Kan man redde en fugleunge? :-s
Fra : TDC Newsgroups

Dato : 27-06-08 21:30

Her til aften kom den ene kat desværre hjem med en skovspurveunge i levende
tilstand.

Jeg fik taget fulgen fra katten og hverken vinger eller andet virkede
skadet. MEN! Den kan ikke flyve endnu
Siden den ikke kan flyve, kan den fx være faldet ud af en rede...?? Men
hvorfra, ved jeg ikke.

Så...er der nogen som helst mulighed for at redde sådan et lille væsen? Lige
nu sidder den i vors kompostbunke, so var det eneste sted, jeg lige kunne
gemme den, hvis den ikke skulle sidde på jorden

/Dorthe

Fra : Holst

Dato : 27-06-08 21:32

TDC Newsgroups wrote:

> [...]
> nu sidder den i vors kompostbunke, so var det eneste sted, jeg lige kunne
> gemme den, hvis den ikke skulle sidde på jorden

Ja, du kan vel gå ud og finde en masse smådyr og stoppe det i gabet på
den med en pincet. Den skal nok også have vand. Det kan du sikkert give
den med en lille sprøjte.

Men det er nok nemmere bare at fodre katten med den.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-06-08 21:40

> Jeg fik taget fulgen fra katten og hverken vinger eller andet virkede
> skadet. MEN! Den kan ikke flyve endnu

Min holdning er kort proces. Den er faldet ud, eller på anden vis den
svageste, som katten så har taget.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 27-06-08 22:05

Hej Maria

> Min holdning er kort proces. Den er faldet ud, eller på anden vis den
> svageste, som katten så har taget.

Ikke nødvendigvis, jeg har fremmede katte der kommer og tømmer
fuglereder i hækken, de behøver såmændt ikke falde ud.

--
Mvh Max

Fra : dpl

Dato : 27-06-08 22:18

TDC Newsgroups skrev:
> [...]
> Lige nu sidder den i vors kompostbunke, so var det eneste sted, jeg lige
> kunne gemme den, hvis den ikke skulle sidde på jorden

Hejsa
Når en kat først har haft fat i en fugl, vil fuglen oftest have indre
skader, pga. kattens lange hjørnetænder. Det kan være svært at se
udefra, men fuglen vil i så fald dø af en infektion efterfølgende. At
prøve at redde den, vil oftest resultere i en lang død, mere end et kort
liv. Så mit råd må også være aflivning, selv om det er ubehageligt (for
den der skal gøre det).

Husk det er mindre synd for den at være død, end det er for den at lide...

Hilsen Dorthe, vildtplejer
PS. Vi har også katte, men de er effektivt forhindret i at tage fugle osv.
http://www.sevastopol.dk/

Fra : Holst

Dato : 27-06-08 22:27

dpl wrote:

> [...]
> prøve at redde den, vil oftest resultere i en lang død, mere end et kort
> liv. Så mit råd må også være aflivning, selv om det er ubehageligt (for

Katten gør det nok med glæde.

Fra : Carsten

Dato : 27-06-08 22:40

"TDC Newsgroups" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lige nu sidder den i vors kompostbunke, so var det eneste sted, jeg lige
> kunne gemme den, hvis den ikke skulle sidde på jorden

Var i nøjagtig samme situation for ca. 14 dage siden. Knægten *ville* have
at vi prøvede at redde det lille kræ (vist en solsort-unge) så den blev sat
ud i garagen. Det første døgn spiste den fint og så ud til at komme sig
(katten havde vist ikke nået at bide den), men i løbet af 2. dagen - sidst
på eftermiddagen - blev den mere og mere sløv. Den ville ikke spise (det var
ellers gået fint med et pincet tidligere) og om aftenen døde den så - ca.
30t efter at knægten havde stoppet katten fra at "lege" med den.
Mit bedste bud er at uanset hvad du vælger at føde den med så kan du ikke
give den det den har brug for (hvad et så end er).

Carsten

Fra : Jens G

Dato : 27-06-08 23:02

On Fri, 27 Jun 2008 22:29:40 +0200, "TDC Newsgroups"
<dorthemus1@hotmail.com> wrote:

> [...]
>nu sidder den i vors kompostbunke, so var det eneste sted, jeg lige kunne
>gemme den, hvis den ikke skulle sidde på jorden

Afliv fuglen, da den sikkert alligevel ikke overlever.
Og hold så katten inde i fremtiden, så historien ikke gentager sig.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-08 23:26

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Afliv fuglen, da den sikkert alligevel ikke overlever.
> Og hold så katten inde i fremtiden, så historien ikke gentager sig.

> [...]

Selvom du holder din kat på egen matrikkel, i indhegnet have,
ja så er der selvmordsfugle der flyver ned.

Så historien gentager sig.

Men godt råd du gav med at aflive fuglen.

Det gør jeg selv, kort proces.
Jeg river hovedet af dem, men gør det udenfor.
Der er feks. rigtigt meget blod i en due.

Det er ikke rart, men nogen skal afslutte arbejdet.

