Navneskilte til planter i haven
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 21-07-08 10:01

Jeg er på jagt efter nogle gode, pæne og holdbare navneskilte til haven -
især køkkenhaven. At sætte frøposen på en pind er ikke særligt holdbart
efter nogle ugers påvirkning af vind og vejr.

Jeg spurgte på min planteskole forleden, men de havde kun nogle smalle
pinde. Jeg vil have nogen hvor der er plads til at skrive navnet incl. det
latinske navn, samt evt. såtidspunkt m.v.

Det aller bedste ville være, om jeg kunne printe med inkjetten, men det
forgår jo i lys og fugt. Findes der printerløsninger?
--
/ Mikkel

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-07-08 10:33

Mikkel Mikkelsen <mikkel@mikkelserver.invalid> writes:

> [...]
> pinde. Jeg vil have nogen hvor der er plads til at skrive navnet incl. det
> latinske navn, samt evt. såtidspunkt m.v.

Undskyld at dette indlæg kan opfattes som reklame.

Men jeg vil bare sige, at mine forældre sælger nogle spyd i zink, hvor
der er plads til at skrive både navne og såtidspunkt hvis man bruger
en CD-tusch.

Jeg mener de koster 3 eller 5 kroner stykket. Deres butik ligger i
Biersted i Nordjylland.

Mvh Trine

Fra : Keld Nygaard

Dato : 21-07-08 11:33

> Jeg er på jagt efter nogle gode, pæne og holdbare navneskilte til haven -
> især køkkenhaven. At sætte frøposen på en pind er ikke særligt holdbart
> efter nogle ugers påvirkning af vind og vejr.

Hvad med at laminere frøposerne?

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-08 11:34

On Mon, 21 Jul 2008 11:00:38 +0200, Mikkel Mikkelsen
<mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

> [...]
>
>Det aller bedste ville være, om jeg kunne printe med inkjetten, men det
>forgår jo i lys og fugt. Findes der printerløsninger?

Du kan få etiketter til printere - dog ikke inkjet (de er ofte ikek
vandfaste.) Dvs. du skal have en laserprinter. Den skal også kunne køre
papiret næsten lige igennem sig, uden at det skal bukkes for at komme ud
igen. Oki-printere anbefales til dette.

Problemet er så bare at etiketterne er relativt dyre - eller, ikke som
sådan pr. stk, men de sælges kun i hele kasser som let koster omkring en
tusse.

Man kan få almindelige hvide stiketiketter i vist nok 20x2 cm, der er
plads nok til at skrive hvad du har behov for. Din lokale planteskole
kan sikkert få dem hjem til dig, men igen skal du regne med at tage en
hel kasse - 1000 stk. Pris nok omkring 500 kr.
Med en Penol 777 eller 775 kan man få skriften til at holde i godt et
års tid på disse etiketter.

Til etiketter på blivende planter ude i min have, altså, dem som skal
holde i mange år, bruger jeg et stykke plastikpersienne hvorpå jeg
sætter en etiket skrevet på en Brother-labelprinter. Brother laver noget
specielt lamineret tape til deres maskiner, og det holder rigtig godt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 21-07-08 14:24

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
>
> Det aller bedste ville være, om jeg kunne printe med inkjetten, men det
> forgår jo i lys og fugt. Findes der printerløsninger?

Jeg har set min nabo bruge persiennestumper. Persienner er af metal, og
findes i forskellige farver. De klippes i passende længder, og så er der
mærkesedler til flere år.
Jeg kan ikke huske om hun blot skrev med blyant, eller med en permanent pen.

God fornøjelse

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-07-08 17:54

On Mon, 21 Jul 2008 15:23:41 +0200, Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk>
wrote:

> [...]
>mærkesedler til flere år.
>Jeg kan ikke huske om hun blot skrev med blyant, eller med en permanent pen.

plastikpersienne klippet i passende stykker, og skriv med blyant, det
modstår regn.
mvh Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-07-08 22:29

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev

> plastikpersienne klippet i passende stykker, og skriv med blyant, det
> modstår regn.

Kan kun anbefale at man bruger en permanent pen, det holder super, og
persiennen skal være malet alu.

Hvis man er til genbrug, kan man skrive på rå alustrimler, eller
PVCstrimler, det holder sæsonen ud, og så kan man tørre det af med acetone
og genanvende dem. Men jeg bruger persiennen, de smalleste strimler på 1-1,5
cm har jeg lært at bukke lidt mere end de er, op til midten, så kan de
trykkes ned i relativt hård jord uden at bøje.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 21-07-08 17:58

On Mon, 21 Jul 2008 15:23:41 +0200, Jørgen wrote:

> [...]
> mærkesedler til flere år.
> Jeg kan ikke huske om hun blot skrev med blyant, eller med en permanent pen.

Mads nævnte også persiennestumper, men sådan nogen har man jo ikke
tilfældigvist liggende. Køber jeg bare en billig persienne i Harald Nyborg
og slagter den? Ja undskyld, hvor dumt kan man spørge
--
/ Mikkel

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-07-08 18:26

On Mon, 21 Jul 2008 18:57:39 +0200, Mikkel Mikkelsen
> [...]

>tilfældigvist liggende. Køber jeg bare en billig persienne i Harald Nyborg
>og slagter den? Ja undskyld, hvor dumt kan man spørge
Affaldscontainer, genbrugsplads, hvis du har en/flere der er for lange
så snup de to tre nederste mv. mv.
mvh Ebbe

Fra : Jens

Dato : 21-07-08 22:24

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det aller bedste ville være, om jeg kunne printe med inkjetten, men det
> forgår jo i lys og fugt. Findes der printerløsninger?

Jeg har selv overvejet at bruge en Dymo, hvilket fungerer fint til
postkassen
Klæberen holder fint, selvom det regner og skriften er ikke "bleget" af
solen.
Hvis man bruger den slags dymo-strimmel med hvid baggrund og så bare ligger
strimlen dobbelt rundt om en plantestængel, så fungerer det vel?

Vh. Jens