Dyrt!
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 26-07-08 20:22

Noget af det man, som husejer har brug for, koster alt for meget herhjemme.
Vi har været i færd med at udbedre vores hussokkel: Grave den fri, fuge og
udbedre alle defekter i den lemfældigt udførte sokkel og opsat nupret
sokkelplade.
En sådan plade (20 x 2 meter) forlangte de to største hjemlige
byggemarkeder henholdsvis 1700,- og 2400,-incl. moms. I et tysk katalog fra
Bauhaus koster denne vare kun kr 600,-. Så jeg kørte derned for at købe den
der. Besparelsen kunne rigeligt betale benzinudgiften m.m..
Desværre havde de den ikke på lager, men en flink ekspedient henviste os til
et nærliggende byggemarked. De var leveringsdygtige og prisen var endnu
billigere: kr. 420! Moms inkludret.
Hvordan kan det være, at der er så stor forskel?
Mvh
Aksel

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 26-07-08 20:55

> Hvordan kan det være, at der er så stor forskel?

I Tyskland er økonomien ikke på kogepunktet, der er faktisk en
arbejdsløshedsprocent på 10-12%. Der ud over er det 6% i moms-forskel + at
skatten ligger fra 24-42% (virksomheds-skatten kender jeg ikke) og alle de
sociale bidrag er anderledes for tyske virksomheder.

Forskellen på DK & D berettiger ikke i min verden, en pris forskel på
100-300%, der er dog enkelte ting hvor DK er anderledes, det er især vedr.
garanti & reklamation, det betaler vi dyrt for.

Jeg sparede selv over 30k på at købe isolering, træplader, gipsplader,
lægter og reglar i tyskland, set i forhold til billigst tilbud (stark), dog
kan enkelte net-butikker leverer isolering til samme pris, ved køb over 5
paller.

Mvh
Leon

Fra : TGJ

Dato : 26-07-08 21:51

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lægter og reglar i tyskland, set i forhold til billigst tilbud (stark),
> dog kan enkelte net-butikker leverer isolering til samme pris, ved køb

Kan man bare køre derned og hente så store mængder?

Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-07-08 22:16

TGJ wrote:

> Kan man bare køre derned og hente så store mængder?

Hvis du kan have det på/i vognen. Men bliver du stoppet af tolden ved
grænsen, koster det - moms.

Erik Ginnerskov

Fra : Max

Dato : 26-07-08 22:44

Hej Erik

> Hvis du kan have det på/i vognen. Men bliver du stoppet af tolden ved
> grænsen, koster det - moms.

Da ikke hvis man selv indføre vare til eget brug.

--
Mvh Max

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 26-07-08 23:38

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kan have det på/i vognen. Men bliver du stoppet af tolden ved
> grænsen, koster det - moms.

Det er ikke korrekt, man skal ikke betale moms andet end i købslandet og der
er ingen grænse for mængde og værdi, når det gælder byggematerialer.
Jeg fik tilbud fra 3 danske byggemarkeder og 2 tyske, derefter kørte jeg til
tyskland og kikkede på varen, betalte og materialerne kom 1 uge efter.
Som privat person er det problemfrit at handle i EU, man skal dog passe på
evt. told og stk.afgifter, men disse er der ikke på bygge materialer.

Dog skal man passe lidt på med størrelser og dimensioner, tyskerne bygger
lidt anderledes. nå ja, og så skal man lige lære lidt "bygge-tysk".

-Leon

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 07-08-08 06:34

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du kan have det på/i vognen. Men bliver du stoppet af tolden ved
> grænsen, koster det - moms.

øhh, vi er i EU, du skal ikke betale moms, så længe det er til eget forbrug
--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Armand

Dato : 27-07-08 02:43

Leon Hulstrøm skrev:

> ...... Der ud over er det 6% i moms-forskel

Ganske sandt; men folk regner ofte dét for at udgøre en 6% besparelse,
hvilket det ikke gør!
En vare til grundprisen 100kr koster syd for grænsen 119kr og nord for
grænsen 125kr - Forskellen på 119 og 125udgør (kun) 5%!
De sølle 5% er forøvrigt ikke særligt tunge i de besparelser der er ved
at handle i Tyskland: Alle grænse-shops'ne har 3x24 dåser "mærke"-colaer
til højest 120kr og jævnligt så lidt som 100kr, hvilket giver 1,66kr
stk, eller en literpris på 5,-kr - Den forske der er derfra og til selv
danske tilbuds-priser skyldes hverken moms eller punktafgift, men slet
og ret at vi danskere gennem lang tid er blevet vænnet til at sådanne
ting er dyre og at vi bare må betale!
Producenter og de handlende flår os slet og ret :-|

--
Armand.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-07-08 06:50

> Forskellen på DK & D berettiger ikke i min verden, en pris forskel på
> 100-300%, der er dog enkelte ting hvor DK er anderledes, det er især vedr.
> garanti & reklamation, det betaler vi dyrt for.

