Opfyldning af gyllegrav(?)
Fra : Leif Neland

Dato : 14-06-08 16:59

Den tidligere svinestald er nu hestestald.

Der var en grav i hele staldens længde på vel 70cm bredde og 40cm dybde,
som forrige ejer på en eller anden måde havde støbt et låg på 3cm's
tykkelse over.

Det så ok ud, da vi lagde gummimåtter over, men efter et stykke tid gik
der hul. (Og naturligvis havde konen bemærket at det lød underligt fra
starten, mens jeg mente, at det nok gik...)

Nu har jeg så banket låget itu, og fyldt brokkerne ned i hullet. Sammen
med andre brokker, der lå dernede i forvejen, mangler der ikke mange cm
for at være plant.

For at undgå at skulle købe/leje/låne en betonblander, så havde jeg
tænkt mig blot at blande cement og grus sammen med brokkene, plane ud,
og så hælde vand på.

Er det en forsvarlig løsning? Der skal jo gummimåtter ovenpå, så der er
ikke noget slid.

Hvilket blandingsforhold af grus og cement anbefales?

Leif

Fra : Ivan

Dato : 14-06-08 17:15

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke noget slid.
>
> Hvilket blandingsforhold af grus og cement anbefales?

Dav
Jeg tror ikke rigtigt på at det vil holde i det lange løb.
Er der meget luft i, altså er der mange huller/afstand mellem det brok der
ligger i graven?
Jeg ville nok sørge for at der ikke var noget luft i mellem brokken der
ligger der, fylde det op med groft grus/stablit grus. Lave en rigtig gang
beton og lukke af med.
Men det er jo blot min mening, ellers et rimelig godt bl. forhold er 1:3,
men som sagt jeg tror ikke rigtigt at det vil holde.

Fra : Leif Neland

Dato : 14-06-08 17:23

Ivan skrev:

> Jeg ville nok sørge for at der ikke var noget luft i mellem brokken der
> ligger der, fylde det op med groft grus/stablit grus. Lave en rigtig gang
> beton og lukke af med.

Jeg kan jo tage de fleste brokker ud, hælde grus/cement ned, et lag
brokker, mere grus/cement osv. En god gang lasagne

> Men det er jo blot min mening, ellers et rimelig godt bl. forhold er 1:3,
> men som sagt jeg tror ikke rigtigt at det vil holde.

Når der kommer 1½ cm gummiplader over, så er der vel ikke noget slid, så
et lag rigtig beton kan vel undværes.

Leif

Fra : Ralph

Dato : 14-06-08 17:29

> Når der kommer 1½ cm gummiplader over, så er der vel ikke noget slid, så
> et lag rigtig beton kan vel undværes.

Måske, egen erfaring: Skulle lave en terasse der var hævet 30-40 cm i
forhold til den gamle, de sidste sekskantfliser gad jeg ikke køre på
genbrug, så der hvor der skulle fyldes mest på (skrå have) der smadrede jeg
fliserne smed sand på, de proffesionelle kom og lagde terrassen med vibrator
og alt muligt. Efter ca. 2 år har den nye terrasse sat sig så meget at der
står vand ved regn, på trods af 5 cm. tykke fliser ovenpå sandet, og KUN der
hvor jeg brugte groft fyld.

--
Ralph

Fra : René Hansen

Dato : 14-06-08 21:03

Leif Neland <leif@neland.dk> skrev:

(SNIP)

>For at undgå at skulle
>købe/leje/låne en betonblander, så havde jeg
> [...]

Hej Leif
I princippet kan det sagtens lade sig gøre som du beskriver.
Der er dog et par ting, for som bekendt er det meget sjældent at
træerne vokser helt ind i himlen...
Du skal nok blande det a'la lasagne som du er inde på længere
nede i trådenfor at undgå for meget luft og dermed svage områder.
Dernæst er det altså et helvedes arejde at blande med en skovl,
jeg gør det sommetider på en træplade, men det er absolut en
nødløsning, jeg vil hellere bruge en halv times tid på at skylle
blandemaskinen af bagefter.
Du må også være indstillet på at det synker en hel del når der
kommer vand på.
Nu hvor du bor på landet, er jeg sikker på at der er en nabo som
har en gammel blandemaskine stående i et hjørne.
Find ham og maskinen, og inviter ham over på en kop øl så han
kan se projektet, så har du en maskine til låns så længe du har
brug for den....
Og på den måde ved du at det er lavet ordentligt fra starten af,
det er nemlig ikke så wældig morsomt at skulle lave deto når
først det er hærdet af.

Go' arbejdslyst

Rene

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-08 10:31

> Er det en forsvarlig løsning? Der skal jo gummimåtter ovenpå, så der er
> ikke noget slid.

Måske det er tilstrækkeligt at efterfylde med stabilgrus (og vibrere det
godt) ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-08 06:46

On Jun 14, 5:58�pm, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:
> [...]
> tykkelse over.
>
> Det s� ok ud, da vi lagde gummim�tter over, men efter et stykke tid gik
> der hul. (Og naturligvis havde konen bem�rket at det l�d underligt fra
> starten, mens jeg mente, at det nok gik...)
>
> Nu har jeg s� banket l�get itu, og fyldt brokkerne ned i hullet. Sammen
> med andre brokker, der l� dernede i forvejen, mangler der ikke mange cm
> for at v�re plant.
>
> For at undg� at skulle k�be/leje/l�ne en betonblander, s� havde jeg
> t�nkt mig blot at blande cement og grus sammen med brokkene, plane ud,

Hvordan med dr�ning nedad ?
Jeg ville nok s�rge for at der var banket hul i bundet inden jeg
fyldte det op.
Hvis nu der kan samle sig vand af en eller anden grund, s� bliver det
jo til et soppebassin hvis ikke det kan komme v�k.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Ivan

Dato : 16-06-08 20:15

> [...]
> ikke noget slid.
>
> Hvilket blandingsforhold af grus og cement anbefales?

Jeg har d.d. snakket med betonbajsen, han vil ikke give nogen garanti for
arbejdet hvis det laves sådan som du foreslår. Han er meget sikker på at det
vil sætte sig.