Mvh Allan

Fra : J.E.

Dato : 27-06-08 23:25

"TDC Newsgroups" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Her til aften kom den ene kat desværre hjem med en skovspurveunge i levende tilstand.

Det skulle du jo have tænkt på inden du lukkede dit rovdyr ud i naturen
hvis du har det skidt med det - vi er mange der har det.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-06-08 00:10

"J.E." skrev

> Det skulle du jo have tænkt på inden du lukkede dit rovdyr ud i naturen
> hvis du har det skidt med det - vi er mange der har det.
Tja jo, men alligevel
Der skal jo være nogen der tager skravlet for at der er en stærk levedygtig
bestand, såeh :)

- Peter

Fra : Jens G

Dato : 28-06-08 08:25

On Sat, 28 Jun 2008 01:10:07 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>"J.E." skrev

>Tja jo, men alligevel
>Der skal jo være nogen der tager skravlet for at der er en stærk levedygtig
>bestand, såeh :)

Der er rigeligt fra naturens side til at tage skravlet. Folk behøver
ikke sende deres husdyr ud for at gøre det job. Husdyr der jager som
leg, og ikke for at overleve.

Fra : Max

Dato : 28-06-08 08:33

Hej Jens

> ikke sende deres husdyr ud for at gøre det job. Husdyr der jager som
> leg, og ikke for at overleve.

Og træffer jeg dem i min have, ja så finder de lynhurtig ud af at
det ikke er nogen legeplads :)

--
Mvh Max

Fra : Anders Majland

Dato : 28-06-08 09:23

> Der er rigeligt fra naturens side til at tage skravlet. Folk behøver
> ikke sende deres husdyr ud for at gøre det job. Husdyr der jager som
> leg, og ikke for at overleve.

Det er vi så ikke enige - uden et par katte ville vi nok være nødt til at
bruge gift mod musene. De tager også nogle muldvarpe og det har jeg det også
fint med. Så istedet for at kalde det jagt kalder jeg det
skadedyrsbekæmpelse. Så ryger der også nogle fugle med i købet, men sådan er
det jo...

Men der er lidt mere end vores egne to katte der spiser af tørkosten ... Et
par af naboernes tamkatte komme jævnligt forbi, men der kommer også en
superflot stor han vildkat. Han er stadig noget reserveret - man kommer ikke
nærmere end 5meter af ham ... Men måske han med tiden skulle få lyst til at
flytte permanent ind ...

Fra : Jens G

Dato : 28-06-08 09:54

On Sat, 28 Jun 2008 10:22:52 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>fint med. Så istedet for at kalde det jagt kalder jeg det
>skadedyrsbekæmpelse. Så ryger der også nogle fugle med i købet, men sådan er

Det lyder som om du bor et sted hvor der er fodermuligheder til at
skabe en overflod af mus. Har du nogen anelse om hvor mange mus
kattene tager?

Fra : Anders Majland

Dato : 28-06-08 21:15

> Det lyder som om du bor et sted hvor der er fodermuligheder til at
> skabe en overflod af mus. Har du nogen anelse om hvor mange mus
> kattene tager?

Nej, men de ser ikke ud til at lide nød ... Men de spiser dog alligevel en
del tørkost (Vi giver dem ikke andet end tørkost, vand og madrester (de
bedste - resten får hønsene

Det er kun når de tager maden med hjem at jeg ser resterne ... Muldvarpe
gider de dog ikke spise ret meget af dem leger de bare med ...

Vi har 7-9-13 kun haft mus inde i huset 2 gange mens vi har boet her (snart
6år) - og der kommer kattene ikke. Den ene fangede jeg i køkkenet og den
anden i en fælde på loftet inden vi lavede førstesal.

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 28-06-08 11:44

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "J.E." skrev

> Tja jo, men alligevel
> Der skal jo være nogen der tager skravlet for at der er en stærk
> levedygtig bestand, såeh :)
>
> - Peter

siger du også det når det er en hund der har taget en kat på åben mark ??
nej så er der ligepludselig nogen der mener både ejer og hund skal dø,
hmmm moral er godt dobbel moral er det dobbelt så godt ??
mit råd er hunde i snor, katte i bur

--
Hilsen Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : Anders Majland

Dato : 29-06-08 15:49

> siger du også det når det er en hund der har taget en kat på åben mark ??
> nej så er der ligepludselig nogen der mener både ejer og hund skal dø,

Risikoen er nok større for at katten bliver kørt ned af en bil eller taget
af en ræv - Ihvertfald her omkring.

Naboens new foundlændere kommer nogen gange forbi men tror at kattene er
hurtige nok ... Men kattene løber også derover da der er flere mus (mere mad
til dem) .

Jeg var i starten lidt nervøs for de "store hunde" - Altså hvorvidt de kunne
finde på at gøre børnene noget... For hjemme passer de på, men når de "ude"
er de nu ganske godmodige... Men er man kun 1,5år og stadig går lidt
usikkert så er sådan en newfoundlænder jo temmelig stor ....

