støjdæmpet kasse
Fra : Per H

Dato : 19-06-08 20:34

Jeg har en akvarie luftpumpe, jeg skal have støjdæmpet, da den brummer
lidt rigeligt. Til det formål købte jeg i Biltema noget 20 mm
støjdæmpningsplade, og skar stykker ud til en lukket kasse.

Men pumpen støjer ligemeget stadig, og så tænkte jeg om en kasse
bygget i gipsplader, er en løsniong der evt er prøvet af andre?
Det er bare en kasse på størrelse med en skotøjsæske.

--

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Jens G

Dato : 19-06-08 20:57

On Thu, 19 Jun 2008 21:33:50 +0200, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> [...]
>bygget i gipsplader, er en løsniong der evt er prøvet af andre?
> Det er bare en kasse på størrelse med en skotøjsæske.

Dengang jeg havde akvarier, var min erfaring at det ikke var så meget
selve pumperne man hørte så meget, men derimod vibrationerne der
forplantede sig til underlaget de stod på.
Hvis man stiller sådan en pumpe på noget hårdt skumgummi, bliver den
næsten tavs. Eller hvis man hænger den i en snor.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Per H

Dato : 19-06-08 23:02

On Thu, 19 Jun 2008 21:57:26 +0200, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
skrev:

> [...]
>Hvis man stiller sådan en pumpe på noget hårdt skumgummi, bliver den
>næsten tavs. Eller hvis man hænger den i en snor.

Ja selve vibrationerne larmer selvfølgelig, men jeg har prøvet at
hænge den frit. og fjerner jeg det vat der sidder i luftindgangen
larmer den endnu værre. Det er træls at sidde og høre på.

--

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 19-06-08 21:28

> Men pumpen støjer ligemeget stadig, og så tænkte jeg om en kasse
> bygget i gipsplader, er en løsniong der evt er prøvet af andre?
> Det er bare en kasse på størrelse med en skotøjsæske.

Ophæng i elastikker ? Så vil jeg næsten garantere støjen er væk

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 08:34

Eller endnu bedre - en kombination - kommer du forbi fyn, har jeg en tyk
thermokasse i flamingo, du kan få. Deri kommer du et par lag skumgummi
(rester kan f.eks. fåes gratis i skumhuset i Århus), borer et lille hul til
slanger, og så skulle den være der.

Michael, Fyn

Bogense

Fra : brian

Dato : 20-06-08 08:44

On Fri, 20 Jun 2008 09:33:32 +0200, "Michael, Fyn"
<mskotteSNABELAgmail.com> wrote:

> [...]
>(rester kan f.eks. fåes gratis i skumhuset i Århus), borer et lille hul til

Bare husk at varmen fra pumpen skal væk, eller alternativt acceptere
at de ikke holder så længe.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 20-06-08 10:45

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bygget i gipsplader, er en løsniong der evt er prøvet af andre?
> Det er bare en kasse på størrelse med en skotøjsæske.

Du kunne have sparet pladerne, gulvtæppe i et par lag er perfekt til
formålet. Gulvtæppet ind i en papkasse, hæng pumpen i en snor i midten, brug
en meget blød luftslange, gerne af silikone, så lyden ikke forplanter sig.
Hvis du så kan sætte papkassen ind i et skab (den er ikke køn), så spiller
det.

Mvh
Jacob

Fra : Per H

Dato : 21-06-08 07:21

On Fri, 20 Jun 2008 11:44:56 +0200, "Jacob Andersen" <i@dk> skrev:

> [...]
>Hvis du så kan sætte papkassen ind i et skab (den er ikke køn), så spiller

Tror nu ikke det hjælper, for den larmer præsis det samme hvis jeg
holder den i ledningen, Men det er åbenbart indgangshullet der
støjer, og det må selvfølgelig ikke lukkes til.

Og den kasse der skal bruges skal jo også have en del luft, så pumpen
ikke bliver varm, for den blev den i den første kasse jeg lavede,
selvom der var luft til den. Syndtes det er lidt rigeligt at lægge
den op på loftet.

--

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Jens G

Dato : 21-06-08 07:27

On Sat, 21 Jun 2008 08:21:06 +0200, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

>Tror nu ikke det hjælper, for den larmer præsis det samme hvis jeg
>holder den i ledningen, Men det er åbenbart indgangshullet der
>støjer, og det må selvfølgelig ikke lukkes til.

Er den ikke defekt, når den støjer så meget?
Kommer der nok luft ud af den?

