Lyskasse af lecablokke
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 16-07-08 15:47

Hej
Har stillet samme spørgsmål i dk.bolig, uden held, så prøver lige her også

Skal til at lave en ny lyskasse og overvejer at lave den af lecablokke som
så pudses op bagefter. Nogen der har erfaring / tips og råd ifb. med det?

Hvordan skal blokkene forankres til selve soklen / skal alle blokkene
forankres

Skal der laves afløb i? Den er ca. 30x80 cm og vender mod nord.

Vh
Carsten

Fra : Djæar Ar

Dato : 16-07-08 17:49

Karen Stricker & Carsten Axelsen <strixelsenfjern@mail.dk> skrev:
>Hej
>Har stillet samme spørgsmål i
>dk.bolig, uden held, så prøver lige her også

> [...]

Hej Carsten

Hvis jeg var dig ville jeg bruge fundablokke som du kan forankre
ved at bore nogle rundjern Ø10 ned i soklen, samt lægge jern i
rillerne mellem skifterne.
Blokkene kastes ud og pudses i grus og cement 3:1.

Der skal være afløb i bunden med fald til.

Hilsen Djæar

http://janogmarensside.bcbnet.dk/gronland.htm

Lystfiskeri i Sydgrønland

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 16-07-08 19:27

> [...]
> rillerne mellem skifterne.
> Blokkene kastes ud og pudses i grus og cement 3:1.
>
> Der skal være afløb i bunden med fald til.

Bliver den ikke ret kraftig i "væggene" hvis jeg bruger fundablokke?

Mener du at der skal rundjern lodret ned for hver enkelt sten?

Vh
Carsten

Fra : Martin Bak

Dato : 16-07-08 22:24

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:487e3d73$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Bliver den ikke ret kraftig i "væggene" hvis jeg bruger fundablokke?

Fundablokke fåes i forskellige dimensioner. Jeg er enig i at det er den
rigtige metode. Jeg skal ikke kloge mig på hvordan jernet skal placeres.
Afhængig af belastningsgraden kunne jeg finde få at lave det uden. Det er jo
trods alt en lille skakt der er stivet af via hjørnerne.
Men hvis jeg læser Djæar´s indlæg rigtigt, så anbefaler han at nederste
skifter er forankret nogle få steder i soklen, og at resten at
"bygningsværket" sikres ved vandrette tinder-stænger i samlingerne. Hvis du
endelig vil have så meget stål i, så lad de lodrette gå op og få fat i de
vandrette. Men som sagt, - efter min mening er det overkill...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Keld Nygaard

Dato : 16-07-08 20:31

> Der skal være afløb i bunden med fald til.

Hvis vi skal være helt korrekte, så skal faldet gå FRA afløbet

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-07-08 20:43

Keld Nygaard skrev:

> Hvis vi skal være helt korrekte, så skal faldet gå FRA afløbet

Det var da en særpræget måde at se det på! Fald til eller måske imod et
afløb kan da vist ikke siges bedre. I hvert fald (sic) bliver det noget
skidt hvis Carsten imod alle odds skulle finde på at lade bunden falde
bort fra afløbet, som du prøver at narre ham til.

--
Niels

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-07-08 21:13

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

> [...]
> noget skidt hvis Carsten imod alle odds skulle finde på at lade
> bunden falde bort fra afløbet, som du prøver at narre ham til.

Vidste du ikke at der altid er bagfald, når det er en professionel
der har lagt gulvet/fliserne/hvaddeter rundt om et afløb?

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 16-07-08 21:19

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Vidste du ikke at der altid er bagfald, når det er en professionel
> der har lagt gulvet/fliserne/hvaddeter rundt om et afløb?

Sikke dog et udfald. Var det et øjebliks indfald?

Jeg har hørt en bygningssagkyndig omtale bagfald på en tagrende som
'herregårdsfald'.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-07-08 21:32

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Vidste du ikke at der altid er bagfald, når det er en professionel
> der har lagt gulvet/fliserne/hvaddeter rundt om et afløb?

Det er sgu da ikke en professionel, der har lavet mit badeværelsegulv - der
løber vandet væk fra gulvafløbet i stedet for mod og ned i.

Erik Ginnerskov

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-07-08 22:41

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er sgu da ikke en professionel, der har lavet mit badeværelsegulv - der
> løber vandet væk fra gulvafløbet i stedet for mod og ned i.

Han har altså ikke fået sine penge? (Professionel = en der får penge for
det).

--
Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 16-07-08 22:58

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Han har altså ikke fået sine penge? (Professionel = en der får penge for
> det).

Nej Niels, den holder ikke. Selvom det måske var et forsøg på en morsomhed.
En professionel er en der har faget som sin profession. Om han bliver betalt
for den konkrete opgave eller ej ændrer ikke på den titel.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-08 06:57

Niels P Sønderskov wrote:

> Han har altså ikke fået sine penge? (Professionel = en der får penge
> for det).

Jeg har husets tidligere ejer mistænkt for selv at have lavet gulvet. Alt
andet han selv har lavet i/på huset er hamrende skævt. Og han var /ikke/
murer.

Erik Ginnerskov

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 17-07-08 07:06

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:

> Det er sgu da ikke en professionel, der har lavet mit
> badeværelsegulv - der løber vandet væk fra gulvafløbet i stedet for
> mod og ned i.

Det kan da godt være det er en vittighed der er ved at være over
sidste salgsdato, men det var da en almindelig talemåde i 70-80erne.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 17-07-08 08:05

> [...]
> skidt hvis Carsten imod alle odds skulle finde på at lade bunden falde
> bort fra afløbet, som du prøver at narre ham til.

Hmmmm... Det er jo selvfølgelig med at læse hvad der står, og ikke hvad man
tror der står
Klart at bunden skal falde mod afløbet.. Men derfra skal der så være fald
videre hen til sandfanget...

Hvis jeg skal finde noget der minder om en redningsplanke, så er "Der skal
være afløb i bunden med fald til" heller ikke en helt optimal ordstilling?
Nå, bygones...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu