Montage af bruse-blandingsbatteri
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 29-06-08 21:43

Bruger man pakgarn/paktape i forbindelse med montage af blandingsbatteri?

Erik Nielsen - Odense

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-06-08 21:48

"Erik M. Nielsen" <ncw@image.dk> wrote in message
> Bruger man pakgarn/paktape i forbindelse med montage af blandingsbatteri?

Jeg gør i hvvert fald - ellers fiser vandet ud

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 29-06-08 21:53

> "Erik M. Nielsen" <ncw@image.dk> wrote in message
>>

> Jeg gør i hvvert fald - ellers fiser vandet ud
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Spørger fordi der medfølger et sæt gummipakninger til at lægge mellem
batteri og forskruningerne i væggen.
Erik Nielsen - Odense

Fra : Christian S

Dato : 29-06-08 22:06

> Spørger fordi der medfølger et sæt gummipakninger til at lægge mellem
> batteri og forskruningerne i væggen.

Se det er lige derfor det er ULOVLIGT at montere et brusebatt selv.
Du aner jo intet om hvad du laver, Jeg har set det før blandingsbatterier
som
er "pakket"med tape. Du skal jo bruge de gummi pakninger, men hvis Jeg
var Dig, så ville Jeg pakke det silvan batteri væk og ringe efter Din lokale
vvsmontør.

Christian S

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-06-08 22:27

Hej!

Christian S wrote:
> Se det er lige derfor det er ULOVLIGT at montere et brusebatt selv.

Nej da! Bare man arbejder efter en ballofix- eller stopventil er det helt og
aldeles lovligt.

Så spørgsmålet er, om du ved hvad du laver når du svarer dette

Se f.eks.:

<
http://www.bolius.dk/viden/fakta/installationer-og-energi/generelt-om-energi-og-installationer/valg-af-blandingsbatteri-til-bruseren

Nederste sektion.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lars

Dato : 29-06-08 22:28

Christian S skrev:

> Se det er lige derfor det er ULOVLIGT at montere et brusebatt selv.

Det er ikke ulovligt selv at skifte blandingsbatteri

> Du aner jo intet om hvad du laver,

Så er I to...

Fra : J.E.

Dato : 29-06-08 22:53

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke ulovligt selv at skifte blandingsbatteri

> Så er I to...

Du må jo så nok være en mere vil jeg tro - der er ikke Ballofix eller
lign. ved vægudtag normalt, hvis det er kravet for lovlighed.
Ikke meget er dog lettere end at montere et bruse-blandingsbatteri
som jeg formoder det er - og ja - du skal kun bruge de gummipakninger
der fulgte med til at tætne med og ingen pakgarn el. lign.

Fra : Lars

Dato : 30-06-08 06:01

J.E. skrev:

> Du må jo så nok være en mere vil jeg tro - der er ikke Ballofix eller
> lign. ved vægudtag normalt, hvis det er kravet for lovlighed.

Du vil tro?, hvis? Er det sådan du udfører dit eget arbejde. Håber så
sandelig ikke, at du er læge eller lignende. VVS'er er du i hvert fald
ikke...

Du svarer på noget, du helt åbenbart (heller) ikke ved en fløjtende fis om.

Det skal en autoriseret vvs-installatør udføre:

* Alle former for indgreb i den faste, eksisterende vand- og
afløbsinstallation i boligen.

* Alle former for arbejde på gasinstallationer.

* Nye vvs-installationer i boligen.

Du må helt lovligt skifte blandingsbatteri, skifte pakninger i disse,
skifte vaske med vandlåse (visse forbehold), skifte privat op- og
vaskemaskine (hvis der er en spule- eller lukkeventil på den
eksisterende) og udskifte WC (samme tilslutningstype som det
eksisterende og uden at gøre indgreb i faste vand. og afløbsinstallationer.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-06-08 22:06

"Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er "pakket"med tape. Du skal jo bruge de gummi pakninger, men hvis Jeg
> var Dig, så ville Jeg pakke det silvan batteri væk og ringe efter Din

Forkert gruppe. Her beskæftiger vi os med praktiske anvisninger på
almindelige og ualmindelige udfordringer i hjemmet, inkluderende udskiftning
af blandingsbatteri, der ikke skal pakkes. Du henvises høfligst til
news.dk.skvadderhoveder.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 02-07-08 00:02

Martin Bak skrev:
> [...]
> almindelige og ualmindelige udfordringer i hjemmet, inkluderende udskiftning
> af blandingsbatteri, der ikke skal pakkes. Du henvises høfligst til

Touché

--
Armand.

Fra : Benny Andersen

Dato : 30-06-08 07:43

On Sun, 29 Jun 2008 22:53:12 +0200, Erik M. Nielsen wrote:

> Spørger fordi der medfølger et sæt gummipakninger til at lægge mellem
> batteri og forskruningerne i væggen.
Pakgarn bruges på gevind - for at pakke 'gevindsporet' mellem et udvendigt
dets, ved montage modsvarende, indvendige gevind, vandtæt sammen.

Blandingsbatteriets gummipakning med dens anlæg med glatte metalflader, er
tiltænkt at tætne for vandtrykket - dens eksistens er et indicie på at
gevindtætning ikke er måden der tætnes på her.

Hvis en pakning af genvindet for påskruening af armatur til forskruninger
skullle udgøre vandtrykstætningen, skulle fladen mellem armaturets store
påskruningsmøtræk og armaturet være tætnet.(evt. o-ring) Jeg ved godt at
man ikke kan se at dette ikke er tilfældet - blot mærker at det er metal
mod metal.

--
Benny Andersen
- usenet techinfo: mere en blot navngivning af professioner