Dimension af træ til terrasse
Fra : Klaus Kragelund

Dato : 14-06-08 05:39

Hej

Jeg er igang med planerne til en terrasse.

Den kan ses oppefra på dette link:

www.microdesign.dk/Terrasse_Opbygning_Zplan_V0.pdf

Den går på hjørnet af huset og huset bruges til opspænding af den ene
af tre rem. Der er derudover 7 punktfundamenter.

Spørgsmålet går på hvis det er hårdt træ jeg bruger (dvs 25kg/m2) - og
jeg regner med snelast og 1 person/m2 - så kommer jeg op på ca. 125kg/
m2

hvilken dimesion træ skal jeg bruge hvis man spænd for remmen er 3.15m
med en afstand på 1.8m mellem hver rem?

(den tabel jeg har har kun vægt op til 55kg(tungt tag)

mvh

Klaus

Fra : Armand

Dato : 14-06-08 13:45

Klaus Kragelund skrev:
> [...]
> m2
>
> hvilken dimesion træ skal jeg bruge hvis man spænd for remmen er 3.15m

Min løftede terrasse er halvt så stor som dit projekt: ca. 3 X 4,5 meter
á den længste led på langs med muren/huset.
Den består af en yderramme, der af praktiske grunde (gelænder og
afdækning/palisade) står på 100X100 stolper á ca. for hver meter.
Indenfor rammen er der sat 3-meters remme for hver ca. 60 cm og på tværs
deraf gulv!
Rammen og remmene er udført i (høvlet) 125mm X 50mm, og gulvet er
høvlede 125mm X 28mm "terrasse-brædder"
Der er ingen trapolin-effekt at spore på dén!

Sidenhen har jeg lagt en tilsvarende i plænehøjde ved siden af.
For at slippe for at regne på hvorvidt at den i grunden kán bære blot
v.h.a. understøttelse i hjørnerne brugte jeg på den 4 fundament-punkter
langs yderkanten og én ca. midtfor i hver ende af hensyn til hhv.
trappen ned fra den høje terrasse og et plankeværk. Heller ikke dén er
nogen trampolin.

Hvorvidt at din konstruktions merbredde á 60cm gør midter-remmen
påkrævet, skal jeg ikke udtale mig om, men med dén er konstruktionen
væsentligt kraftigere end mine terrasser.
Tilbage står så hvorvidt det ikke (også) er enklere (og billigere) for
dig at støtte et par ekstra steder langs yderkanten frem for at
op-dimensionere yderremmen for at være sikker på at den klarer spændet.
Drejer det sig om noget i jordhøjde kunne flydende understøtning af
tværremmene også spare den langsgående rem :-/

--
Armand.

Fra : Klaus Kragelund

Dato : 14-06-08 11:51

On 14 Jun., 14:45, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Drejer det sig om noget i jordhøjde kunne flydende understøtning af
> tværremmene også spare den langsgående rem :-/

Hej

tak for et fyldigt svar.

Jeg tror du kan have en pointe i at hvis man tilføjer en undersøtning,
så hjælper det gevaldigt. Noget med at nedbøjning er i tredje potens
på længden (spændet)

Så hvis der er 3.15m spænd ved tre understøtninger, så er der 2m ved 4
understøtninger. Forskelling i tredje potent giver det 3 gange mindre
nedbøjning (27/8) og ved 1/400 * spænd som standarden foregiver, så er
der nok ca en faktor 2 mindre tømmer at hente ved at bruge din ide med
at tilføje en ekstra understøtning.

Dvs - i princippet kunne vi fjerne den miderste understøtning og
tilføje blot en ved kanten, hvilket vil give det samme tømmer.

Nok snak, tak for info om din terrasse, det kan jeg bruge til at komme
videre i vores konstruktion.

mvh

Klaus

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-08 09:06

> Jeg tror du kan have en pointe i at hvis man tilføjer en undersøtning,
> så hjælper det gevaldigt. Noget med at nedbøjning er i tredje potens
> på længden (spændet)

For en terrasse er der lige et andet væsenligt punkt. Det er lidt ligemeget
at konstruktionen er "god nok" hvis den komme til at virke gyngende... På et
tag er det "fint nok" blot nedbøjningen ikke bliver for stor, men det kan
nemt ende med at terassen bliver for trampolinagtig.

Vi lavede en "mockup" med de planlagte materialer inden vi for alvor gik
igang. Da det virkede stabilt nok uden at være skruet sammen stolede vi på
at det også ville være det som færdige terrasse - Men din terrassse har vist
noget færre fundamenter - og også kraftigere bjælker. Jeg havde behov for en
lav konstuktion for få det til at passe ved døren.

/A - http://majland.org/blog/?p=15 << vores terrasse