Tømme badebassin
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 02-07-08 20:18

Hej.
Jeg skal have tømt vores basebassin på 5000 L.
Der er brugt Poolcare Oxygen tabs som indeholder kaliummonopersulfat samt
Poolcare Activator til behandling af vandet dog er det ca.2 uger siden der
sidst er blevet tilsat noget.
Kan det bruges til vanding af køkkenhave eller frugttræer da jeg ikke gerne
vil hælde 5000 L vand ud i denne tørke. Ellers må græsset jo have noget
vand.
MVH
Niels Peter

Fra : charlotte

Dato : 03-07-08 00:05

Hej Niels Peter

Jeg beklager, men der er kun en vej til at komme af med vandet og det
er i afløbet. Og her er IKKE tale om kloaken der tager regnvand, men
den del af kloaken der går til resningsanlæg. Du har puttet noget kemi
i bassinet, hvis du vander haven eller græsset med med ( og naboen og
alle de øvrige der har sådanne pools) så vil I med tiden forurene
vores grundvand. De havde det oppe og vende sidste år på nogenlunde
denne tid og her var svaret NEJ der må ikke bruges til at vande med

Venlig Hilsen
Charlotte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-07-08 21:32

> [...]
>vores grundvand. De havde det oppe og vende sidste år på nogenlunde
>denne tid og her var svaret NEJ der må ikke bruges til at vande med

Hvorfor ikke? Eller sagt med andre ord: Hvilket af stofferne forventer man
vil kunne give problemer i grundvandet?

Mvh Maria

Fra : charlotte

Dato : 14-07-08 02:15

Hej Maria

Det ved jeg faktisk ikke da jeg ikke har set "databladene" ( Vis mig
dem og jeg har større chance for at udtale mig). Jeg har dog luret på
flaskerne i Harald Nyborg. Og de er mærket med symbolet for giftigt
for naturen. ( død fisk og visner træer)
Jeg ved bare at man udtalte at kunne skade grundvandet. Det lyder for
mig også rimelig logisk, man tilsætter noget kemi for at mindske
bakteriefloraen og man kan derfor ikke forvente at det er helt
udskadeligt. I og med at mængden af disse bassiner er steget så vil en
tømning af alle bassiner i haven med tiden give problemer. Alt vand
der indeholder kemi hører hjemme på rensningsanlægget!
Husk grundvandet er ikke kun vores. Det tilhører også børn, børnebørn
osv.

Hilsen Charlotte

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 14-07-08 09:28

charlotte wrote:

> Alt vand der indeholder kemi hører hjemme på
> rensningsanlægget!

Tja, så får man da hurtigt slået den biologiske del af renseanlægget
ihjel.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Keld Nygaard

Dato : 14-07-08 09:39

> Tja, så får man da hurtigt slået den biologiske del af renseanlægget
> ihjel.

Den mængde kemikalier der kommer er så lille at den ikke påvirker processen.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 14-07-08 18:47

Keld Nygaard wrote:

> Den mængde kemikalier der kommer er så lille at den ikke påvirker
> processen.

Min bemærkning skal ses i forhold til den kategoriske udtalelse om at
*alt vand der indeholder kemi* hører hjemme på renseanlægget. Det
afhænger af hvilke stoffer der er i spildevandet, og i hvilken
koncentration.

Siger "Miljøkemi" dig noget?

Fra : Ole V Jensen

Dato : 14-07-08 22:21

Erik Olsen DK <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
> *alt vand der indeholder kemi* hører hjemme på renseanlægget. Det
> afhænger af hvilke stoffer der er i spildevandet, og i hvilken

Og hvis man skal være sikker på at det havner på rensningsanlægget, så
skal det igennem f.eks. afløbet i badeværelse, køkken eller lignende.
Kloakken kan gå udenom rensningsanlægget, da man flere og flere steder
separerer regnvand udenom.

mvh
Ole-J

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 15-07-08 17:25

Ole V Jensen wrote:

> [...]
> skal det igennem f.eks. afløbet i badeværelse, køkken eller lignende.
> Kloakken kan gå udenom rensningsanlægget, da man flere og flere steder

De fleste kommunale renseanlæg består af en del til mekanisk rensning og
en del til biologisk rensning af spildevandet. Mange flydende og opløste
kemiske stoffer går direkte igennem, så den positive virkning kan være
ret begrænset.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-07-08 09:37

charlotte <charlotte_boegvad@yahoo.dk> writes:

FÃ¥ nu lige realitetssansen med dig. Det er trods alt vand folk har
svømmet rundt i, så hvis det var så forfærdeligt farligt, ville
aviserne nok flyde over med historier om folk der var fundet døde i
deres havedam.

