Galvanisering - Varm kontra EL
Fra : Ole V Jensen

Dato : 22-07-08 21:46

Hej

Jeg skal bygge nyt værksted i en trækonstruktion, og skal således have
bundremmen forankret til fundamentet.
Det skal foregå ved at støbe et gevindjern ned i fundamentet, og
derefter fæstne bundremmen med bolte.

Men skal jeg bruge varm- eller el-galvaniseret gevindjern?

Prisforskellen er til at føle på, da varmgalvaniseret er 2 - 2 1/2 gange
så dyrt. Prisforskellen i alt bliver ca. 1.200,- for gevindjernene
alene.

Det hele jo bliver gemt væk i konstruktionen og kommer således ikke i
kontakt med vand - forhåbentlig ikke.

mvh
Ole-J

Fra : Ole R

Dato : 23-07-08 07:15

Den Tue, 22 Jul 2008 22:46:26 +0200 skrev Ole V Jensen:

> [...]
> alene.
>
> Det hele jo bliver gemt væk i konstruktionen og kommer således ikke i

El galvanisering er intet værd. Bare se på de skruer, man får med dem, de
er væk bare der kommer fugt til dem. Der er en grund til at de er så
meget billigere end varmgalvanisering.

/Ole

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 23-07-08 12:02

"Ole R" <ole.ryo@HUND!gmail.com> skrev i en meddelelse

> El galvanisering er intet værd. Bare se på de skruer, man får med dem, de
> er væk bare der kommer fugt til dem. Der er en grund til at de er så
> meget billigere end varmgalvanisering.
>
> /Ole

Hvorfor ikke vindtrækbånd? Det må da være meget billigere, og er varmgalv.
Det lyder som en avanceret løsning, der måske ikke helt er brug for
Mvh
Mads

Fra : Ole V Jensen

Dato : 23-07-08 12:17

Mads Kristiansen <tager.ingen.chancer@webspeed.dk> wrote:

> Hvorfor ikke vindtrækbånd? Det må da være meget billigere, og er varmgalv.
> Det lyder som en avanceret løsning, der måske ikke helt er brug for
> Mvh
> Mads

Det er selvfølgelig også en mulighed, men de skal vel fæstnes på den
øverste rem, og så står hele konstruktionen jo lidt løst så længe.
Jeg synes min måde er god nok, specielt da min svoger har gjort det på
samme måde.

mvh
Ole-J

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-07-08 12:49

"Ole V Jensen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> øverste rem, og så står hele konstruktionen jo lidt løst så længe.
> Jeg synes min måde er god nok, specielt da min svoger har gjort det på

Hvis du ikke har noget imod at spilde nogle tusser på værdiløs skyden
gråspurve med kanoner, så brug da bare den metode. Messing holder
ualmindeligt godt men du kan jo også bruge rustfrit.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 23-07-08 10:10

On 23 Jul., 13:17, n...@available.dk (Ole V Jensen) wrote:

> [...]
> øverste rem, og så står hele konstruktionen jo lidt løst så længe.
> Jeg synes min måde er god nok, specielt da min svoger har gjort det på

Der er vel en grund til at trækbåmd har fat i taget, der er ikke
meget ved at nederste rem står tilbage hvis resten er blæst væk ;)

Ku du ikke ikke bruge træk bånd og så bare skrue nederste rem fast
med
expansion bolte eller lign.?

-Lasse

Fra : Ole V Jensen

Dato : 23-07-08 19:16

<langwadt@fonz.dk> wrote:

> [...]
> meget ved at nederste rem står tilbage hvis resten er blæst væk ;)
>
> Ku du ikke ikke bruge træk bånd og så bare skrue nederste rem fast

Nederste rem skal stå ovenpå nogle leca-blokke, så det er en af grundene
til at jeg vil have den forankret nede i betonen underst.

Tagkonstruktionen (fladt tag med tagpap) skal jo bare fæstnes til den
øverste rem, for det hele bliver jo skruet sammen.

mvh
Ole-J