Slibe-dims til "Dremel"?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-06-08 10:48

Jeg arbejder på en maskinfabrik hvor vi har en trykluftsdrevet
"Dremel"-tingest forsynet med en cylinderformet "diamant?"-sliber.

Tingesten er vel en 2-3 cm. lang og omkring 1 cm. i diameter og overfladen
er ru(flet) .

Jeg kunne gødt tænke mig en sådan "diamant" og har lige været i Harald
Nyborg for at se om jeg kunne finde noget, men der var kun nogle kortlivede
tingester som hurtigt ville blive slidt op.

Jeg skal bruge tingesten til at fjerne en svejsning på et utilgængeligt
sted.

Er der nogen der har en formodning om hvor man kan finde en sådan genstand?

Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Kai

Dato : 21-06-08 11:25

"Hans Paulin (6310)" skrev
> [...]
> er ru(flet) .
>
> Er der nogen der har en formodning om hvor man kan finde en sådan

Sanistaal har en del forskellige hårdmetalsfræsere.

Skal det være med 6mm hals til trykluftsliber
eller 3mm så den passer direkte i en dremmel ?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-06-08 12:01

Kai skrev

> Sanistaal har en del forskellige hårdmetalsfræsere.

Ohe!

Er de ikke grosisster?

> Skal det være med 6mm hals til trykluftsliber
> eller 3mm så den passer direkte i en dremmel ?

Der er frit valg på alle hylder - jeg har ikke købt noget endnu!

Fra : Hauge

Dato : 21-06-08 12:05

Hans Paulin (6310) wrote:
> Er de ikke grosisster?

De sælger også til os private.. Og så giver de en god service, det betaler
man også for, hvilket jeg selv synes er ret rimeligt.

Mvh Hauge

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-06-08 13:50

Hauge skrev

> De sælger også til os private..

Fint nok

> Og så giver de en god service, det
> betaler man også for, hvilket jeg selv synes er ret rimeligt.

Ja ja

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 13:57

> Hauge skrev

> Fint nok

> Ja ja
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Hej Hans Drop Dremelen, den dør hvis den skal bruges med en
hårdmetalsfræser.

Selvom der står profesionel på den, er den kun til små lette opgaver.
Ikke til at fjerne en svejsning med. Jo hvis du har tid. og det holder den
heller ikke til.

Men køb en hårdmetalsfræser som du har set på, og en flexslange til
boremaskine.
Det virker.

Mvh Allan

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-06-08 16:32

Allan G skrev

> køb en hårdmetalsfræser som du har set på, og en flexslange til
> boremaskine.
> Det virker.

Dét var en idé!

Tak skal du have!

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-06-08 14:01

On 21 Jun., 17:32, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:
> Allan G skrev

> Dét var en idé!
>
> Tak skal du have!
> --
>              Med venlig hilsen
>                        Hanshttp://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Her et lille udvalg i fræsere/sliberondeller

http://musikmuseum.dk/img/fraes.jpg

Øverst til 6 mm aksler
I midten et håndstykke til en fleksibel aksel til 6mm værktøj.
Jeg har også en tilsvarende til 3.2 mm, den er lige så lang, men kun
halvt så tyk.
Nederst fræsere/sliberondeller til 3,2 mm

Dremel/Proxxon maskinerne (3,2 mm værktøj eller mindre) er gode til
mange ting, men fjerne svejsninger er afgjort i overkanten.

Hilsen Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-06-08 22:10

Kim Christensen skrev:

> Øverst til 6 mm aksler

Den øverste til højre ligner den jeg søger

> Dremel/Proxxon maskinerne (3,2 mm værktøj eller mindre) er gode til
> mange ting, men fjerne svejsninger er afgjort i overkanten.

Så holder jeg mig fra dem

Tak for hjælpen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/
...nu med crashet harddisk...

Fra : Armand

Dato : 22-06-08 00:50

Hans Paulin (6310) skrev:

> Den øverste til højre ligner den jeg søger

> Så holder jeg mig fra dem

Og dét er netop essensen som jég læser dit spørgsmål: Der skrives Dremel
i gåseøjne allerede i overskriften og det betyder vel at du ikke står i
garagen med en Dremel, men derimod søger et værktøj der matcher den
pinol-sliber de har på dit arbejde!?

Pinol-fræsere er forørigt noget fanden har skabt: De producerer
hundredevis af små skarpe/spidse spåner, som finder vej helt ned i
underbukserne
Der findes slibesten i samme størrelse og former som fræse-hovederne,
som nok er værd at overveje!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 09:06

Armand skrev:

> [...]
> ikke står i garagen med en Dremel, men derimod søger et værktøj der
> matcher den pinol-sliber de har på dit arbejde!?

Just præcis!