> I og med at mængden af disse bassiner er steget så vil en tømning af
> alle bassiner i haven med tiden give problemer. Alt vand der
> indeholder kemi hører hjemme på rensningsanlægget!

Og gider du gøre mig en tjeneste og lade være med at misbruge ordet
kemi på den måde? *Alt* er kemi, hvadenten der er tale om hvordan
bladan slår insekter ihjel, eller æggehvidens stivnelse ved kogning af
et æg.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 14-07-08 10:32

> [...]
> svømmet rundt i, så hvis det var så forfærdeligt farligt, ville
> aviserne nok flyde over med historier om folk der var fundet døde i

Hvad med sæben vi vasker os i, og maden vi spiste i går??
I og for sig ikke særligt særligt dræbende... Alligevel sender vi det lige
en tur gennem et renseanlæg.

> [...]
> kemi på den måde? *Alt* er kemi, hvadenten der er tale om hvordan
> bladan slår insekter ihjel, eller æggehvidens stivnelse ved kogning af

Ja, miljøfremmede stoffer er nok et mere korrekt ord... Og det er også
"farligere".
Men ikke desto mindre, så skal alt vand der på en eller anden måde er
forurenet sendes til renseanlægget. Også selv om det kun er regnvand der er
forurenet med æggehvider

Det kan godt være at det i den enkelte situation ikke er nødvendig (som hvis
5000 l vand er forurenet med 10 ml chlor), men den enkelte person er ikke i
stand til at lave denne vurdering fra gang til gang. Derfor er det
konsekvent at alt forurenet vand skal til rensningsanlægget...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-07-08 11:07

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> writes:

> Hvad med sæben vi vasker os i, og maden vi spiste i går?? I og for
> sig ikke særligt særligt dræbende... Alligevel sender vi det lige en
> tur gennem et renseanlæg.

Det er der forsåvidt ingen grund til. Andet end at det er de færreste
der har plads og lyst til at håndtere deres organiske affald selv. Et
par hundrede kvadratmeter med tagrør, pil eller elefantgræs rækker
rigeligt.

> [...]
> eller anden måde er forurenet sendes til renseanlægget. Også selv om
> det kun er regnvand der er forurenet med æggehvider

Skal det det? Hver gang jeg har skyllet min køkkenspand til
komposterbart affald af, hælder jeg nu bare vandet i
kompostbeholderen.

> [...]
> person er ikke i stand til at lave denne vurdering fra gang til
> gang. Derfor er det konsekvent at alt forurenet vand skal til

Der er ikke noget som den dogmatiske tilgang til virkeligheden :)

På den måde slipper man for at tænke selv, og kan i stedet bruge
tiden på at slå andre i hovedet.

Prøv at læse deklarationen på en sæk ganske almindelig havegødning.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 14-07-08 11:36

> [...]
> der har plads og lyst til at håndtere deres organiske affald selv. Et
> par hundrede kvadratmeter med tagrør, pil eller elefantgræs rækker

Enig for så vidt det organiske indhold i vores spildevand... Men det er nok
ikke en praktisk implementerbar løsning at hver enkelt ejendom skal råde
over et tilstrækkeligt effektivt rodzoneanlæg. Det er nok kun i det åbne
land det kan lade sig gøre (udenfor teorilokalet)...

> Skal det det? Hver gang jeg har skyllet min køkkenspand til
> komposterbart affald af, hælder jeg nu bare vandet i
> kompostbeholderen.

Det var selvfølgelig sat på spidsen... Kartoffelskrællerne må du også gerne
hælde i komposten

> Der er ikke noget som den dogmatiske tilgang til virkeligheden :)
>
> På den måde slipper man for at tænke selv, og kan i stedet bruge
> tiden på at slå andre i hovedet.

