Nedgravede stolper, eller stolpesko
Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-07-08 12:44

Hej,

Jeg skal til at bygge en 6-kantet pavilion (sidelængde 2 m). Jeg regner med
at bruge stolper i størrelsesordenen 100x100 mm.
Bortset fra noget rækværk, og nogle skråstivere, så kommer der ikke noget
beklædning på siderne. Der kommer et trægulv i, der bl.a. vil være fastgjort
til stolperne.

Spørgsmålet er: Skal de 6 stolper graves ned i 90 cm, og sættes fast med
enten tørbeton eller beton, eller skal jeg støbe nogle stolpesko ned, og
montere stolperne i disse?

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Rainman

Dato : 15-07-08 13:05

Keld Nygaard wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er: Skal de 6 stolper graves ned i 90 cm, og sættes fast med
> enten tørbeton eller beton, eller skal jeg støbe nogle stolpesko ned, og

Lav huller med et hulbor og fyld op med beton. Placer stolpesko i disse
og nivellér ud medens betonen tørrer. Langt den nemmeste og mest
holdbare måde at gøre det på. Jeg plejer at bruge våd beton, men
tørbeton kan vel gå an, men så skal der nok gå en uges tid inden du
starter med selve pavillionen.

Tror du ikke det var klogt at lave et støbepunkt midt under pavillionen?

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-07-08 13:25

> Lav huller med et hulbor og fyld op med beton. Placer stolpesko i disse og
> nivellér ud medens betonen tørrer. Langt den nemmeste og mest holdbare
> måde at gøre det på.
Er det holdbart vurderet ud fra materialernes levetid, eller vurderet ud fra
den øjeblikkelige styrke?
Min frygt ved stolpesko er at konstruktionen kan finde på at vride ved
jordhøjde, hvis der f.eks. er meget sne på taget, og det blæser samtidig.

> Tror du ikke det var klogt at lave et støbepunkt midt under pavillionen?

Pavilionen skal ligge halvvejs på en eksisterende terasse, og halvvejes på
et stykke hvor der er udlagt stabilgrus. Jeg regner derfor med at det er
rigeligt at lave nogle støttepunkter med flise/kiler.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-07-08 14:34

Keld Nygaard skrev:
> [...]
>
> Spørgsmålet er: Skal de 6 stolper graves ned i 90 cm, og sættes fast med
> enten tørbeton eller beton, eller skal jeg støbe nogle stolpesko ned, og

Det kommer vel an på hvor længe man regner med det skal holde. Jeg har
en hel del (trykimprægnerede) stolper gravet ned, som i hvert fald har
stået der i 20 år fra den forrige ejer.

--
Niels

Fra : Armand

Dato : 16-07-08 15:43

Niels P Sønderskov skrev:

> Det kommer vel an på hvor længe man regner med det skal holde. Jeg har
> en hel del (trykimprægnerede) stolper gravet ned, som i hvert fald har
> stået der i 20 år fra den forrige ejer.

I forbindelse med at jeg lagde træ på vores gamle skæve flise-terrasse,
besluttede jeg at flytte flethegnet i den ene ende en halv meters penge
for at udnytte dén plads.
Hegnet har stået der de tyve år jeg har boet her og det var allerede
godt rønnet da jeg flyttede til; men at købe tre nye stolper til det nye
hegn viste sig at være en stor fejl: Selvom de gamle stod i ren jord
(eller formulder sådan en sandfyld hul til over år?) var de ligeså
friske i veddet som de nyindkøbte og ligger nu på lager under min "høje"
terrasse til given brug!

Summa summarum: Trykimpræneret træ angives at kunne holde 20 år i/på
jord, og dét holder så rigeligt stik!

Forøvrigt står mine nye stolper (incl. de korte som terrassen er
monteret på) i huller som jeg vædede grundigt inden brug - Efter
placering af stolpen incl. et par støttebrædder fyldte jeg tør
cementblanding i bunden og sand, der blev stampet, for resten!

--
Armand.

Fra : Preben Kaas

Dato : 15-07-08 17:04

On Tue, 15 Jul 2008 13:44:16 +0200, "Keld Nygaard" <no@spam.dk> wrote:

>Spørgsmålet er: Skal de 6 stolper graves ned i 90 cm, og sættes fast med
>enten tørbeton eller beton, eller skal jeg støbe nogle stolpesko ned, og
> [...]
Det kommer an på hvad du kræver af stabilitet:

Nedstøbte er absolut de mest stabile.

Stolper i stolpesko har en ringe sidestabilitet

Hvis du er interesseret kan jeg maile dig en PDF fil (310 KB) fra Gør
det Selv, som viser adskillige måder at opsætte stolper på samt
fordele og ulemper ved de forskellige muligheder.

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 15-07-08 17:47

Preben Kaas wrote:
> [...]

> det Selv, som viser adskillige måder at opsætte stolper på samt
> fordele og ulemper ved de forskellige muligheder.

Hej Preben.

Vil du vøre sød at bringe et link hvis den ligger tilgængelig på WWW
eller sende en kopi til mig hvis du kan umskrive min returadresse til
noget mere fornuftigt som f.eks get2net.dk.

/Lars

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-07-08 19:46

> Det kommer an på hvad du kræver af stabilitet:
>
> Nedstøbte er absolut de mest stabile.
>
> Stolper i stolpesko har en ringe sidestabilitet

Det var lidt det jeg havde på fornemmelsen...

> Hvis du er interesseret kan jeg maile dig en PDF fil (310 KB) fra Gør
> det Selv, som viser adskillige måder at opsætte stolper på samt
> fordele og ulemper ved de forskellige muligheder.

Det må du meget gerne keld () nygaard . eu

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu