -
de kommer ikke til at bære frugt mere og de nye lange skud klipper du
af så de passer i længden.

Vi har "bundet" vores brombær op på et hjemmelavet "stativ" ellers
fylder det jo hele haven. Det meste er nu altså sat på med kraftigt
ståltråd der er bøjet i passende længder som store S - det vil den ene
om grenene og den anden ende til stativet eller de grene som er
tættest på stativet.

Plukkede i øvrigt ca. 2 kg. i går og venter at få mange flere.

Fandt flg.:

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=13014

hilsen

Ann

Fra : Lars Arup

Dato : 04-08-08 22:01

Tak Ann for dine råd, dem vil jeg følge.Iøvrigt dejligt med al det regn
inat!