/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
'Lave' nyt køkkenbord på det gamle Vesterb~
Fra : Henning Kampmann


Dato : 20-06-08 14:05

Hej.

Ja, opgaven er klar nok for datteren vil have forbedret sit
køkkenbord - primært med ny vask og blandingsbatteri, men også
med fliser som bordplade.

Opgaven er en anelse lusket, idet pladen skal følge en ydermur,
der både laver knæk, skal ud i en vindueskarm og har en mega
faldstamme frit ned gennem pladen! Nå men sådan bygge man altså i
1878.

Da hun ikke vil have låger i underskabene, men gerne vil have
beklædt dem indvendigt med fliser, har jeg tænkt en mulighed:
Gasbetonplader (ell. hvad det nu hedder) vel 5 cm tykke, der
opsættes som understøtning for køkkenbordspladen og som danner
'skabsrum uden køkkenskabslåger'.

Er dette en holdbar ide - og kan jeg blot stille pladerne lodret
på det bestående plankegulv, eller skal jeg 'gøre noget' først?

Lidt tips og råd fra en der har prøvet noget lignende vil bestemt
være herligt og blive modtaget med kyshånd!

TIA

Venlig hilsen

Henning

 
 
Marianne (20-06-2008)
Kommentar
Fra : Marianne


Dato : 20-06-08 15:55


>
> Da hun ikke vil have låger i underskabene, men gerne vil have
> beklædt dem indvendigt med fliser, har jeg tænkt en mulighed:
> Gasbetonplader (ell. hvad det nu hedder) vel 5 cm tykke, der
> opsættes som understøtning for køkkenbordspladen og som danner
> 'skabsrum uden køkkenskabslåger'.
>
> Er dette en holdbar ide - og kan jeg blot stille pladerne lodret
> på det bestående plankegulv, eller skal jeg 'gøre noget' først?
>
> Lidt tips og råd fra en der har prøvet noget lignende vil bestemt
> være herligt og blive modtaget med kyshånd!
>



Jeg vil mene - og sådan gjorde vi selv - at du må støtte de lodrette
gasbetonplader med en vinkel. Mht flisebeklædningen, så ville jeg fuge med
en elastisk fuge i samlingerne fx side-bagvæg.

Det bliver en tung konstruktion. Hvis strøerne ligger nogenlunde tæt, bliver
det ikke noget problem. Man kunne overveje at understøtte bordpladen med en
liste langs væggen så den ikke kun hviler på skabssiderne.

Go fornøjelse

mvh
Marianne



Henning Kampmann (20-06-2008)
Kommentar
Fra : Henning Kampmann


Dato : 20-06-08 18:42

Hej,

On Fri, 20 Jun 2008 16:55:05 +0200, "Marianne"
<handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

-klip-
>
>Jeg vil mene - og sådan gjorde vi selv - at du må støtte de lodrette
>gasbetonplader med en vinkel. Mht flisebeklædningen, så ville jeg fuge med
>en elastisk fuge i samlingerne fx side-bagvæg.
>
Ja, pladerne skal i givet fald stives godt af.

>Det bliver en tung konstruktion. Hvis strøerne ligger nogenlunde tæt, bliver
>det ikke noget problem. Man kunne overveje at understøtte bordpladen med en
>liste langs væggen så den ikke kun hviler på skabssiderne.
>
Er disse plader så tunge endda? Der hvor jeg ser det største
problem, er, at jeg stiller nogle betonplader på et trægulv.
Hvordan sikrer jeg mig, at den samlede konstruktion ikke
arbejder, så lodrette og vandrette fliser går løse.

Jeg er 100% sikker på, at der ikke er strøer eller anden
isolation under plankelaget, der er tommetykt. Det var ikke 'på
mode' i 1887!

Mit alternativ er at købe 7 skabsmoduler uden låger, men de er jo
ikke særligt kraftige i godset. Derfor gætter jeg på, at pladerne
er en bedre og billigere løsning, men det sidste kan jo være
grove forkert.

Venlig hilsen
Henning
>Go fornøjelse
>
>mvh
>Marianne
>


Erik Ginnerskov (20-06-2008)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 20-06-08 23:24

Henning Kampmann wrote:

> Nå men sådan bygge man altså i 1878.

Jeg er næsten sikker på, at faldstammen er en senere tilføjelse og at de
første beboere hentede vand i gården og siden smed det ud af vinduet (hvis
de ikke gad bære det snavsede vand ned).

> Mit alternativ er at købe 7 skabsmoduler uden låger, men de er jo
> ikke særligt kraftige i godset.

Det kommer da an på, hvad man mener med 'ikke særlig kraftig'.
Kvalitetsskabsmoduler er opbygget af 16 mm spånplade. To af dem (to
sammenstillede skabssider) giver rigelig stivhed sammen med skabsoversiden.
Og så har du et stabilt underlag for bordpladen.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://vestfynswebdesign.dk - http://html-faq.dk



Max (20-06-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 20-06-08 16:26

Hej Henning

> Da hun ikke vil have låger i underskabene, men gerne vil have
> beklædt dem indvendigt med fliser, har jeg tænkt en mulighed:

Bare en tanke, men kan sagtens sætte fliser op på træplader.

--
Mvh Max


Benny Andersen (20-06-2008)
Kommentar
Fra : Benny Andersen


Dato : 20-06-08 21:18

On Fri, 20 Jun 2008 15:05:13 +0200, Henning Kampmann wrote:

> Hej.
>
> Ja, opgaven er klar nok for datteren vil have forbedret sit
> køkkenbord - primært med ny vask og blandingsbatteri, men også
> med fliser som bordplade.
>
> Opgaven er en anelse lusket, idet pladen skal følge en ydermur,
> der både laver knæk, skal ud i en vindueskarm og har en mega
> faldstamme frit ned gennem pladen! Nå men sådan bygge man altså i
> 1878.
>
> Da hun ikke vil have låger i underskabene, men gerne vil have
> beklædt dem indvendigt med fliser, har jeg tænkt en mulighed:
> Gasbetonplader (ell. hvad det nu hedder) vel 5 cm tykke, der
> opsættes som understøtning for køkkenbordspladen og som danner
> 'skabsrum uden køkkenskabslåger'.
>
> Er dette en holdbar ide - og kan jeg blot stille pladerne lodret
> på det bestående plankegulv, eller skal jeg 'gøre noget' først?

Jeg deler dine forbehold - gulvbræderne giver efter afhængigt at vægten -
specielt i gamle lejligheder er der ofte 'snydt' med gulvlægningen når
køkkenbordet har befundet sig i et kroget hjørne: Brædderne 'ligger her
ofte deres vægt af' direkte på indskudet - ingen skulle jo alligevel gå
der!

Hvis vægten af det nye køkkenbord lægges af direkte på gulvbjælkerne,
gynger det mindre. Der skal vel være en sokkel? Den langsider kunne så
bestå i 2''*4'' på højkant.

Man kunne også hænge det op på væggen
--
Benny Andersen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste