Er der en elektriker til stede?
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-07-08 19:54

Hvordan gør man det korrekt:

Der er ekstraisoleret, og nogle afbrydere kan ikke nå kablerne, eller
omvendt. Man trækker vel ikke nye kabler for at nå 10 cm ekstra?

--
Niels

Fra : Hauge

Dato : 22-07-08 19:59

Niels P Sønderskov wrote:
> Hvordan gør man det korrekt:

I dk.teknik.el findes en masse "kloge" folk, der ved en masse om det.
Men er ret sikker på at kablerne *ikke* må samles..

Mvh Hauge

Fra : Martin Bak

Dato : 22-07-08 20:06

> I dk.teknik.el findes en masse "kloge" folk, der ved en masse om det.
> Men er ret sikker på at kablerne *ikke* må samles..

Det kan de nu godt, men det rigtige er at trække nye kabler samtidig med at
man efterisolerer. Det er ikke gratis at få svejset og krympet alle
kablerne, det ville sikkert være billiger (og bedre) at have skiftet dem ud
først.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-07-08 21:00

Hauge skrev:

> I dk.teknik.el findes en masse "kloge" folk, der ved en masse om det.

Takker. Mon ikke det er for simpelt for så kloge folk?

--
Niels

Fra : Ole V Jensen

Dato : 22-07-08 21:33

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Men er ret sikker på at kablerne *ikke* må samles..

Det tror jeg godt de må, men jeg tror også det skal ske i en samledåse.

Men jeg tror kun.

mvh
Ole-J

Fra : Hauge

Dato : 23-07-08 05:16

Ole V Jensen wrote:
> Men jeg tror kun.

Dem er der mange af, også derfor jeg henviste til el-gruppen, så er der da
en mulighed for et rigtigt svar, selvom de heller aldrig er enige om noget.

/Hauge

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 26-07-08 13:15

"Ole V Jensen" <not@available.dk> skrev i meddelelsen

> Det tror jeg godt de må, men jeg tror også det skal ske i en samledåse.
>
> Men jeg tror kun.

Man skal ikke tro men vide, når man roder med el

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-08 20:02

Niels P Sønderskov wrote:
> Hvordan gør man det korrekt:
>
> Der er ekstraisoleret, og nogle afbrydere kan ikke nå kablerne, eller
> omvendt. Man trækker vel ikke nye kabler for at nå 10 cm ekstra?

Fik det selv lavet engang, hvor elektrikeren forlængede dem. Jeg tror han
splejsede et stykke i og krympede samlingen.

Er _ret_ sikker på at du ikke selv må gøre det...

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-07-08 21:06

Trekroner skrev:

> Fik det selv lavet engang, hvor elektrikeren forlængede dem. Jeg tror han
> splejsede et stykke i og krympede samlingen.
>
> Er _ret_ sikker på at du ikke selv må gøre det...

Tak. Jeg ved godt man ikke må noget, så det var mest for at kunne
kontrollere at elektrikeren gør det rigtigt

Det er også udvendigt, så det er rent fy, fy.

Faldt i øvrigt i snak med en gammel gut da jeg var på indkøb efter
kontakterne. Han havde været udsat for en af de autoriserede, der havde
lavet en fejl ved tilslutning at et komfur. I stedet for at rette fejlen
rigtigt havde han så fikset hfi-relæet så det ikke slog fra. Til gengæld
fik man stød når man legede gastronom.

--
Niels

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-07-08 20:28

Niels P Sønderskov wrote:

> havde lavet en fejl ved tilslutning at et komfur. I stedet for at
> rette fejlen rigtigt havde han så fikset hfi-relæet så det ikke slog
> fra. Til gengæld fik man stød når man legede gastronom.

Den mand burde have været politianmeldt for at bringe andres liv i
overhængende fare (både elektrisk stød og brandfare). Det er ikke alene
hamrende forbudt hvad han lavede, det er også pissefarligt.

Erik Ginnerskov

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-07-08 21:57

Erik Ginnerskov skrev:

> Den mand burde have været politianmeldt for at bringe andres liv i
> overhængende fare (både elektrisk stød og brandfare). Det er ikke alene
> hamrende forbudt hvad han lavede, det er også pissefarligt.

Jeg udtrykte også min dybeste medlidenhed med offeret (som dog
overlevede). Og vi var enige om ikke at give håndværkere alt for stor
kredit. Jeg skal skåne publikum for mine opleveler med auto-mekanikere.

--
Niels

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-07-08 21:20

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er ekstraisoleret, og nogle afbrydere kan ikke nå kablerne, eller
> omvendt. Man trækker vel ikke nye kabler for at nå 10 cm ekstra?

Hejsa...

Man kan godt forlænge ledningerne, det skal bare gøres rigtigt.
Det de fleste gør forkert, er at de bruger den gamle loftdåse, det måes man
ikke.
Der SKAL være rør og ledningsaflaster i dåsen.

Derfor...

Fjern evt. den gamle dåse, for læng kabel (med krympemuffer), op med ny PL
loftdåse (og nej man må ikke bruge en forfra dåse i loftet).

Mvh
Leon

Fra : Tomas .

Dato : 23-07-08 10:28

Leon Hulstrøm <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev:

> [...]
>bruger den gamle loftdåse, det måes man
>ikke.
>Der SKAL være rør og ledningsaflaster i dåsen.

Hvad pokker er en "forfra dåse"?

--
Mvh.

Tomas

Fra : Carsten

Dato : 23-07-08 10:55

"Tomas ." <huttelbuttel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad pokker er en "forfra dåse"?

Den hedder sådan fordi ... hvis man bruger den så er det bare at starte
forfra !!

nej, det gasss, se her:

http://www.el-grossisten.com/pi/Forfra_d%C3%A5se_1_modul_2232_.aspx

Carsten

Fra : Tomas .

Dato : 23-07-08 21:12

Carsten <carsten@noexists.dk> skrev:
>"Tomas ."
> [...]

Det kunne det jo ellers godt have været

>http://www.el-grossisten.com/pi/For
>fra_d%C3%A5se_1_modul_2232_.aspx

Takker, det hjalp på forståelsen!

--
Mvh.

Tomas

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 26-07-08 13:14

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hvordan gør man det korrekt:
>
> Der er ekstraisoleret, og nogle afbrydere kan ikke nå kablerne, eller
> omvendt. Man trækker vel ikke nye kabler for at nå 10 cm ekstra?

Jo, man må ikke bare forlænge de gamle
--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-08 13:39

Den 26/07-2008 klokken 14:14, skrev
"Calle e mann fro Synnejylland" <snyd@mail.ha>
i <488b153f$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jo, man må ikke bare forlænge de gamle

Er det ikke dette, de fleste elektrikere gør i dag med pressemuffer og
krympeflex?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-07-08 14:45

snabela punktum skrev:
> Den 26/07-2008 klokken 14:14, skrev

> Er det ikke dette, de fleste elektrikere gør i dag med pressemuffer og
> krympeflex?

Måske er der særlige regler i Sønderjylland

--
Niels

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 07-08-08 06:10

"Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk" skrev i meddelelsen
> Den 26/07-2008 klokken 14:14, skrev

> Er det ikke dette, de fleste elektrikere gør i dag med pressemuffer og
> krympeflex?

Jo, men med "ikke bare" tænkte jeg på alle dem der lige sætter et par muffer
på og fortsætter.
Kan godt se det skulle have været uddybet bedre

--
Venlig hilsen
Calle.