Fra : Armand

Dato : 21-06-08 10:53

Jens G skrev:

> Er den ikke defekt, når den støjer så meget?
> Kommer der nok luft ud af den?

Er din udgifts-vilje til at modificere næsten ikke på højde med prisen
på en nyere mindre støjende pumpe?
Jeg er ikke akvarie-mand, men som med meget andet er der vel et niveau
for hvad man får til prisen, og de billigste pumper er sikkert
tilstrækkelige for de fleste, imens der sikkert findes langt mere
støjsvage pumper til en pris der må synes behersket for dén der er
plaget af "generatorvalsens" evendelige brummen i baggrunden!

--
Armand.

Fra : Jens G

Dato : 21-06-08 11:06

On Sat, 21 Jun 2008 11:53:06 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Er din udgifts-vilje til at modificere næsten ikke på højde med prisen
>på en nyere mindre støjende pumpe?

Det er ikke mig der har problemer med den støjende pumpe.

Fra : Armand

Dato : 21-06-08 13:26

Jens G skrev:

> Det er ikke mig der har problemer med den støjende pumpe.

I Know, men svaret passede bedst til dit indlæg, og rette mand vil vel
føle sig truffet :-/

--
Armand.

Fra : Per H

Dato : 21-06-08 11:28

On Sat, 21 Jun 2008 08:26:47 +0200, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
skrev:

>Er den ikke defekt, når den støjer så meget?
>Kommer der nok luft ud af den?

det er fordi at den skal være ved et tv, eller radioanlæg, og så er
det jo træls at der er en konstant brummelyd,

det er en pumpe med dobbeltudtag,
men jeg må måske se mig om efter noget andet, som jeg afprøver inden
køb.

--

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Jens G

Dato : 21-06-08 12:36

On Sat, 21 Jun 2008 12:27:45 +0200, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> det er en pumpe med dobbeltudtag,
>men jeg må måske se mig om efter noget andet, som jeg afprøver inden

Nu ve djeg selvfølgelig ikke hvad dit formål med pumpen er, men hvis
det er for at skabe cirkulation, kan du måske bruge en lille
centrifugalpumpe istedet? Sådan en siger intet.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 21-06-08 21:57

> [...]
> ikke bliver varm, for den blev den i den første kasse jeg lavede,
> selvom der var luft til den. Syndtes det er lidt rigeligt at lægge

Hvis det ikke hjælper, så er der noget galt med pumpen, eller det er en
speciel støjende model. Jeg har brugt ovennævnte opskrift, det fungerer
fint. Og det med varmeproblemmet er ikke det store, så vidt jeg husker
bruger den slag pumper ikke mere end et par watt. Og luften skal nok finde
ind.

Mvh
Jacob

Fra : Per H

Dato : 22-06-08 00:41

On Sat, 21 Jun 2008 22:56:55 +0200, "Jacob Andersen" <i@dk> skrev:

>bruger den slag pumper ikke mere end et par watt. Og luften skal nok finde
>ind.
jeg tog dækslet af, og jeg kunne ikke røre trafoen.

--

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : René Hansen

Dato : 20-06-08 12:51

Per H <tramanden@gmail.com> skrev:
> [...]

Da jeg var knægt og havde akvarie sad der en lille stilleskrue
på pumpen, og med den kunne man få pumpen til at lave den
herligste støj, eller være næsten tavs...
Jeg ved ikke om der er noget tilsvarende på det nymodens skidt
man bruger nu om dage?

Rene

Fra : Ole Christiansen

Dato : 20-06-08 14:31

"René Hansen (slet NNUDP)" <dduck@NNUDPpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> herligste støj, eller være næsten tavs...
> Jeg ved ikke om der er noget tilsvarende på det nymodens skidt

dk.fritid.dyr.akvaraium er vel en bedre gruppe

--
Ole

Fra : René Hansen

Dato : 21-06-08 02:23

Ole Christiansen <abc@mail.invalidtele.dk> skrev:

> [...]
><dduck@NNUDPpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
>.news.tele.dk...

>dk.fritid.dyr.akvaraium er vel en bedre gruppe

Tjahh Ole,
Nu spurgte Per jo i denne gruppe, og så tænkte jeg at det nok
var bedst at lægge svaret i den samme gruppe.
Men du kunne jo foreslå Per at spørge i akvarie-gruppen...

Rene

Fra : Per H

Dato : 21-06-08 07:22

On 21 Jun 2008 01:22:52 GMT, René Hansen <dduck@G1M65post.tele.dk>

> [...]