Det er altid godt at grundreglerne er tilpasset de der ikke vil / kan tænke
selv.. Så går man ikke helt galt i byen ved at følge reglerne... Hvis man så
har den fornødne kompetence til og interesse i at analysere indholdet af de
"aktive stoffer", og kan forudse miljøkonsekvenserne af ens handlinger, så
kan man jo selvfølgelig med god samvittighed afvige fra de angivne regler...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-07-08 12:10

> [...]
> ejendom skal råde over et tilstrækkeligt effektivt rodzoneanlæg. Det
> er nok kun i det åbne land det kan lade sig gøre (udenfor

Og selv der render man sikkert ind i diverse problemer med
overhovedet at få lov.

Som et kuriosum, kan jeg fortælle at byspildevandet fra den landsby
mine forældre bor i, igennem al den tid der har været kloakeret er
udledt urenset til et nærliggende vandløb. På et tidspunkt er det
sidste stykke rør faldet sammen eller groet til, så nu er der et
naturligt forekommende rodzoneanlæg i stedet. Kommunens miljøfolk har
lavet en rapport om det på et tidspunkt, og besluttede sig for at der
ikke var grund til at koble byen på et rensningsanlæg.

> Det var selvfølgelig sat på spidsen... Kartoffelskrællerne må du
> også gerne hælde i komposten

Ih tak, gode herre :)

> Det er altid godt at grundreglerne er tilpasset de der ikke vil /
> kan tænke selv.. Så går man ikke helt galt i byen ved at følge
> reglerne...

Problemet folk der mener at alt der er det her fæle, fæle "kemi" i,
kammer over i en total unuanceret fordømmelse af dem der rent faktisk
gør sig den ulejlighed at tænke lidt over tingene.

10 minutter med Google og en basal kemisk viden, siger mig at der
sandsynligvis ikke er et problem med det bassin hele tråden startede
med, men inden der var nogen der nåede at spørge til hvad der præcist
stod i databladet på produkterne der var hældt i, endte det jo med en
automatreaktion.

Fra : charlotte

Dato : 14-07-08 23:23

Halloooo

Gider I læse indlægget.....
Jeg skriver netop at det er svært at udtale sig når man ikke har set
MSDS ( material safety data sheet)
Jeg har dog fundet kaliummonopersulfat på nettet.
http://www.kemikalieberedskab.dk/upload/ik/857.pdf
Der står at "Ved spild i afløb underrettes kloakvæsenet, og
miljømyndigheden tilkaldes. Ved spild på jord tilkaldes
miljømyndigheden." Og nej lige meget hvor meget det er fortyndet så
hælder man ikke det på jorden.
Hvis man kigger på de øvrige klorprodukter til pools ( fandt et hos
HN, da jeg alligevel ventede( kan ikke finde det nævnte)) er det
mærket med S61: undgå spild til miljøet. SE ovenstående.
Derudover har de denne diskussion op i nyhederne hvert år lige omkring
tiden hvor folk tømmer deres bassiner og svaret er altid det samme:
"det må ikke hældes på jorden"

Nu skriver jeg så lidt provokerende at "al kemi skal på
rensningsanlæg" jeg ved godt at alt er kemi, hvis man ser strengt på
det. Da jeg i sin tid havde "vand og vandrensning" på DTU udtalte min
daværende underviser at hvis ikke vi strammede op ville der ikke være
rent drikkevand til børnebørnene. Personen var 60! For nuværende
lukker vi den ene drikkevandsboring efter den anden fordi der bliver
fundet uønskede stoffer i boringerne.
Jeg er typen der er meget hysterisk med at både spare på vandet og
begrænse mit kemikalie forbrug, netop fordi jeg gerne vil sikre
drikkevandet til de kommende generationer.

Det sker også indimellem at der sker udleninger til renseanlæg som
slår hele deres bakteriekultur ihjel.

Charlotte

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 15-07-08 06:45

charlotte <charlotte_boegvad@yahoo.dk> writes:

> Gider I læse indlægget.....

Nej, fordi ...

> Jeg er typen der er meget hysterisk med at både spare på vandet og

Livet er for kort til at tage hysteriske mennesker alvorligt.

(Især når de lyver)