Standard højde på håndvask
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 14-07-08 20:51

I hvilken højde (overkant) monterer man normalt en håndvask i et
badeværelse? Er der en DS?

Erik Nielsen - Odense

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-07-08 22:13

"Erik M. Nielsen" <ncw@image.dk> skrev i meddelelsen
>I hvilken højde (overkant) monterer man normalt en håndvask i et
>badeværelse? Er der en DS?

Monter den, så du med lethed kan smide en fod op i vasken. :)

Omkring de 85.

- Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-07-08 18:03

On Mon, 14 Jul 2008 23:12:50 +0200, "Martin Petersen"
<usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote:

>"Erik M. Nielsen" <ncw@image.dk> skrev i meddelelsen
>
>Monter den, så du med lethed kan smide en fod op i vasken. :)
>
>Omkring de 85.
>
>- Martin

Og få bagsmækken over kanten, i mangel af et bidet'
mvh Ebbe

Fra : Armand

Dato : 27-07-08 03:31

Erik M. Nielsen skrev:
> I hvilken højde (overkant) monterer man normalt en håndvask i et
> badeværelse? Er der en DS?

Selvom jeg perifiært er indenfor VVS-branchen bliver jeg dig svar
skyldig, hvorfor jeg heller ikke har svaret før nu. Findes der en given
DS-standard for monteringshøjden er dén nok ikke indexreguleret efter
befolkningens stigende højde gennem tiden :-/

Anledningen til at jeg springer in i tråden på dette sene tidspunkt, er
at jeg siden tirsdag aften har gået rundt med et hekseskud som jeg
pådrog mig da jeg som det sidste inden exit fra overarbejde vaskede
hænder Hændelsen fik denne tråd frem i erindringen, hvorfor jeg
lige siden har små-filosoferet over emnet!
Pågældende bygning er ikke ældre end fra 60'erne, så man kan ikke
forklare den lave montering af håndvaske dér for at skyldes en væsentlig
lavere gennemsnitshøjde dengang,
Omtalte kant af vasken ligger under min skridthøjde (der står 30" som
benlængde i mine jeans!), hvor toliletvasken her i huset ligger i en
højde svarende til at jeg strækker armene ned og berører med hele
håndfladen!
At montere vasken efter ens eget forgodt-befindende er vist ikke helt
ved siden af, og i dén forbindelse ville jég gå ud fra at tuden på
vandhanen skulle være en halv håndsbredde over punktet der fremstår når
man folder hænderne og imaginært vasker dem frit i luften. Vaskens højde
i.f.t. tuden på vandhanen skulle være enkel at udmåle derefter :-/
Det kommer i den sidste ende også an på hvorvidt at de voksne i
husstanden er nogenlunde lige høje!?

Min frue er maler og omkring 160cm høj og kom engang hjem og berettede
om at hun havde været i et privat hjem hvor hun følte sig som dværg:
Beboerne var begge tæt ved 2 meter i højde og for at få en uskadelig
arbejdshøjde i køkkenet var fodsparket under køkkenbordene omkring 25 cm
højt
Den historie frembringer så lige et markant "men": Er man højere, eller
for den sags skyld lavere, end gennemsnittet, bør man være opmærksom på
at en andeledes bord/vask -højde kán være en hurdle ved senere salg :-/

Men "costum-build" er meget in for tiden, så go for it!

--
Armand.