Nu er der bare det, at forskellen mellem mit billigste tyske tilbud og så
dyreste dansk 420 >< 2400 er næsten 600% på denne vare.
Jeg kunne godt lide at se, hvorledes denne uhyrlige avance fordeles. Det er
ikke momsen, der gør den store forskel.
Mvh
Aksel

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 27-07-08 08:21

> [...]
> Jeg kunne godt lide at se, hvorledes denne uhyrlige avance fordeles. Det
> er ikke momsen, der gør den store forskel.

Ja, det er vildt...
Selv i DK kan du finde prisforskelle på både 50 og 100%...
Bare en lille ting som en alm. 900x2000 formpresset dør, jeg gav 720,-
komplet og listeprisen er 1250,-
Pinotex Base 10L (ja vi går og træbeskytter) vejl.pris 1250,- forretnings
pris 990,- betalte 750,-
Det lyder jo så ikke af meget, men når man bygger et nyt træhus så spares
der let 5000,- bare på maling.

Jeg har under hele byggeriet ikke haft nogen byggekonto der giver sølle
5-10%, jeg har opnået bedre kontant-rabatter hver gang.
Men så skal man også være både krejler og krammer hver gang, og være parat
til at gå ind til naboen hvis du ikke får det du vil have.

Jeg vil lige tilføje, at der ikke er købt småt ind... feks var Stark til at
handle med, da jeg skulle bruge 20000stk DuraSpin skruer på bånd.

Så hvis man har et større projekt og forretningen har alle varene på
hylderne, så er de også til at handle med.
(Husk at 10 paller isolering, 4 paller træplader, 4 paller gips, 2x100
lægter, 100 reglar, 200m2 tagplader, døre & vinduer mm, fylder en del på
græsplænen)
Portioner af 3 gipsplader og 15 lægter får man ikke mange procenter på.

Det er feks ofte sværere at prutte hos XL end hos Stark, der er også rigtig
god fidus i at handle med samme person hver gang.

-Leon

Fra : TP

Dato : 27-07-08 07:52

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> fra Bauhaus koster denne vare kun kr 600,-. Så jeg kørte derned for at
> købe den der. Besparelsen kunne rigeligt betale benzinudgiften m.m..¨....

Jeg kan kun give dig ret i dine betragtninger. I flensburg ligger forøvrigt
Praktiker.de lige ved siden af - der tit har 20% på alle varer.

Og ja byggemarkeder tjener godt herhjemme. Jeg bor i en by med 2000
indbyggere, og her er vores lokale byggemarked ved at udvide for 2. gang, så
den nu kommer op i størrelse med en pæn bilka. Og alle nabobyerne har også
et byggemarked. Jeg tror de tjener godt, hvilket de rabattare man kan
tiltuske sig deroppe også bevidner

Vedr tyskland, så er det ikke kun byggevarer det gælder. Min kone gik amok
i økoshop i Hamburgs måske dyreste shoppingcenter. Alligevel kunne hun
(efter hendes udsagn) spare 40% - DET blev dyrt

MEn jeg kunne fortsætte : Tøj, Arbejdskraft (fx værksteder), Mad, VVS
artikler osv. Og lig hertil varer vi har afgifter på herhjemme såsom
CD'ere.

Jeg gider efterhånden ikke køre der ned så tit mere, men det meste kan man
sagtens få sendt herop...

Fra : Svend Spanget

Dato : 27-07-08 08:50

Aksel Pedersen <akselp@hotmail.com> skrev:
>en flink ekspedient henviste os til
>et nærliggende byggemarked. De var
>leveringsdygtige og prisen var endnu
>billigere: kr. 420! Moms inkludret.

Hej Aksel,
hvad hedder det byggemarked og hvor ligger det?

Venlig hilsen
Svend

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-07-08 15:38

"Svend Spanget (slet UNW85)" <spanget@UNW85virker.ikke> skrev i en
meddelelse news:12171453730.702618587871559@dtext.news.tele.dk...
> Aksel Pedersen <akselp@hotmail.com> skrev:
>
> Hej Aksel,
> hvad hedder det byggemarked og hvor ligger det?

Det hedder KBH - Dethlefsen
Ligger lige overfor Förde Park
Mvh
Aksel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-07-08 03:54

On Jul 26, 9:21 pm, "Aksel Pedersen" <aks...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> billigere: kr. 420! Moms inkludret.
> Hvordan kan det være, at der er så stor forskel?

Det er efterhånden alment kendt, både i branchen, blandt gør det selv
folk og konkurrencestyrelsen at der er alt for lidt konkurrence på
byggematerialer i DK.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....