Stiklinger af sommerfuglebusk?
Fra : mugge

Dato : 29-07-08 13:05

Knægten vil gerne have sin egen sommerfuglebusk - han eksperimenterer med
frø o.l i øjeblikket.

Problemet er bare at jeg ikke aner noget som helst om hvordan man gør??

Nogen der kan give en kort dummy vejledning i hvordan han får en ekstra busk
ud af den vi har i forvejen?

På forhånd tak

mugge

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-07-08 13:50

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Problemet er bare at jeg ikke aner noget som helst om hvordan man gør??
>
> Nogen der kan give en kort dummy vejledning i hvordan han får en ekstra

Jeg ville prøve at lave en aflægger. Dvs. bøje en gren ned og dække lidt af
den med jord. Mange buske kan formeres på den måde.

Steen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-07-08 16:53

On Tue, 29 Jul 2008 14:05:06 +0200, "mugge"
<mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> wrote:

> [...]
>
>Nogen der kan give en kort dummy vejledning i hvordan han får en ekstra busk

Klip et stykke af en gren - en cm _under_ et bladpar og nogle mm. over
et par, sådan at der er to sæt blade på stiklingen, et i bunden og et i
toppen. Pil de nederste blade af. Stik den i en potte med fugtig spagnum
og sæt en hvid plastpose over, som lukker tæt.
Sørg for den ikke tørrer ud og at den står lidt varmt, men helst ikke i
direkte sol.
I løbet af få uger har den rod.

Sæt evt. 3-4 stiklinger i hver potte. En stikling skal helst ikke være
alt for lang - kan der findes nogle på 10-15 cm vil det være det bedste.
Det skal være grene af dett års vækst, dvs. nogle som stadig er lidt
bløde samt grønne i barken.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-07-08 20:51

> [...]
> alt for lang - kan der findes nogle på 10-15 cm vil det være det bedste.
> Det skal være grene af dett års vækst, dvs. nogle som stadig er lidt

Hej Mads,

Undskyld jeg lige hopper ind og "kidnapper" tråden...
Kan jeg gøre det samme med mine blåbærbuske ? - det drejer sig om
"kulturblåbær".

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-07-08 21:41

On Tue, 29 Jul 2008 21:50:39 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Kan jeg gøre det samme med mine blåbærbuske ? - det drejer sig om
>"kulturblåbær".

I princippet sagtens.
Men hvor nemt blåbær slår rod ved jeg ikke.

De 'grønne' grene fra somerfuglebusken giver det der vist mest betegnes
som urteagtige stiklinger. De er ret bløde og kan nemt rådne. Det er
ikke slemt med sommerfuglebuskene. Sommerfuglebuskene slår rod ret
hurtigt og gror godt til. Med blåbær er det vel sent hvis det er
urteagtige stiklinger, selv med de næste stadie, det som kaldes
halvforveddede stiklinger, altså et sted mellem urteagtige og rigtig
træagtige (lidt mere hårde) er det lidt sent.

Jeg har nu selv planer om at sætte en flok stiklinger af diverse
prydbuske i ugens løb, sidste år gik det nogenlunde.

Husk at blåbær er surbundsplanter, så de skal ikke i almindelig
pottemuld, bedst er en gødet rhododendronspagnum blandet med sand.

Jeg vil tro du får mere held med nedkrogning af blåbærrene, som
foreslået af Steen her i tråden, hvis det bare er nogle få nye planter
du vil have.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-07-08 09:42

> [...]
>
> Jeg vil tro du får mere held med nedkrogning af blåbærrene, som
> foreslået af Steen her i tråden, hvis det bare er nogle få nye planter

Mange tak for en god forklaring - jeg vil prøve om jeg kan liste mig til at
kigge på det en gang hvor hunden sover....
Jeg går rundt med en 11 ugers hundehvalp, som hiver og slider i en hver busk
han kommer forbi, og hvis han ser mig lave noget med en busk, så bliver hans
interesse forøget endnu mere

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 30-07-08 10:59

On Wed, 30 Jul 2008 10:42:06 +0200, Andreas M. Hansen wrote:

> Jeg går rundt med en 11 ugers hundehvalp, som hiver og slider i en hver busk
> han kommer forbi, og hvis han ser mig lave noget med en busk, så bliver hans
> interesse forøget endnu mere

Folk der har døde bambusser, vil sikkert låne Fido et times tid; så har du
da fred så længe. Har du ikke en berberis i haven? Det skulle kurere ham
for et stykke tid
--
/ Mikkel

Fra : mugge

Dato : 29-07-08 22:07

Jeg takker Mads.

Vi går i gang straks i morgen.

mugge

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-07-08 07:05

On Tue, 29 Jul 2008 23:06:36 +0200, "mugge"
<mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> wrote:

>Vi går i gang straks i morgen.

Husk det er - i denne varme i hvert fald - bedst at gøre tidligt om
morgenen. Der er saftspændingen i planten højest. Klipper du
stiklingerne midt på dagen står de allerede og mangler vand.
Men det er nu ikke så vigtigt med sommerfuglebusken - den hører som sagt
til en af de nemmeste.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/