Naur
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-07-08 12:21

Hej

Vi skal bruge to naur til vores hæk. Men man kan næsten altid kun købe
dem i bundter med 25 eller opefter.

Er der nogen der ved hvor vi kan købe to planter, gerne lidt høje?
Gerne omkring Randers, Viborg, Århus.

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-08 13:31

On Fri, 25 Jul 2008 13:21:13 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Vi skal bruge to naur til vores hæk. Men man kan næsten altid kun købe
>dem i bundter med 25 eller opefter.
>
>Er der nogen der ved hvor vi kan købe to planter, gerne lidt høje?
>Gerne omkring Randers, Viborg, Århus.

Det kan man formentlig i enhver "rigtig" planteskole. Men lige nu kan du
få store problemer med at opdrive den slags. Det er ikke sæson for
hækplanter, og da naur samtidig ikke bruges som prydbusk eller er særlig
brugt som hæk længere, bliver det nok svært at finde før til efteråret.
Nogle steder har de liguster, bøg og spiræa i potter, netop til
efterplantning i gamle hække. I potter fordi de så bliver større end
normale hækplanter og fordi de kan sælges hele sommeren, når folk lige
står og mangler den her ene liguster til at lappe hullet i hækken.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-07-08 14:28

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> [...]
> normale hækplanter og fordi de kan sælges hele sommeren, når folk lige
> står og mangler den her ene liguster til at lappe hullet i hækken.

Vi kan også sagtens vente til efteråret. Så vi venter bare. Det er
også et rigtigt dårligt sted til en hæk. Lige op mod nordsiden af et
skur. Så der er mørkt og fugtigt. Ikke noget under, at tingene dør.

Er der nogle andre hækplanter, som bedre kan klare betingelserne?
Gerne noget med nogle blomster i, for så kan vi da bare plante noget
andet der.

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-08 16:11

On Fri, 25 Jul 2008 15:27:57 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der nogle andre hækplanter, som bedre kan klare betingelserne?
>Gerne noget med nogle blomster i, for så kan vi da bare plante noget

Hvis der er _meget_ mørkt kunne man måske overveje buksbom i stedet. De
trives lidt bedre i skygge.
Jeg kan ikke komme i tanke om noget med blomster som vil være godt. De
fleste blomstrende buske vil ikke blomstre særlig flot hvis der er meget
mørkt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-08 13:34

<news@trinekc.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvor vi kan købe to planter, gerne lidt høje?
>Gerne omkring Randers, Viborg, Århus.

Glemte lige:
Jeg kender ikke så meget til planteskolerne deromkring, men der er i
hvert fald Roeds planteskole ved randers og Asmild plantecenter ved
Viborg.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-07-08 14:31

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Jeg kender ikke så meget til planteskolerne deromkring, men der er i
> hvert fald Roeds planteskole ved randers og Asmild plantecenter ved
> Viborg.

Asmild ligger lige hvor vi kommer forbi jævnligt på vej på
familiebesøg.

Men hvis du lige kender nogle steder i Nordjylland, der har Naur, så
sig endelig til. Med forældre i Biersted sker det jo at vi kommer den
vej. Specielt efter at de er blevet bedsteforældre ser de gerne at vi
kommer i både tide og utide. :)

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-08 16:09

On Fri, 25 Jul 2008 15:30:31 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>sig endelig til. Med forældre i Biersted sker det jo at vi kommer den
>vej. Specielt efter at de er blevet bedsteforældre ser de gerne at vi

På min arbejdsplads ligger vi inde med naur nu. Ikke store, kun
50-80'ere. Men det er altså ikke tid at plante sådan nogle, i hvert fald
ikke nu hvor vi har op mod 30 grader.

Men hvis det haster ...... nogle gange er det bedre at få tingene fra
hånden når man lige har kig på dem.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Heidi

Dato : 27-07-08 09:42

Mads Lie Jensen wrote:

> Glemte lige:
> Jeg kender ikke så meget til planteskolerne deromkring, men der er i
> hvert fald Roeds planteskole ved randers og Asmild plantecenter ved
> Viborg.

Vinkel Planteskole lidt udenfor Viborg kan også anbefales.
http://www.vinkelplanteskole.dk/
Vi har rigtige gode erfaringer med stort set alt vi har købt derude, og
især med vores ligusterhæk som vi plantede for to år siden i påsken, og
som allerede er omkring 180 cm høj de højeste steder.
Asmild plantecenter har også nogle gode ting, men umiddelbart synes vi
de virker noget dyre.

--
Heidi