Gæt en alder (Anode)
Fra : TGJ

Dato : 28-07-08 21:10

hvor gammel vurderes denne anode ( til varmtvand beholder ved oliefyr) til
at være? :

http://peecee.dk/upload/view/125063

For sammenlignings skyld er den nye lagt ved siden af.

Husets beboere har indtil 4 år siden været et pensionistpar, nu er der 2
voksne og 2 små børn

Fyret er et Vølund fra 1983

Thomas

Fra : Finn Egmose

Dato : 28-07-08 21:44

"TGJ" <somewhere@earth.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> For sammenlignings skyld er den nye lagt ved siden af.
>
> Husets beboere har indtil 4 år siden været et pensionistpar, nu er der 2

Jeg gætter på at den er ligeså gammel som fyret

Mvh
Finn

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 28-07-08 23:22

"TGJ" <somewhere@earth.com> skrev i en meddelelse
> hvor gammel vurderes denne anode ( til varmtvand beholder ved oliefyr) til
> at være? :
>
> http://peecee.dk/upload/view/125063

Sådan en holder 5år hos os, ved 5år er varmvandsbeholderen så også ca 1/4
fyldt med kalk.

Den gamle jeg tog ned, var en Vølund 15+år 30L, den rummede ca 5-7L vand,
resten var kalk.

Vandet hos os er faktisk så hårdt, at jeg har overvejet et filter, det måes
man dog ikke, men man får jo ikke nej hvis man ikke spørger.

-Leon, Korsør

Fra : Torben

Dato : 29-07-08 06:09

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message

> [...]
>
> Vandet hos os er faktisk så hårdt, at jeg har overvejet et filter, det
> måes man dog ikke, men man får jo ikke nej hvis man ikke spørger.

Kan man få et filter der virker mod Kalk ??

-TT

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 29-07-08 09:19

> Kan man få et filter der virker mod Kalk ??

Ja, det kan man. Men det er ikke bare et lille filter ting man sætter på
hovedledningen, det er en større enhed som ligner en CO2 gas flaske.
Den er ikke billig, hverken i indkøb eller i drift.

-Leon

Fra : Armand

Dato : 29-07-08 19:06

Leon Hulstrøm skrev:

> Ja, det kan man. Men det er ikke bare et lille filter ting man sætter på
> hovedledningen, det er en større enhed som ligner en CO2 gas flaske.
> Den er ikke billig, hverken i indkøb eller i drift.

Og hvorfor må man ikke montere et sådant?

Man kan da næsten ikke se en cafe der ikke har en sådan på deres
cappuchino-maskine, og den kaffe-automat der er opstillet på min
arbejdsplads har også ét :-/

Et alternativ kunne være en magnet-kalkspalter :-/

--
Armand.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 29-07-08 21:59

> Og hvorfor må man ikke montere et sådant?

Der er et reglsæt der siger, at man ikke må sætte den på drikkevandsiden,
uden tilladelse fra vandværket/kommunen.
Jeg er vel og mærket noget, jeg har fået af vide, af en i den branche
(vandrensning)

> Man kan da næsten ikke se en cafe der ikke har en sådan på deres
> cappuchino-maskine, og den kaffe-automat der er opstillet på min
> arbejdsplads har også ét :-/

Det er korrekt, vi har også en til vores kaffeautomat.

> Et alternativ kunne være en magnet-kalkspalter :-/

De virker bare ikke tilfredsstillende, de gør kun kalkstykkerne mindre, de
fjerner dem ikke.

-Leon

Fra : Armand

Dato : 29-07-08 22:33

Leon Hulstrøm skrev:

> [...]
>
> Det er korrekt, vi har også en til vores kaffeautomat.

> De virker bare ikke tilfredsstillende, de gør kun kalkstykkerne mindre, de

Hvis man monterer præventivt og ikke som helbredelse, er det vel en
anden sag!

--
Armand.

Fra : Torben

Dato : 29-07-08 21:51

> [...]
> hovedledningen, det er en større enhed som ligner en CO2 gas flaske.
> Den er ikke billig, hverken i indkøb eller i drift.

Det er ok hvis det virker, har du evt. et link eller noget mere info.

Har hørt at kalkspaltere ike virker ???

-TT

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 29-07-08 22:01

feks denne: http://www.vandfilter.com/?cat_id=29&head_id=0

> Har hørt at kalkspaltere ike virker ???

Du har hørt rigtigt :-/

-Leon

Fra : TGJ

Dato : 30-07-08 09:53

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Sådan en holder 5år hos os,

Er den så lige så medtaget som denne?

Jeg har svært ved at tro at min den gamle er skiftet for 8 år siden.

Det tog 1 hel dag at få den ud. Gevindet på den var 3/4 " with worth ( ahh
de kære englændere), så der var gang i Storm P løsninger :) Endte med at
bruge en glidehammer ( købt i biltema) samt min lille Rothenberg gasbræder
til at varme den godt op med.

Her ud over blev der skiftet en sikkerhedventil (10 bar) der heller ikke har
virket ( uvidst hvor længe), så nu skulle det køre.

Thomas

Som har skiftet VVS montør

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 06-08-08 07:08

> Er den så lige så medtaget som denne?

Nej ikke helt, den var ikke helt væk, men den havde ikke holdt 1 år til.
De forsvinder heldigvis ikke lige så hurtigt som på vores båd (2år).

> Jeg har svært ved at tro at min den gamle er skiftet for 8 år siden.

Det er den sikkert heller ikke, det er ofte den originale der sidder i.
Og der er ikke noget mystisk i det, for der er ingen der fortæller at den
skal skiftes.
95% af fam.dk ringer til VVS'eren når sikringen går !! og så er det altså
forsent.

> [...]
> bruge en glidehammer ( købt i biltema) samt min lille Rothenberg gasbræder

Ja, de kan sidde godt fast. Eller altervativt man slæber sig halvt ihjel på
en 110L der vejer 80kg

> Her ud over blev der skiftet en sikkerhedventil (10 bar) der heller ikke
> har virket ( uvidst hvor længe), så nu skulle det køre.

Jeg var også så let sindig at ville afprøve alt da jeg købte huset,
sikkerhedsventilen lukkede aldrig igen :-/ ....
Så det gamle vægt-log system blev erstattet med en ny.

-Leon

Fra : Armand

Dato : 07-08-08 00:44

TGJ skrev:

> Det tog 1 hel dag at få den ud. Gevindet på den var 3/4 " with worth ( ahh
> de kære englændere), så der var gang i Storm P løsninger...

Alle rørgevind er koniske withworth-gevind, så ikke noget sært dér!

StormP-løsninger? Var det ikke bare et spørgsmål om tilstrækkeligt
kraftigt værktøj, á en halv-meters rørtang til den (typiske) firekantede
top på proppen med anoden??

--
Armand.

Fra : TGJ

Dato : 11-08-08 21:09

> StormP-løsninger? Var det ikke bare et spørgsmål om tilstrækkeligt
> kraftigt værktøj, á en halv-meters rørtang til den (typiske) firekantede
> top på proppen med anoden??

Nej
For "Proppen" havde både udvendigt og indvendigt gevind, dvs udvendigt
kontakt til selve beholderen og indvendigt til anode, således at når man
havde skruet proppen af fulægte anoden ikke med !

Endte med at slibe det udvendige gevind ned herefter bore en 6 mm hul i
proppen. En 6 mm rustfast skrue igennem, glidehammer på + lille gasbrænder,
så skete der noget.

Thomas

P.S. til at løsne proppen blev der brugt en slagnøgle. Den store rørtang
kunne jeg ikke komme til med