Træstubbe som blomsterbed...
Fra : Henrik Ø

Dato : 05-07-08 15:35

Jeg vil bruge mine 3 træstubbe som jeg har rundt i haven til blomster -
MEN....
Er der nogen der har en genial ide til hvordan jeg får udhulet toppen så jeg
kan plante noget i ???
Glem alt om motorsaven - det kan ikke lade sig gøre ....

Hilsen Henrik

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 05-07-08 15:53

On Sat, 5 Jul 2008 16:35:10 +0200, "Henrik Ø" <Oland@moos.dk> wrote:

> [...]
>kan plante noget i ???
>Glem alt om motorsaven - det kan ikke lade sig gøre ....

Brug gløder som en anden Indianer
mvh Ebbe

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-07-08 15:54

He he, selvfølgelig kan motorsav lade sig gøre.........Det nemt når man
kan..
Men ellers må du igang med et bor rundt hvor du vil have den yderste kant og
derefter et stemmehjern.... i dette vejr kræver det nok ca 30 tuborg for at
opretholde vædskeballancen...god fornøjelse

--
Michael Nielsen

Fra : Henrik Ø

Dato : 05-07-08 16:01

Motorsaven er umulig
Det er jo langs årene så man kommer ingen vejne....

Hvad med at bore en masse huller med et kop bor - og så prygle det i stykker
med en håndøkse

Hvis det skal glødes væk så skal jeg jo lave et kryds men det vil jeg ikke
da jord og vand så løber ud (jeg har prøvet det...

Hilsen Henrik

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-07-08 18:56

Jep, langs årene er ikke problematisk hvis ellers din sav kan skære........

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 05-07-08 16:16

Henrik Ø wrote:

> [...]
> kan plante noget i ???
> Glem alt om motorsaven - det kan ikke lade sig gøre ....

Af de billigste JemogFix brædder byggede jeg en firkantet kasse rundt om
min gamle piletræsstub, malede den pænt hegnsbrun, fyldte med jord og
tilplantede med pelargonier. Nu håber jeg, sikkert naivt, at råd vil
borttære den gamle stub.

mvh
Niels

Fra : Preben Kaas

Dato : 05-07-08 17:16

> [...]

>kan plante noget i ???
>Glem alt om motorsaven - det kan ikke lade sig gøre ....

Hvor dybt regner du med hullet skal være?

En overfræser kunne vel nok hjælpe dig et stykke på vej?

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Henrik Ø

Dato : 06-07-08 08:53

En overfræser kunne måske klare opgaven - men hvor Dybt går sådan en fætter?
Hullet skal kunne rumme en lille fodbold - der skal jo være lidt jord så det
ikke tørrer ud for hurtigt...

Hilsen Henrik

Fra : Hauge

Dato : 06-07-08 09:06

Henrik Ø wrote:
> En overfræser kunne måske klare opgaven - men hvor Dybt går sådan en
> fætter?

Ikke ret dybt, andet end hvis du køber meget specielle jern. Derfor er
forstnerbor det nemmeste og billigste.
Det skruer du bare i en boremaskine, så laver det et hul på 50-60 mm,
afhængig af diameteren på bordet, logisk nok ;) Så laver du bare en flok i
en cirkel og hakker til sidst knolden i midten ud.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 06-07-08 09:07

Hauge wrote:
> Derfor er
> forstnerbor det nemmeste og billigste.

Ja ok, Harald Nyborg er måske ikke det rette sted for store forstnerbor, men
her kan du da se hvad det er:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6125&Grp=&n=10

Mvh Hauge

Fra : Henrik Ø

Dato : 06-07-08 09:08

Ok vil gå på jagt efter sådan et bor.......

Tak for hjælpen.

Hilsen Henrik

Fra : Hauge

Dato : 06-07-08 09:09

Hej
Henrik Ø wrote:
> Ok vil gå på jagt efter sådan et bor.......

Tyder på at billedet ved Harald er væk, så lidt info her:
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/da/products/product_groups/5110_product.html

Mvh Hauge

Fra : Henrik Ø

Dato : 06-07-08 09:25

Hej Hauge..

Det er lige det jeg skal bruge - uden tvivl

Så borer jeg et par huller i siden af stubben så vandet kan løbe ud så
planterne ikke drukner...

Tak for hjælpen.

Henrik

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 13:41

Henrik Ø skrev:
> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

> Ok vil gå på jagt efter sådan et bor.......

Prøv at forhøre dig ved de nærmeste spejdere/FDF'ere: I min tid med
blåfrosne spejderknæ havde vi ihvertfald sådanne á op til ca. Ø50mm til
at bore for ved dyvel-samling af tømmer!

--
Armand.

Fra : Hauge

Dato : 05-07-08 18:58

Henrik Ø wrote:
> Er der nogen der har en genial ide til hvordan jeg får udhulet toppen
> så jeg kan plante noget i ???

Et stort forstnerbor, kan være det staves lidt anderledes
Evt. bore flere huller ved siden af hinanden, og hakke resten væk med et
stemmejern.

Mvh Hauge