> hmmm moral er godt dobbel moral er det dobbelt så godt ??
> mit råd er hunde i snor, katte i bur

Sikkert et godt udgangspunkt i by/villa område - på landet er der
bogstaveligt mere plads. Også til løse husdyr ...

Btw blev min søster engang bidt af en hund - en schæfer i snor... Så snor er
ikke nødvendigvis løsningen ...

Så min "moral" mhs løs dyr går nok mere på farligheden af dem end om de
skulle skide lidt på min græsplæne ... Både egne, naboernes og de "vilde"
.... Det er ikke mere end et par år siden der kom et par grævlinge forbi, men
de er jo ret sky, så selvom det er et "farligt rovdyr" så er jeg nu ikke så
nervøs ved dem... Men skulle en nabo vælge at holde kamphunde eller lign vil
jeg nok bryde mig om at de løb frit ....

Fra : Kim2000

Dato : 29-06-08 16:17

> [...]
> ikke så nervøs ved dem... Men skulle en nabo vælge at holde kamphunde
> eller lign vil jeg nok bryde mig om at de løb frit ....

Da vi boede i Ribe flyttede der en bistandsbums ind 2 huse væk (ja han var
en bums), der var et ganske modbydeligt dumt svin med en kamphund, der løb
rundt og skabte sig. Da det havde stået på længe nok og vi andre kyllinger
havde brokket sig til politiet (der ikke ville gøre noget, før den skambid
nogen) og ejeren, der var komplet ligeglad, tog vores nabo jagtgeværet og
skød to skud gennem bøtten på monsteret (altså hunden). Han tilstod på
stedet til politiet og betalte de 1500 kroner det kostede i bøde. Vi andre
lod hatten gå rundt. Bumsen flyttede. Alle var glade og børnene kunne igen
lege i haven uden at skulle se sig over skulderen.

Stemningen er lidt anderledes på landet og i de bittesmå landsbyer end i
storbyerne.

Fra : Armand

Dato : 28-06-08 00:55

TDC Newsgroups skrev:
> [...]
> Lige nu sidder den i vors kompostbunke, so var det eneste sted, jeg lige
> kunne gemme den, hvis den ikke skulle sidde på jorden

En skovspurv? Ud til katten med dén!

--
Armand.
(der ikke har haft en pind tilovers for spurve efter video

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-08 19:40

"TDC Newsgroups" <dorthemus1@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Lige nu sidder den i vors kompostbunke, so var det eneste sted, jeg lige
> kunne gemme den, hvis den ikke skulle sidde på jorden

Jeg oplevede det samme. Ungerne havde set den lille fugl, så vi ringede til
falck. De kom og hentede den efter et par timer. Ungerne var rigtigt glade.
Selv havde jeg nok ladet naturen gå sin gang. Men falck sagde tak og mente
at den ville komme sig. Det var nu en rar fornemmelse, omend jeg synes det
virker lidt "dyrt". Men fuglen overlevede vist :)

Fra : Jesper B

Dato : 28-06-08 22:13

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> og mente at den ville komme sig. Det var nu en rar fornemmelse, omend jeg
> synes det virker lidt "dyrt". Men fuglen overlevede vist :)

Ja, giv den til en falk, så skal den nok komme sig og falken er høflig og
siger tak :)
En anden mulighed er at fodre den med stryknin og lade katten lege med den
;) Det er to "fluer" med et smæk.
Faktisk er mulighederne uanede, f.esk kunne man tvangfodre den med majs og
smide den på grillen efter ca. 14 dage, sådan ala Foi Weber..
I dk.snak.vittigheder kan de sikker placere den på et træ, så lærerinden og
skoleeleven har noget at snakke om..

Ifølge Islam-online:
Så kender du en muslim kan du jo give vedkommende en nem lille snack.

God weekend

Jesper

Ps. Ovenstående skal tages med et gran salt, hov ja, hæld noget salt på
halen af den, nu I alligevel har den..

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-06-08 22:42

"TDC Newsgroups" <dorthemus1@hotmail.com> writes:

> Så...er der nogen som helst mulighed for at redde sådan et lille
> væsen? Lige nu sidder den i vors kompostbunke, so var det eneste
> sted, jeg lige kunne gemme den, hvis den ikke skulle sidde på jorden

Nej, det kan du ikke. Lad katten sl¨den ihjel, hvis den vil, og hvis
du mener det er for barbarisk, så gør det selv.

Det værste du kan gøre, er at lade den overleve. Du riskerer at den
formerer sig, og udklækker et helt kuld unger med lige så dårlige
redebygningsinstinkter.

Det kan godt lyde barskt, men katte er fortrinlige til at forbedre
intelligensen i den lokale fuglebestand. Da jeg flyttede på landet,
var der solsorte i hækken. Nogle byggede reder nede på jorden. Andre
gjorde det i toppen af hækken. Efter et år hvor der kom masser af
gaver i form af døde solsorte, var der kun reder i toppen af
hækken. Antallet af flyvefærdige unger var højere.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.