Formering af spanske margueritter
Fra : B. Jensen

Dato : 29-07-08 20:50

Kan jeg tage frø fra mine flotte spanske margueritter, som kan såes næste,
år eller skal man bruge stiklingeformering.
Hvordan gør man lige det.

Birger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-07-08 21:46

On Tue, 29 Jul 2008 21:49:58 +0200, "B. Jensen"
<bodegaardnospam@mail.dk> wrote:

>Kan jeg tage frø fra mine flotte spanske margueritter, som kan såes næste,
>år eller skal man bruge stiklingeformering.
>Hvordan gør man lige det.

Spanske margueritter er stiklingeformerede. Dog smider de ofte frø som
spirer året efter hvis de får fred på stedet. Jeg har aldrig ladet en
frøplante blive stor nok til at se hvilken blomst den får, men jeg har
en ide om at de krydser med hinanden, så du ikke kan være sikker på at
få planter magen til den du høster frøene fra.

Stiklingeformering: Klip nogle topskud af, ca. 5 cm lange, helst nogle
uden blomsterknopper. Fjern de nederste blade og stik dem i noget så- og
priklemuld eller lign. En hvid plastpose over som holder tæt. Faktisk
lige som med sommerfuglebuskene andet steds i gruppen tidligere i dag.
Stiklingerne slår rod hurtigst hvis de har undervarme.

Kunsten med de spanske margueritter er nok mest at få taget stiklingerne
relativt sent på året, så man kan overvintre nogle noget mindre planter
indendøre vinteren over.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : B. Jensen

Dato : 30-07-08 20:26

> [...]
>
> Kunsten med de spanske margueritter er nok mest at få taget stiklingerne
> relativt sent på året, så man kan overvintre nogle noget mindre planter

Hej Mads
Tak for svar. Jeg vil prøve stiklingeformering sidst på sommeren - Har du
nogen ide om hvor lang tid det tager før der er rod på stiklingen uden
undervarme. Jeg har før prøvet noget lignende på andre planter men som regel
når stængelen at rådne inden den får slået rod - skal der ikke være
udluftning i plastposen og hvor fugtig skal mulden være..
Birger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-08 07:02

On Wed, 30 Jul 2008 21:26:22 +0200, "B. Jensen"
> [...]

>når stængelen at rådne inden den får slået rod - skal der ikke være
>udluftning i plastposen og hvor fugtig skal mulden være..

Jeg har aldrig selv taget stiklinger af spanske margueritter, så jeg ved
ikke hvor længe det tager inden de har rod. Jeg tror dog det går nemt.

Der skal ikke være udluftningshuller i plastposen. Ideen er at lave
såkaldt sluttet luft, dvs. når luften i plastposen bliver mættet med
vand, så kan der ikke fordampe mere fra stiklingens blade. Og så længe
stiklingen endnu ikke har rod så den kan suge nyt vand op, gælder det om
at holde fordampningen fra den nede.
Til gengæld skal man så passe lidt på med vand, for der skal være
fugtigt, men ikke drivende våd. Og jorden må heller ikke tørre ud.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-07-08 22:45

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Der skal ikke være udluftningshuller i plastposen. Ideen er at lave
> såkaldt sluttet luft, dvs. når luften i plastposen bliver mættet med
> vand, så kan der ikke fordampe mere fra stiklingens blade.

Min erfaring fra Dahliastiklinger er, at der gerne må være hul foroven,
fugten står som en sø nede ved planten alligevel. Bunden skal så til gengæld
være tæt. Sommetider har jeg haft en stikling stående næsten to måneder uden
at planten er tørret ud, og det uden at den har dannet rod.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen