Ny græsplæne med ukrudt
Fra : Erik Andersen

Dato : 24-06-08 11:09

Jeg har for 3 - 4 uger siden anlagt (og sået) en ny græsplæne. Den er blevet
vandet flittigt specielt i tørkeperioden og er nu ved at være pænt grøn de
fleste steder med lidt bare plette ind imellem.
Problemet er bare, at det ikke kun er græsset der er grønt, men også alskens
ukrudt der myldrer op.
Hvad gør jeg? Jorden er rimelig blød i overfladen, så jeg tør ikke rigtigt
køre en plæneklipper hen over.
Er der noget plænerens, som sådan en ny græsplæne kan tåle?
Hvad gør I andre?
Gode råd modtages med tak!
- Og jeg ved godt at det ikke er det bedste tidspunkt at anlægge græs på,
men tiden var til det lige nu. Det er ca 400 m2.
Mvh Erik

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-06-08 11:52

Erik Andersen wrote:
> [...]
> alskens ukrudt der myldrer op.
> Hvad gør jeg? Jorden er rimelig blød i overfladen, så jeg tør ikke

Du tromler den med en havetromle så den bliver fast i overfladen som du
skulle have gjort ved såning. Derefter slår du den bare. Det er helt normalt
med ukrudt i en ny græsplæne. Det dør ved hyppig slåning.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Erik Andersen

Dato : 24-06-08 12:21

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle have gjort ved såning. Derefter slår du den bare. Det er helt
> normalt med ukrudt i en ny græsplæne. Det dør ved hyppig slåning.

Det var den selvfølgelig, da den blev tilsået - nogle steder næsten som
beton på grund af tørken. Men vand gør underværker ved selv hård jord.
Hvornår kan jeg begynde at slå sådan nogle nysåede små græsspirer?
Tilsvarende tromle? Det bliver jo bare mast til ukendelighed!
/Erik

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-06-08 14:28

Erik Andersen wrote:

> [...]
> jord. Hvornår kan jeg begynde at slå sådan nogle nysåede små
> græsspirer? Tilsvarende tromle? Det bliver jo bare mast til

Slå den når 'det grønne' er omkring 10 cm. Sæt plæneklipperen til 4-6 cm de
første par gange og klip først tættere når græsset har fået overtaget. Hold
evt. igen med vandingen et par dage så overfladen bliver fast at gå på.