> Pinol-fræsere er forørigt noget fanden har skabt: De producerer
> hundredevis af små skarpe/spidse spåner, som finder vej helt ned i
> underbukserne

Jeg trækker et par cross-briller ned over hovedet

> Der findes slibesten i samme størrelse og former som fræse-hovederne,
> som nok er værd at overveje!

Kunne blot ikke forestille mig at de holdt særlig længe...

Fra : Armand

Dato : 22-06-08 12:08

Hans Paulin (6310) skrev:

> Kunne blot ikke forestille mig at de holdt særlig længe...

Ikke i forhold til fræserhoveder, men på den anden side kan svejsninger
godt være seje for fræsere at få bid i - Dér kan slibesten mske være
bedre :-/
Og som sagt, så er slibestøv helt ind i ørene at foretrække frem for
fræser-spåner helt ned i underbukserne

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 14:55

Armand skrev:

> Ikke i forhold til fræserhoveder, men på den anden side kan
> svejsninger godt være seje for fræsere at få bid i - Dér kan
> slibesten mske være bedre :-/

Okay!

> Og som sagt, så er slibestøv helt ind i ørene at foretrække frem for
> fræser-spåner helt ned i underbukserne

Som indianerne siger:

"Død fugl falder ikke ud af reden"

Fra : Armand

Dato : 22-06-08 17:55

Hans Paulin (6310) skrev:

> Som indianerne siger:
>
> "Død fugl falder ikke ud af reden"

Jeg er lige ved at tro at sådan et par "nåle" vil kunne få det til at
rykke selv i den dødeste kolibri

--
Armand.
(Fagligt berygtet for sin brug af vinkelsliber, men undgår helst

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 19:16

Armand skrev:

> Jeg er lige ved at tro at sådan et par "nåle" vil kunne få det til at
> rykke selv i den dødeste kolibri

Jeg mindes da jeg kørte drejebænk når der kom en frisk spån ned i mine
langskaftede gummihandsker!

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-06-08 19:25

Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg mindes da jeg kørte drejebænk når der kom en frisk spån ned i mine
> langskaftede gummihandsker!

Drejebænk og handsker? Har du alle dine fingre endnu?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 19:29

Erik Olsen DK skrev:

> Drejebænk og handsker? Har du alle dine fingre endnu?

Ja - på nær spidsen af den ene!

Men den røg nu i et cykelhjul mange år inden!

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-06-08 03:20

On 22 Jun., 10:05, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Kunne blot ikke forestille mig at de holdt særlig længe...

De holder til mere end man umiddelbart skulle tro. Og de er en hel del
billigere end fræserhovederne, det kan godt betale sig at ofre en
nogen slibestifter frem for en hårdmetalsfræser.
Slibestifterne holder længere hvis man har mulighed for at køle med
vand. Her er den fleksible aksel en fordel fordi motoren/boremaskinen
kan komme så tilpas langt væk fra slibestedet at vandsprøjt ikke
kommer i maskinen.

Hilsen Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 10:27

Kim Christensen skrev:

> De holder til mere end man umiddelbart skulle tro. Og de er en hel del
> billigere end fræserhovederne, det kan godt betale sig at ofre en
> nogen slibestifter frem for en hårdmetalsfræser.

Hvor ville du købe dem?

Fra : Kim Christensen

Dato : 22-06-08 06:42

On 22 Jun., 11:26, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Hvor ville du købe dem?

Dem jeg har er købt i et byggemarked som tilbudsvarer, noget med en
pakke med ass. typer til 40 kr eller sådan noget. Der er også
sommetider kræmmere der har den slags på større markeder.

Hilsen Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 14:53

Kim Christensen skrev:

> Dem jeg har er købt i et byggemarked som tilbudsvarer, noget med en
> pakke med ass. typer til 40 kr eller sådan noget. Der er også
> sommetider kræmmere der har den slags på større markeder.

Jeg prøver at kigge i jem & fix - tak!

Fra : Kim Christensen

Dato : 24-06-08 12:07

On 22 Jun., 15:53, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Jeg prøver at kigge i jem & fix - tak!

Glem det, for de har dem ikke for tiden. Silvan og Stark har dem, men
prisen for et sæt med 5 forskellige er nu ca 80kr, en femmer billigere
i Stark - men hos dem kan prisen meget vel være en anden ved kassen.

Hilsen Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-06-08 22:35

Kim Christensen skrev:

> Glem det, for de har dem ikke for tiden.

Okay, tak!

> Silvan og Stark har dem, men
> prisen for et sæt med 5 forskellige er nu ca 80kr, en femmer billigere
> i Stark - men hos dem kan prisen meget vel være en anden ved kassen.

Har man jo oplevet af og til!

Tak igen!
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/