Småhus: Afstand mellem isolering og beklæd~
Fra : N. Foldager

Dato : 29-06-08 09:25

Jeg vil gerne have lidt ventilation mellem en træbeklædning og det
underliggende isolationsmateriale (bats). Hvad er smartest for at
holde den lille afstand?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Hauge

Dato : 29-06-08 09:29

Hej
N. Foldager wrote:
> Jeg vil gerne have lidt ventilation mellem en træbeklædning og det
> underliggende isolationsmateriale (bats). Hvad er smartest for at
> holde den lille afstand?

Min nabo er ved at beklæde sit hus med 1på2, og der er omkring 20mm. Og som
jeg ser det, så har han bare taget nogle forskallingsbrædder og kørt dem
igennem rundsaven på langs. Husk vindpap.

Mvh Hauge

Fra : N. Foldager

Dato : 29-06-08 14:09

Hauge:

>Min nabo er ved at beklæde sit hus med 1på2, og der er omkring 20mm. Og som
>jeg ser det, så har han bare taget nogle forskallingsbrædder og kørt dem
>igennem rundsaven på langs. Husk vindpap.

Tak for svaret.

Jeg forstår det sådan, at det egentlig er vindpappet, der forhindrer
isoleringen i at falde ud til beklædningen.

Slås vindpappet fast på reglerne/stolperne?

Har mus ikke stor lyst og meget let ved at gå gennem vindpappet og ind
i isoleringen?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Hauge

Dato : 29-06-08 14:22

Hej
N. Foldager wrote:
> Jeg forstår det sådan, at det egentlig er vindpappet, der forhindrer
> isoleringen i at falde ud til beklædningen.

Ja og vinden i at nå isoleringen.

> Slås vindpappet fast på reglerne/stolperne?

Ja, bag afstandslisterne.

> Har mus ikke stor lyst og meget let ved at gå gennem vindpappet og ind
> i isoleringen?

Jo desværre. Der findes også en form for gipsplade der bruges istedet for
pap. Og der findes også, hvis du ikke selv vil lave det, en hullet liste til
at montere i bunden af beklædningen, så mus og lign. ikke kan løbe ind i
mellemrummet. Men det er nemt at lave, ved at tage en af listerne fra før,
og bore 5-7mm huller deri, skal vist ikke være større, så kan mus alligevel
fise igennem.

Mvh Hauge

Fra : N. Foldager

Dato : 30-06-08 21:58

Hauge:

> [...]
>og bore 5-7mm huller deri, skal vist ikke være større, så kan mus alligevel

God ide. Tak for svaret.

Niels Foldager

Fra : Svend Spanget

Dato : 29-06-08 12:34

N . Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev:
>Jeg vil gerne have lidt ventilation mellem en træbeklædning og det
>underliggende isolationsmateriale (bats). Hvad er smartest for at
>holde den lille afstand?
Som Hauge skrev: Flæk nogle brædder, men de skal være
trykimprægnerede!
Hvis træbeklædningen er lodret, skal du huske at have små mellemrum
til
ventilation mellem dine flækkede brædder/lister. Kort dem af til 60 cm

eller hvad der passer bedst..
\Svend

Fra : N. Foldager

Dato : 02-07-08 09:20

Svend Spanget:

>Hvis træbeklædningen er lodret, skal du huske at have små mellemrum
>til ventilation mellem dine flækkede brædder/lister. Kort dem af til 60 cm
>eller hvad der passer bedst..

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår pointen.
Mener du mellemrum mellem end-to-end for vandrette lister?

Hvorfor 60 cm (eller hvad der passer) og ikke bare lange lister?

Mvh
Niels